The Godfather (1972)

4,37 10043

Misdaad / Drama

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Marlon Brando, Al Pacino en James Caan

Don Vito Corleone staat aan het hoofd van een maffia familie in New York. Als een gangster van een andere familie besluit drugs te gaan verkopen in heel New York, ontstaan er problemen. Don Vito is tegen de handel in drugs en laat dit ook blijken. Dit leidt tot een poging om hem te vermoorden. Daarna wordt één van Don Vito's adviseurs gekidnapt, om zo z'n zoon te dwingen de drugsverkoop goed te keuren.

avatar van IH88
TornadoEF5 schreef:
Het is gewoon enorm intimiderend om te zien dat 95% weer meer dan 4,0* geeft, en jij daar weer niet bij hoort, net zoals bij zoveel andere topfilms. Maar goed, ik zal wel niet over het geheugen of brein beschikken waarover anderen beschikken.

Aah joh, gewoon schijt aan hebben. Je geeft Taxi Driver, American Beauty, A Clockwork Orange, Alien, The Exorcist en City of God ook gewoon 5 sterren. Zo wereldvreemd ben je niet .

avatar van Fisico
TornadoEF5
Je weet dat ik je mening apprecieer. Dankzij jou trouwens enkele mooie filmpjes ontdekt als Gattaca, een film van Kim Ki-Duk of Sideways van Payne. Geloof me, er is niets mis met je filmsmaak Ik dacht trouwens dat ik je ook in de top250 topic al “waarschuwde” voor The godfather. Ik worstelde er ook mee om eraan te beginnen. Trouwens, niet elke film moet steeds dezelfde quotaties opleveren, hoe saai zou dat wel niet zijn!

Welke wordt je volgende?

avatar van TornadoEF5
Fisico schreef:
TornadoEF5

Welke wordt je volgende?

Dank je. Misschien dat ik ook wel wat films ga bekijken die jij mooi vindt als we dan toch zo een gelijkaardige smaak. The Godfather pt II, Reservoir Dogs en Pulp Fiction zijn de eerste films die ik wil zien. Er staan heel wat films nog klaar om te bekijken, maar ik zal wellicht dankzij de verwijderpolitiek van Netflix geforceerd worden om Videodrome (1983) morgen te kijken (en The Fly (1986) staat ook nog op bij mijn opnames), en Cronenberg verdient wel eens een kans van ik. A History of Violence (2005) van dezelfde regisseur (in een weliswaar ander tijdperk) vond ik al erg goed. Als het WK voetbal gedaan is (en de drukste fase is eigenlijk al voorbij) zal je wel zien dat ik een heleboel meer films weer ga zien terug, en nu ga ik echt wel een heleboel must-see films, netflix films, wat opnames en klassiekers dus bekijken. Soms ook een beetje een combinatie van... zo heb ik via CAZ heel wat oorlogsklassiekers opgenomen die ik nog moet bekijken (The Thin Red Line, A Bridge Too Far, The Great Escape, The Longest Day, Platoon maar bijvoorbeeld ook The French Connection, The Omen, Good Will Hunting en The Untouchables en in het oorlogsgenre wil ik ook graag Braveheart, Hacksaw Ridge en Apocalypse Now nog zien.

avatar van Maarten0402
Toch wel wat overdreven reactie op een film, maar kan het wel begrijpen. Vind The Godfather ook erg overprezen als ik eerlijk ben. Ik vind het erg goed, maar talloze films scoren vele male hoger dan deze (voor mij). Interessante films die je hebt genoemd: Videodrome, The Fly (cronenberg remake), A History of Violence. Apocalypse Now. Tja ga die zien, beste Francis Ford Coppola voor mij.

avatar van Left4Dead
Maarten0402 schreef:
Apocalypse Now. Tja ga die zien, beste Francis Ford Coppola voor mij.

avatar van John Milton
TornadoEF5 schreef:
Hacksaw Ridge [...] nog zien.
Vreselijk.

Ben benieuwd wat je ervan vindt

avatar van Fisico
TornadoEF5 schreef:

Als je van andere Tarantino houdt, dan zit je zeker goed bij Pulp Fiction (fan van Samuel LJ zal ook al veel doen), ook met Reservoir Dogs trouwens. Vreemd dat je deze nog niet zag al kan je niet alles tegelijk zien natuurlijk.
En ook al die andere zijn best de moeite waard! The thin red line heeft zijn voor- en (in mindere mate) tegenstanders, maar de combi oorlog en psychologie vond ik erg indrukwekkend. Platoon en Apocalypse now moet je zien als filmliefhebber al vind ik eerstgenoemde beter. Hacksaw Ridge is mja, visueel best ok (op zijn Mel Gibson's als je begrijpt wat ik bedoel) en voor mij te heroïsch of patriottistisch. Braveheart daarentegen is nostalgie en heeft toch net die extra touch. De oude CAZ-oorlogsfilms zag ik ook laatst, ik zou ze niet allemaal na elkaar zien, dat steekt tegen (ze duren ook stuk voor stuk lang) En de klassieke eighties horrorklassiekers met The fly en The omen zijn best gewoon degelijk! Veel plezier ermee!

avatar van tbouwh
John Milton schreef:
Vreselijk.

Ben benieuwd wat je ervan vindt

Jij hebt echt trauma's aan die titel hé nog maar eens over hebben.

avatar van John Milton
Da's goed! Bier past uitstekend bij een verhitte discussie

avatar van tbouwh
Één ding zal ik niet gaan missen als ik niet meer in Antwerpen vertoef: het legioen straatmuzikanten dat een pact gesloten lijkt te hebben om het main theme van The Godfather op zoveel mogelijk verschillende manieren muzikaal te verkrachten.

avatar van Bram0108
Eindelijk heb ik deze klassieker een keer bekeken! Ik zette de film op met torenhoge verwachtingen en ben zeker niet teleurgesteld.

The Godfather was voor mij niet de beste film die ik gezien heb tot nu toe, maar verdiend zeker een plaats in de top 10. Ten eerste spelen de acteurs fantastisch, hoe Al Pacino en Marlon Brando spelen maakt de film gewoon stukken beter.

Ook was de film fantastisch in beeld gebracht wat veel impact op mij maakte, vooral de scene waarin Marlon Brando tussen de fruitbomen speelde met zijn kleinzoon vond ik echt fantastisch in beeld gebracht. De muziek versterkte het verhaal goed. Het beeld vertelde het verhaal en niet zoals in veel slechte films dat alleen de personages spreken.

Een ding zorgde ervoor dat ik de film iets minder vond. Ik vond het verhaal niet altijd even meeslepend doordat de film geen concreet doel had zoals in bijvoorbeeld Scarface, daar wil hij een rijke en succesvolle crimineel worden. In deze film begreep ik soms eerst niet waar naar ik zat te kijken tot later het kwartje viel. Ook raakte ik weleens in de war met de families en personages.

Al met al een goede film!

avatar van Stanvijf2001
Het enige wat ik hier over kan zeggen is: meesterwerk!

5,0 sterren

avatar van Shadowed
Zeer sterk.

Toch wel een sterke film dit. Coppola heeft hiermee bewezen het genre behoorlijk onder de controle te hebben. Vooral het karakter van Marlon Brando is natuurlijk legendarisch, en doet het ook zeer overtuigend. Al Pacino ook in zijn beste prestatie.

Erg sterk verhaal vooral, afgewisseld met rustige momenten. De film duurt vrij lang, maar weet elke minuut realistisch over te brengen. Het verhaal is uitermate boeiend om te volgen en kent een paar lekker dreigende en spannende momenten. De moord in het restaurant als hoogtepunt.

Ik heb eigenlijk niets slechts over de film te zeggen, blijft een meesterwerk. Ik moet echt de vervolgdelen een keer zien, maar die 200 minuten houden me eigenlijk wel tegen. Maar als nummer 4 op MM ga ik hem zeker wel een keertje kijken.

Vind dat langzame wel erg moeilijk om doorheen te komen.. heel lastig, maar prachtige films

Bélon
Nog t/m 20 januari op het grote doek te zien in R'dam: Cinerama Filmtheater Rotterdam - cineramabios.nl

NRT
Sisorow schreef:

Dat had ik ook. Op zich hele mooie dialogen, maar toch wel heel erg traag. Hier moet je echt voor zijn. Na een tijdje gaat dit beter en kan je ook meer genieten van deze film. De acteerprestaties zijn dan ook geweldig. Ik ben toch eens van plan om een avondje een Godfather-marathon te houden en mij heel erg op alles te focussen. Ik twijfelde tussen een 3,5 en een 4, maar heb toch voor een 4 gekozen. Het blijft op bepaalde vlakken een kunstwerk.

avatar van Eveline-Laura
Wát een geweldige film.
Vanaf de eerste scene wordt je meegetrokken in de wereld van de Corleones, en wil je steeds meer weten.
Wat ik zeer prettig vond aan deze film is de afwisseling tussen sterke dialogen en goede actiescenes.
Mooie sleutelscene wanneer Michael bijna zelf lijkt te schrikken van het feit dat hij niet trilt oid (tijdens het aansteken van de sigaret van Enzo) maar bestand lijkt te zijn tegen het wereldje.

Rol van Fredo ook sterk, ondergewaardeerd ook. Hij is de underdog van de familie, voelt zich niet gewenst en heeft bijna een kinderlijk trotse blik als hij naar Vegas mag. Mooi gespeeld.

avatar van Shadowed
Leuk. RTL7 gaat hem maandag weer uitzenden. Hopelijk deel 2 en 3 ook, die heb ik nog niet gezien. (Iets waar ik me nog steeds behoorlijk voor schaam).

avatar van notsub
Met The Godfather heb je natuurlijk een klassieker van jewelste in handen. Het zit boordevol iconische scenes, die nooit gaan vervelen. De acteurs doen het geweldig en door de jaren heen is de film fier overeind gebleven. Qua tempo en verhaal zit The Godfather gewoon geniaal en overzichtelijk in elkaar. Het was echt een feest deze film weer eens te bekijken.

avatar van Ted Kerkjes
Lang heb ik tegen deze film aan gehikt. Enerzijds was ik wel benieuwd naar de film door de hoge waardering, maar anderzijds had ik wel al verwacht dat deze film niets voor mij zou zijn. Het is een maffiafilm en ik houd niet van maffia’s. Maar wel van film, dus ik probeerde het toch maar.

Maar eerlijk gezegd vond ik er weinig filmische aspecten in zitten. Visueel valt er weinig weinig tot niets te beleven. Het saaie kleurgebruik verveelt al snel en het camerawerk valt ook echt nergens positief op. Ik kan mij één aardige shot met een rode lamp herinneren. Verder vond ik de afwerking van beeld en geluid soms ook ronduit slordig. Op een gegeven moment (volgens mij bij de Siciliaanse bruiloft) slaat de muziek tussen twee cuts een tel over. Ook het in- en outfaden van de shots is vaak redelijk lelijk, om nog maar niet te spreken over die knullige scène-overgangen of die montages waarin die beelden zo door elkaar lopen. Dit is bij oude films vaak niet zo geslaagd, en deze film is daarop geen uitzondering. Ook het geluid heeft duidelijk de tand des tijds niet doorstaan.

De vaak opgehemelde score vond ik weinig geslaagd. Misschien dat het zonder de film wel aardige muziek is, maar als score in combinatie met de beelden vond ik het vaak eerder afbreuk doen aan de film. Dat heb ik trouwens wel vaker met die “klassieke scores”: ook bijvoorbeeld John Williams’ muziek vind ik als filmmuziek zelden geslaagd. Ouderwets.
Op een gegeven moment heb je die scène waarin Michael in dat restaurant-toilet op zoek is naar dat wapen om Sollozzo en McCluskey neer te schieten. In die scène is de klassieke score afwezig, maar in plaats daarvan hoor je aanzwellend gezoem (bijna ambient-achtig). Dat vind ik vele malen sfeervoller en effectiever. Dat is voor mij het enige moment dat de film enige spanning weet op te wekken. Helaas keert aan het einde van die restaurantscène na de moord de knullige muziek weer terug, zodat alle opgebouwde sfeer zo’n beetje weer om zeep geholpen is.
De enige plek waar ik de klassieke score wel redelijk goed vond werken, is in de 'couleur locale'-montage van het Siciliaanse landschap. Het hoofdthema werkte daar best aardig bij. Maar goed, de romantische scène met Michael en Apollonia wordt dan weer begeleid door een mandoline die het hoofdthema tokkelt, waardoor alle eventuele zwoelheid weer afwezig is. (Wie bedenkt zoiets?)

Dit gebrek aan audiovisueel genot wordt helaas ook nergens gecompenseerd met een boeiend verhaal of sterke dialoog. Eigenlijk is de inhoud van deze film redelijk in overeenstemming met de vorm waarin het gepresenteerd wordt: saai en traag. Het repetitieve verhaal sleept zich voort, en verantwoordt zeker niet de lange speelduur. Neem nou die twee ellenlange bruiloftsscènes (de bruiloft van Conny en Rizzie aan het begin en later in de film de Siciliaanse bruiloft): ik vermoed dat het de bedoeling was om het contrast tussen die twee te duiden. Maar dat had allemaal makkelijk korter gekund, wat mij betreft. Maar ja, het schijnt dat een goede film langer dan twee uur moet duren, want 'lang is episch' of zo...
Geen enkele personage is echt interessant (ze zijn allemaal vrij inwisselbaar) en van enige ontwikkeling is ook geen sprake. Voor boeiende menselijke personages en sterke beeldtaal kijk ik liever naar de films van Sofia in plaats van het werk van Francis Ford.
Maar goed, zo kabbelt het plot een beetje door. Af en toe komen de personages bij elkaar om in een saai gesprek te vertellen wat er zo allemaal gebeurt en dat is het dan. Voor mijn gevoel is tachtig procent van de film saai gepraat. Er zijn opvallend weinig scènes met een beetje actie, en als die actie plaatsvindt, is het ook niet echt bepaald spannend, eerder knullig. Bijvoorbeeld de vechtscène met Sonny en Rizzi zag er niet al te best uit: je ziet duidelijk dat James Caan Gianni Russo niet raakt.

Het acteerwerk is nergens bepaald om over naar huis te schrijven. Het typetje van Marlon Brando is eigenlijk bijna lachwekkend (dat stemmetje, die moeilijke blik...). Eigenlijk is Brando de enige die me echt negatief opviel. De rest van de cast is verder niet echt storend, eigenlijk valt verder niemand positief of negatief op: het acteerwerk is net zo kleurloos als de rest van de film. Wel leuk om Diane Keaton eens zonder Woody Allen te zien. Hoewel haar rol ook niet zo memorabel is, speelt zij wat mij betreft wel in de meest gedenkwaardige scène: de eindscène met de deur. Eigenlijk is dat (samen met de sigaret-scène bij het ziekenhuis) de enige scène waarin Coppola echt iets met het beeld doet en waarin de verhoudingen tussen de personages op een boeiende manier uitgebeeld worden.
En met die scène heeft de film in ieder geval wel een sterk einde.

Voor de rest is deze film totaal mijn ding niet.

Ik ben zelf niet zo van de DVDs en download nooit illegaal. Dan kom je al snel bij streamingdiensten terecht. Als je zoekt op hoogst beoordeelde films in het Netflix aanbod vind je natuurlijk direct The Godfather. Excuseer mij, ik had hem nog nooit gezien. Maar wat heb ik genoten! Ik snap bijzonder goed dat dit gezien wordt als een van de niet te missen klassiekers. Heerlijk