• 8.612.901 stemmen

House of the Dragon - Seizoen 1 (2022)

Show titel: House of the Dragon

Afleveringen: 10

Speelduur: 10 uur en 17 minuten

Ontwikkeld door: George R. R. Martin en Ryan Condal

Met: Paddy Considine, Olivia Cooke en Emma D'Arcy

Datum van release: zondag 21 augustus 2022

Eerst uitgezonden op: HBO Max (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk seizoen 1 via HBO Max
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot House of the Dragon

Serie die tweehonderd jaar voor de gebeurtenissen uit 'Game of Thrones' plaatsvindt. Gedocumenteerd wordt het begin van de val van het Huis Targaryen: de gebeurtenissen die de aanloop vormen naar de burgeroorlog die tot de val leidt, die in de geschiedschrijving ook wel de 'Dans der Draken' genoemd wordt, evenals deze oorlog zelf.

Afleveringen Seizoen 1 (2022)

1. 1. The Heirs of the Dragon

21 augustus 2022 (1 uur en 06 minuten)

Viserys organiseert een toernooi ter ere van de geboorte van zijn tweede kind. Rhaenyra ontvangt haar teruggekeerde oom Daemon in de Rode Burcht.

2. 2. The Rogue Prince

28 augustus 2022 (54 minuten)

Rhaenyra gaat te ver in de Kleine Raad. Viserys wordt aangespoord snel een huwelijk te sluiten om voor een opvolger te zorgen. Daemon maakt zijn intenties bekend.

3. 3. Second of His Name

4 september 2022 (1 uur en 03 minuten)

Daemon en de Sea Snake strijden tegen de Crabfeeder. Het rijk viert de tweede naamdag van Aegon. Rhaenyra heeft een huwelijk in het vooruitzicht.

4. 4. King of the Narrow Sea

11 september 2022 (1 uur en 03 minuten)

Nadat Rhaenyra haar toer door Westeros voortijdig afbreekt, laat Daemon de prinses kennis maken met een nachtelijke Street of Silk.

5. 5. We Light the Way

18 september 2022 (1 uur)

Daemon bezoekt zijn vrouw in de Vallei. Viserys en Rhaenyra sluiten overeenkomsten met de Velaryons. Alicent gaat op zoek naar de waarheid over de prinses.

6. 6. The Princess and the Queen

25 september 2022 (1 uur en 07 minuten)

Tien jaar later. Rhaenyra probeert Alicents voortdurende speculaties over haar kinderen te omzeilen, terwijl Daemon en Laena in Pentos een aanbod overwegen.

7. 7. Driftmark

2 oktober 2022 (59 minuten)

Als de families in Driftmark bij elkaar komen voor een begrafenis, roept Viserys op de onderlinge strijd te staken en eist Alicent gerechtigheid.

8. 8. The Lord of the Tides

9 oktober 2022 (1 uur en 08 minuten)

Zes jaar later. Nu de opvolging in Driftmark plotseling kritiek wordt, probeert Rhaenyra het met Rhaenys op een akkoordje te gooien.

9. 9. The Green Council

16 oktober 2022 (58 minuten)

Terwijl Alicent de hulp van Coolsch en Aemond inschakelt om Aegon op te sporen, roept Otto de Grote Huizen van Westeros bijeen om zich van hun steun te vergewissen.

10. 10. The Black Queen

23 oktober 2022 (59 minuten)

Terwijl ze om een tragisch verlies rouwt, probeert Rhaenyra het rijk bij elkaar te houden. En Daemon maakt zich klaar voor een oorlog.

Alle Acteurs en Actrices

Mysaria

Lord Lyonel Strong

avatar van bobbee1

bobbee1

Prima serie. Goed geschreven o.a. door meer invloed van George Martin zelf. Zeer goed geacteerd. Net de aflevering van vanavond gezien en die is zeer de moeite waard. Oke, het gaat minder over bakvissen op draken, en het is allemaal wat minder goedkoop op een groot publiek gericht. Het is een koningsdrama in de klassieke zin. Wie daar geen zin in heeft moet niet klagen maar gewoon wat anders gaan doen.

avatar van MrEd

MrEd

Net aflevering 8 gekeken en ik moet zeggen dat ik deze wel de beste tot nu toe vind. Wat hebben ze Viserys creepy gemaakt, geweldige rol van Paddy Considine. Ook de volwassen Rhaenyra en Alicent begin ik steeds beter te vinden. Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen in aflevering 9 en 10.

avatar van Tacameso76

Tacameso76

Kijk, dit is hoe je een ijzersterke serie neerzet. Laag tempo, maar niet te traag. Er wordt uitstekend de tijd genomen om de karakters uit te diepen. De hele sfeer in deze serie ademt GoT en dat is knap. Na de charismatische cast van GoT gewend te zijn, is het wel even een stapje terug bij HotD, maar met name Daemon en King Viserys spatten van het scherm. In episode 8 zetten de heren een topprestatie neer, waardoor je oprecht gaat meeleven met de personages. Ik zie hier wat vergelijkingen voorbij komen met RoP, maar kom op, dat misbaksel mag de veters van HotD nog niet strikken. Kijk je door de ( soms ) aardige CGI heen, blijft er weinig meer over dan vervelende protagonisten en ellenlange soaplike conversaties die werkelijk niets toevoegen.

avatar van Fluvver

Fluvver

Tot nu toe erg goed. Aflevering twee en vier vond ik wat minder en het is even wennen dat tussen elke aflevering x aantal jaren zit met soms een nieuwe cast.

Denk na aflevering 8 de cast wel vaststaat en het verhaal geen sprongen meer maakt van jaren. Maar wat waren aflevering 7 en 8 van een ongekend hoog niveau! En ik kan echt genieten van zo'n "grijs" karakter als Deamon.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

House of the dragon vocht samen met Lord of the Rings dit najaar een fantasystrijd uit op de streamingdiensten en voor mij heeft House glansrijk gewonnen, maar dat heeft ook echt te maken met dat Lord of the Rings wel heel middelmatig geschreven is. House of the dragon steekt goed in elkaar en de volwassen, rauwe toon werkt goed in combinatie met de fraaie CGI beelden. Dit is een waardige spin-off van Game of Thrones. Wel vind ik de serie in het begin pakkender en interessanter dan in de tweede helft van het seizoen. Het werd iets teveel herhaling en ook was het minder spectaculair. Ik zou dit niet snel nog eens terug gaan kijken, maar het heeft me meer dan voldoende vermaakt.

avatar van notoirefilmhater

notoirefilmhater

3 emoties die ik had bij het eerste seizoen van House of the Dragon:

1 begin) Wat een flauwe Game of Thrones-ripoff!

2 midden) Wtf de acteurs zijn door oudere versies vervangen!

3 einde) Wat een goede serie!

Dus op naar het volgende seizoen.

avatar van leidsehoodie

leidsehoodie

Zoals al geschreven is hierboven, House of the Dragon vs. Rings of Power. Ouch. Pijnlijk voor die laatste. Die serie blinkt nergens echt uit, en wordt met terugwerkende kracht slechter nadat je House of the Dragon hebt gekeken. Mijn enige kritiek op deze serie is dat het soms wel erg veel als een hofdrama in plaats van fantasy voelt, zeker tijdens die afleveringen dat de intriges zich langzaam opbouwen naar het onafwendbare kookpunt. Dat was soms een beetje doorbijten, maar het is allemaal veel vlotter dan Rings of Power en veel beter geschreven.

avatar van AOVV

AOVV

Erg fijne prequel van Game of Thrones, die zich een slordige 200 jaar daarvoor afspeelt. Een aantal elementen deelt de reeks natuurlijk met zijn bekendere voorganger waardoor het onvermijdelijk is te gaan vergelijken. En die oefening doorstaat dit eerste seizoen met verve, moet ik zeggen.

Sterke cast, natuurlijk, en dan doel ik op het totaalplaatje, want er worden enkele tijdssprongen gemaakt. Paddy Considine blinkt uit als koning Viserys, een kerel die helemaal niet blijkt te zijn gemaakt voor het koningschap en er tegen wil en dank het beste van maakt. Vooral de aftakeling van Viserys maakte een diepe indruk op me; bijzonder treffend in beeld gebracht! Ook de andere hoofdrolspelers trekken hun streng; zowel de tiener- als volwassen versies van Rhaenyra en Alicent komen sterk over, hun personages kruiden de show ook, hetzij met karakter, dan wel intriges en plotweverij.

Het meest onder de indruk was ik echter van Daemon, een heerlijk personage dat zich in de schemerzone lijkt te bevinden en het daar prima naar zijn zin heeft, maar bij momenten ook meelevendheid toont en zich zelfs profileert als familieman; een opvallende evolutie. En knap ook hoe de makers van Ser Criston Cole niet de clichématige goedmoedige held maken, maar eerder een wat naar mannetje zelfs.

Het verhaal kwam wat traag op gang, wat ik prima vind bij dit soort reeksen. Men neemt de tijd om de personages te introduceren (dat is wel nodig ook), en de intriges aan diverse hoven zijn legio. Niet altijd even geslaagd, hoor: een figuur als Larys Strong en al zijn gekonkelfoes weet me slechts matig te interesseren. De tijdssprongen vielen ook goed bij mij, ze geven het geheel wat lucht. Ik verwacht wel dat deze in volgende seizoenen veelal achterwege zullen blijven.

Prima start dus, ik heb me heel erg vermaakt en werd vrij snel weer opgenomen door de wereld van Westeros.

4 sterren

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

De laatste secondes van de laatste aflevering met die blik in de ogen van de zich omkerende Rhaenyra…Geweldig !

Er staat ons nog veel te wachten en dat maakten die laatste seconden zeer duidelijk !

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Heerlijke ltste afl. Zo hoort het. Nu 2 jaar wachten.

avatar van bounze

bounze

Minder goed dan the game of Thrones. De serie is over het algemeen veel te donker, de vrouwen in deze serie zijn continu zwanger en de verhaallijn is niet heel bijzonder. De tijdsprongen vond ik zelf nogal verwarrend aangezien dit niet word aangegeven. Vandaar 2 sterren.