The World's Fastest Indian (2005)

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten / Zwitserland / Japan
Biografie / Roadmovie

geregisseerd door Roger Donaldson
met Anthony Hopkins, Bruce Greenwood en Diane Ladd

De excentrieke Nieuw Zeelander Burt Munro (Anthony Hopkins) droomt er sinds zijn jeugd al van ooit het snelheidsrecord te breken op zijn Indian motor en wijdt zijn leven aan het perfectioneren van zijn klassieke motor. Niets of niemand kan Burt Munro ervan weerhouden om zijn dromen te verwezenlijken. Hij vertrekt naar de Bonneville zoutvlaktes in Utah voor de ultieme test van zijn Indian tijdens de Speed Week.

avatar van John Barry
Erg leuke en grappige film. Anthony Hopkins speelt een erg leuke rol. Ook de bijrollen zijn goed gecast. Het personage Burt Munro kwam op mij sympathiek over. Aan het eind van de film tijdens de race zat ik dan ook in spanning. Ik zat echt te hopen dat Burt Munro succes zal hebben. De Bonneville zoutvlaktes vind ik trouwens een prachtige locatie en is in de film mooi in beeld gebracht.

4 sterren voor deze film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Erg sympathieke film met een sublieme Hopkins in 1 van zijn meest vriendelijke rollen. Dit is zo'n titel die ik al jaren terug eens wilde kijken, maar wat er nooit van is gekomen, don't ask me why. Misschien wel omdat ik niet zo veel met racen heb. Gelukkig draait het in de film vooral om de reis die Hopkins af legt naar zijn bestemming waar hij de race gaat rijden en zijn road trip is erg vermakelijk om te volgen. Zijn vastberadenheid, naïviteit en slimheid is een leuke mix van het personage dat Hopkins speelt en je gunt hem ook uiteindelijk zijn succes. Tikje Amerikaans opgeklopt en voorspelbaar uiteraard, maar dat stoorde me nu eens helemaal niet. De racemomenten zijn trouwens erg strak geregisseerd.

avatar van Fisico
Geweldig knappe en vooral leuke film over de excentrieke Burt Munro, de Nieuw-Zeelander die op tour gaat om in de VS een snelheidsrecord te vestigen. Munro is een zeer eigenwijze man en staat erg positief in het leven. Hij heeft het steeds voor snelheden gehad en laat zich door zijn gevorderde leeftijd niet uit zijn lood slaan. Zijn omgeving, zowel in NZ als in de VS, hebben weinig vertrouwen in hem en lachen hem zelfs uit. Toch weet hij ieders hart te beroeren met zijn onbevangenheid, charisma en positivisme.

Naast een leuke roadmovie is The world’s fastest Indian ook een leuke film met een humoristische noot. Deels door de eigenaardige fratsen van Munro, maar ook door zijn steeds gevatte opmerkingen of in de voor hem vreemde situaties waarin hij terechtkomt. Deed me in dat opzicht wat denken aan Crocodile Dundee die ook vanuit bush naar de stad trok.

Anthony Hopkins doet het geweldig als de sympathieke Munro. De film is mooi geschoten en verveelt geen moment. De mensen die hij ontmoet zijn interessant. Het is ook een film over dromen en volharding. Genieten alvast. Mooi!

avatar van wihu61
Ik vermoed dat die Speedweek het hoogtepunt zal zijn geweest van deze film, maar tijdens de rit ernaartoe heb ik moeten afhaken: vooral erg flauw hoe hij voortdurend het buurke van buut'n uithangt.

avatar van nathaniel177
Ik twijfelde hier tussen 3.0 en 3.5, toch maar voor het laatste gegaan. Anthony Hopkins speelt zijn rol goed, maar niet geweldig. Het eerste gedeelte in nieuw zeeland duurt iets te lang. De reis in Amerika is wel leuk, maar zoals vele zeggen is het hoogtepunt van de film het racegedeelte. Hier kon meer uitgehaald worden. Ook mocht de speelduur wel wat korter. Wel grappig is dat het gros van de Amerikanen in deze film als egoïsten neer worden gezet.

avatar van Vidi well
nathaniel177 schreef:

Grappig zoals je dat ziet, ik zie het namelijk heel anders.

De enige ‘egoïsten’ zijn de eerste mensen die hij ontmoet: de chagrijnige taxichauffeur, het bloemenmeisje en de prostituee. Zijn eerste indruk van Amerika is dus niet positief. Maar al snel wordt hem duidelijk dat ook hier mensen gewoon mensen zijn. Amerika wordt duidelijk neergezet als een harder land waar de regels streng zijn (de strenge controle bij de douane, de kinderachtige weigering bij de inschrijving), maar al die regels worden uitgevoerd door sympathieke mensen, die na enige overweging altijd meeleven met Burt.

Zo is de baliemedewerkster uit het motel keer op keer behulpzaam, de autohandelaar leent hem zijn garage, de vrouw op de boerderij geeft hem onderdelen voor een aanhanger, de Native-American helpt hem met zijn motor en gezondheid, hij komt meerdere keren zonder boete weg uit ontmoetingen met agenten, het andere raceteam zorgt ervoor dat Burt alsnog mee mag doen, en uiteindelijk krijgt hij letterlijk een zak geld mee omdat de Amerikanen met de pet rond geweest zijn voor Burt, omdat ze het zo’n knappe prestatie vinden.
Ik zie dus nauwelijks een (al dan niet Amerikaanse) egoïst in deze film, ik zie vooral vriendelijke mensen die hem verder helpen op zijn reis.

Dat is ook direct mijn enige punt van kritiek op deze film: het is allemaal wel erg zoet. Keer op keer is Burt de gekke oude opa die met zijn charme iedereen voor zich weet te winnen. Niets mis mee, maar de spanning zat hem nu vooral pas op het eind in de race, terwijl er ook best een meer persoonlijke uitdaging had mogen zitten in het verhaal. Wellicht dat dit niet kon omdat het waargebeurd is, en de realiteit niet teveel kwaad gedaan mag worden?

Al met al een fijne feelgood-film die doet wat je van een roadmovie mag verwachten: sympathieke personages, mooie landschappen, en een duidelijk doel dat gehaald moet worden.