The Godfather (1972)

4,36

Misdaad / Drama

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Marlon Brando, Al Pacino en James Caan

Don Vito Corleone staat aan het hoofd van een maffia familie in New York. Als een gangster van een andere familie besluit drugs te gaan verkopen in heel New York, ontstaan er problemen. Don Vito is tegen de handel in drugs en laat dit ook blijken. Dit leidt tot een poging om hem te vermoorden. Daarna wordt één van Don Vito's adviseurs gekidnapt, om zo z'n zoon te dwingen de drugsverkoop goed te keuren.

3246 BERICHTEN 110 MENINGEN
geplaatst: 31 maart, 07:53 uur [permalink]
equaLz, voor zover ik je Nederlands begrijp: ik zeg toch juist dat elke film anders is en daarom bepaalde aspecten wel of niet werken VOOR MIJ. Bovendien beoordeel ik een film op hoe ik de film ervaar, als dat negatief is denk ik niet 'ah joh dat genre ligt me gewoon niet, hier heb je 5*'.

Meer kan ik er echt niet van maken?

geplaatst: 17 april, 01:20 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Teejey schreef:
Hè hè, ook eindelijk de op 1 na beste film ooit volgens zowel IMDb als MM gezien. Helaas is The Godfather net zoals alle andere maffiafilms op Scarface na niet voor mij weggelegd. Eerlijk gezegd kan ik de hoge scores ook niet plaatsen.

Het plot is voorspelbaar, rivaliteit tussen meerdere groepen in de maffiawereld en politie, doden vallen, familie/vrienden nemen wraak. Nee, geen één scène zag je niet aankomen. Dit is niet meteen fataal voor de film, maar dat het dan ook nog zo'n 3 uur moet duren was naar mijn inzien overbodig.

Het acteerwerk is inderdaad erg sterk. Brando is vooral in conversaties sterk met zijn bijzondere stem, dat viel me ook al op in Apocalypse Now met slechts een aantal zinnen. Al Pacino is een baas, al is deze rol wat 'simpeler' dan zijn wereldprestatie in Scarface bijvoorbeeld. Geinig om eens een jonge Duvall te zien ook. De overige cast was ook niet op fouten te herkennen en de wisselwerking tussen Engels en Italiaans geeft wat extra's.

Visueel gedateerd maar dat was geen probleem, maar de toch wel beroemde soundtrack vond ik ook niet overtuigen, het voegde voor mij simpelweg niets toe.

Al met al wel vermakelijk, maar mij mee laten leven met de karakters deed The Godfather zeker niet.

De reactie van sowhat hierboven vind ik begrijpelijker dan de 5* meningen, al ben ik neutraal.

Zeventje.

Je weet van te voren dat als je een film gaat kijken uit 1972 dat die wel eens visueel gedateerd kan zijn de tijd van nu, en toch geef je er commentaar op?
Alsof je gewoon zoekt naar kritiek op deze film.

avatar van Teejey
geplaatst: 17 april, 03:59 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
AN3CCAHNPO schreef:

Alsof je gewoon zoekt naar kritiek op deze film.

Mensen en lezen, zucht. Als jij morgen nou eens de oudste Nokia mobiel aanschaft, gebruikt voor een maand en geen commentaar geeft?

Nee ik zoek geen kritiek, ik beoordeel iets op hoe ik het ervaar en hoe meer ik terug denk aan The Godfather, hoe gekker ik het vind dat ik nog op een 3.5* uitkwam.

geplaatst: afgelopen vrijdag om 00:58 uur [permalink]
Een Nokio telefoon werkt nog altijd beter en langer dan een gemiddelde telefoon van tegenwoordig dus die vergelijking kun je meteen van tafel vegen.
Misschien ben je nog te jong om de The Godfather een goede en interessante film te vinden?

avatar van Zwolle84
geplaatst: afgelopen vrijdag om 07:58 uur [permalink]
AN3CCAHNPO schreef:

Nou ja, The Godfather duurt ook langer dan de gemiddelde film van tegenwoordig, dus dat van tafel vegen kun je ook gelijk weer van tafel vegen.

geplaatst: afgelopen vrijdag om 11:43 uur [permalink]
AN3CCAHNPO schreef:

Wat jij wilt jonge, ik zal van je grote liefde afblijven. 😂