C'era una Volta il West (1968)

Alternatieve titels: Once upon a Time in the West | Er Was Eens in het Verre Westen | Het Gebeurde in het Westen

Italië / Verenigde Staten / Spanje
Western
165 minuten / 175 minuten (Italiaanse gerestaureerde versie) / 145 minuten (bioscoopversie, VS)

geregisseerd door Sergio Leone
met Henry Fonda, Charles Bronson en Claudia Cardinale

Brett McBain is een welkomstfeest aan het organiseren voor Jill, de vrouw waarmee hij de vorige maand getrouwd is in New Orleans. Wanneer hij en zijn drie kinderen neergeschoten worden door 'desperados', erft Jill de grond van haar man. Er is echter een spoorwegbouwer die een spoorbaan aan het aanleggen is dwars door het land dat Jill geërfd heeft. Maar dan komt er uit een onverwachte hoek een redder in nood.

sandokan-veld schreef:
Op jouw aanraden heb ik vanmorgen even mijn levenskeuzes geëvalueerd (het was immers toch zondag).

Ik kan je melden dat ik nog steeds volledig tevreden ben over de stijl, toon en inhoud van mijn recensie hierboven, en nog meer over het feit dat ik op deze site zelden of nooit te betrappen ben geweest op zielepoterig op de man spelen, op het moment dat er iets kritisch werd geroepen over een film die ik goed vind.

Maar bedankt voor de bezorgdheid, en een fijn Pinksterweekend nog
Laat me eerst stellen dat ik nooit problemen heb met mensen die iets slechts roepen over iets wat ik mooi vind. Al helemaal niet als ik diegene niet ken. Mijn reactie is dan ook niet ingegeven door het feit dat ik deze film erg goed vind. Zou je dat denken, dat overschat je jouw invloed op mijn gemoedstoestand schromelijk. Nee, mijn reactie op deze "recensie" heb ik gegeven omdat ik een aversie heb tegen het belachelijk maken van iets of iemand. Ik vind dat namelijk een hele goedkope en gemakkelijke manier om iets omlaag te halen. Dus ik dacht, nu toch een koekje van eigen deeg. Had ik misschien niet moeten doen, want zoals W.V. al aangeeft, er zijn ook mensen die deze manier van recenseren leuk vinden. Het is alleen absoluut niet mijn ding.
Leuk overigens dat je over jezelf zegt wel eens zielepoterig gedrag te vertonen op deze site. Wat mij betreft valt deze "recensie" daar ook onder.
Verder ook een prettig leven toegewenst.

Fillumon schreef:
Ik vind dat Sandokan jhet leuk verpakt heeft en niet omdat ik het met hem eens ben. Als iemand fan lange tenen heeft en niet tegen iemanfs kritiek kan, vind ik pas sneu....ar maak je trouwens druk om (het lijkt hier wel Musicmeter zo.... )
Ik heb geen enkel probleem met kritiek, helemaal niet als hij niet op mij gericht is. Ik vind het niet meer dan goedkoop scoren wat Sandokan doet. En eerlijk ? Leuk is het ook helemaal niet, hooguit een flauw glimlachje.

avatar van Fillumon
Prima , daarmee is de kous af.

avatar van sandokan-veld
Ik zie geen enkele reden om, als ik een film tot op zekere hoogte belachelijk vond, dat niet uit te drukken in mijn recensie. Zoals ik al zei, vind ik nog steeds dat mijn eerste bericht mijn gevoel bij en mening over deze film prima weergeeft. Het is namelijk ook maar een film, en dit was mijn persoonlijke mening daarover, opgeschreven op een manier die ik zelf grappig vind en passend bij de ervaring die ik had tijdens het kijken. Niks mis mee, lijkt me.

Of jij de recensie grappig of raak vindt, moet je verder helemaal zelf weten. Ik was wel een beetje geïrriteerd omdat er direct zo pesterig op de man werd gespeeld (over goedkoop scoren gesproken), maar het lijkt me inderdaad beter om het hier verder bij te laten. We verschillen duidelijk van mening hierover.

avatar van W.V.
Nog een keer, door dit kleine dispuut hier op MM schiet mij een hele beroemde zin in gedachten uit deze magistrale film, Frank en Harmonica bespreken hun controverse, het antwoord van harmonica past hier wel een beetje.

Frank: I came here to see you, 'cause I know that now you'll tell me what you're after.

Harmonica: Only at the point of dyin'.

Sorry kon het niet laten.

Prima !

avatar van Fisico
Damn, door het tilt slagen van mijn pc 3/4e van mijn tekst verloren. Nieuwe poging dan maar. Ik vind deze Once upon a time in the west net iets minder indrukwekkend dan The Good, the Bad and the Ugly, hoewel een vergelijking met die film oneerlijk is. Het begint alvzst uitstekend met een fenomenale sfeerschepping in een klein stationnetje. Ook hier weer zie je de meester Leone op zijn best: vele stille beelden, angstaanjagend bijna, wachtend op die explosie, de katalysator die de boel in de fik steekt. Vervolgens de muziek die de spanning opdrijft met speciale aandacht voor de bromvlieg die het geheel extra aanscherpt.
Eenzelfde moment zie je eveneens bij het uitmoorden van het gezin van Jill (en is treffend in bijvoorbeeld de introscene van The Bad in The Good, the Bad and the Ugly). Audiovisueel is deze film een meesterwerkje.

Verder zie je dat ook in dit wilde oord de industriële vooruitgang zijn intrede doet. Een nieuw tijdperk treedt in met de bouw van spoorlijnen. Veel aandacht hiervoor en ook de scenes in de treincoupés waren zeer vermakelijk.
Toch vond ik het verhaal magertjes. Veelal kwam dit ook door de tegenstrijdige personages, personages die een dubbelrol leken te spelen. De grote bad guy Frank (Henry Fonda) had naast zijn meedogenloosheid ook eergevoel. Van Cheyenne daarentegen kreeg ik helemaal geen beeld. Was hij nu een goede bad guy of eerder slechte good guy? Jill had ook zo'n dubieuze rol: enerzijds een dame met waardigheid en principes, maar aan de andere kant ook zeer opportunistisch. "Harmonica" viel tenslotte ook af en toe uit zijn rol, hoewel zijn wraakmotieven best knap ingewerkt werden in de film, een verhaal in het verhaal.

Het middenstuk is lang uitgesponnen en ik wist niet altijd waarheen het ging. It's not all about Jill, zo bleek. Het einde maakte veel goed en deed mijn waardering in de film stijgen. 4,0* is zeker verdiend!

Fisico schreef:

Dat je GBU een betere film vind dan Once upon a time, dat is prima, bij mij is dat net andersom al is het verschil klein. Je geeft aan als reden dat je het verhaal magertjes vond en dat vooral het dualistische in de karakters op jou tegenstrijdig over kwamen, Wat je bij Frank eerzucht noemt is in mijn ogen ondubbelzinnige hebzucht tot elke prijs, bij Frank was er geen z.g. honour amongst thieves, nog bij zijn mannen, getuige het feit dat Frank zijn informant rustig vermoorde en later het feit dat zijn mannen voor een paar dollars meer bereid waren hem het hoekje om te werken. Cheyenne zou je de ruwe bolster blanke pit kunnen noemen, hij had wel degelijk een grens, hij zegt dat ook, I'll kill anything, but never a kid. Be like killin' a priest. Catholic priest, that is. Later spoort hij ook zijn mannen aan om een begin te maken om het station te bouwen als hij achter de reden komt waarom Frank achter de grond aan zit om op die manier Jill te helpen toch haar idealen en die van haar vermoorde man, waar te maken.
Harmonica heeft maar 1 agenda, wraak nemen op Frank en hij wil hem dat heel goed inpeperen, hij bezit geen dubbele bodem, al vermoed Jill dat wel wanneer hij Frank red van een aanslag, Harmonica zegt dan I didn't let them kill him, and that's not the same thing.
Alle drie de mannen worstelen wel met het veranderen van het wilde westen, alle drie op een andere manier, Frank wil wel zakenman worden, maar heeft daar niet de juiste mentaliteit voor, Cheyenne wordt geconfronteerd met de moderne tijd wanneer hij naar de bajes in Yuma wordt gestuurd, bigger walls, more guards. Harmonica is van hen drieën de enige die beseft dat de tijd van de harde mannen voorbij is en dat de modernisering haar intrede deed.
Harmonica zegt tijdens hun laatste ontmoeting tegen Frank:" So, you found out you're not a businessman after all. Frank: Just a man. Harmonica: An ancient race. Other Mortons'll be along, and they'll kill it off.
Niet alleen het wraakmotief is in deze film van belang, ook de hebzucht van de mens en hoe groot is je aanpassingsvermogen spelen een belangrijke rol. Wat dat betreft is Jill de enige die zich dus met een stuk opportunisme en aanpassingsvermogen in de moderne tijd kan handhaven en dus het beste af is als de film eindigt. Zij zal de vruchten plukken, Frank en Cheyenne zijn dood en Harmonica heeft heel goed beseft dat hij niet meer de juiste man is aan de zijde van Jill. Juist die rollen in deze film maken voor mij dat Once upon a time net iets boven GBU uitstijgt al is het verschil miniem.

avatar van stefan dias
Ben het wel eens met W.V.
Cheyenne: sympathieke slechterik
Fonda is toch behoorlijk meedogenloos, erecode?
En Jill is gewoon een overlever, niet vergeten dat ze uit de prostitutie komt en ja… dat is misschien wel opportunist, maar ik vind 'overlever' wat positiever.

avatar van Fisico
Boeiende karakterbeschrijvingen die de film in een ander perspectief kunnen plaatsen, W.V., mooi! Wanneer je dit al tig keer gezien hebt, dan kan je je baseren op details. Ik heb deze Once upon a time in the West nog maar 1 keer gezien, nu dus. En op dezelfde avond als Once upon a time in America. Lange zit dus en niet meteen de ideale combinatie. De film verdient wellicht beter. Misschien moet ik hem binnenkort nog maar eens een kans geven.

Fisico schreef:

Ik vond je recensie trouwens boeiend en deze sneed wel degelijk hout, ik reageer hoe als ik de film zie en waarom ik deze zo boeiend vind, die karakters zijn trouwens maar een klein deel, het is natuurlijk het hele plaatje, de cinematografie, de verteltrant, de prachtige plaatjes, maar bovenal die muziek, als je alleen al de openingsmuziek hoort, ik heb de afgelopen 40 jaar, want zo lang is het geleden dat ik de film voor het eerst zag, de film zeker tussen de tachtig tot honderd keer gezien, ik ben de tel kwijt geraakt, maar iedere keer dan pakt die muziek me direct weer bij de lurven en houdt mijn aandacht vast totdat Harmonica het beeld uit rijdt en Jill naar buiten loopt om de ,mannen iets te drinken aan te bieden. GBU volgt bij mij op een kleine afstand, maar je kunt zeker stellen dat beide films meesterwerken zijn die nu nog steeds na zoveel jaren kijkers kunnen bekoren.
Als dit pas je eerste keer was, ga de film over een tijdje, indien mogelijk, weer zien. Geloof me je gaat dan absoluut nieuwe dingen ontdekken. Kleine tip, misschien overbodig, maar toch, let op de wijze waarop de hoofdpersonen iedere keer in beeld worden genomen, veel plezier daarmee en blijf zulke recensies schrijven, ook al zal ik het misschien niet met je eens zijn, je onderbouwt het wel en dat is waar het om gaat.

avatar van Fisico

Daarom is het ook fijn om recensies te schrijven en eveneens andere recensies te lezen. Niets zo leuk om via andere meningen andere insteken of verklaringen te krijgen ook al stroken die niet altijd met je eigen visie. Het brengt de filmliefhebber in vervoering om die film nóg maar eens op te leggen en te ontdekken wat je voorheen gemist hebt of nostalgisch te zijn wat je herbeleeft. Je omgeving verklaart je dan wel voor gek, begrijpt ook vaak niet waar de fun zit om een film 3 tot tig keer te herbekijken, maar hé, we doen niemand kwaad toch?
Ik neem alvast je advies ter harte wat Once upon a time in the West betreft!

'C'era Una Volta Il West' of 'Once Upon A Time In The West' is de "Mona Lisa' of 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' van de filmwereld: de maat waaraan alles afgemeten wordt. Wat moet je nog zeggen over een meesterwerk waarin cameravoering, decors, landschappen, spanning, emotie, plot en muziek zo'n overweldigend geheel vormen? Misschien dat het acteren niet het beste onderdeel is (veel geschmier van Fonda, een Roger Moore-imitatie van Bronson en te amechtig zuchten van Cardinale), maar eigenlijk zijn je ogen te druk om dat het plezier te laten vergallen. Regisseur Sergio Leone gaf in 1968 een hogeschool-les over de belangrijkste regie-wet: timing is everything.

Nogal opgeklopte lucht maar wel ongeevenaard mooi opgeklopt.

avatar van dionj
Once Upon a Time in the West is 50 jaar. Tijd voor een theatrical re-release. Wil de film graag nog eens in de bios zien.

avatar van thunderball
Dat hebben ze anderhalf jaar geleden al gedaan, hoor!
Ik denk niet dat ze hem dan nu weer opnieuw uit brengen.

avatar van dionj
thunderball schreef:
Dat hebben ze anderhalf jaar geleden al gedaan, hoor!
Ik denk niet dat ze hem dan nu weer opnieuw uit brengen.

Toen heb ik hem ook gezien
Maar toch, ik heb de hoop dat hij dit jaar nog ergens in NL gaat draaien.

avatar van thunderball
Ok, mooi zo!
Tja, het zou natuurlijk WEL gaaf zijn, maar zou er niet te veel op hopen.

avatar van Graaf Machine
Vandaag weer eens gezien.

Tja, had ik Once Upon a Time en The Good, the Bad... beiden op vijf sterren staan.
Met het klimmen der jaren vind ik deze toch wel veel beter dan die andere. Dit is serieus werk, waar die andere toch meer avontuur/komedie is.
Dit moet toch echt hoger gewaardeerd worden.
Jammer voor The Good, bad and ugly, dat wordt een sterretje minder.

Sedert de uitvinding en misdadige toepassing van ons monetair systeem wereldwijd is er een 'wilde westen'.

Wellicht is dit niet de meest traditionele zin om een recensie bij Once upon a Time in the West te openen, de kroonjuweel der spaghettiwesterns, en toch is dit de essentiële laag uit Leone's meesterwerk die te vaak vergeten wordt. Over de audiovisuele waarde van het werk is terecht al boeken geschreven. De artistieke demonstratie in de geluidsband, het spelen met wind, cameraposities, close ups en slow motion en uiteraard; de fenomenale score van Morricone. Zo hoort een western en cinema in het algemeen te zijn. Cinematografisch meeslepend. Alleen dient de virtuositeit niet enkel als aandrijving voor de eigenwijs lange macho standoffs en dramatische plotwendingen, ook de kern van het verhaal die ons op de korrel neemt als mens -of laat ons zeggen de dramatiek van onze evolutie- wordt daar fantastisch mee ondersteund.

'Once Upon' klinkt ironisch genoeg als een sprookje, maar dat is het allerminst. Het speelt zich af in volle industriële revolutie, waar de wreedsten onder ons aanvoelen dat ze over lijken zullen moeten gaan om dat geld en die aanverwante macht te grijpen. De rest probeert te overleven of teert eventueel op ouderwetse wraak. Idealisten zijn ten dode opgeschreven. Het modern kapitalisme is geboren. Zonder politiek te klinken -want dat heeft er niks mee te maken- schetst Leone een meeslepend relaas over antihelden en roofdieren in een veranderende wereld en een belangrijk ijkpunt in de geschiedenis. Fictief maar symbolisch weliswaar. En terzelfdertijd ook nog steeds met heel veel coolness.

Ook dat mag tenslotte nog eens worden gezegd.

avatar van Shadowed
Vond het niet meer dan vermakelijk.

Western is dan ook niet mijn genre, maar vanwege de top 10 notering meegepakt en deze Leone klassieker weer eens gekeken. Uiteindelijk denk ik dat het best sterke scenes heeft, maar dat je hier ook echt een liefhebber van moet zijn.

Wat gelijk opvalt zijn natuurlijk de prachtige filmlocaties. De sets zijn helemaal in orde, en brengt ook een warme, roestige en mooie sfeer met zich mee. Ook de stadjes zijn mooi versierd, de saaie kleuren stoorde me absoluut niet.

Wat me wel stoorde is het vrij matige acteerwerk. Cardinale vond ik al helemaal stroef. Natuurlijk zijn de meeste weg van haar mooie kop en lichaam, maar daaronder vond ik het vrij matig. Ook Bronson kwam meer grappig over dan stoer.

Uiteindelijk is het wel een leuk filmpje, kijk mooi weg ondanks de redelijke speelduur, krijgt wel een voldoende. The Good, The Bad and the Ugly krijgt absoluut mijn voorkeur.