Gladiator (2000)

4,19 10179

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Historisch / Drama
155 minuten / 171 minuten (extended edition)

geregisseerd door Ridley Scott
met Russell Crowe, Joaquin Phoenix en Connie Nielsen

De Romeinse generaal Maximus wordt ter dood veroordeeld door Commodus, de boosaardige troonopvolger van Marcus Aurelius. Maximus kan op het nippertje ontsnappen, maar zijn vrouw en zoon worden bruut vermoord. Als hij uitgeput hun zielloze lichamen heeft begraven, wordt hij gevonden door slavenhandelaren die hem doorverkopen aan de gladiatorenmeester Proximo. Proximo weet Maximus aan het vechten te krijgen in het Colosseum als gladiator, en al snel begint Maximus te beseffen dat dit wellicht de enige kans is om zich te wreken op de keizer.

Black Math schreef:
Ik woon er.

Ik ook! Philadelphia, Pennsylvania, here

avatar van SmackItUp
Grotesk gedrocht dat buiten een aantal mooie landschappen en groots opgezette scènes niks te bieden heeft. Tel daarbij een oersaaie Crowe en de 150 minuten zullen bijzonder lang duren.

SmackItUp schreef:

Je hebt je bericht per ongeluk bij de film 'Gladiator' geplaatst.

avatar van SmackItUp
DiamondsRealDeal schreef:

Je hebt je bericht per ongeluk bij de film 'Gladiator' geplaatst.

Het ergste aan de reactie is dat ik serieus even moest kijken of ik bij de goede film zat.

avatar van Antonev
Na vele jaren weer eens herzien. Ik moet toegeven dat de landschappen, de aankleding en het camerawerk werkelijk uitstekend zijn. Het verhaal en de uitvoering kwam echter heel wat minder machtig over dan bij de eerste kijkbeurt. Desalniettemin een prima historisch drama, waarvan de liefhebbers zullen smullen.

Magistrale block buster die terecht hoog scoort. Laat dit soort films maar aan Ridley Scott over zou ik bijna zeggen. Ik zie deze film als een hommage aan de jaren '60 films zoals Spartacus maar dan opgefleurd met CGI zoals het 'digitaal gerestaureerde' Colosseum, erg mooi.

Het verhaal over een Romeinse generaal die in ongenade valt bij de keizer, bijna vermoord wordt en als slaaf wraakt neemt op de keizer is meeslepend en vooral als je deze film voor het eerst ziet maakt ie veel indruk. De film is ronduit prachtig geschoten en ondanks de lengte nooit saai of verslappend. Zelfs de muziek is zo gemaakt dat je zonder beelden nog steeds de film erin herkent.

Natuurlijk zitten er hier en daar wat kitscherigheden en cliches in en het lijkt zo nu en dan inderdaad erg strak geregisseerd tot aan de wat houterige dialogen aan toe. Maar dat doet geen afbreuk aan de kracht en visuele belevenis van deze film.

Terecht een topfilm volgens de gemiddelde score tot nu toe.

Overschatte film met weinig echte piekmomenten en een bijzonder vlak/matig verhaal. Ik zie net dat de regisseur Scott is. Verbaast me niks. De man weet nooit een goed verhaal in zijn films te stoppen. Het is altijd vlak en lineair. Net als de film zelf een zwaar overschatte regisseur.

avatar van Kondoro0614
Nu mijn tweede en tevens ook helaas laatste week is aangebroken van de vakantie heb ik besloten mijn doel in stelling te brengen wat ik nu al een paar dagen in mijn gedachten heb gehad. Ik heb doordeweeks nooit veel tijd om lange films te kijken, films die tegen de drie uur aan lopen. Ik heb een beetje op Netflix rondgesnuffeld en ben drie films tegen gekomen die ik erg graag wil zien en ik daar de vakantie een mooie en geschikte tijd voor vind en toen was al gauw ‘Gladiator’ de eerste van die drie die ik heb uitgekozen en waarschijnlijk ook één van de beste. Ze hebben alle drie erg hoge waarderingen op de filmsites en daarvan ben ik ook een deel, want waarschijnlijk ga ik ze alle drie erg gaaf vinden. ‘Gladiator’ is een film om goed mee te beginnen, een heerlijke en fantastische film wat zich afspeelt in de Romeinse tijd waarvan ik wel zag dat ik deze nog eens moest herzien, dus dat heb ik gelijk ook gedaan. Waarschijnlijk is mijn eerste kijkbeurt me minder goed bevallen waarvan ik toch denk dat de lengte van de gehele film me vies tegen zou zijn gevallen, en dat heeft me nu niet in de weg gezeten. Gladiator weet van de eerste tot het laatste minuut mij zeer te boeien en ondanks wat clichés en typische-Hollywood scénes is de film me erg meegevallen en heb ik er erg van genoten.

Ik ben geen persoon die zich dagelijks of in het algemeen veel bezig houd met de Romeinse tijd, een oorlog waar ik erg weinig achter zoek maar waar erg veel mooie informatie over te vinden is en misschien wel één van de wreedste oorlogen die de wereld gekend heeft waarvan ik zelf toch denk dat de eerste wereldoorlog het wreedst is geweest. Toch wisten de Romeinen als enige van de wereld daadwerkelijk overwininningen te boeken dat later niet meer gelukt is onder de dictatoren al was Hitler erg dichtbij, en dan denk ik dat er niemand meer zo machtig is geweest als het Romeinse leger toen was en daarbij is het denk ik echt wel het sterkste leger ooit geweest.

Natuurlijk was het Romeinse rijk erg populair en op de dag van vandaag krijg je waarschijnlijk maar één echte naam te horen waarmee mensen het Romeinse rijk vaak associëren en dat zou toch wel met ‘Gaius Julius Caesar’ zijn geweest. Waarom hij zo populair is geweest zou ik niet kunnen zeggen aangezien ik mij niet zo verdiep in de onderwerp maar wat ik wel weet is dat hij een erg machtig leger heeft gehad. Ook is de beste man vermoord en daar weet ik dan wel iets van (al heb ik het ook een beetje opgezocht) maar ik wist wel dat hij niet aan een natuurlijke dood was gestorven. Dit blijkt dus ook waar te zijn aangezien hij dood is gegaan door middel van 23 dolksteken.

Ik moet zeggen dat ik erg genoten heb van het acteerwerkje van Russel Crowe. De man past perfect in de rol van Maximus en met geweldige gezichtsuitdrukkingen kon ik werkelijk alleen maar blijven genieten van alleen deze man al. Ik denk dat Crowe ook wel één van de hoogtepunten uit deze film is geweest. Ook Joaquin Phoenix deed het prima als Commodus, de opvolgende keizer die een grote haat op Maximus had. Oliver Reed deed het ook goed als Proximo, rust in vrede. Misschien heb ik me eigen vraag al wel een beetje beantwoord aangezien Richard Harris de rol van Marcus Aurelius speelt wie de keizer voor Commodus was en hij was helemaal bezeten van Maximus, zelfs zo erg van Maximus zelf dat hij zijn eigen zoon Commodus als twee plaatst en Maximus liever ziet heersen dan zijn eigen zoon. Voor de rest was het acteerwerk in het algemeen prima en niks om op aan te merken, en vond ik het allemaal wel best in deze film.

Ook was ik bezig met het feit dat ik alle films van de regisseurs wou zien die in mijn top 10 staan. Leuk dat het dus een Scott productie was die ik gisteren heb opgezet en deze regisseur blijft mij in iedergeval stuk bij stuk verbazen. Ik vond ‘Gladiator’ een prachtige film waarop veel elementen erg sterk en goed in beeld zijn gebracht en de film raast eigenlijk gewoon voorbij en word nergens echt saai of kakt nergens echt in. De rustige stukken zijn prima gecombineerd met de grote slachtscénes waar er eigenlijk nergens echt héél voorzichtig word gedaan en Scott houd zich dan ook nergens echt in. Ridley Scott blijft één van mijn favoriete regisseurs en dat heeft hij hier ook maar weer eens bewezen.

De film begint eigenlijk reten goed waarbij we een gevecht zien tussen de Romeinen en hun laatste vijand voordat hun eigenlijk alles wel hebben ingenomen. We zien Maximus hier als veld schaik die als generaal opereert in het Romeinse leger. Hij met zijn zeer sterke leger gaan de strijd aan met de wilde mensen waarop Maximus een aanval van achter inplant. Samen met zijn soldaten gaat hij ten strijde en valt deze groep mensen aan waarop het Romeinse rijk weer weet te winnen en zo een strijd van 25 jaar ten einde is gekomen. Toch is Commodus niet blij met de uitspraken van zijn vader en vermoord heb zelf, dit doet hij door middel van verstikking waardoor Commodus zelf keizer word van het rijk. Hij probeerde Maximus nog aan zijn zijde te krijgen maar tevergeefs is dat niet gelukt waarop Commodus de opdracht vergeeft om Maximus te laten vermoorden. Maximus weet echter te ontsnappen waardoor hij op vrije voeten komt. Echter laat Commodus of zijn leger het daar niet bij zitten en gaan richting het zoontje en de vrouw van Maximus die ze even later levend verbranden en ophangen. En wanneer Maximus bij zijn huis aankomt, dit tafereel ziet en vervolgens levenloos op de grond ligt aangezien hij gewond is.

Maximus word meegenomen door bepaalde mannen om vervolgens als ‘slaaf’ verkocht te worden. Hij word verkocht aan Proximo, een handelaar en trainer van Galdiatoren die onder andere Maximus tot erg goeie vechter wilt creëren. Ze trainen en vechten en uiteindelijk komt Maximus bij het Colosseum uit waar hij weer oog in oog komt te staan met Commodus. Hij vecht vervolgens tegen Comodus en wint waarop hij waarschijnlijk de Keizer werd
, al kreeg je daar niet meer zoveel van te zien.

Het hele punt wanneer Commodus met zijn groep in het Colosseum stonden vond ik oprecht zelf erg gaaf en misschien na de openingsscéne wel het beste wat de film heeft gehad. Voor de rest was de film gewoon erg tof om te volgen en vond ik het een erg leuke zit en ben ik best wel fan van deze film. Een prima herziening en op naar de volgende die ik zomenteen ga bekijken.

avatar van tronnie
Bijzonder goede film , vanavond op tv ..maar ik ga hem niet bekijken want ik weet ondertussen al bijna heel het script uit mijn hoofd denk ik

avatar van martijn011
Ik kon me niet herinneren wanneer ik deze film voor het laatst gezien heb. Ik had in ieder geval nog geen review geschreven dus het moet zeker al acht jaar geleden zijn.
Tijdens het kijken viel me op hoeveel ik er eigenlijk nog van wist, ook al is misschien al tien jaar geleden dat ik de film voor het laatst gezien heb.

Want dat dit een buitengewoon goede film is staat buiten kijf. Allereerst een groot compliment voor Hans Zimmer, die een weergaloze soundtrack heeft gecreëerd. Vooral de eindscène, ondersteunt door zijn muziek gaat door merg en been. Het viel me tijdens bepaalde actiescènes op dat de filmmuziek veel weg had van Pirates of the Caribbean.

Russel Crowe en Joaquin Phoenix zijn de grote tegenpolen in deze film. De één als gladiator en de ander als keizer. Beiden acteren ijzersterk, dat is denk ik ook wat de film zo goed maakt. Het verhaal wordt geloofwaardig gebracht, de meeste emoties die de hoofdrolspelers hebben zijn ook realistisch, zoals iedereen ze zou hebben gehad. De film bevat geen superhelden die alles aankunnen en geen negatieve gevoelens hebben.

Ridley Scott heeft met deze film een waar meesterwerk gemaakt. Achttien jaar na de release staat deze film nog als een huis, ziet het er zelfs nog schitterend uit ook. Sommige slow-motions in gevechten vond ik storend, maar verder kan ik weinig aanmerken op deze film.
4.5* stonden en blijven staan.