The World's Fastest Indian (2005)

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten / Zwitserland / Japan
Biografie / Roadmovie

geregisseerd door Roger Donaldson
met Anthony Hopkins, Bruce Greenwood en Diane Ladd

De excentrieke Nieuw Zeelander Burt Munro (Anthony Hopkins) droomt er sinds zijn jeugd al van ooit het snelheidsrecord te breken op zijn Indian motor en wijdt zijn leven aan het perfectioneren van zijn klassieke motor. Niets of niemand kan Burt Munro ervan weerhouden om zijn dromen te verwezenlijken. Hij vertrekt naar de Bonneville zoutvlaktes in Utah voor de ultieme test van zijn Indian tijdens de Speed Week.

avatar van AGE-411
Niet bepaald een film die je moet zien als je een goed 'drama' wil zien. Ik vind die beschrijving dan ook wat raar, en eigenlijk niet op zijn plaats.

Wat kan je van dit verhaal verwachten? Eigenlijk niet veel spectaculairs. Kwa verhaal is deze film eigenlijk net een beetje te standaard, en op het begin van de film valt het einde ook al een beetje te raden.
Dat omdat in het begin al de indruk gegeven wordt dat dit zo'n mompelige zaterdagmiddag feelgoodfilm is. (Tot op de muziek toe!). Op bepaalde moment dreigt te film ook net ietsje te zoetzemig te worden.

Toch een positieve noot aan het verhaal: Telkens wanneer je verwacht dat iemand kwade bedoelingen heeft, of de Indian gestolen of beschadigd gaat worden lacht de film je eigenlijk uit met een gemene "toch niet"

De bijrollen zijn in het begin nogal 'neighbours'-achtig. Eenmaal in Amerika vind ik de rollen wel wat interessanter en minder standaard worden, en is het wel lachen geblazen. Anthony Hopkins zorgt in samenspel met deze acteurs steeds voor van die momenten die steevast de smile op je gezicht doen toveren.

Het is eigenlijk ook bizar dat alles maar komt en gaat. Geeneen nevenacteur blijft ook echt steken in het verhaal. Eigenlijk is er maar 1 acteur en zijn motorbike in deze film, de rest is bijzaak.

Nog een laatste positieve noot is toch wel de landschappen en het filmwerk. Toch wel een belangrijk punt in het maken van een goede roadmovie, is dat men de sfeer van de Amerikaanse wegen van het scherm doet spatten.

Alles tezamen een amuzante film om op te kijken, en toch een van de beste feelgoodmovies. Ondanks een sterke Hopkins en een ongelooflijk (en waargebeurt!) verhaal geen echte topfilm.

avatar van HASCH
Ik heb genoten van deze film. Zo als gewoonlijk heeft Anthony Hopkins mij niet teleur gesteld. Een film met Hopkins is een garantie voor een goede film.
Deze keer was het zelfs een top film.

avatar van VHS1975
Waargebeurd en mooie film over een man die z'n droom probeert te verwezelijken.
Geweldig geacteerd door Hopkins. Hele aandoenlijke film.

TMP
Heel fijne feel-good film met geweldig acteerwerk van Hopkins. Hij draagt de film met zijn geweldige vertolking van Burt Munro. Niet zo moeilijk, want de andere personages worden allemaal niet uitgediept en blijven allemaal op de achtergrond. Hopkins doet het niettemin erg goed.

De film nam geen enkele verrassende wending: alle ongelukjes onderweg zorgden uiteindelijk niet voor al te veel problemen. Ondanks dat een prima film met zowel grappige als meer ontroerende momenten. Het einde is bepaald geen verrassing, maar er wordt prima naartoe gewerkt. Enkele personages op het eind waren wel irritant, zoals die Amerikaan met z'n sigaar die opeens uit het niets verschijnt.

avatar van Kr!kke
Ondanks dat het op zich geen al te spectaculair (of zeg maar boeiend) verhaal is, kon de film me toch 120 minuten bekoren. Dit was in de eerste plaats te danken aan de fantastische vertolking van Hopkins, die met veel enthousiasme en overtuiging de rol van Burt Munro voor zijn rekening nam. Daarnaast zaten er toch ook wel enkele amusante/grappige stukjes in, met dank aan de figuur van Burt Munro, die blijkbaar toch echt bijzonder/exentriek moet geweest zijn.

avatar van Jan met de pet
Prachtige film, heb echt genoten vooral wat hij onderweg allemaal tegen kwam en mee maakte, eenmaal in Bonneville was je natuurlijk benieuwd hoe het daar ging lopen, echt een prachtige film die ook nog waargebeurd is:4,5

Weer een meester rol van Hopkins, prachtige film, visueel schitterend en mooi en ontroerend verhaal.4 Ster.

avatar van K. V.
Het was een hele goeie film. Anthony Hopkins speelt een wat excentriek mannetje en deed dit met verve. De film was vooral een roadmovie en kan zeker ook de niet race/sport fanaat bekoren.
Ondanks de redelijk lange speelduur (iets meer dan twee uren) verveelde de film niet en bevatte de film kleine wijsheden en was met momenten ook grappig.
Een aanrader.

avatar van Kronos
Gek genoeg een film die nogal wat parallelen vertoont met The Straight Story, hoewel daar de reisgezel van de hoofdrolspeler geen snelle Indian motorfiets is maar een trage John Deere tractor.

Anthony Hopkins levert precies de goeie prestaties af om deze film op snelheid te houden. De fotografie is ook dik in orde.

avatar van Gerbe72
Dit is een zeer goede film en echt gebeurd

avatar van Jesper187
Verschrikkelijke film over een man die zijn wens wil verwezenlijken voordat het te laat is. Het begint al met het clichématige motorclubje dat hem komt uitdagen, maar eenmaal aangekomen in Amerika wordt het pas echt erg, wat clichés betreft. Boer komt in de grote stad en snapt er vervolgens niks van door al de grote cultuur clashes (o.a. het autorijden in de stad, de travestiet etc.) De keuze hebben uit meerdere dingen – waarna hij telkens raar opkijkt en niet weet wat te kiezen – wordt in den treure herhaald (o.a. hoe hij z’n ei wil hebben, en welke brandstof). Ik dacht dat wanneer hij van L.A. vertrokken was, het wel op zou houden, maar ze gingen nog rustig even verder (o.a. in die bar met de onvriendelijke plaatselijke stamgasten). Eenmaal aangekomen op de zoutvlaktes werd het eindelijk wat draaglijker, maar dat mocht niet baten. Ook Anthony Hopkins kon de film niet redden, ondanks dat hij het best aardig deed. Helaas, want in deze film had ik aanvankelijk nog zo’n zin.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een 'feel-good film' wordt hier meermaals gebruikt als term. 't Zou een apart genre kunnen zijn. Deze film is dat ook, omdat het personage alles lijkt mee te zitten. Mag wel, dat levert een goeie film op. Leuk te zien hoe de oude Burt in een vreemd land te maken heeft met cultuurverschillen, maar gedreven wordt door z'n grote passie: de snelste zijn.

Het doet wel wat denken aan Straight Story (de vergelijking is al meermaals gemaakt) maar die was toch beter. In The world's fastest indian zijn de randpersonages niet altijd even boeiend en lijken meerdere personages meer een karikatuur te zijn.

Maar kom, het was het toch genieten van deze film ook al heb ik er al beter gezien. Het is tenslotte een 'feel-good film'.

avatar van popcorn en cola
Behoorlijk zielig allemaal, vooral omdat het waargebeurd schijnt te zijn. Kan mij niet zo bekoren dit soort verhalen, kwestie van smaak. Maar de film is wel goed gemaakt, en Hopkins is weer super.

avatar van MH040
Het verhaal is mooi, maar de uitvoering beviel me niet. Vreselijk braaf en overdreven lief allemaal. De manier van acteren en de typetjes vond ik ook veel te flauw en te weinig subtiel. Het leek wel een Disney film. Ik begrijp de hoge ratings niet.

Ik kan me wel vinden in de mensen die zeggen dat deze film grote overeenkomsten vertoont met "Straight story". Beide films zijn een roadmovie met een idealist op leeftijd in de hoofdrol. De film is vanaf het eerste moment voorspelbaar als wat en ook is hij Amerikaans glad als .... . Maar het is toch een prima film die heerlijk wegkijkt. Een genot om deze film te beleven.

avatar van mikeholland
Top film, sleept je mooi mee in zijn verhaal!

avatar van Pelagatti
Mooie film, rustig maar toch levendig. Verveelde mij ook geen moment. Goede rol van Anthony Hopkins.

avatar van Decec
Een goede drama/sport/biopic film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Anthony Hopkins ...
Redelijk HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Tarkus schreef:
Anthony Hopkins is de geknipte man voor deze rol. Subliem hoe hij Burt Munro neerzet.
Echt gebeurt verhaal dat grandioos wordt verteld in deze film, die niet echt is doorgebroken, wat ik ten zeerste betreur.
Burt Munro is een oude motorgek die z'n oude droom wil waarmaken en met z'n oude motor (een 'Indian') naar de States trekt om daar het snelheidsrecord te breken op de zoutvlakten. Aanvankelijk wordt hij op ongeloof onthaald, zelfs geweigerd om deel te nemen, zijn doorzettingsvermogen haalt het en hij krijgt uiteindelijk de toestemming om z'n droom waar te maken.
Op sommige momenten is de film ontroerend mooi, zoals Hopkins zich in zijn rol inleeft kan je niet anders dan meegaan in het verhaal.
Echt een prachtige film die gaat over snelheid en motoren, maar ook over een man die ondanks zijn leeftijd nog steeds geloofd ik een doel en in het leven.
Geschikte film voor jong en oud, en ondanks het gegeven dat het over snelheidsmotoren gaat, ook geschikt is voor wie daar niet van houd.

Deze film ook na een hele tijd eens opnieuw bekeken.
Het is en blijft een prachtige en soms wel emotionele film, met een lach en een traan zeg maar.
Volgens mij een van Hopkins leukste rollen.
Warm aanbevolen !!

avatar van Roger Thornhill
Heerlijke feel-good-film (inderdaad, ook ik kan niet om dat woord heen) met een uitstekende Hopkins die precies het juiste midden tussen naïviteit en boerenslimheid belichaamt. Twee uur lang geboeid gekeken, maar dat dit in de top-250 staat (momenteel #164 – hoger dan bijvoorbeeld Novecento, 2001 en Chinatown), daar kan ik met mijn pet niet bij.

avatar van pollyke
Een vriend van me zei me dat dit een hartverwarmende film was, awel ... hij had gelijk
Ook hier zet Anthony Hopkins een goede rol neer, hoe hij het voor mekaar krijgt om zowat
in elke film het perfecte aan zijn personage te geven..

Een mooi verhaal over vastberadenheid en de vriendelijkheid die men de oude
man biedt is mooi om te zien, ik heb 2 uur met een glimlach op het gezicht zitten kijken
(een klein beetje schrik omdat ie miss van zn moto kon vallen)

Wat me op de lange duur begon te vermaken was 'what?'.

Zeer mooie zondag-namiddagfilm!

Fantastisch waargebeurd verhaal. Op rtl 7 gezien met 1ste kerstdag. Eens wat anders als home alone.

avatar van Pruim
Een crowd-pleaser, deze film. En dat zie je wel aan het (veel te) hoge gemiddelde. Alles wat een (afgezaagde) film hoort te hebben, zit er eigenlijk wel in: hoofdpersoon Burt; de gekke ouwe bejaarde goedzak en anti-held, een vriendschapsband tussen hem en een buurjongetje dat van zijn ouders eigenlijk niet met hem om mag gaan, maar tegelijkertijd gedogen ze het ook, buurtgenoten die ietwat meewarig op Burt neerkijken, maar hem ook wel respecteren, een honingzoet hap-slik-weg verhaallijntje waarin Burt een bejaard vriendinnetje krijgt, een 'woeste' motorbende die Burt eerst maar niks vinden, maar ineens wel, een stel matrozen op de boot van Nieuw Zeeland naar Amerika die Burt ook allemaal heel aardig vinden, een handvol minderheden zoals een travestiet, nog een bejaarde waarmee Burt een vluchtig avontuurtje beleeft, een Salvadoriaanse automonteur en een indiaan, wat mensen uit de race-sport die Burt eerst maar vreemd vinden, maar hem toch het vertrouwen geven en natuurlijk, hoe kan het ook anders, de goede afloop. It's got Walt Disney written allover it, behalve dan dat het geen Walt Disney-film is. Leuk als eenmalig tussendoortje, niet met tegenzin gekeken, maar dusdanig clichématig dat je er met de beste intenties en wil echt geen dikke voldoende voor kunt geven. Een 7,64 als (voorlopig) rapportcijfer hier is echt véél te hoog voor dit zoetsappige RTL4-zondagmiddag-niemendalletje. De film is overigens niet waargebeurd, wat hier nogal eens wordt gezegd, maar op waargebeurde feiten (!) gebaseerd. Dat is toch wel heel wat anders. Al die typische Amerikaanse leukigheidjes (zoals al die minderheden) zijn natuurlijk totale fictie.

avatar van otherfool
Een ronduit afgrijselijk werkje dat bijna net zo erg is als die andere ouwe gek gaat op reis-film, The Straight Story (ja die is echt nog vreselijker). Stuitende zoetsappigheid in deze ellenlange RTL woensdagavondfilm rond één of andere kerel die tijdens het uitoefenen van zijn hobby, het jakkeren op z'n motortje, zo veel mogelijk mensen tot last wil zijn, de kijker nog het meest. Echt niet te harden.

1*.

avatar van wendyvortex
Zo we gaan weer naar de kerst toe, dus lekker veel films op de TV en gegarandeerd geschikt voor het hele gezin en hoog op family values en zo.
Grootste gedeelte is een soort van roadmovie waar ik niet zo heel enthousiast van wordt, allemaal akelig oppervlakkig. Opleving volgt als we dan uiteindelijk aankomen op de Speedweek in Utah en dan gaan we alsnog meeleven met Burt en z'n motorfiets.
Niks voor de cinefielen, maar als kerstfilm zijn er ergere films denkbaar.

avatar van notsub
Deze film is natuurlijk een erg brave prent voor een breed publiek, maar ik heb een zwak voor personages die hun hart volgen en wat minder hun hoofd. Burt Munro is daar een mooi voorbeeld van en gaat puur op gevoel een wild avontuur aan om zijn passie te bedrijven: snelheidsrecords vestigen. Er zitten wat mindere momenten in de film, maar naar het einde toe wordt dat weer goedgemaakt. Het kijkt zeer gemakkelijk weg en laat je met een goed gevoel achter. Cheesy? Zeker wel, maar aan de goede kant van de streep.

avatar van Brix
Roger Thornhill schreef:

Ik feelde me er ook good bij

avatar van AC1
AC1
Pruim schreef:

Je bedoelt, die typische Australische, Nieuw-Zeelandse leukigheidjes, niet?

Matige film hoor. Zoetsappig en oppervlakkig. Een film in elkaar zetten vind ik toch wat anders dan een aantal scenes aan elkaar plakken. Veel meer dan dat is het niet.

avatar van John Barry
Erg leuke en grappige film. Anthony Hopkins speelt een erg leuke rol. Ook de bijrollen zijn goed gecast. Het personage Burt Munro kwam op mij sympathiek over. Aan het eind van de film tijdens de race zat ik dan ook in spanning. Ik zat echt te hopen dat Burt Munro succes zal hebben. De Bonneville zoutvlaktes vind ik trouwens een prachtige locatie en is in de film mooi in beeld gebracht.

4 sterren voor deze film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Erg sympathieke film met een sublieme Hopkins in 1 van zijn meest vriendelijke rollen. Dit is zo'n titel die ik al jaren terug eens wilde kijken, maar wat er nooit van is gekomen, don't ask me why. Misschien wel omdat ik niet zo veel met racen heb. Gelukkig draait het in de film vooral om de reis die Hopkins af legt naar zijn bestemming waar hij de race gaat rijden en zijn road trip is erg vermakelijk om te volgen. Zijn vastberadenheid, naïviteit en slimheid is een leuke mix van het personage dat Hopkins speelt en je gunt hem ook uiteindelijk zijn succes. Tikje Amerikaans opgeklopt en voorspelbaar uiteraard, maar dat stoorde me nu eens helemaal niet. De racemomenten zijn trouwens erg strak geregisseerd.