The Godfather (1972)

Alternatieve titels: Mario Puzo's The Godfather | De Peetvader

Misdaad / Drama

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Marlon Brando, Al Pacino en James Caan

Don Vito Corleone staat aan het hoofd van een maffia familie in New York. Als een gangster van een andere familie besluit drugs te gaan verkopen in heel New York, ontstaan er problemen. Don Vito is tegen de handel in drugs en laat dit ook blijken. Dit leidt tot een poging om hem te vermoorden. Daarna wordt één van Don Vito's adviseurs gekidnapt, om zo z'n zoon te dwingen de drugsverkoop goed te keuren.

avatar van IH88
TornadoEF5 schreef:
Het is gewoon enorm intimiderend om te zien dat 95% weer meer dan 4,0* geeft, en jij daar weer niet bij hoort, net zoals bij zoveel andere topfilms. Maar goed, ik zal wel niet over het geheugen of brein beschikken waarover anderen beschikken.

Aah joh, gewoon schijt aan hebben. Je geeft Taxi Driver, American Beauty, A Clockwork Orange, Alien, The Exorcist en City of God ook gewoon 5 sterren. Zo wereldvreemd ben je niet .

avatar van Fisico
TornadoEF5
Je weet dat ik je mening apprecieer. Dankzij jou trouwens enkele mooie filmpjes ontdekt als Gattaca, een film van Kim Ki-Duk of Sideways van Payne. Geloof me, er is niets mis met je filmsmaak Ik dacht trouwens dat ik je ook in de top250 topic al “waarschuwde” voor The godfather. Ik worstelde er ook mee om eraan te beginnen. Trouwens, niet elke film moet steeds dezelfde quotaties opleveren, hoe saai zou dat wel niet zijn!

Welke wordt je volgende?

avatar van TornadoEF5
Fisico schreef:
TornadoEF5

Welke wordt je volgende?

Dank je. Misschien dat ik ook wel wat films ga bekijken die jij mooi vindt als we dan toch zo een gelijkaardige smaak. The Godfather pt II, Reservoir Dogs en Pulp Fiction zijn de eerste films die ik wil zien. Er staan heel wat films nog klaar om te bekijken, maar ik zal wellicht dankzij de verwijderpolitiek van Netflix geforceerd worden om Videodrome (1983) morgen te kijken (en The Fly (1986) staat ook nog op bij mijn opnames), en Cronenberg verdient wel eens een kans van ik. A History of Violence (2005) van dezelfde regisseur (in een weliswaar ander tijdperk) vond ik al erg goed. Als het WK voetbal gedaan is (en de drukste fase is eigenlijk al voorbij) zal je wel zien dat ik een heleboel meer films weer ga zien terug, en nu ga ik echt wel een heleboel must-see films, netflix films, wat opnames en klassiekers dus bekijken. Soms ook een beetje een combinatie van... zo heb ik via CAZ heel wat oorlogsklassiekers opgenomen die ik nog moet bekijken (The Thin Red Line, A Bridge Too Far, The Great Escape, The Longest Day, Platoon maar bijvoorbeeld ook The French Connection, The Omen, Good Will Hunting en The Untouchables en in het oorlogsgenre wil ik ook graag Braveheart, Hacksaw Ridge en Apocalypse Now nog zien.

avatar van Maarten0402
Toch wel wat overdreven reactie op een film, maar kan het wel begrijpen. Vind The Godfather ook erg overprezen als ik eerlijk ben. Ik vind het erg goed, maar talloze films scoren vele male hoger dan deze (voor mij). Interessante films die je hebt genoemd: Videodrome, The Fly (cronenberg remake), A History of Violence. Apocalypse Now. Tja ga die zien, beste Francis Ford Coppola voor mij.

avatar van Left4Dead
Maarten0402 schreef:
Apocalypse Now. Tja ga die zien, beste Francis Ford Coppola voor mij.

avatar van John Milton
TornadoEF5 schreef:
Hacksaw Ridge [...] nog zien.
Vreselijk.

Ben benieuwd wat je ervan vindt

avatar van Fisico
TornadoEF5 schreef:

Als je van andere Tarantino houdt, dan zit je zeker goed bij Pulp Fiction (fan van Samuel LJ zal ook al veel doen), ook met Reservoir Dogs trouwens. Vreemd dat je deze nog niet zag al kan je niet alles tegelijk zien natuurlijk.
En ook al die andere zijn best de moeite waard! The thin red line heeft zijn voor- en (in mindere mate) tegenstanders, maar de combi oorlog en psychologie vond ik erg indrukwekkend. Platoon en Apocalypse now moet je zien als filmliefhebber al vind ik eerstgenoemde beter. Hacksaw Ridge is mja, visueel best ok (op zijn Mel Gibson's als je begrijpt wat ik bedoel) en voor mij te heroïsch of patriottistisch. Braveheart daarentegen is nostalgie en heeft toch net die extra touch. De oude CAZ-oorlogsfilms zag ik ook laatst, ik zou ze niet allemaal na elkaar zien, dat steekt tegen (ze duren ook stuk voor stuk lang) En de klassieke eighties horrorklassiekers met The fly en The omen zijn best gewoon degelijk! Veel plezier ermee!

avatar van tbouwh
John Milton schreef:
Vreselijk.

Ben benieuwd wat je ervan vindt

Jij hebt echt trauma's aan die titel hé nog maar eens over hebben.

avatar van John Milton
Da's goed! Bier past uitstekend bij een verhitte discussie

avatar van tbouwh
Één ding zal ik niet gaan missen als ik niet meer in Antwerpen vertoef: het legioen straatmuzikanten dat een pact gesloten lijkt te hebben om het main theme van The Godfather op zoveel mogelijk verschillende manieren muzikaal te verkrachten.

Eindelijk heb ik deze klassieker een keer bekeken! Ik zette de film op met torenhoge verwachtingen en ben zeker niet teleurgesteld.

The Godfather was voor mij niet de beste film die ik gezien heb tot nu toe, maar verdiend zeker een plaats in de top 10. Ten eerste spelen de acteurs fantastisch, hoe Al Pacino en Marlon Brando spelen maakt de film gewoon stukken beter.

Ook was de film fantastisch in beeld gebracht wat veel impact op mij maakte, vooral de scene waarin Marlon Brando tussen de fruitbomen speelde met zijn kleinzoon vond ik echt fantastisch in beeld gebracht. De muziek versterkte het verhaal goed. Het beeld vertelde het verhaal en niet zoals in veel slechte films dat alleen de personages spreken.

Een ding zorgde ervoor dat ik de film iets minder vond. Ik vond het verhaal niet altijd even meeslepend doordat de film geen concreet doel had zoals in bijvoorbeeld Scarface, daar wil hij een rijke en succesvolle crimineel worden. In deze film begreep ik soms eerst niet waar naar ik zat te kijken tot later het kwartje viel. Ook raakte ik weleens in de war met de families en personages.

Al met al een goede film!