Glengarry Glen Ross (1992)

geregisseerd door James Foley
met Al Pacino, Jack Lemmon en Kevin Spacey

Vier medewerkers van een makelaarskantoor krijgen een extra motivatie doordat er een wedstrijd wordt uitgeschreven. De eerste prijs is een Cadillac, de tweede een messenset, en de derde prijs ontslag. Er is geen ruimte voor losers in deze wereld, alleen echte "closers" zullen de goede deals binnen slepen. De druk om te presteren is erg hoog, helemaal wanneer er een overval wordt gepleegd die gevolgen heeft voor alle deelnemers.

Redelijk.

Een boel bekende namen op een hoopje gegooid. Misschien zelfs iets te veel, want sommigen krijgen iets te weinig tijd om hun ding te doen. En dan denk ik vooral aan Spacey, zijn rolletje is wat aan de flauwe kant, zeker voor iemand van zijn kaliber.

Pacino is de meest overtuigende van de bende. HIj krijgt een paar sterke dialogen toegeschoven en brengt ze met veel overgave. Lemmon zit aan de andere kan, die bakt er jammer genoeg niet zoveel van vond ik. Beetje zoals het in het plot ook loopt.

Alle actie wordt zowat uit de film geknipt, Foley richt zich echt volledig op het praatgeweld. Daarvoor vond ik het dan toch net niet snedig en edgey genoeg. Bij momenten zakt de film een beetje in, vooral omdat de balans tussen de verschillende personages niet even sterk is. In de gesprekken is er te weinig weerstand en is er bijna altijd een dominante partij.

Heb me niet verveeld, gelukkig duurt de film ook niet al te lang, maar voor een pure dialoogfilm had het iets scherper gemogen.

avatar van Vinokourov
Overduidelijk een film die het moet hebben van de acteerkwaliteiten (Pacino, Spacey, Harris en Lemmon ) en dialogen, die jungle van het makelaarswereld ongenadig en meedogenloos moet neerzetten. Het lukt goed, sommige scenes zijn ijzingwekkend sterk en tegelijkertijd ook over the top. Dat laatste vond ik op een gegeven moment een minpuntje en lichtelijk ongeloofwaardig. Anyway het blijft heel onderhoudend en dan vooral het laatste halve uur. Wat een tour de force!

avatar van ossi43
"Put that coffee down! ...coffee is for closers only"
Wat een cast!

avatar van IH88
“You want to know what it takes to sell real estate? It takes BRASS BALLS to sell real estate.”

Glengarry Glen Ross is een echte acteursfilm. Je kan zien dat het verhaal oorspronkelijk bedoelt is als toneelstuk met een verhaal dat maar twee plaatsen aandoet, de camera die dicht op de huid van de acteurs zit en lange dialogen en monologen. Het verhaal is simpel, een makelaarskantoor wil zijn werknemers pushen tot betere resultaten en bedenkt een wedstrijd. Wie qua verkoopresultaten als eerste eindigt krijgt een auto en wie als laatste eindigt krijgt ontslag.

Dit is het begin van veel verbaal geweld en met acteurs als Pacino, Lemmon, Baldwin, Spacey, Harris en Arkin kan je natuurlijk weinig fout doen. Vooral Pacino is fantastisch en die laatste scènes met Pacino, Lemmon en Pryce zijn briljant. Maar Glengarry Glen Ross zal mij vooral bijblijven door de weergaloze "Brass Balls" speech van Alec Baldwin. Hoe de werknemers worden gekleineerd is intrigerend en stuitend tegelijk. In het middengedeelte zakt de film wat in en het overval plot had van mij niet gehoeven maar levert wel prachtige scènes op tussen Spacey en Lemmon. Glengarry Glen Ross laat zien wat er gebeurd als je een handvol top acteurs in een kleine ruimte neerzet en verbaal laat sparren. Heerlijk!

avatar van pjutter
Wat een feest om naar te kijken!