Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Gladiator (2000)

4,19 10336

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama
155 minuten / 171 minuten (extended edition)

geregisseerd door Ridley Scott
met Russell Crowe, Joaquin Phoenix en Connie Nielsen

De Romeinse generaal Maximus wordt ter dood veroordeeld door Commodus, de boosaardige troonopvolger van Marcus Aurelius. Maximus kan op het nippertje ontsnappen, maar zijn vrouw en zoon worden bruut vermoord. Als hij uitgeput hun zielloze lichamen heeft begraven, wordt hij gevonden door slavenhandelaren die hem doorverkopen aan de gladiatorenmeester Proximo. Proximo weet Maximus aan het vechten te krijgen in het Colosseum als gladiator, en al snel begint Maximus te beseffen dat dit wellicht de enige kans is om zich te wreken op de keizer.

avatar van Lakte
Fantastisch!! Ben net aan al dit soort films begonnen, laatst Ben-Hur, nu deze en wil binnenkort Cleopatra en Spartacus gaan kijken. Ben erg benieuwd! ?

De film is al 19 jaar oud en staat nog steeds overeind!

LovelyWendy
Deze film staat vlak onder Interstellar in mijn top tien (is qua inhoud niet te vergelijken).
De vertolking van de mensheid en alle verschillende persoonlijkheden wordt keurig uitgebeeld in deze film.
In werkelijkheid zou de executie van Maximus in het begin van de film uiteraard niet zijn mislukt, dat terzijde.

Wat blijft dit toch een goeie film, twee en een half uur vliegt zo voorbij. Het verhaal is over het algemeen simpel, maar de karakters en het verloop van het verhaal maakt het heel boeiend. Joaquin Phoenix zet een hele creepy bad guy neer, en Russel Crowe speelt ook heel overtuigend. De muziek is ook heel nice gedaan, de film voelt er meer episch door, wel lijkt het op sommige momenten bijzonder veel op de muziek van Pirates Of The Caribbean. De actiescenes zijn geweldig, met als hoogtepunt het gevecht met die karretjes. Het is wel opmerkelijk dat er in de gevechtsscenes soms een heleboel cuts zitten, wat je er wel een beetje uit haalt. Het mooie is dat de algehele film mij op alle vlakken bleef boeien, tot aan het eind waar Commodus eindelijk vermoordt word, en Maximus dood de arena uit word getild, na een mooie laatste speech.

Na 4 keer nog steeds een geweldige film, een wraakverhaal wat je bij blijft en ontzettend mooie actiescenes, en ondanks een paar schoonheidsfoutjes zeker een van mijn favoriete films, 5,0!

Typische ridgeley scott film. Recht toe rechtaan zonder vernuft of plotwending. Ben geen fan van deze regisseur, zit weinig intelligentie in zijn films.

avatar van Ajax&Litmanen1
bavarois27 schreef:

Film begint goed en vervalt vervolgens in het ene na het andere cliché.

Ik ben juist blij dat er nog regisseurs zijn die allerlei moeilijke twists weg kunnen laten en zich gewoon kunnen richten op inhoud, sfeer en kwaliteit.

avatar van Basto
bavarois27 schreef:

Film begint goed en vervalt vervolgens in het ene na het andere cliché.

De intelligentie van Scott richt zich ook vooral op de vormgeving. Ken weinig regisseurs bij wie het er altijd zo stijlvol en oogverblindend mooi uit ziet. Alien, Blade Runner, Black Hawk Down en deze zien er echt fantastisch uit.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Inhoudelijk zijn zijn films juist nooit zo heel sterk, en dat komt omdat de dialogen altijd vrij matigjes zijn. Ook in Gladiator zijn de dialogen simpel met weinig diepgang en vernuft. Qua sfeer blinkt ie zeker wel uit.

Wat ik dan weer niet snap, technisch gezien, is dat ie de rol van Joachim Phoenix zo zwak heeft neergezet. Het begin is ijzersterk, omdat de spanning daar goed in zit, doordat Russel Crow in een zwakke positie wordt gedrukt. Daarna maakt ie Crow steeds sterker en sterker (het publiek is op zijn hand, de vrouwelijke hoofdrolspeelster heeft eigenlijk al voor hem gekozen, de senatoren zijn voor hem), en zijn tegenstrever juist zwakker en zwakker (het publiek is tegen hem, zijn zus heeft geen vertrouwen in hem, de senatoren zijn tegen hem, etc.). Niet goed voor de spanning. Op de spektakels in het amfitheater na heeft de film dus verder weinig om het lijf.

Al met al is het geen slechte film, maar ik had veel meer verwacht na het zeer sterke begin. Ik dacht: dit wordt een absolute topfilm die ik nog niet heb gezien. Maar daarna kon het mijn aandacht niet goed behouden. Phoenix wordt als keizer zo slap neergezet dat bijna de hele spanning uit de film wordt getrokken. Vind ik een cruciale fout. Je gaat je op een gegeven moment aan 'm irriteren. Hij moet als slechte sluwe keizer neer worden gezet, maar wel een sterke en genadeloze keizer, die genoeg steun heeft. Dan wordt het een echte match. Los van zijn rol vind ik hem niet zo goed acteren.

Dusja, dan teert de film uiteindelijk op het spektakel, de sfeer etc. Is voor mij niet genoeg helaas.