Die Brücke (1959)

West-Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Bernhard Wicki
met Folker Bohnet, Fritz Wepper en Michael Hinz

Het loopt tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog als in een klein Duits dorpje een groep van 15- en 16-jarige schooljongens een totaal onbelangrijke brug moeten verdedigen tegen een oprukkend Amerikaans peloton tanks. Gebaseerd op een autobiografische roman van Manfred Gregor.

avatar van IH88
Kondoro0614 schreef:

Ik betaal hier liever wat knaken voor, lijkt me een mooie voor in de collectie.

Zeker doen, het is een pareltje in je collectie . Maar de film is misschien moeilijk aan te komen, en hij moet eindelijk eens van die tiplijst af. Op YouTube is het geen geweldige kwaliteit, maar op een groot scherm is het goed te doen.

avatar van joolstein
Sterke Anti-oorlogsfilm die handelt over hoe Duitse jongens onder het nationaalsocialisme verwrongen idealen (Volkssturm) krijgen aangepraat, waardoor ze waanideeën over heldendom gaan koesteren. "Oorlog is een "avontuur" totdat ze in de harde werkelijkheid belanden en die wrange waanzin is aan het einde van de film goed te voelen. Met het standpunt dat wordt ingenomen is het de eerste Anti-oorlogsfilm die zich afspeelt ten tijden van de tweede wereldoorlog. De film werd dan ook bekroond met een Oscar voor de beste buitenlandse film en de regisseur zal dankzij deze film iets later meewerken aan The Longest Day (1962)

avatar van blurp194
Kinderen horen niet in een oorlog.

Maarja, wie dan wel. En hebben we overigens niet uit Blood Diamonds de wijsheid opgedaan dat 'infanterie' zo heet omdat het vroeger kinderen waren. En nog niet zo heel lang geleden was de dienstplicht hier voor jongens van een jaar of 18 - die zou ik ook niet zonder meer volwassen noemen. Je moet dat soort dingen wel ietwat in het tijdsbeeld blijven zien - en ja, ook toen werden de stuiptrekkingen van het derde rijk wel verworpen, maar misschien met minder afstand dan we nu zouden doen.

Dezelfde nuance bekruipt me bij de film. Ja, het is wel een sterk verhaal, maar men speelt ook wel wat op het makkelijke sentiment. Dan zijn er toch bepaald wel betere films in het genre, en is deze wellicht vooral opvallend door het land van herkomst. Da's wel wat mager om er dan een cultstatus aan op te hangen.

De toespraak is wel echt geniaal mooi gedaan. Verder vond ik het niet zo meevallen eigenlijk.

TMP
Het uitgangspunt van deze film, dat kinderen niet in een oorlog thuishoren, komt duidelijk naar voren. Het plot is dan ook best aardig. De uitwerking valt echter tegen. Het acteerwerk is erg matig. Verder komen de personages niet echt uit de verf. Ik had de grootste moeite om de jongeren enigszins uit elkaar te houden. Dat is uiteindelijk ook niet heel erg goed gelukt. Verder komen de actiescènes soms wat vreemd over. Het ziet er zeker niet allemaal even geslaagd uit. De impact van de film is door dit alles wat beperkt. Slechts tegen het einde van de film wordt de boodschap enigszins overtuigend overgebracht.