Inherit the Wind (1960)

geregisseerd door Stanley Kramer
met Spencer Tracy, Gene Kelly en Fredric March

Leraar B.T. Cates wordt gearresteerd wegens het lesgeven in de theorieën van Darwin. De beroemde advocaat Henry Drummond verdedigt hem, en de fundamentalistische politicus Matthew Brady klaagt hem aan. Gebaseerd op de waargebeurde "Scopes monkey"-rechtszaak uit 1925.

the new guy schreef:
In 1960 was dit niet voorspelbaar hoor. Zelfs niet in Hollywood zelf. Het was wat kluchterig allemaal.

Want jij hebt ook +500 films van voor 1960 uit Hollywood gezien? Waardoor je dit zo kan stellen? Dat Hollywood in die tijd kluchterig was?

Manchurian Candidate, Advise & Consent, 12 Angry man, Sunset Boulevard, etc, etc uit die tijd zou ik bepaald wat volwassener willen noemen, kwa verhaal vertelling en vooral ook hoe serieus men het publiek neemt. Daar gaat inherit namelijk de mist in, het onderschat de voorstellingsvermogens van zijn publiek. En dat ben ik niet gewend van Hollywood uit die tijd.

Laten we het erop houden dat het een belangrijke film is, over een belangrijk onderwerp. Die helaas op verhaal, personage uitwerking en dramaturgie wat minder scoort.

avatar van John Milton
je bent wel een beetje streng hoor, Biosguru . Ik vond het ook geen 12 Angry Men of Sunset Boulevard. Maar ik vond hem wel beter dan Manchurian Candidate

avatar van Biosguru
Haha, dank je Een film kan nog zon "goed" thema hebben en al het gelijk van de wereld aan zijn kant. Als de rest niet klopt, ga ik bokken. Het gaat me niet perse om betere films in het geval van Inherit, maar om films die het publiek serieus nemen. Inherit doet dit miz niet. Als mensen dit Klassiek Hollywood melodrama noemen, ga ik nog naast bokken ook nog steigeren. Letters from an unknown woman dat is klassiek Hollywood melodrama. Dit niet. Dit staat tot klassiek Hollywood drama als Bassie en Adriaan tot Breaking bad.

Einde rant

avatar van the new guy
Biosguru schreef:

Helemaal eens met je laatste samenvatting. Je begreep echter dat "kluchterig" niet helemaal zoals ik het bedoelde: De film was kluchterig, niet Hollywood. 12 Angry Men vond ik fantastisch, staat zelfs in mn top 10, maar die was net zo voorspelbaar toch? Ik bedoel alleen te zeggen dat wat wij tegenwoordig, na 1500 films gekeken te hebben, voorspelbaar vinden, was dat in die tijd nog niet zo'n onderwerp denk ik.

avatar van Biosguru
Ik ga mischien wat ver in mijn verdediging, maar ik denk dat het gemiddeld filmpubliek in de jaren 30 tot 50 veel meer film savvy was dan wij nu zijn. Niet zo gek ook als >60% van de US bevolking in die tijd 1 keer per week naar de film ging. Dan doorzie je films heel snel.

Dat is ook precies waarom Inherit er zo uitspringt voor mij, ben ik niet gewend uit die tijd

Bron:Zie

avatar van Woland
Deze film stond al een behoorlijke tijd op mijn watchlist. Ik had er in het begin nogal moeite mee om in het verhaal te komen, maar uiteindelijk bleek Inherit The Wind toch uit te lopen op een solide courtroom drama. Het verhaal is gebaseerd op de Scopes Monkey trial, waarin een leraar op de middelbare school in de jaren '20 aangeklaagd werd voor het onderwijzen van evolutie in plaats van creationisme. Schijnbaar zijn er nog wel wat vrijheden genomen met de werkelijkheid, en als je de film plaatst in de tijd van het McCarthyisme en de Red Scare krijgen veel van de speeches ook een extra lading.

Maar hoe dan ook, na enige gewenningsproblemen heb ik het grootste deel van de film geboeid gekeken. De show wordt gestolen door een sterke Spencer Tracy als advocaat Drummond die de docent in kwestie verdedigt, en met vuur de reden en de vrijheid om zelf te denken vertegenwoordigt, en ook zijn nemesis Fredric March als de streng gelovige politicus Matt Brady is sterk bezig. De film speelt zich grotendeels in de rechtbank af, maar ook daarbuiten zijn er een paar sterke scenes, waarbij ik vooral denk aan de marcherende christenfundamentalisten die als Amerikaanse Taliban zowel Drummond als de leraar aan de hoogste boom op willen knopen. Helaas krijgt het met de huidige politieke situatie een extra sinistere lading. Ik denk dat ieder weldenkend mens het inmiddels wel eens is aan welke kant de geschiedenis staat, en ook de makers van de film zijn ondubbelzinnig op de hand van Drummond en co. Terecht, en de inhoudelijke punten worden ook eloquent gemaakt, maar het wordt wel nogal voorgekauwd gebracht. Desalniettemin, ik ben tevreden. 4.0*

avatar van mrklm
“Those who bring trouble on their families inherit the wind”, of, zoals onze statenvertaling zegt: “Wie zijn huis beroert, zal wind erven” [Spreuken 11, vers 29]. Deze bijbelquote verklaart niet alleen de titel van deze film, maar is ook de ironische conclusie van dit uiterst actuele en relevante rechtbankdrama.

Geen enkele rechtszaak in de 20e eeuw had zo’n grote impact op de manier waarop we naar de wereld kijken als een rechtszaak uit 1925 die in de volksmond bekend stond als de Scopes Monkey Trial. De aangeklaagde was John Scopes, een leraar op een middelbare school in Dayton, Tennessee, die ondanks waarschuwingen van de schoolleiding de evolutie-theorie van Darwin onderwees. Volgens de aanklacht was dit in strijd met de pas aangenomen Butlerwet die aangaf dat het verboden was om iets te onderwijzen dat in strijd was met het scheppingsverhaal uit de Bijbel. De rechtszaak werd een regelrechte mediasensatie wanneer de aanklagers hulp kregen van niemand minder dan William Jennings Bryan, een fundamentalist die rond de eeuwwisseling maar liefst drie keer (zonder succes) meedeed aan de presidentsverkiezingen. Daarop besloot de beroemde agnostische advocaat Clarence Darrow de verdediging op zich te nemen, waardoor een titanenstrijd gegarandeerd was.

“Inherit The Wind” is in grote lijnen een reconstructie van die rechtszaak, al heet de aanklager hier Matthew Harrison Brady [Fredric March] en de verdediger Henry Drummond [Spencer Tracy]. In een snikhete rechtszaal bespelen ze de media, het publiek en elkaar in een imposant duel van woorden en levensovertuigingen. Brady wordt als een held ontvangen in een grootse parade waarin het publiek massaal de 19e-eeuwse Gospelklassieker “That Old Time Religion” zingt. Hoezeer het publiek meeleeft blijkt wel tijdens voortdurende demonstraties, waarin ze dreigend zingen “We’ll hang Henry Drummond from a sour apple tree” op de melodie van “The Battle Hymn of the Republic” In de film zijn de Brady en Drummond overigens oude collega’s en vrienden, die uit elkaar zijn gegroeid door hun verschillende levensvisies. Spencer Tracy en Fredric March geven monumentale rollen die hun status als topacteurs nog maar eens bevestigen. Gene Kelly doet zijn best in een goed geschreven, maar past niet goed in zijn rol als E.K. Hornbeck, een cynische journalist die zijn minachting voor het Christelijke fundamentalisme van Brady niet onder stoelen of banken steekt. Harry Morgans uitgebalanceerde, ingetogen vertolking als de rechter in deze zaak verdient meer erkenning dan het heeft gekregen.

In weldenkend Nederland is er hooguit nog een hele kleine minderheid die denkt dat we het scheppingsverhaal uit De Bijbel letterlijk moeten nemen en dat alles wat in De Bijbel staat per definitie juist is. Wereldwijd zien we ons echter geconfronteerd met fundamentalistische Moslims die de Koran (en daarmee ook het scheppingsverhaal) letterlijk opvatten en er dus middeleeuwse, onverlichte denkbeelden op na houden. Henry Drummond zegt in de film dat hier de denkende mens voor het gerecht staat. Immers: John Scopes deed niets minder dan de theorie van Darwin delen met de leerlingen. Wanneer Drummond één van die leerlingen onder ede vraagt of hij denkt dat De Bijbel en Darwins Theorie elkaar tegenspreken, is zijn antwoord ook: “Dat weet ik niet, daar moet ik over nadenken!” Dat is de essentie van deze film, het is de essentie van de Scopes Monkey Trial en het grote probleem met fundamentalisten: als het gaat om hun geloof schakelen ze het vermogen tot (kritisch) denken, de menselijke eigenschap die ons bij uitstek verheft boven (de meeste) andere diersoorten volledig uit. “Inherit The Wind” is daarmee geen aanklacht tegen religie in het algemeen, maar een pleidooi voor het menselijk denkvermogen. Weldenkend Nederland weet dat het Scheppingsverhaal en de evolutietheorie elkaar niet uitsluiten, maar dat betekent niet dat je daar niet anders over mag denken. Zolang je maar denkt!

Gebaseerd op de Monkey Trial van 1925.
Niet de eerste keer dat Spencer Tracy furore maakt in een rechtbankzaak. Een paar jaar later, zal hij het opnieuw doen in "Judgement at Nuremberg", eveneens van Stanley Kramer.
Interessant natuurlijk -en de hoofdbrok- is de tweespalt godsdienst tegenover Darwin. Thema dat nog al dikwijls is voorgekomen en dat wellicht zal blijven doen.
Knappe film met een stevige script en goed tot zeer goed acteerwerk.