C'era una Volta il West (1968)

Alternatieve titels: Once upon a Time in the West | Er Was Eens in het Verre Westen | Het Gebeurde in het Westen

Italië / Verenigde Staten / Spanje
Western
165 minuten / 175 minuten (Italiaanse gerestaureerde versie) / 145 minuten (bioscoopversie, VS)

geregisseerd door Sergio Leone
met Henry Fonda, Charles Bronson en Claudia Cardinale

Brett McBain is een welkomstfeest aan het organiseren voor Jill, de vrouw waarmee hij de vorige maand getrouwd is in New Orleans. Wanneer hij en zijn drie kinderen neergeschoten worden door 'desperados', erft Jill de grond van haar man. Er is echter een spoorwegbouwer die een spoorbaan aan het aanleggen is dwars door het land dat Jill geërfd heeft. Maar dan komt er uit een onverwachte hoek een redder in nood.

perdona schreef:
De enige film in de wereld, waarvan nooit, maar dan ook nooit, een remake gemaakt zal kunnen worden.
De Leone stijl is wel zo uniek te noemen, dat dit zonder plagiaat onmogelijk is.

Onzin. Dit heldere verhaal kan prima in een andere stijl verfilmd worden. Een uur korter en minder lange scenes is helemaal niet ondenkbaar.

avatar van Zuster Stein

Dat is nou onzin. Het verhaal is niks bijzonders, hoe het wordt gebracht, dat is het bijzondere aan deze film.

Zuster Stein schreef:

Juist ja, aan *deze* film. Een remake is een andere film, en die kan dit verhaal op een andere manier brengen. Het verhaal van hoe geld en corruptie een einde maken aan het onbeschaafde "wilde" westen.

avatar van Stanvijf2001
Zeer sterke western van Sergio Leone. Henry fonda en Charles Bronson zijn perfect op elkaar ingespeeld, de muziek is weer geweldig en de actie ziet er voor zijn tijd ook prachtig uit. Ik moet wel zeggen dat ik the good, the bad and the ugly Toch net iets beter vind.

4,5 sterren

avatar van dionj
Brix schreef:
@dionj

€ 60,- ? Never upon a time in my lifetime
(Zonder het voorwoord van Tarantino wil ik het boek eventueel wel hebben voor € 25,-)

Was een hele poos 32 pond in de pre-order op Amazon, dan zal dat incl. verzenden tegen de 40 euro aanzitten. Dat is een goede prijs naar mijn mening. Toch wacht ik op de eerste recensies van het boek en zie dat de prijs inmiddels weer iets gestegen is.

avatar van dionj
Lezing door Frayling over deze film (juni 2018)
Lezione di Cinema. Il cinema secondo Sergio Leone - YouTube

avatar van arno74
Deze destijds met veel moeite en in meerdere keren uitgegeken. Door het slome tempo lijkt de film maar niet vooruit te komen. Met die verwachting begon ik aan The Good, the Bad and the Ugly (1966) maar die kijkt dus veel fijner weg. Once upon a Time in the West was voor mij niet door te komen en schepte dus verkeerde verwachtingen voor andere westerns uit dezelfde periode. 1,5*.

Een van de mooiste films die ik ooit gezien heb en geef deze film zekers 5 sterren!!

avatar van Fed
Fed
Ik bekijk deze film nu voor de zoveelste keer en eerlijk gezegd alleen voor de muziek. Ik had de cd hiervan maar helaas heeft iemand deze gejat. Film is natuurlijk ook fantastisch,zoals de meeste films van Sergio.

De Keuze van Koolhoven: A Night in the West bij EYE Film in Amsterdam | EYE - eyefilm.nl

Vertoning van een zeldzame 35mm-kopie (177') uit de collectie van het Centro Sperimentale di Cinematografia - Cineteca Nazionale, Rome.

De eerste aflevering van De keuze van Koolhoven tackelt de archetypische spaghettiwestern met een voorstelling van Once Upon a Time in the West oftewel C’era una volta il West. Koolhoven staat stil bij het paradepaardje van de italowestern met de beroemde score van Ennio Morricone en het dwingende acteerwerk van Henry Fonda, Charles Bronson, Claudia Cardinale en Jason Robards.

Wel gaaf!

avatar van Ajax&Litmanen1
Na recent The good, the bad and the ugly opnieuw te hebben gekeken (iets met in de westernsfeer zitten na het spelen van de game Red Dead Redemption 2) werd het ook tijd om die andere gigantische westernklassieker nog eens op te zetten. Qua timing een goede keuze, want bij mij was de vorige en tevens eerste kijkbeurt 10 jaar geleden, terwijl de film dit jaar ook nog eens voorbij de halve eeuw oud is. Tien jaar geleden kwam ik niet verder dan 3,5 ster en uitspraken als dat ik niet van westerns hou, dat ook nooit zal doen en ik mannen op paarden en stoffige dorpjes nooit echt zal pruimen. Ik vond de film regelmatig saai. Ik zal het maar op onwetendheid of een veranderende smaak gooien, want nu 10 jaar later schaam ik me een beetje voor zulke uitspraken.

Ik vind westerns vandaag de dag namelijk wel boeiend. Natuurlijk zit er veel verschil in kwaliteit en beleving in, maar dat heeft ieder genre wel. Wat me nu wel echt duidelijk is geworden is hoe ongelofelijk mooi deze Once upon a time in the west wel niet is. Het verhaal is degelijk, vrij simpel zelfs te noemen, maar dat vind ik hier niet erg. Sterker, ik zie het als een pluspunt, want hierdoor kan de focus nog veel meer op de sfeer en de personages worden gelegd. Henry Fonda en Claudia Cardinale spelen de grootste rollen en doen dat echt op schitterende wijze. Zeker voor Cardinale kreeg ik echt een enorme zwak. Een prachtige vrouw in een uitstekende powerrol waar ze bijzonder overtuigend is. Ook bijrollen zoals die van Charles Bronson zijn gewoon goed.

Maar het mooiste aan de film blijft wel de sfeer. Ik geniet bij deze tweede kijkbeurt juist van de vele trage momenten waar er niks aan de hand is, waar je paarden door de stoffige stadjes ziet rennen en waar de tijd stil lijkt te staan. Dat alles is ook op hele fraaie wijze gefilmd. Je hebt ook een halve eeuw na dato nooit het gevoel dat je naar een antieke of gedateerde film zit te kijken. Sergio Leone zijn stijl mag je echt wel uniek noemen. Niemand die er bij westerns in de buurt bij komt in mijn ogen. Ik luister daarbij ook met veel plezier naar de waanzinnige soundtrack van Ennio Morricone die gewoon ongelofelijk werk af heeft geleverd. De soundtrack staat ook al jaren in mijn afspeellijsten, die klasse had ik gelukkig destijds ook door. Die muziek maakt me als kijker rustig en langzaam droom je een beetje weg tijdens het luisteren. Af en toe komt er een actiescène tussendoor, waarbij ik zeker die helemaal aan het begin heel sterk vond. En we sluiten af met een slot dat bijzonder iconisch is met de menselijke galg. Ik zou niet meer weten wat er saai of teleurstellend aan de film is. Het is ook nu mijn favoriete western geworden, zelfs nog een heel klein beetje beter dan The good, the bad and the ugly, al krijgen beide films hetzelfde eindcijfer. Het komt niet heel vaak voor dat ik bij een herziening een vol punt erbij geef, maar het is dik verdiend.

4,5* (was 3,5*)

avatar van Brix
Ajax&Litmanen1 schreef:

Je kan nog wel even vooruit.
Hopelijk blijf je niet alleen in de 700+ spaghettiwesterns plakken.
Aan overzijde van de "grote vijver" zijn er ook nog soepeltjes vele duizenden gemaakt.
Daar zal toch ook nog wel wat voor jou bij zitten neem ik aan.
"The Wild Bunch" ligt voor de hand.

Leuke enthousiaste recensie trouwens

avatar van Ajax&Litmanen1
Brix schreef:

Je kan nog wel even vooruit.
Hopelijk blijf je niet alleen in de 700+ spaghettiwesterns plakken.
Daar zal toch ook nog wel wat voor jou bij zitten neem ik aan.
"The Wild Bunch" ligt voor de hand.

Leuke enthousiaste recensie trouwens

Heb sinds ik 10 jaar terug die review schreef wel een inhaalslag gemaakt met westerns, al zie ik er nog steeds niet zo heel veel. Maar de echt grote of bekende titels heb ik wel gezien.

Heb vanavond het westerntopic op het forum eens doorgelezen, was mooi om al je tips en en enthousiasme te lezen. Daar heb ik nog wel wat tips uitgehaald.

PS: Bedankt!

avatar van Basto
Vandaag dit meesterwerk herkeken. Snap vooral dat gedoe rond Captain Marvel en vrouwenemancipatie niet. In 1968 was het al duidelijk dat ze de baas zijn.

Graaf Machine schreef:

Vriend dan is het Once upon a time in the West " niet meer...maar een andere film

Graaf Machine schreef:
Vandaag weer eens gezien.

Tja, had ik Once Upon a Time en The Good, the Bad... beiden op vijf sterren staan.
Met het klimmen der jaren vind ik deze toch wel veel beter dan die andere. Dit is serieus werk, waar die andere toch meer avontuur/komedie is.
Dit moet toch echt hoger gewaardeerd worden.
Jammer voor The Good, bad and ugly, dat wordt een sterretje minder.

Helemaal mee eens..Zag de film , The Good, the BAD...toen ik jong was.1967??..Viel mij erg tegen. Beetje oubollige film die de Western sfeer van Once upon" volledig mist.

Nu op tv.Toendertijd, in mijn jeugd, een imposante film Bronson, Cardinale, Fonda..Daar ging je voor naar de bios. Afwisselend rauw, dan weer mild, humor, melodramatisch of romantisch. En de muziek....Ja de muziek De muziek maakt de film legendarisch.Elk stuk muziek is raak en ken je.De muziek is groter dan de film, met zijn simpel verhaal.Ennio Morricone...een Legende. De muziek uit die film wordt nog vaak gespeeld en gedraaid. Niet of nauwelijks meer naar die film gekeken...of voor de muziek. Unce upon...was standaard toen. Er zijn honderden Westerns daarna gemaakt. Sommige veel beter , echter dan deze, maar...met mindere acteurs, amateurs, en niet Morricone.en vooral zonder Leone, die een heel aparte sfeer in zijn Westerns films stopte.(wat dacht je van dekaartsscene in de trein...dat geluid van de locomotief, dreigend..ongeevenaard..Met een half oog kijk ik ...traag, langdradig, Cardinale was 15 jaar later veel mooier,une femme fatale, en Bronson kreeg een doorleefd gezicht, en maakte de legendarische serie....??.(titel vergeten) Toen gaf ik 5 sterren voor deze film .En nu?? ...4 sterren voor Bronson , Morricone...en Leone.Ik kijk hem niet af dat was "toen" O...voor Citizen Kane mag je mij wakker maken., evenals Once upon a time in America...Tijdloos.Monumenten

avatar van Majestics
Tja, niet echt een film voor mij...er gebeurt vrij weinig en het verhaal is ook niet dusdanig interessant dat ik de film ooit een 2e keer zou kijken. Een waardering van boven de 4.20 verbaast mij dan ook een beetje.

Wel prachtig geregisseerd natuurlijk, maar met Sergio Leone heb je die garantie wel.

avatar van des1
Zelfs als je flarden ziet, ben je getuige van een uitzonderlijke film (en dus ook regisseur) waarbij over iedere scene en ieder stukje 'libretto' is nagedacht voor maximaal effect in deze western opera. Niet zo perfect als z'n voorganger The Good etc. weliswaar. Zit een curieuze sequentie in het verhaal als we achtereenvolgens Fonda bij Cardinale zien opduiken terwijl ze zoekt naar het model stationnetje, erna Robards die we Bronson zien ophalen in de trein, waar Robards kennismaakt met "Hey, Mr Choo-Choo", erna zien we laatstgenoemde bij Fonda ("compete?") in die grot, vervolgens Bronson en Fonda bij het in elkaar te zetten station, om te eindigen met Fonda en Cardinale (beeld draait van verticaal naar horizontaal) in bed. Meer mensen die dit opgevallen is? Overigens las ik dat één van de drie baddies aan het begin van de film nog tijdens het filmen zelfmoord heeft gepleegd. Degeen die de a.s. echtgenoot van Cardinale moest spelen (en overhoop werd geschoten), pleegde een paar jaar later zelfmoord.

avatar van Brix
des1 schreef:

Inderdaad, "Crazy"Al Mulock.
Naar verluidt zat Leone daar minder mee in dan met het kostuum dat Mullock in de film droeg.
"Is het kostuum nog in orde? We hebben het nog nodig!"

avatar van Graaf Machine
Vandaag weer eens herzien. Wat een geweldig ding blijft dit toch. Top!!!

avatar van Harmonica Man
Als ik nog 3 uur te leven zou hebben zou dit de afsluiter zijn. Niet voor niets mijn nummer 1. Hopelijk is het nog niet aan de orde voorlopig.

Wat een fantastische film! Ik heb echt genoten van het meesterwerk van Ennio Morricone (Ja, ik weet dat hij niet de regisseur is). "Harmonica" is gewoon een van de coolste personages uit de film historie en wat een fantastische harmonica theme.

avatar van Vdk_Movie
Dit was echt een tegenvaller, vooral omdat ie zo hoog staat in de ranking. Zo zie je maar dat over smaak niet te twisten valt.