The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)

4,21 10163

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
178 minuten / 208 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

Een eeuwenoude ring, die jaren zoek is geweest, wordt gevonden en komt bij toeval terecht bij de kleine Hobbit Frodo. Als de tovenaar Gandalf erachter komt dat deze ring eigenlijk de Ene Ring is waar de slechte Sauron naar op zoek is, gaat Frodo samen met Gandalf, een Dwerg, een Elf, twee Mensen en drie andere Hobbits op een groots avontuur om deze te vernietigen.

neo (crew)
de hobbit wereld had ik veel meer van verwacht.tuurlijk ziet het er prachtig uit,maar ik had veel meer verwacht.als je kijkt naar bv de mijnen of de elfenwereld valt het dorp in de film in het eh 'niets'.

avatar van Jordy
had het meer tegen wouter

Eerlijk gezegd had ik iets verwacht wat rechtstreeks mijn persoonlijke top 10 in had gekund. Ik heb diep respect voor de makers van de film, want ga er maar aan staan. Maar toch ben ik minder benieuwd naar het tweede deel, dan ik naar het eerste was. Dat zegt toch iets. De spannende stukken zijn het beste uit de film, maar echt charme heeft het nauwelijks. De film is vele malen beter dan Harry Potter, maar mist (net als die film) een ziel. Ook werd het op den duur toch een beetje 'en toen, en toen'. Er had zo een half uur uitgekund, zonder iets wezelijks te verliezen.
(Ik zat in het midden, neo. Topplek.)

avatar van Jordy
hmmn ja, dat was het boek ook heel erg, "en toen, en toen...", daar vond ik dat niet vervelend

maar goed we zullen zien, heb nog niets gehoord (ook op andere sites) wat mijn hoge verwachtingen naar beneden haalt, dus ik ga nog steeds voor de 5 sterren

Neo, voor iemand die een 5 geeft lijk je toch best wel wat kritiek te hebben.
Jos (razend benieuwd naar de film)

neo (crew)
valt wel mee met mijn kritiek toch.alleen een maar paar kleine opmerkingjes.bij elek film die ik 5 sterren geef,kan ik wel een paar dingen zetten die toch iets minder waren.

avatar van Jordy
ben je nu erg benieuwd naar de rest van het verhaal neo? ga je de boeken lezen of wacht je wel

neo (crew)
kijk eerst had ik niet echt veel verwachting van de film,maar langzamerhand voelde ik toch wel steeds meer spanningopbouw.ik wil gewoon eerst alle films zien en dan pas de boeken lezen.ik wil gewoon over 1 en 2 jaar later totaal verrast worden.

avatar van Jordy
ja dat raad ik nu ook aan, of je had de boeken allemaal voor de films moeten lezen, of allemaal niet imho

valt nog een hoop moois te ontdekken in de boeken als je ze alledrie gezien hebt

Och ja...de dag dat eva eens een hoge beoordeling geeft aan een recente film...eet ik mn lotr boeken collectie op.

Definieer 'recent', Krotom

avatar van Jordy
okee mijn grote evenbeeld qua filmsmaak, Moriarty van aintitcool.com, vindt het één van de beste films ooit ik kan gerust slapen...

Een film van de laatste pakweg 5 jaar?

Niks mis mee hoor eva, ieder zijn eigen mening. Maar een beetje frapant dat je bijna alleen 5 sterren geeft aan films die uit 1950/1980 afstammen. En films als Se7en, The Matrix ect. een lagere beoordeling geeft als...De Grot .
Ja..ik heb je stemlijst een beetje doorgepluist . Let op; een beetje, dus ik kan er naast zitten met wat hierboven zeg. Maarja boeit ook niet. kwou alleen even voor mezelf weten waarom jou beoordeling voor LOTR iets aan de lage kant is. Was misschien makkelijker geweest als je met wat argumenten komt. Ik ben nieuwsgierig wat je er van vond, wij allemaal denk ik.

"I cannot stress this strongly enough: do not see this movie.
If you do, it will ruin you for everything else.
Films you've seen before, films you're waiting to see, films you have on DVD... it doesn't matter. All will pale by comparison after you finally lay eyes on Peter Jackson's visionary masterpiece."

avatar van StuF
Ik werd gewaarschuwd dat je na het lezen vd boeken niet teveel vd verfilming moet verwachten omdat die dan altijd tegenvalt, maar om 1 of andere reden kan ik me dat gewoon niet voorstellen bij lotr. Ik geniet gewoon nog 5 dagen van een heerlijke voorpret en krijg hopelijk over 5 nachtjes slapen een geweldig gevoel van tevreden voldoening.

Ik heb de boeken net gekocht en nu ben ik bezig in de Hobbit. Ik zie wel als ik tegen volgend jaar aan the Two Towers bezig ben zal het al veel zijn.
Zijn we het nu niet een beetje té ver aan het drijven, er zijn nog andere goede films buiten deze film! Ik hoop eigenlijk niet dat deze de beste allertijden wordt, gewoon omdat dit weer een hype is, waarbij gewone klassefilms naar achter geschoven worden. (Ik wil niet zeggen dat dit een slechte film word hoor) Ik ben zelf wel een Star Wars fan maar vind sommige films kwalitatief toch beter,... Het moet niet allemaal de special effects zijn. Enfin we zien wel. Morgen nar de film!!!!

Eva
In ieder geval moet je je LOTR boeken opeten. ik geef hoge beoordelingen aan ondermeer Fucking Åmål, Fight Club, Together, Trainspotting, Sexy Beast en Happiness om er een maar een paar te noemen. Ik heb hier juist veel meer het idee dat de meesten van jullie al bepaald hebben dat jullie deze film 5 sterren gaan geven. Als-ie tegenvalt geef je er minimaal 4. Ik vond LOTR knap gemaakt, maar hier en daar wat saai en het raakte me nergens. veel minder goed dan ik had verwacht. Sorry. (Alhoewel ik niet begrijp hoe jullie een film kunnen willen verdedegen die je nog niet hebt gezien.)
Overigens hoorde ik op de premiere heus anderen die de film minder goed vonden. Een aantal tieners vond het zelfs ronduit saai.

en hoe ga jij dan verdedigen dat sommige de film al vijf sterren gaan geven terwijl ze dat nog niet gedaan hebben en ook nergens staat?:-)

avatar van Jordy
precies.. vind het "jullie" niet helemaal gepast. Ik vind juist dat de recensies erg goed zijn.. dat de mensen die 'm tegen vonden vallen 'm toch 3 of 3.5 geven stemt me hoopvol

andere favorieten van mij (Matrix, Fight Club) hebben veel meer negatieve recensies, dat valt me van LOTR erg mee...

maar ik moet wel toegeven dat ik verwacht de film 5 sterren te geven, maar als ie niet goed is ga ik 'm er echt geen 4 geven

avatar van Jordy
moet trouwens het wel een *klein* beetje met Krotom eens zijn... aan je stemgedrag te zien krijg ik persoonlijk de indruk dat je weinig plezier beleeft aan de films van vandaag de dag, waardoor ik persoonlijk wat minder waarde aan je oordeel hecht.. maar dat mag iedereen voor zich bepalen

Eva
De oudere films hier zijn dan ook doorgaans al door een soort kwaliteitsfilter gegaan. Zou je hier alle films die uitgebracht zijn in de jaren '50 of '60 neerkwakken (en zou ik die allemaal zien) zal de gemiddelde stem niet hoger zijn dan voor moderne films.

neo (crew)
trouwens een vriend die mee ging naar de film,vond em niet goed,maar dat is vooral omdat hij alleen films als coyote ugly goed vindt.hij vindt zoveel saai.dat is wel met veel meer mensen van mijn leeftijd.

Zo, ik heb hem eindelijk gezien. En ik moet zeker zeggen dat hij van special effects minstens aan de verwachtingen voldoet. Ik zal bij het uitleggen van mijn mening zo weining mogelijk scenes beschrijven. Alleen de openingsscene zal ik even beschrijven.(ik zet de beschrijving tussen sterretjes) ***In het begin gaan we door de lucht en zien we op de grond een megagevecht tussen sauron zijn leger en dat van de elven. Je weet niet waar eerst te kijken heel het scherm was vol met oorlog. Dan volgen we het indrukwekkend gevecht op de grond*** En dat moet je ezlf maar zien. De film was al geweldig met de decors en special effects alleen al. Echt het beste van de film zijn de decors. Nog nooit zo'n prachtige indrukwekkende decors gezien. Ook de special effects zijn ongezien. Buiten 2 scenes die percies uit een tekenfilm kwamen.(goek zlef maar welke) Ik denk dat Jackson er echt in geslaagd een goede en fantasierijke verfilming te maken van LOTR.

Dan de 2 minpuntjes.
1 vond ik zeer storend. Je hebt gewoon geen einde. De laatste 2 minuten zijn het begin van de volgende film, en dat vind dus niet leuk. Het is alsof de film nog moet beginnen.
Het andere is dat er eigenlijk niet echt een verhaalllijn door deze film alleen loopt. Hier heb je eigenlijk het begin van 1 verhaal. Maar het verhaal op zich van de eerste film houdt niet veel in. Ze vertrekken om de ring te vernietigen en dan moeten ze hier en daar langs en komen ze dit en dat tegen. (Maar de wegen en vijanden zijn wel zeer boeiend om te volgen hoor)

Zo dat was het. 4.5* omdat de 2 minpunten maar voor de rest is deze film gewoon perfect en geen verhaallijn valt best wel mee. Het is echt boeiend om de de helden te volgen naar hun weg naar Mordor.

avatar van Jordy
beide minpunten komen door het bronmateriaal... kun je de film niet aanrekenen... maar goed ik zal nog even wachten met het verdedigen van de film tot ik 'm ook echt gezien heb

Ja, ze moeten zich weliswaar aan het boek houden, maar waarom geeft iedereen overal zo'n goede punten en comentaren. (Hij was wel heel goed) Maar over de 2 dingen waar ik een probleem mee hd werd nergens iets over gezegd. Alleen over dat einde heb ik eens iets gelezen.

avatar van Jordy
omdat de meeste mensen het boek kennen, en dus al wisten hoe het zou eindigen waarschijnlijk (en al wisten dat het in deel één voor een deel nog 'en toen.. en toen.. en toen..' zou zijn)

Ik heb de film zelf nog niet gezien. Wel veel goede kritieken gelezen. Ook de boeken heb ik gelezen. Over het open einde van de film zal ik niet vallen (alleen met de boeken kun je het tweede en derde boek er zo bijpakken.). ik hoopte al op een epiloog en een proloog om te verwijzen naar het ontstaan van de ring en de tweede film. Ik ben blij dat die er dan ook zijn.
Het is ook een echte trilogie; er hoort geen echt einde aan de eerste film, dat zou de boeken geen recht doen.
Ik ben blij dat Peter Jackson de regisseur was; ben een grote fan van braindead en bad taste.
Ga de film zelf de 29ste bekijken vanwege een druk priveleven.
Dan kan ik mijn definitieve mening geven. Ik gok tussen de 4 en 5 sterren.

Ik heb de boeken niet zo lang geleden gekocht en zal die ion de loop van het jaar wel eens lezen.
Ik vind het wel spijtig dat de film overal zoveel punten krijgt, ook al kennen mensen het boek. Je moet de film met het boek gescheiden houden vind ik.
Ik zal, denk ik, de film veel beter vinden als ik ze alle 2 gezien hebben.