ad
  • 8.078.886 stemmen

The Silence of the Lambs (1991)

Thriller / Misdaad | 118 minuten
4,13 7.604 stemmen

Genre: Thriller / Misdaad

Geregisseerd door: Jonathan Demme

Met onder meer: Jodie Foster, Anthony Hopkins en Scott Glenn

IMDb beoordeling: 8,6 (1.288.482)

Releasedatum: 1 februari 1991

Over The Silence of the Lambs

"To enter the mind of a killer she must challenge the mind of a madman."

Clarice Starling, een jonge FBI-agente, wordt op een zaak van een psychopatische seriemoordenaar gezet. Om een beter inzicht te krijgen in de zieke geest van de moordenaar besluit ze met een andere psychopaat, Dr. Hannibal "The Cannibal" Lecter, te gaan praten. FBI-agent Jack Crawford denkt dat de gevangen Lecter de antwoorden heeft op de vragen omtrent de moorden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Senator Ruth Martin

Ardelia Mapp

Barney Matthews

scorsese

Geweldige film waarin een FBI-agente in opleiding een psychopaat interviewt om zo een andere te kunnen pakken. Twee verhaallijnen die elkaar hier perfect aanvullen (de zoektocht naar de moordenaar en de relatie die ontstaat tussen de agente en de gevangene). Twee sterke en boeiende personages die hier memorabel worden neergezet door Jodie Foster en vooral Anthony Hopkins. Grimmig en spannend. Mooi camerawerk en ook mooie muziek. Een instant klassieker die destijds de standaard zette voor films over seriemoordenaars.

avatar van de grunt

de grunt

• 2028 stemmen

Had je die nog niet gezien (!)

Jij zult inderdaad erg genoten hebben

scorsese

de grunt schreef:

Had je die nog niet gezien (!)

Jij zult inderdaad erg genoten hebben

Al een keer of 15. Maar laatste keer was alweer zo'n 10 jaar geleden.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Tijd voor herziening van deze klassieker. Een film die het vooral van het verhaal moet hebben. Visueel is het niet altijd even boeiend. Al zijn er af en toe wel interessante shots. De troeven van deze film zijn de twee hoofdrolspelers. Opvallend, want op zich draait de film niet echt rond Hannibal zelf. De combinatie van de ijzersterke Anthony Hopkins en de profilering van zijn karakter, zorgen ervoor dat Hannibal een gevreesde moordenaar is. De schrik van de agenten voor de man, de maatregelen die getroffen wordt, het effect als je zijn naam nog maar noemt... Het doet denken aan Jaws of Alien, waar je meer bereikt met de illusie en de sfeer rond de 'moordenaar' dan door harde gruwel heel de tijd in beeld te brengen. Als er dan toch iets gebeurt heeft dat eens te meer effect.

Jodie Foster doet het ook goed en haar interactie met Hopkins zorgt voor mooie scènes. Helaas wordt ze wel neergezet als iemand die overleeft in een zeer seksistische omgeving. Niet alleen haar omgeving, maar ze wordt ook neergezet als een vrouw die kleiner is dan haar collega's, snel emotioneel wordt of als eerste problemen krijgt als ze bloed ziet. Haar ideeën worden wat genegeerd en ondanks haar opleiding en ervaring wordt ze altijd gezien als een groentje. Een agente in deze omstandigheden zou niet meer kunnen in een film anno 2019. Langs de andere kant kan je daar een film van 28 jaar oud niet helemaal op afrekenen.

The silence of the lambs is een film die niet meteen visueel of innovatief wil uitpakken, maar wel met vakmanschap komt qua verhaal en acteerwerk. Hollywood volgens het boekje, maar dan wel zeer goed gedaan.

avatar van stratmans

stratmans

geweldige film

avatar van Xastur

Xastur

Meesterlijk film

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

1 Hannibal Rising (2007), 2 Red Dragon (2002), 3 Silence of the Lambs (1991) en 4 Hannibal (2001) is de kijk volgorde die nu handhaaf voor deze filmserie. Ik kijk en herzie heel veel films vanuit mijn eigen enorm gigantische videotheek/collectie, dus ook deze 4-luik omtrent Dr. Hannibal Lecter. Ik kijk gemiddeld elke dag sowieso 2 films of meer.Ik ben een liefhebber van o.a exploitatiefilms, B-Films en oude films wereldwijd en alle genres. Mij oudste film uit mijn collectie is uit 1915. Als de film Engelstalig of Duitstalig is gesproken dan ben ik niet afhankelijk van ondertitels, is de film anderstalig bv. Chinees e.d. dan zijn naast Nederlandse, de Engelse ondertiteling ook prima Ondanks mijn tik van herzieningen, ga ik natuurlijk ook iets nieuws niet uit de weg en hou het aanbod van Netflix in de gaten. Vanmorgen begonnen met Hannibal Rising, vanmiddag Red Dragon herzien en zojuist Silence of the Lambs uit gekeken.. Fijn om na zoveel jaren deze films weer te kijken en vooral in deze volgorde. Heb mij er prima mee vermaakt.

avatar van joeygamer2

joeygamer2

Goed,

tweede film uit de Hannibal reeks die ik heb gezien. Hannibal (2001) was de eerste en toen wist ik nog niet veel van de reeks af. Blijkbaar is Manhunter (1986) het allereerste deel uit de reeks, maar het lijkt alsof dit deel het allereerste deel zou moeten zijn.

De film begint vrij OK nog niet echt spannend, alhoewel Anthony Hopkins het wel wat spannender brengt. Het vliegt allemaal snel voorbij en er gebeurt niet zo super veel interessants naar mijn mening, tot de scene waar Hopkins in een kooi zit en met Foster zit te praten. Daarna begint het vrij spannend te worden en vond ik het vrij goed bedacht dat Hopkins het gezicht van een man op zijn eigen gezicht plakt om te kunnen ontsnappen. 'Buffalo Bill' vond ik ook erg goed spelen, vrij psychopathisch en eng. Het stukje waar Foster het huis van 'Buffalo Bill' binnen gaat vond ik het spannendste en het beste!

Verder ging het snel voorbij en zat ik te twijfelen tussen 3* en 3,5* maar ik vond deze film toch beter dan de meeste films die ik 3* heb gegeven dus is het nog net 3,5* geworden!

avatar van linxde1

linxde1

Gisteren herzien. Bloedstollende film blijft het. Met groots acteerwerk. Men heeft het vaak over Hopkins die hier perfect als Hannibal Lecter acteert. Maar Jodie Foster doet het naar mijn mening net zo goed als Hopkins. Dat is gewoon een geweldige actrice. Een van de groten naar mijn mening. Zeer overtuigend de rol van Clarice Sterling gespeeld. Ik heb de score verhoogd naar 5. Want een film die me van begin tot eind zo weet te boeien verdiend een 5.

avatar van Vicksel82

Vicksel82

Zag dat de film op Videoland stond en ik had hm al heel lang niet meer gezien.

Wat een geweldige film blijft dit toch, film stamt uit het jaar 1991 maar blijft spannend.

Hopkins speelt echt de pannen van het dak als doodenge Psychopaat maar ook Jodie Foster speelt haar allerbeste rol ooit.

Dit is voor mij de beste Thriller allertijden alle vervolgen daarna waren ook niet slecht maar konden niet tippen aan deze film.

Vijf verdiende sterren van mij

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ik heb nu de hele reeks weer eens gekeken nu we er genoeg tijd voor hebben door de Corona toestanden. Van al die films vind ik deze "The Silence of the Lambs" toch wel de aller beste van de Hannibal reeks . En tevens het meesterwerk van Jonathan Demme, want van al zijn films die hij maakte is dit toch wel de torenhoge uitschieter, alles wat ervoor en erna kwam was niet om over naar huis te schrijven. In de top 250 staat "The Silence of the Lambs" op plek 23 wat ik persoonlijk wat aan de lage kant vind. Dit is echt een klassieker die op z'n minst in de top 10 hoort. Het is een film die nooit gaat vervelen. Als je er 1 keer per jaar naar kijkt blijft ie goed, en dan kun je zeggen dat het echt een goeie film is.

avatar van Supernatural

Supernatural

Vandaag weer even gezien,en wat blijft dit een goeie film.de film staat zeker in mijn top 10.al blijft het toch altijd moeilijk want ik vind meer dan 10 films goed en toch hoort deze in de top 10 vind ik.wat een goeie rol van anthony hopkins echt geweldig hoe hij speelt als hannibal lecter.en ook geweldig hoe jodie foster speelt,dat had denk ik niemand zo goed gespeelt als hun.verhoogd naar 5 sterren want dat verdient de film.want ik geniet keer op keer weer met herzien van de film. De beste van de hele reeks ,al zijn de andere delen ook wel vermakelijk.

avatar van Lebarron

Lebarron

Silence of the Lambs gaat over Clarice Starling (Foster)die op de FBI-academie in Quantico zit. Ze wordt door de legendarische agent Jack Crawford(Scott Glenn), hoofd van de Behaviorial Science Unit, gesommeerd om de beruchte psychopaat Hannibal Lecter(Hopkins) te verhoren over de beruchte serial killer Buffalo Bill, die jonge vrouwen vermoord en stukken huid verwijdert. Lecter is een voormalig psychiater en een expert in mindgames en al snel ontstaat er een kat en muisspelletje tussen hem en de onervaren Starling. Hij dwingt Starling om zich open te stellen met als inzet de identiteit van Buffalo Bill. Silence of the lambs is een geweldige psychologische thriller en vooral een geweldig mentaal schaakspel tussen Hopkins en Foster. Ik ben geen fan van Foster maar in deze film weet ze echt boven zichzelf uit te stijgen. Hopkins speelt ook zijn beste rol als de mysterieuze maar alom aanwezige kwaadaardige genius Hannibal Lecter. Scott Glenn speelt zoals we van hem gewend zijn en Anthony Heald is uitmuntend als de arrogante en zichzelf schromelijk overschattende dokter Chilton. Het contrast tussen Starling vs Lecter en Lecter vs Chilton is immens. Waar Starling niet bang is van Lecter maar wel respect heeft voor hem, straalt bij Chilton de minachting maar ook de angst voor hem er vanaf. Silence of the Lambs is de beste film uit de Lecterserie. Het vervolg Hannibal wijkt te veel af van het boek en is Foster vervangen voor Julianne Moore, in Red Dragon is hij slechts een bijfiguur en de prequel Hannibal Rising is helaas de demythologisering van Hannibal Lecter.

avatar van basssss

basssss

Net herzien, ga van 4.5 naar 5 sterren, wat een geweldige film!

avatar van Lavrot

Lavrot

Gisteren dacht ik "nou, vooruit laat ik 't begin van SOTL nog eens vers in de herinnering voeren", maar eenmaal begonnen, bleef ik tot aan het einde in de film hangen. Ik weet niet hoevaak ik SOTL al gezien heb, maar vaak is het zeker. Dit keer viel me pas op hoeveel gelijkenis de scenes met de enorme kooi vertonen met werken van Francis Bacon, o.a. The Pope en 1946.

Verder doorzag ik gisteren pas hoe Clarice tijdens de gruwelijke eindscènes opnieuw in een variant van haar eigen nachtmerrie verstrikt raakte.

In het kort: Silence Of The Lambs is naar mijn smaak een absoluut meesterwerk, waar de tand des tijds totaal geen vat op krijgt. Ongeëvenaard met een briljante Jodie Foster.

avatar van MisterJames

MisterJames

Klassieker Silence Of The Lambs is de blauwdruk geworden voor films over seriemoordenaars, en met goeie redenen.

Het verhaal is spannend en aangrijpend, met een redelijk tempo weet het bij mij in ieder geval altijd mijn aandacht erbij te houden.

Het beste aan de film vind ik toch nog steeds het acteerwerk, Foster en Hopkins een goeie chemie en zetten ook individueel interessante karakters neer. Vooral Hannibal is er een die je bij blijft, en zoals eerder vermeld is het vooral de mythologie eromheen wat hem extra boeiend maakt.

Dat is ook wel waar de film het van moet hebben, want qua filmstijl, hier en daar een leuke soundtrack is niet al te veel aandacht aan besteed kreeg ik het idee.

Desalniettemin een tijdloze thriller, en Hannibal blijft een van mijn favoriete filmpersonages ooit. 4,0!

avatar van Royalere

Royalere

Boven gemiddeld, Dat zeker. Maar het valt in het niet bij Saw/Se7en.

Beetje overhyped naar mijn mening.

Beste film die ik ooit heb gezien.

avatar van umbra

umbra

• 2027 berichten

Royalere schreef:

Boven gemiddeld, Dat zeker. Maar het valt in het niet bij Saw/Se7en.

Beetje overhyped naar mijn mening.

U noemt daar nu net ook 2 vette films, die indd wel harder binnenkomen dan SOTL.