La Haine (1995)

Alternatieve titel: Hate

Frankrijk

geregisseerd door Mathieu Kassovitz
met Vincent Cassel, Hubert Koundé en Saïd Taghmaoui

Een Arabische jongen uit een Parijse voorstad wordt tijdens een verhoor zo hard aangepakt dat hij levensgevaarlijk verwond in het ziekenhuis belandt. Het gevolg is het uitbreken van rellen waarbij de politie slaags raakt met groepen jongeren. In het gewoel raakt een politieagent zijn pistool kwijt dat in handen van Vinz komt. Hij en zijn twee vrienden willen de gewonde jongen bezoeken, maar de politie stuurt ze weg. Vinz zweert dat hij de politieagent vermoordt als de jongen sterft.

avatar van Mac Hammer Fan
Ook ik had moeite met de hoofdpersonages, een stelletje herrieschoppers die de hele tijd grof taalgebruik hanteerden. Kon er moeilijk sympathie voor opbrengen. Dergelijke rauw realistische films zijn niet aan mij besteed. Ik had voordien al gestemd, maar mijn stem was verdwenen. Ik heb eerst de film opnieuw bekeken vooraleer te stemmen... -2- Dat is natuurlijk subjectief. De film zal gezien zijn hoge score zeker kwaliteiten hebben, maar het is niet mijn smaak.

avatar van chevy93
chevy93 schreef:
Met Saïd had ik wel een beetje te doen. Aan de andere kant dacht ik, hij doet het zelf. Hij kiest ervoor om een meeloper te zijn en zodoende dus in de problemen komen.

De ondervraging was zeker geen afkeuring van mij, maar volgens mij is dat wel de enige manier waarop er wat uit te krijgen is. Nu hadden ze dan 2 personen die wat 'normaler' zijn, maar voor hetzelfde geldt hebben ze wel 2 personen waarbij zo'n behandeling gewoon verdiend is. De risico van het vak zal ik het maar noemen.
Grappig hoe je in ruim zes jaar zo kunt veranderen. Destijds een bètaman op het vwo. Sindsdien een bedrijfskundige studie afgerond en nu in de sociale wetenschappen. Voor laatstgenoemde studie dan ook deze film nogmaals moeten kijken en eigenlijk is het best schokkend dat ik het destijds zo verwoord heb.

Ook opvallend, maar wel begrijpelijk, dat ik destijds het eerste 'actievere' deel beter kon waarderen dan het tweede 'symbolischere' deel. Het een kan niet zonder het ander om deze film te 'begrijpen'.

(verwijderd)
De productie is eigenlijk perfect, alles sluit goed op elkaar aan: het droevige verhaal, het zwartwit, de casting en acteerwerk (Cassel is weer erg goed, maar de donkere jongen vind ik eigenlijk nog meer indruk maken), de dialogen en ook zeker de achterliggende bedoelingen.

Subjectief gezien vind ik het een stuk moeilijker om La Haine te beoordelen. M'n persoonlijke smaak is net wat anders ondanks dat ik genoten heb.

Lekker zo'n niet-Amerikaanse film op z'n tijd. Een goede Franse film laat mij altijd zin hebben in, jawel, meer Franse films.

avatar van SmackItUp
Aan de ene kant erg realistische personages en situaties, maar aan de andere kant komt het ook ietwat geforceerd over. Sterk acteerwerk, dat wel.

Audiovisueel wel leuk, met vooral goede muziek. Het zwart-wit is passend.

Verder niet bijzonder. Weer een film uit de top 250 die mij tegenvalt.

Kleine 3*.

Uitstekende film waarin drie vrienden uit de buitenwijken van Parijs een dag rondhangen. De film speelt zich af tijdens één dag waarbij de gemoederen langzaam steeds hogerop lopen en waarbij de spanning tussen de jongeren en de politie constant aanwezig en voelbaar is. Redelijk rauw en realistisch in beeld gebracht met mooi camerawerk. Ook de cast doet het goed, waarbij Vincent Cassel er positief uitspringt.

Laatst weer herzien, blijft indruk maken. Zag deze voor het eerst tijdens een andere rellenperiode in Parijs en verbaasde me toen hoe herkenbaar alles weergegeven werd. De verveling, uitzichtloosheid. Erg indruwekkend en meeslepend.
Goede sociale aanklacht. Naar twee kanten, hoe ik het zie. Naar de 'kanslozen', dat ze zich zo gedragen maar ook naar 'de overheid' omdat sommige zaken gewoon heel sh*t geregeld zijn. Niet alleen in Parijs, maar in volgens mij ongeveer ieder westers land. Hoe men soms naar mensen kijkt, ermee omgaat.... Skamdoeëigen zou 'os ooma' zeggen.

Indringende en rauwe kijk op rebelerende jongeren in de rand van de grootstad.
Grove taal, dreiging en opwinding zijn niet uit de lucht.
Sterke cinemataal. Het meest impressionante in het genre dat ik zag en er zijn nogal wat films gemaakt over probleemjongeren.
Schitterende vertolking van Vincent Cassel die er perfect in slaagt gedreven haat in zijn blik en gelaat te leggen.