Sterk: ''This isn’t a movie about why we should fear machines or the people who control them. It’s about how managerial systems can bring about just the things they’re designed to avert''
Verder vind ik dit een hele lastige - ik miste gevoelsmatig juist de suspense die ik in heel veel reviews wel terug benoemd zie komen, en worstelde ook met de serieuze toonzetting hier. In beide gevallen hangt dat gewoon ook met Dr. Strangelove samen. De scherpzinnigheid die in die film zit - zwarte komedie gebruikt om maatschappijkritiek te uiten - miste ik hier, omdat het script veel directer is en daardoor (misschien wat paradoxaal, maar soit) vlakker aanvoelt.
Als ik de ontstaansgeschiedenis van deze film lees, groeit m'n sympathie wel trouwens. Toen Kubrick vernam dat Fail-Safe uit ging komen, klaagde hij de film aan voor plagiaat en slaagde 'ie erin de release indirect
on hold te krijgen tot het moment dat Dr. Strangelove al draaide (en een grote hit werd). F-S flopte. Maar dat neemt niet weg dat deze film me nu echt minder pakte, zelfs met die kille
laatste scène inbegrepen. De stijlvolle 'director trademarks' hier (snelle zoom, excentriek beeldkader, snelle cutting, constante close-up(s)) doen mijn waardering voor Lumet toenemen, maar tijdens de film droegen ze maar op een enkel moment bij aan een meer intense kijkervaring. Narratief en emotioneel bleef de film op afstand - waar dat los van het Dr. S-argument aan gelegen heeft zal ik later wellicht nog eens achterhalen.