• 11.737 nieuwsartikelen
  • 9.058.414 stemmen

The Silence of the Lambs (1991)

Thriller / Misdaad | 118 minuten
4,13 7.826 stemmen

Genre: Thriller / Misdaad

Geregisseerd door: Jonathan Demme

Met onder meer: Anthony Hopkins, Jodie Foster en Scott Glenn

IMDb beoordeling: 8,6 (1.563.286)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 12 april 1991

Plot The Silence of the Lambs

"To enter the mind of a killer she must challenge the mind of a madman."

Clarice Starling, een jonge FBI-agente, wordt op een zaak van een psychopatische seriemoordenaar gezet. Om een beter inzicht te krijgen in de zieke geest van de moordenaar besluit ze met een andere psychopaat, Dr. Hannibal "The Cannibal" Lecter, te gaan praten. FBI-agent Jack Crawford denkt dat de gevangen Lecter de antwoorden heeft op de vragen omtrent de moorden.

Clarice M. Starling

Senator Ruth Martin

Ardelia Mapp

Barney Matthews

ZAP! schreef:

En wat heeft dat met de film te maken?

Buffalo Bill nooit geassocieerd met Glam Rock?

Ebenezer Scrooge schreef:

Buffalo Bill nooit geassocieerd met Glam Rock?

Het nummer dat bij die quote voorbij komt is Goodbye Horses - bepaald geen glamrock, dus niet meteen, nee. Maar mannen met make-up op... dan kan je hier wel eindeloos links gaan plaatsen.

• 1997 berichten

Als je nou even naar de rechtermeneer kijkt op de foto, zie je een treffende gelijkenis met Buffalo Bill. Heeft dus wel degelijk met deze film te maken.

En New York Dolls is glamrock, niet zo bijdehand doen meteen.

Ebenezer Scrooge schreef:

Heeft er geen ruk mee te maken. Ik kan ook wel een plaatje opzoeken van iemand met dezelfde jas als Clarice en zeggen: hè, kijk nou eens, maar who cares?

En New York Dolls is glamrock

Heb ik dat betwist? Dachtutnie.

Ebenezer Scrooge schreef:

...niet zo bijdehand doen meteen.

'k Wist Niet Dat Je Kwaad Werd!!

• 1997 berichten

Het moment dat Gumb voor de spiegel staat ziet er gewoon heel glamrock uit, dacht daar meteen aan toen ik de film voor de eerste keer zag. Het is nou niet bepaald een Simon Le Bon of een Boy George of een andere man met make-up op.

Of is het hier op MM de regel dat je geen vergelijkingen mag trekken?

Ebenezer Scrooge schreef:

Ieder z'n eigen associaties natuurlijk.

Dr. Hannibal Lecter: ¨I ate his liver, with some fava beans and a nice chianti.¨

Gordon Ramsay: ¨Delicious! Finaly some good fucking food¨.

Weer een klassieker die ik van mijn lijst af kan strepen.

Gewoon een ontzettend goede psychologische thriller. Ik kan er weinig woorden over kwijt, dat is hier al genoeg gedaan.

Een meesterwerk in het genre.

avatar van FlorisV

FlorisV

ZAP! schreef:

En wat heeft dat met de film te maken?

Buffalo Bill heeft kennelijk een verleden in een obscure popgroep, zie die kerel op de foto rechts.

avatar van JollyMira

JollyMira

Ik had hem nog nooit gezien,het werd wel eens tijd.

Gewoon een spannende psychologische thriller.Goed geacteerd.

Had m veel eerder moeten kijken

avatar van Levivdm01

Levivdm01

Ik heb zo enorm veel over deze film gehoord, dat het heel eng zou zijn enzo maar ik mis de actie op sommige punten.

Ik vind dat er te weinig 'moord'scenes zijn, ik mis die scenes een beetje in deze film.

Voor de rest prima film, prima acteurs, prima productie en een prima einde!

Gewoon 4 sterren voor deze thriller!

avatar van macrobody

macrobody

Het blijft een goede film maar toch wel gedateerd na zoveel jaren. Een film die je gewoon gezien moet hebben.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

De 5 belangrijkste Oscars dat jaar, 4,13 gemiddeld, vernieuwend en origineel, iconische schurk, één van de klassiekers van de jaren 90. Stel, dat deze film vandaag de dag zou uitkomen, zou de film dan ook zo’n status krijgen? Dat betwijfel ik.

De film is niet zozeer gedateerd (allicht een beetje op meerdere vlakken, maar niet veel) als wel ingehaald door de tijd. Dit soort misdaadthrillers met zulke thema’s wordt veel vaker gemaakt. Vaak slechter, in ieder geval niet origineel, maar hoewel Silence nog absoluut een goede film is zou deze denk ik niet echt opvallen. Waar een Se7en nog wel opvalt wat betreft sfeer, daar is deze film allicht wat gewoontjes. IJzersterk gemaakt, dat wel, met fijn zwierig camerawerk en een heerlijk tempo - je hoeft je geen seconde te vervelen en tijdens de film zal niemand zich afvragen waarom Hannibal al die info weet, dat wordt maar gewoon zo aangenomen. Dat is een zekere kwaliteit. Ook de subtiele thema’s over man-vrouw worden mooi verwerkt, inhoudelijk maar ook visueel waar Foster steeds letterlijk klein is. En zowel Foster als Hopkins zijn zeer overtuigend en vooral sterk in hun onderlinge scènes met en fijne chemie.

Kortom, als ik dit beschrijf zie ik heel veel goede punten. Maar aan het eind met mijn herziening afgelopen maand dacht ik ook wel: was dit nu echt alles? Ook de laatste scène kent wel wat storende factoren (Foster alleen het huis in etc) dat de film zeker van de hoogste score afhoudt en stiekem ook wel van een na hoogste. Toen in ’91 absoluut een originele uitstekende film, anno 2024 vooral een hele goede film maar met alles dat erna is gekomen ook niet meer dan dat. Ik houd echter wel die hoge score op basis van toen ik de film jaren terug zag, temeer ik wederom geboeid heb gekeken. Zou ik hem vandaag voor het eerste zien, dan zou ik iets lager zitten. 4,5*.

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

Absoluut meesterwerk en inmiddels ook wel een neo-klassieker met grandioze rollen van Jodie Foster en Anthony Hopkins. Thriller die je van de eerste seconde tot de laatste aan het beeld gekluisterd laat en je wilt niks missen. Het vervolg was minder, maar dat kon ook niet anders. Deze film hoort zeker in een top 50 aller tijden thuis en in zijn genre (thriller / misdaad / psychopaten) 1 van de beste.