• 8.978.862 stemmen

House of the Dragon (2022-2024)

Genre: Drama / Actie

Ontwikkeld door: George R. R. Martin en Ryan Condal

Met onder meer: Paddy Considine, Olivia Cooke en Emma D'Arcy

Release datum: zondag 21 augustus 2022

Eerst uitgezonden op: HBO Max (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk via HBO Max

• tv Vrijdag om 20:35 uur op Play4

Plot House of the Dragon

Serie die tweehonderd jaar voor de gebeurtenissen uit 'Game of Thrones' plaatsvindt. Gedocumenteerd wordt het begin van de val van het Huis Targaryen: de gebeurtenissen die de aanloop vormen naar de burgeroorlog die tot de val leidt, die in de geschiedschrijving ook wel de 'Dans der Draken' genoemd wordt, evenals deze oorlog zelf.

Alicent Hightower (Young)

Daemon Targaryen

Rhaenys Velaryon

Meningen over House of the Dragon

maandag 31 oktober 2022
House of the Dragon seizoen 1 Erg fijne prequel van Game of Thrones, die zich een slordige 200 jaar daarvoor afspeelt. Een aantal elementen deelt de reeks natuurlijk met zijn bekendere voorganger waardoor het onvermijdelijk is te gaan vergelijken. En die oefening doorstaat dit eerste seizoen met verve, moet ik zeggen. Sterke cast, natuurlijk, en dan doel ik op het totaalplaatje, want er worden enkele tijdssprongen gemaakt. Paddy Considine blinkt uit als koning Viserys, een kerel die helemaal niet blijkt te zijn gemaakt voor het koningschap en er tegen wil en dank het beste van maakt. Vooral de aftakeling van Viserys maakte een diepe indruk op me; bijzonder treffend in beeld gebracht! Ook de andere hoofdrolspelers trekken hun streng; zowel de tiener- als volwassen versies van Rhaenyra en Alicent komen sterk over, hun personages kruiden de show ook, hetzij met karakter, dan wel intriges en plotweverij. Het meest onder de indruk was ik echter van Daemon, een heerlijk personage dat zich in de schemerzone lijkt te bevinden en het daar prima naar zijn zin heeft, maar bij momenten ook meelevendheid toont en zich zelfs profileert als familieman; een opvallende evolutie. En knap ook hoe de makers van Ser Criston Cole niet de clichématige goedmoedige held maken, maar eerder een wat naar mannetje zelfs. Het verhaal kwam wat traag op gang, wat ik prima vind bij dit soort reeksen. Men neemt de tijd om de personages te introduceren (dat is wel nodig ook), en de intriges aan diverse hoven zijn legio. Niet altijd even geslaagd, hoor: een figuur als Larys Strong en al zijn gekonkelfoes weet me slechts matig te interesseren. De tijdssprongen vielen ook goed bij mij, ze geven het geheel wat lucht. Ik verwacht wel dat deze in volgende seizoenen veelal achterwege zullen blijven. Prima start dus, ik heb me heel erg vermaakt en werd vrij snel weer opgenomen door de wereld van Westeros. 4 sterren
avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

maandag 1 mei 2023
House of the Dragon seizoen 1 ”Dreams didn’t make us kings Dragons did” House of the Dragon, is een afstammeling van jarenlang top-notch televisie. Een prequel, als het ware. Ben daar nooit heel happig op, aangezien je dan altijd weet hoe het eindigt. Maar dit is wel een uitzondering. Fire & Blood, is een voorbode voor wederom hoogstaande TV. Heerlijk politieke geneuzel, intriges en drama. Iets wat toch echt alleen R.R. Martin, zo goed kan brengen. De eerste aflevering geeft al meteen een sterke introductie op de prominente personages. En wederom, zijn het grijze personages. Ieder heeft zijn gebreken en niemand is écht een ‘good-guy’. Het geen wat ik wat minder vond, is dat de serie vooral écht een politiek schaakspel is en niet meer dan dat. Waarbij je bij GoT, nog af en toe afwisselde met battles of veldslagen, komt dat hier niet aan te pas. Daemon vs de piraten, was het enige gevecht wat we in heel dit seizoen hebben gezien. Was na mijn mening ook meteen een hoogtepunt. Meer dan dat ik was er niet en dat was jammer. Verder wil ik nog uitlichten dat Paddy Considine als ‘King Viserys’ het wel echt gekillt heeft. Enorm sterke prestatie.

bounze_tv

zondag 13 november 2022
House of the Dragon seizoen 1 Minder goed dan the game of Thrones. De serie is over het algemeen veel te donker, de vrouwen in deze serie zijn continu zwanger en de verhaallijn is niet heel bijzonder. De tijdsprongen vond ik zelf nogal verwarrend aangezien dit niet word aangegeven. Vandaar 2 sterren.

Terraqua_tv

vrijdag 24 maart 2023
House of the Dragon seizoen 1 Na het eerste seizoen geen enkele affiniteit met welk karakter dan ook... Erg jammer.