• 8.978.848 stemmen

Rick and Morty (2013-2023)

Animatie / Sciencefiction | 7 seizoenen

Genre: Animatie / Sciencefiction

Ontwikkeld door: Dan Harmon en Justin Roiland

Met onder meer: Chris Parnell, Justin Roiland en Spencer Grammer

Release datum: maandag 2 december 2013

Eerst uitgezonden op: Adult Swim (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk via HBO Max

Plot Rick and Morty

Rick is een oudere, geestelijk instabiele wetenschapper die sinds kort opnieuw contact heeft met zijn dochter en ingetrokken is bij haar gezin. Hij besteedt zijn tijd grotendeels met zijn kleinzoon Morty. Ze beleven absurde avonturen waarbij ze samen door het heelal en parallelle universums reizen. Samen met zijn toch al instabiele gezinssituatie zorgt dit voor Morty voor veel problemen, thuis en op school.

Rick Sanchez / Morty Smith (stemrol)

Jerry Smith (stemrol)

Summer Smith (stemrol)

Beth Smith (stemrol)

Rick Sanchez (stemrol)

Jessica / Rick's Computer / Customs Announcement (stemrol)

Morty Smith (stemrol)

Principal Vagina (stemrol)

Hologram Girl (stemrol)

Meningen over Rick and Morty

zondag 18 november 2018
Rick and Morty seizoen 1 Schitterend vind ik dit; werkelijk schitterend. Ik hou wel van animatiereeksen met een flinke hoek af, en het feit dat Dan Harmon hieraan heeft meegeschreven, was alleen maar een extra incentive om de reeks te gaan bekijken, want Community - de eerste seizoenen, dan toch - draag ik hoog in het vaandel. Deze reeks bleek een schot in de roos, helemaal mijn meug. De twee hoofdfiguren staan heerlijk in contrast met elkaar; een oude, gekke maar geniale wetenschapper en zijn onzekere, kneuzige kleinzoon. Grappig detail is ook dat beiden soms wat stotteren, maar waar dit bij Morty puur van onzekerheid is (die overslaande stem is ook geweldig), zal het bij Rick eerder met drankmisbruik te maken hebben. De oprispingen waar hij geregeld last van heeft, zijn ook een toevoeging die je niet in elke show ziet. Naast de twee hoofdfiguren heb je de familie van Rick en Morty, die duidelijk in de schaduw staan maar toch ook hun momentjes kennen. Zo is het huwelijk van de ouders van Morty niet bepaald een droomhuwelijk, en ondergaat zijn oudere zus de woelige metamorfose van puber naar jong-volwassene. De personages zelf primeren bij deze serie echter niet voor mij, het zijn wel de vaak knotsgekke situaties waar Rick en Morty in belanden. Daarbij speelt ook weer dat contrast tussen beide figuren, overigens, maar dit terzijde. Neen, het zijn de surrealistische situaties, wezens en andere fenomenen die me in deze serie helemaal over de meet slepen, en waar ik vaak echt dubbel om heb gelegen. Aflevering 2 bijvoorbeeld, waarin Rick Morty meeneemt in de droomwereld van zijn leraar wiskunde, en van daaruit nog een aantal droomwerelden verder, naar het beeld van de film Inception, om ervoor te zorgen dat Morty slaagt voor zijn toets wiskunde, en de overige familieleden ondertussen worden gegijzeld door hun eigen hond, die dankzij een geavanceerd apparaat van Rick een staat van hyperintelligentie heeft verworven. Of aflevering 5, die gedomineerd wordt door Meeseeks, blauwe mannetjes die worden opgeroepen om iemand ergens bij te helpen, en pas verdwijnen wanneer de taak voltooid is. Uiteraard loopt het mis en escaleert de situatie. Hilarisch! Hoe kom je er toch op? En met dat soort situaties zit de reeks vol. Humor van de bovenste plank, wat mij betreft, maar ook ontzettend innovatief en fantasierijk. De allerhoogste score dringt zich dan ook op, en ik ben benieuwd naar de volgende seizoenen! 5 sterren
avatar van Corcicus

Corcicus

dinsdag 3 augustus 2021
Rick and Morty seizoen 5 De serie wordt er zeker niet beter op. Dat was al een tijdje te merken, maar de vrije val is met seizoen 5 wel ingezet. De slimme grappen zijn op, wat rest is semi-vermakelijke onzin.

stinissen

woensdag 14 oktober 2015
Rick and Morty seizoen 1
Phooze schreef:
Helemaal niet mijn type serie dit, maar ik was toch wel een beetje nieuwsgierig geworden naar de tot nog toe enige serie op deze site. De ratings hier en op IMDb zijn behoorlijk hoog en ik moet zeggen dat ik de pilot nog wel geinig vond ook. Het zal nooit iets voor mij worden dit soort animatiekomedie, dus ik denk niet dat ik hier nog veel meer van zal zien, maar voor de doelgroep is dit natuurlijk wel het neusje van de zalm.
Ik hou er ook niet van en ben geen fan van animatie.
avatar van Scarafax

Scarafax

donderdag 27 december 2018
Rick and Morty seizoen 1 Heb bijna alle afleveringen gezien maar kon er nou niet echt om lachen...