A Night to Remember (1958)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Roy Ward Baker
met Kenneth More, Ronald Allen en Honor Blackman

Het verhaal van het 'onzinkbare' schip Titanic, dat een ijsschots ramde en vervolgens op de bodem van de zee belandde. Via radio wordt er om hulp geroepen, maar niemand reageert. Er zijn te weinig reddingsboten voor alle passagiers, en het 'vrouwen en kinderen eerst' wordt menigmaal overstemd door het 'hogere sociale klasses eerst'.

avatar van SnakeDoc
Verplichte kost voor de Titanic liefhebber!

Als je de film uit 1997 van Cameron leuk vind, dan valt deze ook zeker niet tegen. Er zitten namelijk een hoop vrijwel identieke scenes in. Scenes die Cameron (naar ik denk) gewoon volledig uit deze film heeft overgenomen. Het kind dat kijkt naar het vuurwerk, het breken van de schoorsteen, de muzikanten en de manier waarop zij toch blijven spelen en wat te denken van Andrews bij de klok.

Zo zitten er wel meer gelijkenissen in, naast natuurlijk de standaard gebeurtenissen waar een film over de Titanic niet om heen kan.

Het leuke van deze (oude) variant is het feit dat men tijdens de ramp een kijkje geeft op de andere nabij gelegen schepen. De meeste van die momenten zijn ook daadwerkelijk gebeurd. En dat maakt het dat deze film een heel duidelijk en echt beeld schetst van die bewuste dag.

Een verschil met de versie uit '97 en in deze toch wel een gemis, is de wanhoop bij crew en passagiers. Cameron weet die bijzonder (bijna eng) goed over te brengen, maar hier zie je niet meer dan een paar gillende mensen.

Toch al met al een hele indrukwekkende maar vooral knappe film, mede door de leeftijd. Toch blijft het smeuïge en deels romantische Hollywood filmpje van James Cameron mijn grote favoriet.

avatar van SnakeDoc
Ik vergat trouwens bij de gelijkenissen het ijsblokken voetbal na de aanvaring Ook identiek overgenomen door Cameron !

Er zijn diverse films gemaakt over het super de luxe schip: DeTitanic...1953,1958 en 1997...

die laatste film van James Cameron is een te commerciële en veel te lange speelfilm met hier en daar onwerkelijke dingen zoals: het zeewater te helder was ( ondanks het ijskoude zeewater ), etc.

Maar na het zien van: A NIGHT TO REMEMBER 1958 valt gelijk op dat, er veel scenes zijn gekopieerd, met dien verstande dat Titanic 1997 bij mij gelijk teniet word gedaan.

Elke film geeft geen 100% werkelijkheid, en kan volgens mij ook niet, maar deze film geeft zeker een echt autheniek en realistisch gevoel met name de combinatie zw/w film en acteerwerk.

Dit geeft een werkelijk gevoel van een echte rampenfilm, en dat voor dat tijdsbestek.

Mijn conclusie:

DE MEEST REALISTISCHE TITANIC FILM: A NIGHT TO REMEMBER - 1958 ( 4,5 sterren )

avatar van Vinokourov
Indrukwekkend verslag van de ondergang van de Titanic.Deze film komt uit 1958 en dat is er niet vanaf te zien. Alle scenes (inclusief het zinken!) zien er overtuigend uit. Al gauw in de film ramt het schip de ijsberg en wordt vanuit diverse personages hun pogingen om te overleven gevolgd. De film heeft wat weg van documentaire, die vlot verteld wordt. Het scheelt ook dat hier een romantisch plotlijntje ontbreekt .

avatar van alexspyforever
Hier worden dus niet enkele maar een hele boel personages gevolgd. Het is moeilijk om alzo een band met hen te krijgen, maar ze zitten letterlijk in hetzelfde zinkende schuitje dus de ene ga je niet leuker vinden dan de andere. Deze film focust zich op de ramp en die is tot en met het zinken toe fantastisch in beeld gebracht en dit voor een film uit 1958! Ondanks dat we hier geen karakterontwikkeling of fictief verhaal hebben om enigszins sympathie te kweken voor de passagiers en bemanningsleden, is de angst en de paniek voelbaar. Hoewel je de afloop kent blijf je hopen dat iedereen wordt gered en dat er snel hulp komt. Voor mij hoeft de Titanic uit 1997 niet meer ook al is die visueel mooier en toont die het zinken correcter dan deze film. Dat romantische verhaal is gewoon te storend om het drama echt te beleven.

Dit is, rekening houdend met dat er 40 jaar tussen beide films ligt en deze hier nog in zwart-wit is, een nagenoeg evenwaardig product als de suksesprent uit 1997.
Met de beschikbare gegevens wordt de ramp met de Titanic erg vakkundig uit de doeken gedaan, verhaald van uit de visie van de tweede officier aan boord, hier meesterlijk vertolkt door Kenneth More, dit in tegenstelling met de 1997-film die, gedeeltelijk fictief, vertrekt van een romance.
De beelden van de ramp zijn voor zijn tijd zekerlijk indrukwekkend.

Titanic zoals het had moeten zijn. En historisch onderbouwd.

avatar van TornadoEF5
Een Britse zwart-witte film uit 1958 over de Titanic maar dan zonder het romantisch gedeelte. Niet aantrekkelijk zou je zeggen, maar wel beter, waarheidsgetrouwer en naar mijn mening vermakelijker dan de bekendere Titanic van James Cameron die ik ook al waardeer. Verrassend sterk, zeker voor zijn tijd.

En straf aangezien ik niet echt gewend ben om 'oude films' te kijken. Echt waar, heel realistisch. Topfilm. Ik vind hem wat onderschat.

avatar van N00dles
Natuurlijk was dit dé Titanic-film voordat Cameron zijn allesovertreffende versie maakte. Eerlijk is eerlijk, voor zijn tijd en gezien de technische mogelijkheden is deze helemaal zo slecht nog niet.

Wat me echter opviel was dat er geen enkel personage echt de hoofdrol heeft. Er zijn veel verschillende personages die geen van allen écht memorabel zijn. Daardoor heeft de film weinig emotionele impact en kon ik voor niemand rooten. Het lijkt soms zelfs meer een uiteenzetting dan een dramafilm.
Alleen al daarom is Camerons versie beter: Jack en Rose blijken een onmisbare schakel in het geheel en vormen als het ware de lijm van het verhaal, waarin de Titanic niet meer dan (letterlijk en figuurlijk) een vehikel is voor het persoonlijke leed van de passagiers.

Ook de ramp zelf is in Camerons versie (vanzelfsprekend) veel beter weergegeven. Natuurlijk kan ik een film uit 1958 niet afrekenen op special effects, maar Cameron wist de hectiek en rumoer tijdens het zinken effectiever en dramatischer weer te geven.

Geen slechte film op zich, maar thank god dat er remakes bestaan.

avatar van Ste*
Leuk om te zien, maar er is wel hier en daar wat op aan te merken. Zo komen er veel te veel gezichten voorbij zonder echt te focussen op een aantal personages. Zeker in het begin geeft dit nogal een rommelig effect (zeker voor iemand als ik die niet zo goed is in het herkennen van gezichten).

Het is hier op Moviemeter populair om af te geven op het romantische plot uit de versie van James Cameron, maar persoonlijk vind ik daar niks mis mee, omdat die het geheel wat meer impact meegeeft.
Deze film is toch wat afstandelijker, en voel wat meer aan als een documentaire. Het is in deze versie op den duur iets teveel van hetzelfde met het vullen van de sloepen.

Het echte zinken van het schip vond ik niet eens echt onderdoen voor de versie van 1997 - uiteraard met de middelen die ze toen hdden. Het enige jammere is dat de shots van het schaalmodel nooit heel erg overtuigend zijn.

Grappig ook om de gelijkenissen te zien tussen de beide films.

avatar van Moviestar1979
De grote voorganger van Titanic (1997), en volgens critici misschien wel de beste. Sterker nog....James Cameron werd mede door deze versie geïnspireerd.

Ondanks diverse verfilmingen, is deze versie een absolute aanrader. Het was de grootste Britse productie van de jaren '50, en tevens de laatste Titanic-film die in zwart/wit werd gefilmd. De grote held in deze versie is Second Officer Charles Herbert Lightoller. Hij overleed in 1952. Zijn zoon en weduwe bezochten de set. Het was aan acteur Kenneth More de taak om deze rol zo goed mogelijk te vertolken. Dit deed hij met behulp van Lightoller's zoon. Ook diverse andere overlevenden van de ramp namen een kijkje op de set. Producent William MacQuitty was op 6-jarige leeftijd aanwezig bij de tewaterlating van de Titanic. Deze gebeurtenis vond plaats op 31 mei 1911. In de film maakte men gebruik van de " RMS Queen Elizabeth ", omdat er geen beeldmateriaal was van de Titanic.

Ook deze versie was geen pretje voor de acteurs en actrices. De opnames in het water werden tijdens een ijskoude november-nacht gefilmd. Dit allemaal in een openluchtzwembad, omdat de watertanks te klein waren. Voor acteur Kenneth More was dit letterlijk een nacht die hij niet snel zou vergeten. De rest van de cast is eveneens goed samengesteld. Zo zien we een jonge Sean Connery die later met Honor Blackman en Desmond Llewelyn in Goldfinger (1964) verscheen.

Het verhaal m.b.t. de bekendste scheepsramp in de geschiedenis, blijft uiteraard indrukwekkend. Vooral als het gaat om de Amerikaanse zeeman en auteur Morgan Robertson. Zijn roman " Futility, or the Wreck of the Titan " uit 1898, toont immers veel overeenkomsten met die van de Titanic. De film won een Golden Globe in 1959, en een NBR Award in 1958. Tevens werd hij in 1959 genomineerd voor een Golden Laurel.

Een ware klassieker!

4,0 *

avatar van Pieter Montana
Behoorlijk ondersteboven van deze parel. We kennen nu wel allemaal James Camerons versie van Titanic (een versie die ik overigens zeer waardeer), dus ik was ook eerst weinig enthousiast om een oudere versie van hetzelfde bootje-zinkt-verhaal te kijken.

Mooi niet, dus. Waar Camerons versie Céline Dion moest inroepen en denderende special effects, gooit de Britse versie alle pathetiek overboord (pun intended). De documentaire-achtige stijl, het ontbreken van een echt hoofdpersonage (al is Kenneth More fantastisch in zijn rol als Lightoller), geeft een originele draai aan deze rampenfilm. Met elke minuut die voorbijgaat zie je de paniek langzaamaan opbouwen. Door de mozaiek-benadering, wordt om de 5 minuten een klein mini-drama voltrokken, waarna weer de focus schuift naar een andere passagier, tot het tragische einde. Wie kreeg er niet de daver op het lijf van de stampende voeten en het geschreeuw? Het geheel kan rommelig overkomen, maar voor mij werkte het.

Laten we ook allemaal even stilstaan bij de innemende rol van dat voedselkarretje. 4*
Enkele geweldige behind the scenes foto's vind je trouwens hier.

avatar van arno74
Zeer degelijke en spannende verfilming van het verhaal van de Titanic die ik vermoed de versie uit 1997 met Kate Winslet en DiCaprio overtreft. Hoewel de afloop wel bij iedereen bekend is weet de regie een ware spanning te creëren door naast de Titanic ook te focussen op drie nabijgelegen schepen van wie de hulp wordt ingeroepen en hun bemanningen. Voorzover bekend is dit, op enkele verwaarloosbare details na, een realistische verfilming van de ramp. Het wijkt af van de typische stijl van rampenfilms van tegenwoordig, die ervoor kiezen om aan de hand van bepaalde personages het als een heldenverhaal te brengen (zoals bijvoorbeeld de romantische versie uit 1997, met de focus op het persoonlijk verhaal van de twee hoofdrolspelers). Hier staat het verhaal zelf centraal, de bescheiden heldenrol is (terecht) weggelegd voor de kapitein en de crew, die professioneel hun werk deden en daarmee hun leven op het spel hebben gezet of zelfs verloren. Hier zou de kapitein van de Costa Concordia nog veel van kunnen leren. De film won een Golden Globe en heeft een 100%-score op Rotten Tomatoes. Aanrader. Ruim 4*.

avatar van mrklm
A Night To Remember is gebaseerd op het gelijknamige boek van Walter Lord uit 1955, dat het resultaat was een combinatie van een jarenlange obsessie met de Titanic en een aantal oproepen in plaatselijke kranten waarin Lord overlevenden vroeg om hun verhalen met hem te delen. Hij kreeg brieven van meer dan zestig overlevenden die hem toestemming gaven om hun persoonlijke verhaal op papier te zetten. Om al die kleine, authentieke drama’s op een geloofwaardige manier in een film te verwerken, besloot producer William McQuitty meteen dat de cast geen grote namen zou bevatten. Kenneth More, die de rol speelt van Second Officer Lightoller, staat weliswaar groot op de filmposter vermeld, maar ook hij was in 1958 geen filmster. Verschillende overlevende bemanningsleden werkten als technisch adviseur bij de film, om ervoor te zorgen dat de omstandigheden zo authentiek mogelijk zouden zijn. En hoewel James Cameron duidelijk veel inspiratie voor zijn versie uit deze film heeft gehaald, richt A Night To Remember zich vooral op de authenticiteit van de menselijke drama’s. Maar het toont ook de frustrerende, haast ironische misverstanden en fouten waardoor schepen die vlakbij de Titanic lagen hun niet kwamen redden.
Bovendien benadrukt deze versie, meer dan welke andere dan ook, de onthutsende arrogantie van de hogere klasse ten opzichte van de lage klassen. In de openingsscène grappen Lightoller en zijn vrouw over een advertentie in de krant over vrouwenondergoed. De reactie van het echtpaar dat de coupé met hun deelt, is al veelzeggend. In de volgende scène zien we hoe een aantal kinderen uit een werkhuis opdracht krijgt om een ander welgesteld echtpaar uit te zwaaien. De reactie van het echtpaar? Dat doen ze alleen maar om zeker te zijn van hun kerstmaaltijd! De arrogantie van de hogere klasse loopt als een rode draad door de hele film. Zelfs wanneer de vrouwen en kinderen zich in de reddingsboten moet begeven, halen deze snobs hun neus op voor het ‘gewone volk’. Maar zodra deze vrouwen van verschillende standen lijdzaam toezien hoe de Titanic ondergaat, bidden alle mensen het Onze Vader in hun eigen taal. Een scène die niet alleen alle rangen en standen verbindt, maar ook de vele verschillende nationaliteiten. In een ramp als deze zijn alle slachtoffers gelijk... Ontroerend is ook het shot van de vrouw die eerder haar juwelen achterliet in de Titanic en in plaats daarvan een speelgoedvarken meenam. Op dit moment wordt duidelijk waarom.

A Night To Remember zit vol met eenvoudige, ontroerende en vaak ronduit hartverscheurende momenten maar vervalt nooit in melodrama of goedkoop sentiment. Een andere scène waarbij ik mijn tranen niet kan bedwingen zit eerder in de film, wanneer een man te horen krijgt dat de zogenaamde oefening geen oefening is. Even zien we zijn schok, vervolgens vermand hij zich. Hij zoekt zijn vrouw op, die hij op kalme wijze weet over te halen de kinderen wakker te maken en naar buiten te brengen. Wanneer ze vraagt of dat echt nodig is, wisselen man en vrouw een blik uit die alles zegt. Samen maken ze de kinderen wakker, wetend dat vader achter zal blijven op het schip. Zijn afscheid van zijn vrouw en zijn kinderen, in het bijzonder van zijn zoon, is sober gefilmd en geacteerd maar juist daardoor zo effectief. De film zit vol met dit soort bijzonder effectieve momenten en wanneer de overlevenden zwijgend luisteren naar de weemoedige klanken van het orkestje dat ‘Nearer My God To Thee’ speelt, kan ik me niet voorstellen dat je niet op zijn minst een enorme brok in de keel krijgt.

avatar van Brix
mrklm

Schitterende recensie.
Alleen de opmerking betreffende de populariteit van acteur Kenneth More is niet juist.
Hij was al sinds 1953 een van de grootste en populairste (en best betaalde) Engelse filmsterren.
Maar dat kleine puntje maakt de recensie niet minder goed.

avatar van mrklm
Je hebt gelijk. Hij had een paar jaar eerder een BAFTA gewonnen en was in 1956 en 1957 ook al genomineerd voor beste acteur. Mijn enige verdediging is dat de film zich richtte op de internationale markt en Kenneth More was nog geen ster in de VS.

avatar van keimpeS
De versie uit 1953 heb ik nog nooit gezien, dus ik kan deze film alleen vergelijken met de Cameron Titanic uit 1997 die ik te overdreven vond o.a. de karakters, spelen op emotie, soundtrack etc. Ik kan wel met 100 % zeggen dat deze uit 1958 tot nu toe de beste is, me het meeste aansprak. Heerllijke sfeer die echt aanvoelt, dit is de 2e keer dat ik 'm heb gezien en hij blijft z'n kracht behouden.