The Flight of the Phoenix (1965)

Drama / Avontuur

geregisseerd door Robert Aldrich
met James Stewart, Richard Attenborough en Peter Finch

Een vrachtvliegtuig stort neer in een zandstorm in de Sahara, met ongeveer 10 mensen aan boord. Een van de passagiers is een vliegtuigontwerper, die op het idee komt om met behulp van de onderdelen van het neergestorte vliegtuig een nieuw vliegtuig te bouwen. Hiermee willen ze ontsnappen voor het water en voedsel opraakt.

avatar van simonvinkie
Toch anders dan verwacht, dit The Flight of the Phoenix. Absoluut een uitstekende film, al had ik meer een avontuurlijker filmpje verwacht. Het was hier toch vooral de karakteruitdieping dat voor ging, en dat pakte zeer goed uit!

Maarja, dat kan ook bijna niet anders met zo'n geweldige cast. Vooral James Stewart deed het bijzonder goed als piloot Frank Towns, maar ook Richard Attenborough, Peter Finch, Ernest Borgnine, George Kennedy en Hardy Krüger deden het sterk. Eigenlijk was iedereen wel goed. Ondaks de best lange speelduur verveelt de film geen moment. Best grappig, want er gebeurde niet zo heel veel, al was er dus wel verassend veel diepgang. De plaatjes van de woestijn zijn ook prachtig, het sfeertje was prima en de acteerprestaties waren dus ook van hoog niveau. Zeer goeie film dus, die de 142 minuten geen moment verveelt en behoorlijk wat indruk achterlaat. 3,5*

avatar van SnakeDoc
Bestaat deze film met NL ondertiteling?

avatar van Jan W
Prachtige film. Een redelijk simpel verhaal wordt sterk uitgewerkt met een prima cast. James Stewart speelt een prachtige rol in deze welhaast psychologische film. Zag de film vroeger (rond 1970) al op tv en deze bleef altijd in mijn achterhoofd zitten. In de NL versie ben ik deze nooit tegengekomen maar in Engeland deze dvd gekocht met engelse ondertitels. Ook goed want deze film wílde ik beslist hebben! 4*

Een keer een film volgens het boekje van Aldrich. Het beeld dat ik van hem heb na het zien van Kiss Me Deadly en What Ever Happened to Baby Jane, is dat hij een volstrekt unieke filmmaker is. Ook the Dirty Dozen leek een film volgens het boekje, maar hij wist dat boekje in de laatste 20 min. zorgvuldig in de fik te steken.

Hier blijft dat uit. De film is dan misschien ook ietwat voorspelbaar en soms misschien zelfs wat clichématig. Toch is het vooral erg vermakelijk. Leuke setting, goed geacteerd en vooral een pakkend verhaal. Het is best spannend, vooral omdat ik met Aldrich het idee had dat het met het einde alle kanten op kon.

4 sterren, prima film.

avatar van panax
heeft destijds heeft veel indruk op me gemaakt,james stewart was een van de eerste favoriete acteurs voor mij,inmiddels ook de remake met dennis qaud gezien maar deze haat het niet hierbij ondanks vind ik deze niet slecht!!

Uitstekende film waarin de overlevenden van een neergestort vliegtuig een nieuw vliegtuig bouwen uit reservedelen. Ondanks dat de film zich op één plek afspeelt (de woestijn), blijft het een avontuurlijk verhaal. Afgezien van het einde komt de meeste spanning voort uit de onderlinge verhoudingen. Een fijne cast met James Stewart voorop.

filmoloog
Toch wel weer leuk om naar zo'n klassieker te kijken. James Stewart heb ik altijd een ietwat zenuwpeesje gevonden. Hardy Krüger in z'n heerlijke met duits accent rol. Ik vind het begin erg mooi als het vliegtuig neerstort met de begin credits. Gelukkig eten ze mekaar nog niet op zoals in "Alive" uit 1993. De spanning tussen de personages is fascinerend neergezet.

avatar van SnakeDoc
Heerlijke klassieker. Goed verhaal, heerlijke avontuurlijk sfeer met voldoende spanning.
Altijd goed om Stewart weer eens te zien. Wat een fenomaal acteur blijft dat toch.

De vrij lange speelduur is ook nergens storend. Film blijft boeiend tot het einde.

avatar van mr rumson
In mijn jeugdjaren vaak gezien nu na lange tijd weer eens herzien.
Het blijft voor mij een sterke film wel vond ik hem af en toe te langdradig.
Maar desondanks heb ik er meer dan voldoende van genoten. Wat voor een groot deel te danken is aan de sterke cast die de film wat extra's weten mee te geven.

Dick2008
Af en toe te langdradig... volgens mij is hij met regelmaat te langdradig (maar dat heb je met die drama's, hij is minder avontuurlijk dan je denkt, dat klopt).
(Torenhoge stemmen in het begin, vandaar het hoge gemiddelde, maar sindsdien niet meer), de remake heeft aanzienlijk meer stemmen.

avatar van Bélon
jester schreef:
Klassieker. Ik heb hem in mijn jeugd ooit eens gezien, en hij maakte toen heel veel indruk op me. Voorlopig 4,5 *.

Het allereerste commentaar bij deze film is precies wat ik ook wilde zeggen. Film maakte ook veel indruk vroeger (zag 'm op vrij jonge leeftijd op TV). En moet zeggen dat hij goed overeind is gebleven na al die jaren. Misschien ietwat te lang voor een film die zich grotendeels op één locatie afspeelt maar het acteerwerk maakt heel veel goed.

De scene waar Towns & Lew erachter komen dat Dorfmann "slechts" ontwerper is van modelvliegtuigen is fenomenaal: dat maniakale gelach/gehuil van Lew ging door merg een been

Vrij onbekend maar 2 jaar later maakte Aldrich The Dirty Dozen (1967) dat een grote hit werd. Het grondwerk werd hier verricht.