Hannibal (2001)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Thriller / Horror

geregisseerd door Ridley Scott
met Anthony Hopkins, Julianne Moore en Ray Liotta

Na de ontsnapping uit z'n inrichting is seriemoordenaar Dr. Hannibal Lecter inmiddels al jaren ondergedoken in Florence. Een oud-slachtoffer van Lecter probeert hem terug te lokken naar Amerika, om wraak te kunnen nemen. Hij gebruikt hiervoor het enige waar Lecter in geïnteresseerd is: FBI-agente Clarice Starling.

avatar van TornadoEF5
Die geluidsopnames van de vorige film (die we tot twee keer toe te horen krijgen), was dat met de stem van Foster of Moore? Het leek me die laatste, maar ik vond dat zo raar. Hebben ze gewoon die scènes opnieuw ingesproken, of ben ik nu echt zo slecht in stemmen herkennen?

avatar van Fisico
Flauw afkooksel uiteindelijk van de sublieme The silence of the lambs al is het misschien niet fair beide films met elkaar te vergelijken. Het verhaal is matig, vergezocht en weinig boeiend. Inhoudelijk zijn er ook tal van zaken die gewoonweg niet kloppen (hoe Lecter zich overal kan verplaatsen zonder opgemerkt te worden, is me een raadsel). Het maakt het verhaal slordig en vooral ongeloofwaardig. Dat lijkt me een basisvoorwaarde van een goede film.

Het historische verhaal van Pazzi daarentegen, de uitbouw van dat verhaal, was erg goed en past binnen de filosofie van Lecter (hiermee heb ik het NIET over het personage Pazzi, dat was maar zwak). Het verhaal van Verger was zwak, oppervlakkig en oninteressant. Hij wekte geen sympathie op en kwam voor mij over als een nog grotere bad guy dan Lecter.

Hopkins houdt de film recht, voor zover hij dat kan. Op zijn acteerprestatie is niets aan te merken, integendeel. J. moore speelt behoorlijk, maar niet om je bij te blijven. De sfeer en het decor met het intellectuele Firenze is op het lijf geschreven van Lecter. De scene met de zwijnen (vooral het slot van die scene met Lector die wegwandelt) is top qua sfeer en belichting. Voor mij hét moment van de film. Alles zit in dat moment. Ook de vliegtuigscene op het eind heeft dat typische Lectergevoel. Maar in totaliteit te weinig om de film goed of voldoende te vinden. Deze zweeft tussen een 2,5* en een 3,0*.

Blijft matig.

Ooit al op deze film gestemd maar nooit een mening bij neergepend. Bij deze dan maar. In ieder geval een film die stevig verouderd is. 2001 is nochthans niet zo lang geleden, maar het ziet er zeker 10 jaar ouder uit.

Hopkins is aardig maar kan de film toch niet dragen. Daarvoor is z'n personage ook een beetje te lamlendig. Verder een nogal warrige bende met de Oldman verhaallijn die vroegtijdig afgekapt wordt en de Liotta lijn die er op het einde snel bijgehaald wordt. Daartussen veel Moore, maar laat ik dat nu een nogal vervelende actrice vinden.

De hele zoektoch naar Lecter is redelijk saai, zeker het Italiaanse gedeelte. Het is pas op het einde dat de film een beetje begint op te leven, met enkele beruchte scenes, maar ook daar is Scott eigenlijk niet de juiste man om dat naar vol potentieel te verfilmen.

Hopkins redt een beetje, het einde doet hetzellfde, maar in z'n geheel toch een wat saaie bedoening. Binnenkort Red Dragon er maar eens achteraan gooien, die heb ik geloof ik nooit gezien. Hopelijk een betere afsluiter voor deze reeks.

2.0* blijven staan.

avatar van Erick1985
VincentL schreef:
Hannibal

Waar ik normaal gesproken mijn verslagen begin met een klein verhaaltje, wil ik nu even zeggen dat de twee uur er eindelijk opzaten. Want jongens wat was dit saai en slecht zeg...
Het derde deel in de Hannibal-reeks al weer. Dit maal is hij op vrije voeten. Opnieuw een twee uur durende film; een streven of onder dwang? Het viel me gewoon even op

Want zoals ik al zei vond ik het saai. Het verhaal klopte gewoon van geen kant. Het is zo jammer dat de regisseurs, maar vooral Anthony Hopkins hebben gekozen voor zo'n clichématig vervolg van The Silence of the Lambs. Ik vind het echt goed dat Jodie Foster deze liet passeren. Waar in de overgang van Red Dragon naar The Silence of the Lambs het vooral draaide om het feit dat Lecter er nog in speelde, hebben ze nu maar besloten om Clarice Sterling er ook in te houden. Dit kan eigenlijk niet. Dan kan je kiezen tussen twee films: dezelfde met een iets ander verhaal, of hetgeen wat ze hier hebben neergezet. Eigenlijk is beide geen optie. De sfeer die rondom Lecter in twee delen is gecreëerd is in dit deel totaal teniet gedaan, wat zo zonde is.
De filmmakers hebben in deze film geprobeerd de angstige karaktertrekken van Lecter te combineren met een klopjacht in zowel Florence als Amerika. Die combinatie kan je toepassen. Voer hem dan alleen wel goed uit. Het feit dat in de vorige delen Lecter eng over kwam zonder moorden (niet zo veel...) en puur op acteerwerk angstig was, hebben ze dat hier vervangen door het ook daadwerkelijk toepassen van de moorden, wat het hele magie weg haalt. Zonde zonde zonde. Lecter had niet vrij moeten zijn, Sterling had er niet in voor moeten komen, het had een heel ander verhaal moeten zijn.

Door het verhaal loopt ook deels het acteerwerk spaak. Ik begin maar even met degene waar ik van dacht dat deze film om draaide, in tegenstelling tot de vorige films.
Anthony Hopkins doet zijn best, maar daar blijft het ook bij. Je ziet dat hij al zijn sinistere en kwaadaardige charmes weer in de strijd gooit, maar het is als fietsen tegen de orkaan in: je kan zo hard je best doen als je wilt, je komt er toch niet.
Julianne Moore is een trieste vervanger voor Jodie Foster. Ze doet de naam Clarice Sterling hier zeker geen eer aan. In alles waarin Foster uitblonk, al zijn het maar de kleine dingetjes als het accent en de gezichtsplooien, heeft Moore gewoon niet. Eigenlijk had er gezegd moeten worden: Sterling only with Foster. Punt uit.

Het toneel van de scènes is wel goed weergegeven. Bepaalde plekken in Florence werden zeer goed weergegeven. Ook de op één na laatste scène was op een mooie plek opgenomen. Toch had ik weer het idee dat ook hier de regisseurs te veel wilden provoceren. Waar The Silence of the Lambs uitblonk in haar geweldige gewone locaties, die toch ontzettend sfeervol waren, heeft Hannibal dat iets te extreem.

Als pluspunt wil ik toch nog even de laatste scène melden. Dat in het vliegtuig heeft echt heel veel indruk achter gelaten. Dat was één van de geniale scènes die ik zo gemist heb.

Jammer van deze film. Gewoon uit de reeks schrappen.

Letterlijk onbegrijpelijk dat jij hier zo over denkt. Echt totaal onvoorstelbaar. Deze film is een meesterwerk in ieder opzicht. Acteren, verhaal, regie en muziek. Blijkbaar heb jij een andere film gezien. Of totaal geen smaak. Ik denk beide.

avatar van VincentL
Erick1985 schreef:

Dat ik totaal geen smaak zou hebben vind ik toch een verwijt dat niet helemaal terecht is. Ik vind het een beetje flauw om dat als argument aan te dragen in een eerste bericht.

Aangezien ik mijn recensie 4 jaar geleden opgeschreven heb weet ik niet meer precies hoe de film in elkaar steekt, maar als ik mijn eigen woorden zo terug lees zit daar geen woord Spaans tussen. Mij staat bij dat ik dit een bijzonder zwak vervolg op de reeks vond. In dat opzicht is mijn recensie nog net zo actueel als destijds. Bovendien staan boven je bericht twee mensen die er in gelijke trant over denken. Er zijn dus wel degelijk meer mensen die de film op dezelfde manier als ik beleven.

avatar van IH88
“Okey-dokey. Here we go.”

Het sterkste punt van Hannibal is de sfeer. Schitterende locaties, sfeervolle muziek, prachtige beelden etc. Hannibal voelt soms als een brochure voor een vakantie naar Italië. Ook Hopkins is weer geweldig op dreef als dr. Hannibal Lecter en Moore zet een degelijke Clarice Sterling neer.

Het probleem van Hannibal is het script. De film wil maar niet op gang komen en het lijkt wel of Ridley Scott tijdens het filmen iets te verliefd is geworden op Italië. Want hij vergeet om ook een spannende en scherpe film te maken. Hannibal is een wat zoutloze film geworden met maar sporadisch een opleving. Maar met Italië als decor en Hopkins die er duidelijk zin in heeft is Hannibal zeker geen vervelende kijkervaring.

avatar van Boneka
Hannibal is zeker geen verkeerde film, maar hij moet zeker wel op gang komen. Zoals hierboven ook terecht wordt beschreven gaat de aanloop vooral gepaard met prachtige beelden. Vaak in het chaotische Italië. Pas wanneer Hannibal meer in beeld gaat komen, begint de film meer te leven. Ben geen fan van Julianne Moore (emotieloos gezicht; altijd hetzelfde), maar ze doet het wel aardig. De smerigste scenes want die komen er ook in voor, vinden we op het eind. Wel mooi gemaakt met al die hongerige zwijnen. Het eind aan de dinertafel is bijzonder luguber en hebben we nog niet eerder gezien van Hannibal. Kan me voorstellen dat er hier en daar mensen zijn die hiervan moeten kokhalzen. Maar apart is het zeker. Zoals gezegd de film moet het vooral hebben van een prachtige sfeer, het verhaal is redelijk en goed naar het einde toe. Vond ook de ophanging fantastisch mooi gemaakt. Muziek en beeld zijn prima verzorgd. Vond de BD zeker niet slecht.

avatar van FlorisV
Onder de maat voor een Ridley Scott prent, het is nergens echt bijzonder fraai geschoten, opvallend genoeg zijn de andere Hannibal films mooier om te zien. Spannend wil het ook maar zelden worden en het raakt echt over de top op het einde, in wat misschien wel de goorste scene ooit is. Jullianne Moore is perfect als Clarice Starling, Hopkins blijft de perfecte Hannibal Lecter (Mikkelsen kan er echt niet aan tippen), Oldman is lekker afstotend als de verminkte en wraakzuchtige miljonair Mason Verger en het verhaal heeft vooral nog een zeker nivo door de vele verwijzingen naar Italiaanse geschiedenis en literatuur. Maar dat is het dan wel zo'n beetje.

Het verhaal mist gewoon de traditionele spanningsboog van Silence of The Lambs, zowel w.b. de klopjacht naar een seriemoordenaar als in de ongemakkelijke relatie tussen Starling en Lecter. Dit valt ook wel Thomas Harris, die immers het bronmateriaal schreef, de gelijknamige roman, te verwijten. Maar gegeven de setting (Florence!) mag je ook wel mooiere plaatjes verwachten en bepaalde scenes hadden echt wel spannender gemaakt kunnen worden. Misschien is teveel van het budget opgegaan aan de gage van Hopkins, het lijkt soms wel een goedkope TV-film.

En het blijft onduidelijk waarom Cordell zijn baas Verger naar de zwijnen gooit.

avatar van Left4Dead
FlorisV schreef:

Cordell staat in Verger's testament, hij zal bijna alles erven.
Daarnaast is hij helemaal klaar met Verger's commando's op kleinerende wijze, Hannibal heeft weinig overtuigingskracht nodig om hem zover te krijgen.

avatar van JHagenstein
Hannibal is een tamelijk onderschatte film, want ik vind een gemiddelde beoordeling van 3,19 behoorlijk laag.

Dat de film onderdoet voor The Silence of the Lambs is duidelijk, maar dat is dan ook een oneerlijke vergelijking. Met de laatstgenoemde titel praten we namelijk misschien wel over de beste thriller aller tijden. Toch is deze film héél erg goed. Een iets andere setting, want de helft van de film speelt zich af in het prachtige Italië. Het internationale gedeelte wordt nooit echt spannend, maar weet wel te boeien. Pas in de tweede helft zien we een onemanshow van Dr. Lecter, en dan is het, in mijn ogen, ook echt genieten.

Als je kijkt naar de acteerprestaties kom je ook uit op een ruime voldoende. Julianne Moore weet mij altijd te boeien. Of het nou deze film is, Still Alice of Boogie Nights, ze is gewoon een uitstekende actrice. Ray Liotta is degelijk. Gary Oldman is doing Gary Oldman things. Maar het is natuurlijk Anthony Hopkins die er weer een feestje van maakt. Net als in het eerste deel van de Hannibal Lecter-reeks komt hij ook hier weer met fenomenale monologen. Hij tilt de film naar een heel hoog niveau.

- Goed acteerwerk met Hopkins als uitschieter
- Tempo in de film is perfect
- Fraaie beelden van Italië
- Goede dosis spanning

Vier sterren.

avatar van mikey
Half puntje erbij. Ridly (bijna net zo ongetalenteetd als zijn broertje) heeft iets gebrouwen dat zo slecht en over the top is dat ie ergens wel amusant wordt. De acteerprestaties zijn a-bo-mi-na-bel!! Behalve die pazzi, die was nog wel sympathiek en menselijk. De rest probeerde zo dwaas mogelijk over te komen, door scott ondersteund met mislukte acties, smaakloze gore, en een heleboel oninterresant geleuter over zeepjes, renaissance kunst, en zwezerikjes. Waarom dan vermakelijk? Dat zit hem in de verwondering.

Deze Hannibal haalt het zeker niet bij zijn voorganger Silence of the Lambs ondanks de gedegen opzet en scenario door Ridley Scott.

Toch is de film op zich best wel te bekijken, ondanks de eetscene op het einde wat voor mij niet had gehoeven. Gemiddelde film met gedegen regie maar ook niet meer dan dat.

een mooi vervolg.vemaak me altijd weer prima met herzien.al vind ik sillence of the lambs natuurlijk beter.maar anthony hopkins speel hier weer geweldig in,had geen enkele acteur beter kunnen spelen in mijn ogen.hij speelt het briljant.zoiezo vind ik hem eigenlijks altijd geweldig spelen.1 van mijn favoriete acteur.de rest van de cast doet het ook prima.

avatar van DutchTakeshiro
Goede thriller met wederom een ijzersterke Hopkins. Film blijft naar mijn idee vrij getrouw aan het boek (zeker een aanrader). De laatste scene is gelukkig redelijk nagebootst uit het boek. Alhoewel Hannibal niet kan tippen aan Red Dragon en vooral Silence of the Lambs is het toch een prima afsluiter van het verhaal van Hannibal Lecter.

Halve ster minder omdat Jodie Foster de rol van Starling niet heeft afgerond. Er zit genoeg spanning in de film en de speelduur van ruim 2 uur is dan ook zeker geen verspilde tijd. Quid pro quo.