You Don't Know Jack (2010)

Drama / Biografie

geregisseerd door Barry Levinson
met Al Pacino, Susan Sarandon en Danny Huston

In 1990 ging er een schok door de medische wereld toen de Amerikaanse arts Jack Kevorkian aangaf actieve beëindiging van het leven mogelijk te maken via zijn 'Mercy machine'. Hiermee faciliteerde hij zijn eerste 'zelfmoord'. Wat volgde was onder meer een zware juridische strijd waar binnen Kevorkian het recht van zijn patiënten om te sterven beschermde.

avatar van wimaroca
FRANKY PANKY schreef:
Hij was wel okee. Beetje te amerikaans, maar goed, het is een amerikaanse film. Hier en daar wat te dik aan gezet, denk ik. Goed gespeeld, dat wel. Een 2,5 om het gemiddelde wat omlaag te halen. Wordt naar mijn mening te hoog gewaardeerd !

O,jij stroopt de hele moviemeter af om hoge waarderingen wat te laten zakken,wat een onzin,
Je zou ook kunnen denken.snap ik 'm wel!!als de rest zo'n hoge waardering geeft
tis gewoon een hele goeie film!

Zeer indrukwekkend!

avatar van SnakeDoc
Misschien een hele stomme vraag, maar waren de amateurbeelden echt of ook gespeeld? Vond de ernstig zieke mensen met een sterfwens zo overtuigend over komen dat ik me afvroeg of het geacteerd of echt was.

avatar van SnakeDoc
Een iets te lang durende realistisch overkomende film die een duidelijk beeld geeft over de strijdvaardige Jack Kevorkian die pleit voor een euthenasie wet in Amerika.

Vond zelfs de bijrollen fantastisch gespeeld.

Veel grappige momenten maar ook situaties waar je als kijker even stil van wordt.

Voor mij ook één van de eerste films waarin ik al Pacino eens niet in een misdaad film zie spelen.
Beviel me prima! Hij wordt wel oud zeg

Meneer Bungel
SnakeDoc schreef:
Hier nog een link naar HBO met wat meer info over de film. Ik heb het niet bekeken, maar misschien dat er iets over gezegd wordt. Ik heb gekeken op Imdb en Wiki, maar het LIJKT er niet op dat de 'amateurbeelden' echt zijn.

avatar van lykathea
Meneer Bungel schreef:

Ik had juist ergens gelezen bij de uitkomst van de film dat de beelden echt zijn en dat Al Pacino in die beelden is gemonteerd waar eerst ooit de echte Jack Kevorkian zat.

"The film, directed by Barry Levinson, looks at times like a documentary, inserting Mr. Pacino into real archival footage, including the infamous 1998 Mike Wallace segment on “60 Minutes” that showed Dr. Kevorkian administering a lethal injection to Thomas Youk and daring the authorities to stop him."

Maar ook:

"Dr. Kevorkian taped his patients, creating a video record of their concerns and consent, and a few of those poignant, real-life interviews are also worked into the film. Others are skillful re-creations, including scenes with his first patient, Janet Adkins, who at 54 was only beginning to show symptoms of Alzheimer’s disease when she asked Dr. Kevorkian to help her die."

NY-Times

Meneer Bungel
I sit corrected.

avatar van SnakeDoc
Wel he, ... pittig hoor. Kon ook haast niet missen.
Sommige van die personen kwamen ook wel echt heel erg terminaal over. Kon me haast niet voorstellen dat dat gespeeld was.

Dank voor je informatie!

Geeft de film toch wel weer een soort van extra emotionele lading.

avatar van jippie2010
Mooie film,
briljante rol van Pacino!
Ben zelf geen voorstander van deze manier van levensbeeindiging,
maar de persoonlijke verhalen achter de situaties zetten je aan het denken.
Hetzelde gebeurt ook in de film waardoor de (morele) grens steeds verder opgeschoven wordt.
mooi in beeld gebracht: 4.0

Hij (Kevorkian) is vanochtend overleden, zo meldt BBC News.

avatar van lykathea
"Dying is not a crime." - Het gaat je goed Kevorkian.

avatar van joeythebest
Kan niet zeggen "leuke film" maar wel goed gebracht. De film heeft me niet verveeld. Pacino doet dat goed man.

De film is wat langdradig, maar door het verhaal is echt de moeite om deze film te kijken!

avatar van Noud
Mooie geacteerd maar net iets te lang

avatar van DiKKe_OsCaR
Goede film, erg goed geacteerd ook. Jack 'Dr Death' Kevorkian had in Nederland moeten wonen. Zo apart, dat je tijdens het kijken van deze film constant denkt: waarom snapt niemand Jack, dat is toch normaal? Zoals hij het noemt 'common sense'?

Helaas is dat niet het geval in het veel te religieuze Amerika. Laat nogmaals zien dat ze daar ook best achterlopen op de echte Westerse wereld. Wij dus.

avatar van Goodfella_88
weet iemand wanneer deze film uitkomt op dvd/bluray?

Wat wordt Al Pacino oud (maar hij is ook 72), hij blijft ijzersterk en degelijk acteren.
Naar Amerikaanse begrippen een controversiële en waarschijnlijk provocerende film over de geschiedenis van euthanasie en de fascinerende Amerikaanse arts Jack Kevorkian, in de Amerikaanse media ook wel Dr. Death genoemd, die mensen wilde helpen bij hun levenseinde. Vooral de wijze waarop de film mensen laat zien die graag willen sterven, is emotioneel. Ik vind echter ook dat de regisseur van dit documentairachtige drama meer geïnteresseerd lijkt in de eigenaardigheden en relaties met vrienden en familie van de hoofdpersoon, waardoor de kijk op euthanasie frommelig wordt. Gelukkig is er sprake van schrandere humor. Verder is134 minuten te lang, waardoor het verhaal regelmatig in herhaling vervalt.

gauke schreef:

Pacino is in deze film extra oud gemaakt, en volgens mij laat hij met deze film weer zien dat hij nog steeds de beste acteur van de afgelopen 35 jaar is.

timbo_ schreef:
Zou mooi zijn als deze film eindelijk een keer op dvd uitkwam.

Ja ik wacht daar ook al op, in veel andere europese landen is deze film wel al op dvd en blu-ray uit

avatar van Koen87
Amazon wellicht?

wimaroca schreef:

Je zou ook kunnen denken.snap ik 'm wel!!als de rest zo'n hoge waardering geeft
tis gewoon een hele goeie film!

Haha helemaal mee eens! Hij snapt de term "gemiddelde" niet helemaal. Als mensen zo gaan denken, is het geen gemiddelde meer haha.

timbo_ schreef:
Zou mooi zijn als deze film eindelijk een keer op dvd uitkwam.

Ik heb hem nu eindelijk binnen op dvd, wel franse versie met nl ondertiteling, maar is zeker de moeite waard voor de collectie

laundromat
Ja, eindelijk es zien!

Waarom komen sommige films alleen op tv (HBO) en niet in de bios? Financiële reden?

Levinson heeft goeie dingen gedaan...ben benieuwd.

avatar van De Knip
Ik kan geen één reden bedenken waarom euthanasie in schrijnende gevallen niet mag, behalve dat gedateerde boek. Dat we hier nog over moeten discussieren. Gebruik je gezonde verstand i.p.v. je oren te laten hangen naar de Bijbel:

****1/2

avatar van Koen87
'Murica he? Ik ving gisteren weeg een glimp op van deze film en werd gelijk weer meegezogen in het sfeertje. Binnenkort maar weer eens in zijn geheel gaan kijken.

Uitstekende film over Amerikaanse arts Jack Kevorkian, die ook wel bekend stond als Dr. Death. Een uitermate boeiend en waargebeurd verhaal en niet in de laatste plaats vanwege de euthanasie-kwestie. De hele juridische strijd wordt goed neergezet. De film is wel wat aan de lange kant, maar dit wordt wel goedgemaakt door Al Pacino die hier weer een sterk staaltje acteerwerk laat zien.

avatar van moviemafketel
Eindelijk kon ik er weer eens 4 sterren uit persen. Geweldige film met een pakkend onderwerp. Dit soort rollen is echt op het lijf geschreven van Pacino. Hij vertolkt Dokter Dood grandioos. Die enge geloofsaanhangers en de fanatieke republikeinen die koste wat kost hun mening erdoorheen willen rammen. Ik heb erg veel sympathie voor Kevorkian ook al is het verder een erg moeilijk mens. Wanneer je hoort wat zijn moeder voor hels sterfbed heeft gehad en hij machteloos moest toekijken als kind begrijp je zijn beweegredenen des te meer. Belachelijk dat zijn laatste staaltje werd benoemd als moord. Bitterzuur gevoel blijf je mee achter. Verder erg sterke bijrollen van Sarandon en Huston. Zeker een aanrader in zijn genre !

avatar van Roger Thornhill
Ik ga mee in alle enthousiaste verhalen hier. Knap dat Pacino zo ijzersterk kan acteren zonder meteen de indruk te wekken het verhaal alleen als een "vehikel" voor zijn spel te gebruiken. (Hij lijkt hier trouwens vaak op de oude Martin Landau.)

laundromat
Goeie film. Wat ik zo knap vind is dat ik totaal niet gevoel heb dat ik naar Pacino kijk. Goed gedaan. Huston zie ik graag en is er iets dat Sarandon niet kan? Ik vond het de lange zit waard.

Viel iemand Pacino's manier van praten en accent ook op? Vooral hoe die de 'o' uitspreekt. Heb het ff opgezocht en Kevorkian praat net zo. Terecht Golden Globe gekregen.

avatar van Filmkriebel
Lang uitgesponnen TV film met topcast. De zaak Kevorkian is ook bij ons in het nieuws aan bod gekomen in de jaren '90, wat onmiddellijk het euthanasie debat deed opflakkeren. De film staat stil bij de koppige en vastberaden persoonlijkheid van Kevorkian zelf, die met de beste bedoelingen mensen uit hun leed hielp, maar de samenleving tegen de schenen schopte door de wetten te overtreden. Hij begaf zich met zijn praktijken buiten de wet en kreeg er ook celstraf voor . De film graaft wat dieper en schetst een man van weinig emotie. Hij leefde ook enkele eigen drama's o.a. met de ziekte van zijn moeder. Ook Danny Huston en John Goodman zijn eveneens van de partij.

Zeker een boeiend onderwerp, al is die niet in een steeds even boeiende film omgezet. Het is een echte wat langdradige praatfilm die twee uur lang op een neutrale manier rond dezelfde kwesties draait. Van Kevorkian wordt geen held gemaakt (oef!). Ondanks de controverse blijft de man wel iemand die het onderwerp maatschappelijk bespreekbaar heeft gemaakt.

avatar van Hannibal
Sterk geacteerd, natuurlijk. Een prachtige rol van Al Pacino. Het verhaal grijpt aan, vooral omdat het allemaal zo authentiek overkomt.
Afknapper: De rechter die aan Jack Kevorkian vraagt: "Weet u wat een gevangenis is? Heeft u The Shawshank Redemption gezien?"