The Silence of the Lambs (1991)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Jonathan Demme
met Anthony Hopkins, Jodie Foster en Scott Glenn

Clarice Starling, een jonge FBI-agente, wordt op een zaak van een psychopatische seriemoordenaar gezet. Om een beter inzicht te krijgen in de zieke geest van de moordenaar besluit ze met een andere psychopaat, Dr. Hannibal "The Cannibal" Lecter, te gaan praten. FBI-agent Jack Crawford denkt dat de gevangen Lecter de antwoorden heeft op de vragen omtrent de moorden.

avatar van Kenzomovies
klassieker,met een sterke Hopkins,
deze stond al lang op men lijstje, weet niet waarom ik zolang gewacht heb,
jodie foster speelt ook subliem ( al erger ik me wel aan haar stem)

op naar hannibal(2001)

avatar van JHagenstein
Ted Kerkjes schreef:
Kun je dat nader toelichten?

Rokkenjager kon dat dus klaarblijkelijk niet. Helaas: ik zat er met smart op te wachten.

Gedateerd...... Nee, dat is niet het woord dat mij te binnen schiet als ik deze weergaloze thriller van een kijkbeurt voorzie.

avatar van FlorisV
Zeer herkijkbaar voor een "spannende" film. Hij is ook niet zozeer spannend maar graaft psychologisch redelijk diep, is slim en lekker luguber en naargeestig. Een heel nieuw serial killer genre werd hiermee populair maar deze topper is nooit geevenaard.

Goeie klassiek klinkende en sombere soundtrack, fantastische scenes tussen Lecter en Starling. Buffalo Bill is meer zielig en lachwekkend dan eng. Hopkins is briljant, Foster goed en het is ook aardig om een bebrilde Scott Glenn in een non-macho rol te zien. De film is goed psychologisch georienteerd en toont effectief geassocieerde herinneringen en angsten of ongemakken van Starling.

Het enige echt zwakke is het stompzinnige einde, als Bill eerst meent de haan te moeten spannen, om een revolver af te vuren is dit totaal onnodig. Nu was ik als Starling ook niet zo'n domme gans geweest om in mijn uppie die kelder in te gaan, maar goed.

Verder vraag ik me af hoe Lecter erin slaagde om naar Haiti te vluchten.

avatar van Miszmi
Ook in Nederland keert de film in februari tijdelijk terug bij Pathé: The Silence of the Lambs -Trailer & Laatste nieuws - Pathé - pathe.nl. Mijn tickets alvast geserveerd!

avatar van Ste*
Een erg 'rijke' film, die eigenlijk constant spannend is. De gruwelijkheid is vrij expliciet, iets dat zeker bijdraagt aan de beleving. De moordzaak rond de mysterieuze Buffalo Bill (en het kijkje in zijn habitat) zijn fascinerend, en een ijzingwekkende Anthony Hopkins en een bewonderenswaardige Jodie Foster zetten geweldige acteerprestaties neer; hun Oscars zijn dan ook dikverdiend. Zeker Fosters rol is denk ik de beste vrouwelijke vertolking die ik ooit gezien heb.

Het is knap hoe gevaarlijk en als een soort supermens/monster ze Hannibal Lecter weten neer te zetten. Hoe eng kan een gevangene met maximale beveiliging nou werkelijk zijn immers, maar de film (en Hopkins) weet het maximale eruit te halen. Ook later als hij ontsnapt en iedereen weet te vermoorden. Over de top, wellicht, maar het idee dat hij zodra hij de kans krijgt iedereen op zijn weg vermoordt is of je nou wil of niet toch angstaanjagend.

Ik had tien jaar geleden al eens gestemd zie ik, maar heb hem toen duidelijk niet op waarde geschat, ik verhoog hem met een hele ster.

avatar van de grunt
Ste* schreef:

Na Frances McDormand Fargo

avatar van Shadowed
Sterk.

Ik heb nog nooit een deel uit de Hannibal-reeks gezien dus dit was de eerste. Ik wist dat het een oude film was maar ook een klassieker. Dus ik begon met volle concentratie ernaar te kijken. En inderdaad, er hangt een heel gek sfeertje tussen Hopkins en Foster.

Dat sfeertje maakt deze film erg goed en tegelijkertijd heel vreemd. Ik zat steeds te denken gaan ze zoenen straks?, tis ook heel gek, zo'n oude man en jonge agent. en precies dat sfeertje boost mijn rating omhoog.

Het acteerwerk van Hopkins is in 1 woord, briljant. Zelden iemand zo goed in z'n rol zien gaan. En Foster was ook goed ja.

Daarnaast is het op sommige momenten redelijk spannend. Blijft oud, maarja. De sfeer tussen de 2 is goed, de rest was ook wel goed.

avatar van Ste*
Shadowed schreef:

Ik wist dat het een oude film was maar ook een klassieker.

[...]

Blijft oud, maarja.

Hoe oud ben je zelf? Want 1991 is voor filmbegrippen niet oud, aangezien er ook films bestaan van voor 1950.

avatar van Shadowed
Ste* schreef:

Je hebt ook gelijk. Maar als je er toch over nadenkt, is 1991 wel weer meer dan 20 jaar oud. Persoonlijk zie ik films onder de 2000 als wat oudere films.

Aan de andere kant heb jij gelijk, er bestaan veel oudere films. Waarschijnlijk kijk ik gewoon liever iets nieuwere types

avatar van Filmkriebel
Voor de derde of vierde keer gezien en deze "mother of serial killer movies" heeft nog niets van zijn glans verloren. Telkenmale word je meegezogen in de film. Om een serial killer te vangen moet je denken zoals hem, zo leert de superintelligente Hannibal Lector op cryptische wijze aan FBI agente Starling. Het met psychologie ondersteunde onderzoek en de ijzingwekkende prestatie van Hopkins blijven me aan het beeldscherm vastklampen, al blijft dit een film die in de bioscoop beter tot zijn recht kwam. En het einde was werkelijk goed gevonden en gaf die film dat ietsje meer. De hoge notering in de top 250 vind ik zeker terecht.