C'era una Volta il West (1968)

Alternatieve titels: Once upon a Time in the West | Er Was Eens in het Verre Westen | Het Gebeurde in het Westen

Italië / Verenigde Staten / Spanje
Western
165 minuten / 175 minuten (Italiaanse gerestaureerde versie) / 145 minuten (bioscoopversie, VS)

geregisseerd door Sergio Leone
met Henry Fonda, Charles Bronson en Claudia Cardinale

Brett McBain is een welkomstfeest aan het organiseren voor Jill, de vrouw waarmee hij de vorige maand getrouwd is in New Orleans. Wanneer hij en zijn drie kinderen neergeschoten worden door 'desperados', erft Jill de grond van haar man. Er is echter een spoorwegbouwer die een spoorbaan aan het aanleggen is dwars door het land dat Jill geërfd heeft. Maar dan komt er uit een onverwachte hoek een redder in nood.

avatar van Graaf Machine
perdona schreef:
De enige film in de wereld, waarvan nooit, maar dan ook nooit, een remake gemaakt zal kunnen worden.
De Leone stijl is wel zo uniek te noemen, dat dit zonder plagiaat onmogelijk is.

Onzin. Dit heldere verhaal kan prima in een andere stijl verfilmd worden. Een uur korter en minder lange scenes is helemaal niet ondenkbaar.

avatar van Zuster Stein

Dat is nou onzin. Het verhaal is niks bijzonders, hoe het wordt gebracht, dat is het bijzondere aan deze film.

avatar van Graaf Machine
Zuster Stein schreef:

Juist ja, aan *deze* film. Een remake is een andere film, en die kan dit verhaal op een andere manier brengen. Het verhaal van hoe geld en corruptie een einde maken aan het onbeschaafde "wilde" westen.

avatar van Stanvijf2001
Zeer sterke western van Sergio Leone. Henry fonda en Charles Bronson zijn perfect op elkaar ingespeeld, de muziek is weer geweldig en de actie ziet er voor zijn tijd ook prachtig uit. Ik moet wel zeggen dat ik the good, the bad and the ugly Toch net iets beter vind.

4,5 sterren