The Silence of the Lambs (1991)

4,12

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Jonathan Demme
met Anthony Hopkins, Jodie Foster en Scott Glenn

Clarice Starling, een jonge FBI-agente, wordt op een zaak van een psychopatische seriemoordenaar gezet. Om een beter inzicht te krijgen in de zieke geest van de moordenaar besluit ze met een andere psychopaat, Dr. Hannibal "The Cannibal" Lecter, te gaan praten. FBI-agent Jack Crawford denkt dat de gevangen Lecter de antwoorden heeft op de vragen omtrent de moorden.

1170 BERICHTEN 77 MENINGEN
avatar van Mr-Mcmovie

geplaatst: 8 november 2015, 08:53 uur [permalink]
ambrosini schreef:
iemand die een steengoed thriller wil zien.. is dit zeker een aanrader..

Vergeet se7en niet

geplaatst: 8 november 2015, 16:46 uur [permalink]
Ik ga deze film voor de zoveelste keer kijken. Houdt je vast dus even helemaal ertussenuit.

avatar van Black Math
geplaatst: 21 november 2015, 00:30 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na lange tijd weer eens gezien. Visueel weinig opvallend, maar dat wordt toch behoorlijk gecompenseerd door de sfeer en vooral de rol van Hopkins. Bijzonder sterk neergezet, een man die alleen al door wat hij zegt gevaarlijk overkomt, door het idee te geven dat hij in je hoofd mee kan kijken. Het script mag er wat dat betreft ook zijn, het personage krijgt ruim de mogelijkheid om z'n intelligentie te tonen, met name in de ontsnapping.

Verder ook een meer dan aardige rol van Foster. Opvallend hoe de film het gevoel weet over te brengen dat veel mannen haar bekijken, of beter gezegd, haar checken. Ik ben zelf geen vrouw, maar krijg na het zien van deze film een beetje het idee hoe dat voor een vrouw moet voelen, en aangenaam komt het niet op me over. Wat volgens mij ook de bedoeling van de film is. In ieder geval, genoeg andere films waar vrouwen nagekeken worden, maar dan vaak met opmerkingen erbij. Hier blijft het op een opmerking van een psychopaat na vooral bij blikken, wat ik dus opvallend vond, maar ook beter vind werken. Het blijft allemaal veel meer onderhuids, wat bij de sfeer past.

Het moordverhaal voelt wel vrij standaard aan, maar daar tussendoor de scènes met Hopkins en Foster waarbij met het uiteenrafelen van het moordmysterie ook haar jeugd uiteengerafeld wordt, wat een aardige vondst is, en ook voor een geladen sfeer zorgt.

Geen uitstekende film, maar wel een fijne thriller. 3*.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 8 december 2015, 23:15 uur [permalink]
Ik ben de hele Hannibal reeks weer eens aan het kijken en voor een film van bijna 25 jaar oud vind ik The Silence of the lambs toch wel de beste van de hele reeks. Ondanks Hopkins niet een hele grote rol heeft in deze eerste speelt hij hier toch wel z'n beste rol vind ik.
Ik kan ook niet zo snel een andere acteur bedenken die deze rol beter op het lijf geschreven zou zijn dan Anthony Hopkins. Wat is het een genot om naar te kijken hoe hij de rol van Lecter neer zet.
En terecht dat deze film zo hoog staat in de toplijsten.

avatar van AC1
AC1
geplaatst: 9 december 2015, 10:15 uur [permalink]
Black Math schreef:
Visueel weinig opvallend

Dat viel me ook. Ik weet nog dat ik daar destijds in de bios anders over dacht. Sommige films dateren sneller dan andere. Seven, bevoorbeeld, ziet er nog altijd heel fris uit.

geplaatst: 16 december 2015, 20:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Silence of the lambs.
FBI-stagiaire Clarice Starling waagt zich in een zwaarbeveiligd gekkenhuis om het raadsel op te lossen van Hannibal Lecter, een psychiater die kannibaal is geworden.

Regie: Jonathan Demme.
Cast: Jodie Foster, Anthony Hopkins en Scott Glenn.
Speelduur: 118 minuten.
Jaar: 1991.
Genre: Drama, misdaad en Thriller.

Samenvatting.
Het verhaal begint met Clarice Starling. Ze is een FBI-agente in opleiding. Ze krijgt van haar stage begeleider Jack Crawford de opdracht om te ontdekken wie Buffalo Bill is. Buffalo Bill is een kannibaal die alleen volle vrouwen vermoord. Ze moet daarvoor naar de briljante maar levensgevaarlijk psychopaat Hannibal Lecter, want die heeft waarschijnlijk meer informatie over hem. Hij zit in een zwaarbeveiligd gekkenhuis, omdat die een kannibaal is. Vroeger, toen hij nog niet gevangen zat, was hij ook een psychiater. Buffalo Bill blijkt een cliënt van hem geweest te zijn. Clarice wilt wel langs Hannibal Lector want zo heeft ze meer kans om bij de FBI te komen. Van achter het glas in zijn zwaar bewaakte cel bestudeert de manipulatieve Lecter het dossier. Hij is bereid bruikbare tips te geven, in ruil voor persoonlijke bekentenissen van Clarice. Quid pro quo. Ook wilt hij in een mindere beveiligde gevangenis.
Wanneer Hannibal dit krijgt, geeft hij de naam van Buffalo Bill en vertelt hoe hij eruit ziet. Al snel heeft Jack Crawford door dat Hannibal over zijn naam heeft gelogen. Jack Crawford weet dat Buffalo Bill een transseksueel is, en belt plastische chirurgie klinieken om erachter te komen wie Buffalo Bill is. Uiteindelijk komt er een naam uit, namelijk Jame Gumb. Clarice wordt helemaal buiten dit onderzoek gelaten en weet dat de naam niet klopt. Zelf gaat ze langs bij zijn 1e slachtoffer. Ze komt erachter dat zij werkte als naaister. Ze gaat langs bij de plek waar zij werkte, en dat blijkt het huis van Buffalo Bill te zijn. Clarice moet dan in haar eentje Buffalo Bill zien te overmeesteren, dat lukt, maar Buffalo Bill heeft het wel met de dood moeten bekopen. Buffalo Bill was van plan met de huid van zijn slachtoffers een pak te maken.
Clarice wordt na deze actie officieel toegelaten tot de FBI. Er is echter nog één probleem: Hannibal Lecter weet te ontsnappen uit zijn nieuwe cel. Hij belt Clarice vanaf een onbekende locatie dat hij haar te belangrijk vind om te vermoorden.

Personages.
De drie personages waar de film om draait zijn Clarice starling, Hannibal Lecter en Buffalo Bill. Clarice starling is een nieuwsgierig meisje. Ze is ook erg dapper, want om met Hannibal in zee te gaan is heel gevaarlijk. Haar nieuwsgierigheid komt overduidelijk naar voren omdat ze niet opgeeft en meer te weten wilt komen. Hannibal Lecter is een enorm manipulerende man. Hij krijgt het altijd voor elkaar persoonlijke dingen uit mensen te krijgen, ondanks dat ze dat echt niet willen. Aan de manier hoe die kijkt en doet zie je dat het psychopaat is. Hij kan mensen op een bijzondere wijze doorzien. Buffalo Bill is een man die helemaal in de knoop ligt met zichzelf. Hij is een travestiet. Hij wilt van vrouwenhuiden een pak maken, en dat geeft wel aan hoe hectisch het er in zijn hoofd aan toe gaat. Ook heeft hij een speciale band met zijn hond, hij heeft het gevoel dat dat het enige is waar hij van houdt. Door zijn onzekerheid is dit een psychopaat geworden.

Camerastand.
Wat mij erg opviel is dat elke keer als er een dialoog plaats vindt tussen Clarice en Hannibal, de camera steeds meer inzoomt op hun gezicht. Het begint vanaf een afstandje en hoe verder het gesprek gaat hoe dichter bij de camera bij hun gezicht komt. Dit geeft Hannibal een heel manipulerend effect, en zo wordt de angst in Clarice haar gezicht, voor Hannibal, duidelijker. Zonder inzoomende effect waren deze kenmerken veel minder duidelijk geweest. Het is sowieso dat elke keer als Hannibal praat of iets doet echt alleen hij in beeld is en niemand anders. Dit laat een vorm van macht zien. Het wordt zo voor de kijker duidelijker dat we het echt over een gevaarlijke man hebben.

Thema.
Het thema van deze film is Psychopaten. Hannibal is een echte psychopaat die het opwindend vindt om mensen compleet open te snijden. Zelf was hij vroeger een psychiater die werkte met psychopaten. De film maakt duidelijk dat psychopaten vaak heel gevaarlijk zijn maar wel super slim.

Visie/ mijn kijk op de film.
Ik vind silence of the lambs echt een hele goeie film. Wel is het duidelijk dat de film al wat ouder is. In de scenes dat je mensen open gesneden ziet liggen, is het wel heel erg nep. Met de filmtechnieken van tegenwoordig hadden ze dit wel beter kunnen doen. De leer achter deze film is dat je soms anders moet denken dan andere. Doordat Clarice niet meedoet met ‘de oplossing’ van haar stage-begeleider gaat ze zelf op onderzoek. Doordat ze zelf op onderzoek gaat komt ze uiteindelijk bij de persoon waar het om draait namelijk Buffalo Bill. Ook vind ik de hele film echt goed geacteerd, en vind ik het een leuk verhaal.

avatar van horizons
geplaatst: 16 december 2015, 21:30 uur [permalink]
@bowi1
Spoiler tags plaatsen.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 17 december 2015, 23:51 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Laten we eerlijk zijn, dit is absoluut geen slechte film. Desondanks had ik er op de een of andere manier meer van verwacht. Ik raakte maar niet echt opgezogen in het plot en er gebeurde voor mijn gevoel nauwelijks iets schokkends om dit echt een steengoed verhaal te vinden. Hannibal had van mijn part wat meer betrokken mogen worden in het verhaal. Dat daar gelaten speelt Hopkins hier absoluut een ijzingwekkend en angstaanjagend sterke rol. Je hebt in het eerste halfuur het gevoel dat het neigt naar "het raadsel Buffalo Bill oplossen met Dr. Hannibal", maar dit idee begin je langzaamaan steeds meer kwijt te raken en maakt het plaats voor een soort klopjacht zonder enige betekenisvolle vorm van een mysterie oplossen. I can't help it, maar ik voel me lichtelijk bestolen. De clue komt bij mij niet binnen.

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst: 18 december 2015, 16:08 uur [permalink]
SmackItUp schreef:
Moet er in een steengoed verhaal per se iets schokkends gebeuren?

avatar van SmackItUp
geplaatst: 19 december 2015, 14:17 uur [permalink]
Ted Kerkjes schreef:
Moet er in een steengoed verhaal per se iets schokkends gebeuren?

Schokkend in de zin van iets onverwachts. Maakt een thriller er vaak wel beter op. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst: 30 december 2015, 15:31 uur [permalink]
Aangezien de hoge score en omdat The Silence Of The Lambs een echte klassieker is, had ik er echt naar uitgekeken om het te zien. Daarom is er een lichte teleurstelling. Waarschijnlijk omdat het niet mijn lievelingsgenre is. Maar ja, het blijft een mooie film.
Het beste van de film waren de dialogen tussen Hannibal en Starling. Ik kreeg kippenvel!

avatar van Antonev
geplaatst: 3 januari 2016, 10:10 uur [permalink]
Deze film zag halfweg de jaren 90' voor de eerste keer. Mijn moeder had hem van TV opgenomen op videoband en helaas mocht ik hem niet zien. Wat niet mag is leuk en daarom heb ik hem eens gezien toen ik alleen thuis was. Ik weet nog dat het toentertijd weinig indruk maakte.

Jaren later kan ik zeggen dat dit een film is die met de jaren sterker en sterker wordt. Dat is vooral te danken aan de jaren 90' sfeer en stijl. Voeg daar een steengoed en duister verhaal aan toe en je hebt alle ingrediënten voor een zinderende thriller.

geplaatst: 4 januari 2016, 15:25 uur [permalink]
Interessante karakterstudie. Wat me vooral trof was de absurde relatie tussen Hopkins en Foster. Dat ze na al z'n gruweldaden nog steeds respect voor hem opbrengen is even macaber als intrigerend. Een ambitieus meisje met een traumatisch verleden die hoge ogen denkt te gaan gooien bij de FBI en vervolgens zo op haar plek wordt gezet door een psychopaat. Een psychopaat die het helemaal gehad heeft met de wereld en iedereen maar dom en verachtelijk vindt. Zij raakt door hem gegrepen en kan hem maar niet loslaten. Wat drijft deze man, zie je haar denken. Het veelbesproken slotakkoord sluit hier perfect bij aan en staat na al die jaren nog steeds als een huis.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst: 5 januari 2016, 21:53 uur [permalink]
Is het jullie ook niet opgevallen dat Hannibal Lecter de hele film niet een keer met zijn ogen knippert? Trivia: Als voorbereiding op zijn rol bestudeerde Anthony Hopkins verschillende opnames van seriemoordenaars en het viel hem op dat Charles Manson gedurende zo'n interview geen moment met zijn ogen knipperde, wat Hopkins dus gebruikte om het karakter van Hannibal Lecter vorm te geven.

avatar van IH88
geplaatst: 21 januari 2016, 14:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"Well, Clarice, have the lambs stopped screaming."

The Silence of the Lambs is angstaanjagend, sfeervol en steengoed. De grauwe sfeer, de muziek, de regie van Jonathan Demme, het acteren, allemaal zaken die bijdragen aan de ijzingwekkende sfeer. Vanaf de allereerste scene met een hardlopende Clarice Starling nabij het FBI hoofdkwartier neemt de film je in een houdgreep en laat je niet meer los. En wanneer Anthony Hopkins als dr. Hannibal Lecter wordt geïntroduceerd is er helemaal geen weg meer terug.

Lecter is een seriemoordenaar die vastzit voor kannibalisme en door Starling wordt gevraagd om te helpen bij het opsporen van een nieuwe seriemoordenaar, Buffalo Bill. Silence of the Lambs is op zijn best als Lecter en Starling aan het keuvelen zijn over van alles en nog wat. Jodie Foster en Hopkins zijn waanzinnig goed in deze scènes en de spanning is in iedere scene voelbaar. Het is makkelijk om Hopkins alle lof toe te zwaaien maar ook Foster verdient alle credits. Ze maak Starling's afschuw maar toch ook respect voor de gestoorde, maar ook erg intelligente en soms zelfs charmante Lecter in iedere scene voelbaar. Maar Hopkins steelt de show en alleen al als je naar die ogen van hem kijkt staan je nekharen rechtovereind. De film heeft veel ongelooflijk spannende scènes maar de uitbraak van Lecter en het laatste gedeelte met Starling en Buffalo Bill staan toch wel op eenzame hoogte. De manier waarop Demme de spanning langzaam opbouwt is weergaloos. Silence of the Lambs is één van de beste thrillers die ik ooit heb gezien. Griezelig goed.

avatar van plano
geplaatst: 2 maart 2016, 22:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film die ik na een hele lang tijd weer eens heb herzien. Hierbij tot de conclusie gekomen dat ik deze film eigenlijk wel erg overgewaardeerd vind. Bij het kijken van een minder recente (lees meer als +- 5 jaar oude) film, probeer ik mij altijd enigszins in die tijd te verplaatsen. Waren dingen toen bijvoorbeeld schokkender, baanbrekender of knapper om te maken? Qua beeldkwaliteit en effecten e.d. is een oudere film nou eenmaal vaak minder van kwaliteit, hier kan je een film dan ook niet op afkraken naar mijn mening. Ik vind wel dat een film van hoog niveau, ongeacht zijn leeftijd, moet weten te imponeren. Over het algemeen kan ik mij hierin prima vinden in bijvoorbeeld een toplijst als die van moviemeter, klassiekers bereiken nou eenmaal niet zomaar deze status waar je niet omheen kan. Uitzonderingen daargelaten, waar dit er dus 1 van is.

Even kort door de bocht; Na het kijken van deze film heb ik het gevoel alsof ik een lange aflevering van een detective serie heb zitten kijken. Ja, Foster en Hopkins acteren sterk. De prille agente weet zich staande te houden tegenover de meedogenloze kannibaal. De geweldig gestoorde Hannibal weet op zijn beurt iedereen kundig in zijn straatje te praten. Hier blijft het verder naar mijn mening wel bij. De andere acteurs missen diepgang en voegen niet veel toe. Foster en Hopkins zijn verder niet in staat om een film als deze tot een ware parel te maken.

Begrijp me niet verkeerd, de film is zeer vermakelijk. Gezien de status is het er ook 1 die je als filmliefhebber haast wel gezien moet hebben, bijna iedereen heeft hannibal in wat voor vorm dan ook wel eens voorbij zien komen. Maar toch, Anthony Hield is kinderachtig, Scott Glenn flauw, buffalo bill opzichtig, de senaatsdochter voorspelbaar en de vriendin van Foster is simpelweg aanwezig. Desalniettemin is dr. Lecter geniaal bedacht en uitgevoerd. De manier van praten en de psychologie die hij op mensen weet uit te oefenen is zaligmakend. Het meisje met de slechte achtergrond die het graag wilt maken is wat cliché, maar word zo neergezet dat je met haar meeleeft. Een ruime voldoende is het zeer zeker, maar een nummer 24 (op moment van typen) van alle films met meer dan 250 stemmen en van minimaal 2 jaar oud, dat dus echt niet. Ik kan op mijn beurt meer genieten van het vervolg; hannibal, waar Lecter wat meer tijd in zijn geweldige rol kan opstrijken.

avatar van aorsongmachine
geplaatst: 7 maart 2016, 14:07 uur [permalink]
Klassieker die terecht 5 Oscars won. Psychologische thriller die je op het puntje van je stoel houdt met bijzonder puike acteerprestaties van Jodie Foster & Anthony Hopkins. Blijft voor mij de allersbeste 'Hannibal' film.

avatar van Miszmi
geplaatst: 19 augustus 2016, 17:18 uur [permalink]
Voor mij de beste film uit het genre. Slechts één ergerlijk punt kunnen ontdekken, en dat was het personage Catherine. Of dat nou aan de actrice lag, aan het script of aan het personage laat ik maar even in het midden. Ze heeft niet zo'n grote rol, waardoor je er ook weinig mee te maken krijgt. Weliswaar heeft het er wel voor gezorgd dat ik niet de volle 5* ga geven. Hopkins speelt zijn rol geweldig. Zijn uitstraling in zijn eerste scene zegt meer dan duizend woorden. De gehele film blijft hij mysterieus, beangstigend en een ware psychopaat. De film is aardig voorspelbaar. Zelf heb ik eerder geen films gekeken mbt Hannibal, wat dat betreft was het dus allemaal wel nieuw voor me. Ik heb alleen weinig tot niets kunnen ontdekken waarover ik verbaasd was. Ik heb daar tijdens de film echter ook niet echt over nagedacht. Er is heel wat nodig om mij twee uur lang ongestoord een film te laten kijken en deze film heb ik zonder moeite uitgekeken, dit zegt bij mij toch wel heel wat over de kwaliteit van de film. Terechte notering in de top 250, grote kans dat deze ook in mijn persoonlijke top 10 gaat komen.

avatar van sowhat
geplaatst: 29 september 2016, 18:44 uur [permalink]
Silence of the Lambs - 'It's your turn Doctor'

Jodie Foster, die op dit ogenblik nog erg jong was draagt eigenlijk de film. Ze doet het zeker niet slecht, alleen was ik wat verbaasd over haar uitspraak, speciaal accent heeft ze.
Anthony Hopkins speelt de rol van Dr. Hannibal Lecter erg goed. Het verhaal van de film zit wel goed, alleen had ik het spannender verwacht. De kaft van de film en het concept van de film leken me veel spannender dan de film in werkelijkheid was, daarmee geef ik een wat gematigdere score van 3 sterren.

avatar van Boneka
geplaatst: 29 november 2016, 13:43 uur [permalink]
Eindelijk weer eens een keertje gezien. Zat te wachten op een betere blu ray versie maar die komt voorlopig niet. Het is wachten op een 4k mastered versie die wat minder last heeft van alle artifacts. Met name de bewegende horizontale beelden zijn licht vertekend alsof ie de scherpte niet kan bijstellen. Desondanks is de transfer nog goed te doen. Er zijn slechtere versies met heel veel ruis. Afijn met het geluid zit het wel snor en dit is ook een van de belangrijkste punten van deze film die een geweldige opbouw heeft. Het is alleen jammer dat wanneer je hem een keer hebt gezien de voorspelbaarheid in de hand ligt. Desondanks zit de film prima in elkaar en is toch wel een van de spannendste thrillers uit die tijd. Jammer dat het vervolg maar liefst 10 jaar heeft geduurd, want je zit wel met een soort open einde.

Een dikke 4 sterren heeft deze film nog steeds verdiend.

geplaatst: 15 januari, 16:14 uur [permalink]
een geweldige film.en wat speelt anthony hopkins het geweldig .moet hem binnen kort maar weer eens zien. hij blijft gewoon goed.

geplaatst: 15 januari, 20:00 uur [permalink]
Top film in het genre, kan niet anders zeggen.

Moet wel zeggen dat de film vooral gedragen wordt door de geweldige (of moet ik zeggen angstaanjagende) rol van Anthony Hopkins. Er wordt weleens van Hopkins gezegd dat ie in het echt ook een wat rare vogel is. Dat verbaast me niets. Het charisma van de zielloze psychopaat wat ie in deze film neer zette is nooit meer overtroffen. Enkelen zoals Kevin Spacey (Seven) komen in de buurt maar niet meer dan dat.

Wel vind ik dit in zijn geheel niet de beste films in het genre ooit gemaakt, het verhaal is net even te vaag en onduidelijk en moet het vooral hebben van de visueel knap gemaakte sfeer en nogmaals de rol van Hopkins. Ik vond zelf Jodie Foster niet top in deze film, ben ook niet echt een Foster fan, kan aan mij liggen. Ik denk dat ze deze film ook voor een breed publiek hebben willen maken.

Deze film geen 5 maar een verdiende 4,5.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 15 januari, 20:06 uur [permalink]
PCTERN schreef:
Ik vond zelf Jodie Foster niet top in deze film

Ronduit slecht zelfs, viel me gisteren nog weer op. Vind het sowieso een zeer beperkt actrice.

avatar van Metalfist
geplaatst: 20 januari, 13:11 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
They don't have a name for what he is

Het is één van de voornemens voor het nieuwe jaar om eens terug wat meer filmklassiekers te gaan kijken. Ik blijf me vooral focussen op films waar ik echt zin in heb, maar er zijn toch een paar titels die je als liefhebber eigenlijk echt gezien moet hebben. Spielberg's E.T. was er daar al eentje van en met The Silence of the Lambs ben ik aan één van de hoogst gewaardeerde horrors aller tijden gekomen. In de loop der jaren wel eens wat fragmenten gezien, Hannibal Rising heb ik zelfs volledig gezien als ik me niet vergis, maar nu eindelijk in volle glorie kunnen zien.

Het is perfect te begrijpen waarom dit zo hoog scoort. Nu moet ik wel toegeven dat ik altijd ben te vinden voor een horror waar de nadruk niet op de body count is komen te liggen. Regisseur Jonathan Demme deelt blijkbaar dezelfde mening en trekt dan ook volop de kaart van de spanning. Hannibal is een psychopaat pur sang en bovendien een kannibaal, maar gelukkig wordt er niet teveel voor de echt duidelijke horror gekozen. De suggestie op zich blijft toch veel krachtiger dan hetgeen ooit op beeld kan worden vastgelegd. De gesprekken tussen Clarice en Hannibal zijn dan ook heerlijk om te volgen en de finale confrontatie waar Clarice wordt bekeken door Buffalo Bill via zijn nachtkijkers.. Het is een geweldig suspense moment. Het verbaasde me echter wel dat er nog veel meer kwam kijken dan enkel de interactie tussen Clarice en Lecter. Ik had verwacht dat de film volledig ging steunen op het feit dat Clarice ging proberen om Lecter te doorgronden, maar het idee om een tweede psychopaat te introduceren werkt wel goed.

Anthony Hopkins, ik heb het altijd een wat vreemd figuur gevonden. Nooit echt mijn acteur, hoewel hij toch altijd wel een zekere klasse uitstraalt, maar dit doet hij toch wel erg sterk. Dat slissen, die uitstraling, ... Je zou op den duur echt schrik beginnen te krijgen. Ik dacht dan ook altijd dat dit vooral een one-man show van Hopkins was, maar de aanwezigheid van Jodie Foster mag hier toch ook niet onderschat worden. Dat accent ligt er misschien net iets te hard op, maar verder is het een fijn personage dat heerlijk clasht met Lecter. Een paar toffe cameo's ook nog van onder andere George A. Romero en Roger Corman. Rest van de cast is weinig op aan te merken, zeker Ted Levine doet het ook nog wel goed als psychopaat van dienst, maar de film steunt vooral op de geweldige wisselwerking tussen Foster en Hopkins.

Ik ben aan het twijfelen of ik me nog eens aan de vervolgen ga wagen. Hannibal Rising is afgaande op mijn score hier in ieder geval niet de moeite waard. De andere sequels hebben echter nog wel Anthony Hopkins als pluspunt. Ach, misschien als ze eens op televisie passeren ofzo.

geplaatst: 22 januari, 08:51 uur [permalink]
Lang getwijfeld of ik een 4 of 4,5 zou geven. Hopkins gaf uiteindelijk de doorslag. Ook het feit dat deze film al meer dan 25 jaar oud is en tijdloos is, geeft weer dat Demme het uitstekend voor elkaar had.
Moet het nog gezegd worden dat Hopkins hier de rol van zijn leven speelt? Het respect dat Lector afdwingt binnen het verhaal is zoals hier al aangehaald is macaber en fascinerend. Ook bij de kijker, ik althans, heb dat gevoel een beetje.
Ook het verhaal blijft steengoed. Dit is een fantastische psychologische triller met steengoede dialogen. Het camerawerk met de dichte gezichtsclose-ups maken de spanning en de emotie sterker. Ook de muziek is goed. Kortom topfilm. Enkel de bloedsscenes zijn wat slordiger aangepakt. Lectors gezicht bevat eerder spaghettisaus, de lijken dan meer grenadinestroop (of was dat normaal 25 jaar geleden?) Blij hem nog eens teruggezien te hebben. Een dikke 8,5 voor mij, hier wordt dat een 4,5 ster!

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 24 januari, 03:45 uur [permalink]
Uitstekende thriller die boven zichzelf uitstijgt door de sterke acteerprestaties. Anthony Hopkins speelt een ijzersterke rol in deze film, en komt erg angstaanjagend over. Verder werkt het thrillerelement zeker in deze film, die ietwat zijn tijd neemt om je langzaam maar zeker op te slokken in die duistere sfeer. Een minpunt is wel de muziek die niet veel beter is, dan uit een willekeurige aflevering van een Britse detectiveserie, maar aside of that een prima film die je zeker gezien moet hebben. De Oscars van toen lijken me volledig terecht, maar geen kat die daaraan twijfelt.

geplaatst: 24 januari, 16:39 uur [permalink]
Die openingsscene.
Gewoon een meid die een blokje om gaat?
Nee, de toon wordt gelijk bijzonder fraai gezet.
De muziek, hoe alleen ze is.
Het bos, de mist
Echte kunst

avatar van des1
geplaatst: 4 februari, 09:27 uur [permalink]
Extra onsterfelijk gemaakt door... Jim Carrey. Ga naar 0:43 sec.
Cable Guy - Hello Clarice - YouTube

avatar van rokkenjager
geplaatst: 16 juli, 19:26 uur [permalink]
Afgelopen week het eerste seizoen van True Detective herzien. Vandaag na jaren deze maar eens opgezet en het valt echt op hoe behoorlijk gedateerd sommige aspecten van deze film zijn.

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst: 17 juli, 11:20 uur [permalink]
rokkenjager schreef:
Kun je dat nader toelichten?