The Train (1964)

Verenigde Staten / Frankrijk / Italië
Thriller / Oorlog

geregisseerd door John Frankenheimer
met Burt Lancaster, Paul Scofield en Jeanne Moreau

Frankrijk, augustus 1944. De geallieerden naderen Parijs. De Duitse kolonel Von Waldheim wil daarom zo snel mogelijk de waardevolle Franse kunstschatten per trein naar Duitsland vervoeren. Het Franse verzet krijgt orders uit Londen om dit transport te saboteren om te voorkomen dat het Duitsland bereikt, maar de schilderijen moeten onbeschadigd blijven. De onverschrokken Franse spoorwegman en verzetstrijder Labiche neemt de leiding bij deze onmogelijk lijkende missie.

avatar van Dogie_Hogan
Prachtige Blu-ray release: review.

Maar helaas weer een gelimiteerde oplage (zie ook Blu-ray 'The Man from Laramie'), wat de prijs aardig hoog houdt. Hoop niet, dat dit nieuwe trend wordt.

Stijlvolle klassieke oorlogsfilm, die ik een aantal jaren geleden gezien heb op de zender "MGM" of "TCM". Het verhaal zit best goed in elkaar en weet ook te boeien (misschien hier en daar wel wat langdradig). Ondanks dat dit een zwart-wit film is zag het er visueel aardig uit. Ook zit er voldoende actie in en de cast deed het gewoon goed. Zeker Burt Lancaster in de rol van "Labiche" en Paul Scofield in de rol van smerige Duitse kolonel Von Waldheim spelen overtuigend. Het einde mocht er overigens wezen en hetzelfde geldt voor de fraaie Jeanne Moreau.

Vooral dankzij de talrijke actiescènes een indrukwekkende sabotagefilm, weliswaar geïnspireerd door maar niet feitelijk gebaseerd op ware gebeurtenissen begin augustus 1944 aan de vooravond van de bevrijding van Parijs. Naast de enscenering is ook het acteerwerk van een hoog niveau. Ik denk daarbij aan Burt Lancaster (die als ex-acrobaat alle stunts zelf uitvoerde), Paul Scofield, Albert Rémy en vooral aan Michel Simon. Het is jammer dat deze monumentale, slobberige acteur wegens contractuele verplichtingen elders al vroeg uit de film geschreven moest worden. Ik vind het altijd een genot de man aan het werk zien.

gauke vat het prima samen. Moest denken aan 'De Overval'. Ook zwartwit, oorlog, sfeervol, sterk acteerwerk en spannend tot de laatste minuut. Lancaster speelt fantastisch. Altijd met die wat verbeten trek als loner. Moreau heeft maar een klein rolletje, maar ze maakt ook daar een juweeltje van. Heb deze film veertig jaar geleden gezien en vond hem nu nog net zo sterk. Engels sprekende Duitsers en Fransen, tsja, maar naar verloop stoorde het me niet meer. Blijft een tijdloos meesterwerk van John Frankenheimer.

Je moet alleen wel van treintjes houden....

En inderdaad, hulde aan de fenomenale Michel Simon. Daar krijg ik geen genoeg van.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Sterke en originele oorlogsfilm die naast de nodige actie en spanning ook een interessante stelling op tafel legt: is het redden van kunst, of wat breder, nationaal erfgoed, mensenlevens waard?

De laatste scene, met de montage van vermoorde burgers afgewisseld met kisten met kunst, doet vermoeden dat de regisseur het daar in elk geval niet mee eens was, ik weet niet hoe het boek deze vraag behandelt.

En wat ik me later afvroeg: was het nou zo erg geweest als de trein Duitsland had gehaald? Duitsland had al verloren, en de werken zouden vroeger of later boven water komen, hetzij via illegale handel, hetzij via het overlijden van een kunstverzamelaar. Sommige werken zouden wellicht nooit meer terug gevonden worden, maar een hoop ook wel. Misschien zou het enkele decennia duren, onlangs nog werden vele geroofde schilderijen gevonden, dus misschien zouden enkele generaties Fransen hebben moeten opgroeien zonder Cezanne, Monet en Lautrec, maar wie zou schilderijen willen zien wetende dat daar 50 doden voor zijn gevallen? Is toch een beetje decadent.

Maar ook los van dit dilemma is het een prima film, met indrukwekkende effecten (of eigenlijk waren het geen effecten, het waren echte treinbotsingen en de ontploffingen waren met dynamiet) en mooie opbouw. Lancaster speelt goed als de verbeten verzetsstrijder die eigenlijk weinig ziet in het saboteren van de trein maar als er links en rechts kameraden sneuvelen ziet hij ook geen andere uitweg. Dat ze de trein een rondje laten rijden is wel leuk gevonden, toch vroeg ik me af of ze niet gewoon de trein konden stilzetten en het verzet de kunst terug konden laten stelen- de trein werd maar door één gewapende Duitser bewaakt.

Dat de cast grotendeels uit Fransen en Duitsers bestaat is wel een leuk detail, ik stoorde me niet zo aan het feit dat ze Engels spreken, dat is nou eenmaal een gegeven en gebeurt in vrijwel alle Hollywood-producties. Wel een wat aparte situatie als de Duitse bewaker een praatje wil maken met de als Duitsers vermomde soldaten- hij praat dan in het Engels (maar zogenaamd Duits) en de Fransen verstaan hem dan natuurlijk niet, terwijl ze even daarvoor Emgels (zogenaamd Frans) met Labiche praatten.

Dick2008
Wat jij in spoilers hebt staan..... zie plot bij de film. Het is opdracht, een bevel, dat het mensenlevens kost dat moet dan maar. En wie kan dit beter uitvoeren dan het verzet. "Het is van ons en daar blijf je van af". Ik denk dat er wat symboliek in zit en ook om het spannend te maken.

Is het dit waard? Dit is een vraag die ik wel vaker heb gehoord. (Vaak is dit achteraf). Oorlog is zinloos en toch is er steeds oorlog.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Hmm volgens mij klopt de plotomschrijving op dat punt niet helemaal- "Londen" zegt alleen in eerste instantie dat zij niet tegen een actie zijn, maar het verzet krijgt geen directe orders. Labiche zegt dan ook dat hij het niet doet. Maar zijn twee kameraden doen het uit eigen beweging omdat ze er kennelijk toch genoeg voor over hadden (en de actie wat onderschatten, ze dachten dat een dag vertraging al genoeg zou zijn omdat de geallieerden elk moment Parijs zouden bereiken), en Labiche doet uiteindelijk mee omdat zijn kameraden hem nodig hebben, niet vanwege een bevel van hogerhand. Pas later in de film is Londen meer expliciet dat de schilderijen gered moeten worden door de daken met wite verf te besmeuren.

En oorlog is zinloos maar niet elke verzetssdaad is zinloos, en is het zinvol mensen op te offeren voor kunst (die niet op weg was om vernietigd te worden maar hooguit tijdelijk in handen zou komen van hooggeplaatste nazis) dat was eigenlijk mijn punt.

Dick2008
Ik begrijp je punt, want zo dacht ik er ook over. Het is wat vergezocht. Van dat plot weet ik niet meer, al te lang geleden.

(Corrigeren mag altijd. Mij teveel werk).

avatar van TronMan
Indrukwekkende film en dat uit 1964. Goed verhaal en mooi in beeld gebracht.

avatar van Spoelworm
Er was een tijd dat mijn videorecorder klaar stond in de nacht .BBC bracht altijd mooie klassieke films, ook vaak van die 30s universal horror. Daar begon mijn liefde voor zwart wit films. Deze ken ik niet en helaas ontvang ik geen bbc hier. Burt Lancaster ken ik nog van zijn film the Crimson Pirate. Leuk toen ik 8 was, ik zou me nu waarschijnlijk op mijn achterhoofd krabben bij het nogal smierende William Schatner achtige acteerwerk (Ik kijk overigens graag de oude ST) maar de trailer rechtvaardigt een kijkbeurt. Pindakazen dan maar een keer.

avatar van Don Homer
The train (1964) is een mooi geschoten zwart wit film gebaseerd op gebeurtenissen in Parijs (en omgeving) tijdens de tweede wereldoorlog. Deze zijn veel spannender en ingewikkelder geschreven dan in het echte verhaal, wat de film natuurlijk wel aantrekkelijk maakt. De effecten zijn ook goed en Burt Lancaster speelt een goede rol. Ook de Nazi's doen het goed (acteren) al lijkt het Engels praten het realisme wat te schaden.

[email protected] schreef:

Enige punt van twijfel is Burt Lancaster. Een hele fijne acteur, maar niet volledig overtuigend als Fransman, vooral omdat een groot deel van zijn medespelers wel Frans is.

Hij deed verder ook geen moeite om een 'Frans' accent na te doen, daar waar Scofield wel een nep Duits accent opzette.
Prima film trouwens, maar wel iets te lang en dus wat langdradig, wat op zich knap is voor een film die zo boordevol actie zit.

avatar van eRCee
Aardige film. Met name het rustige tempo (bij momenten, bijvoorbeeld de introductie) valt op als je het afzet tegen hoe zoiets nu zou worden aangepakt. Cinematografisch is het ook mooi verzorgd. Spitfire versus trein is zonder twijfel de beste scene. Helaas drijft men het in het laatste deel allemaal wat te ver, vooral dat verven van de treinstellen is op geen enkele manier met de logica te verenigen, vanuit het Franse verzet net zomin als vanuit de Engelse vliegers of de Duitsers. Verder vond ik het acteren van de bijfiguren wat ouderwets. Moreau blijft met haar onpeilbare melancholie altijd fijn om naar te kijken en Lancaster is eveneens prima. Al met al is The train de moeite waard maar geen tijdloze klassieker.

avatar van Lovelyboy
In het kader van de oude oorlogsfilms op de BBC en de vorig jaar tegengevallen Life and death of Colonel Blimp, zag ik best een beetje tegen deze film op, toch verraste hij me uiteindelijk in de positieve zin meer dan.

De aanloop is behoorlijk maar zodra Lancaster en de eerste tegen werkingen op het rangeerterrein plaats vinden wordt de film uitermate boeiend. Eenmaal de trein onderweg en alle capriolen, sommigen kostelijk zoals het getover met de plaats namen, blijkt The Train een meer dan boeiende en leuke film met spanning en vaart, goede neergezette scènes en camerawerk.

Nadeel is wel het erg 'ingekleurde' beeld van de domme en gemene moffen versus de dappere verzetshelden. Maar zoals gezegd, The Train is een innemende en spannende film voor zijn aanzienlijke leeftijd. Iets dat een dubbele werking heeft aangezien alle spektakel en stunts met de treinen the real deal zijn. Eindoordeel is dan ook dat The Train een prima film is met Lancaster en Scofield als blikvangers.