Titanic (1997)

Drama / Romantiek

geregisseerd door James Cameron
met Leonardo DiCaprio, Kate Winslet en Billy Zane

De 17-jarige rijke Rose DeWitt Bukater wordt door haar familie gedwongen om zich met Cal Hockley te verloven en binnenkort te gaan trouwen. Tijdens de eerste tocht over de Atlantische zee van de Titanic, een gigantisch passagiersschip dat onzinkbaar wordt geacht, besluit ze zelfmoord te plegen. Ze wordt echter gered door Jack Dawson, een derde klasse-passagier. Ondanks hun totaal verschillende afkomst worden ze vrienden en al snel groeit de liefde tussen hen allebei.

Dit is voor mij de allerbeste film op basis van waargebeurde feiten. Nooit eerder is er daarna een film uitgebracht die kan tippen aan deze. De film was lang maar mocht van mij nog veel langer duren. Wat een mooi verhaal ,romantiek en spanning.

avatar van Vidi well
Titanic kwam uit toen ik als puberjochie door de middelbare school slofte. Zelf had ik de film nog niet gezien, maar vrijwel alle iets oudere leerlingen hadden het erover, de soundtrack van Celine Dion stond wekenlang op 1 in de top 40, en de Break Out en de Hitkrant stonden vol met artikelen over deze film en de hoofdrolspelers.
Je kon niet om deze film heen. Wat me echter het meest is bijgebleven, is dat het vooral gezien werd als een meidenfilm vanwege Dicaprio, en dat jongens altijd maar weer zeiden dat de film pas goed werd “na de aanvaring met de ijsberg.”

Toen ik de film enige tijd later dan eindelijk zag, begreep ik deze kritiek dan ook niet.
Deze film staat namelijk als een huis van begin tot eind. De raamvertelling op het onderzoeksschip (in koele blauwe kleuren) en het geromantiseerde verleden (in gouden kleuren) sprak mij enorm aan als tiener, vanwege de hopeloze romantiek die in dit verhaal schuilde. Wellicht hielp het mee dat ik zelf tekenaar was/ben, en mezelf dus enigszins kon identificeren met Jack Dawson. Maar zeg nu zelf, wie wil nu als tiener niet zelf ook in zo’n intense liefdesrelatie verdwalen?

De eerste helft is vooral karakterintroductie en bouwt de personages goed op. Jack Dawson wordt neergezet als een vrije geest die rijkdom haalt uit het leven, in plaats van uit bezit. Rose daarentegen zit gevangen in haar chique adelijke leven en schreeuwt bijna letterlijk om vrijheid.
Twee verschillende zielen die elkaar vinden, en die vrijheid en liefde ontdekken voordat de boel naar de kelder gaat. Dit alles wordt uiteraard bekritiseerd door personages die kil en harteloos lijken, maar die zelf ook met hun begrijpelijke problemen kampen (Rose’s moeder maakt zich zorgen om de financiën van de familie, probeert de schijn op te houden, en ziet Jack als een gevaar. Hockney probeert zijn minderwaardigheidscomplex te compenseren met geld en zakelijk succes, terwijl hij gefrustreerd is omdat hij de liefde van zijn verloofde niet kan krijgen).

Al deze karakteropbouw zorgt ervoor dat we in de tweede helft van de film spectaculaire scenes ondergaan. Niet alleen visueel, maar ook emotioneel omdat we deze karakters zijn gaan kennen en dus goed kunnen begrijpen. Je leeft volop mee bij elk spannend moment, en de claustrofobische sfeer maakt het alleen maar intenser. De visuele actie die we volop te zien krijgen was ongekend voor die tijd, en maakt nog altijd indruk.

Titanic is een meesterlijke film, een romantisch sprookje tegen een achtergrond van een waargebeurde tragedie. Deze film heb ik wellicht al 10 keer gezien, maar ik zou hem vanavond zo weer kijken. Een film met veel warmte, humor, sentiment en actie, die begint als een rustig rondje in een carroussel, maar eindigt als een waanzinnige achtbaanrit, waardoor de drie uur voorbij lijken te vliegen.

avatar van rep_robert
Erg jammer, want deze klassieker heeft allang een briljant vervolg gekregen. Ik heb hem zelfs op dvd.

Titanic II (2010)

Parzival0415
Titanic

Dit is voor mij de allerbeste waargebeurde film aller tijden. Nooit eerder is er een film uitgebracht die zo goed is als deze. Wat een mooi verhaal,romantiek en spanning.

avatar van Vdk_Movie
Dit blijft de perfecte film voor bij een date

avatar van AnyaH
Romantische dramafilm tegen de achtergrond van een waargebeurd verhaal. De ondergang van de Titanic is geschiedenis, de lovestory tussen Rose en Jack kan gebeurd zijn.... Vooralsnog een film waar gigantisch veel effecten gebruikt zijn om een groots drama meesterlijk te verfilmen. Twee zielen met compleet verschillende achtergronden vinden elkaar in de liefde. Het is mooi en realistisch gespeeld. Ons hele gezin is dol op deze film!

Allemachtig! Het is niet te geloven hoeveel fouten er gemaakt zijn met de maiden trip van de Titanic. Veel te noordelijke route, uiterlijk vertoon prefereren boven veiligheid, rijkdom en arrogantie prefereren boven menselijkheid, van een ijsberg wegdraaien i.p.v. rechtdoor (als ze er recht op gebotst hadden, had alleen de boeg averij gehad, was zij niet gezonken en hadden de opvarenden nog geleefd.....). Maar alles met elkaar een prachtige film!

Hopelijk komt ie over 2 jaar weer in de bios, want dan ga ik hem zeker weer een paar keer zien. Ik heb hem in 1998 (toen ie oorspronkelijk uit kwam) 5 keer in de bios gezien & in 2012 tijdens de re-release (Omdat het toen 100 jaar geleden was dat de ramp zich voltrok) 4 keer gezien.

En uiteraard nog vele malen thuis gezien op video, dvd & blu-ray.

Dus als de kans zich voordoet, gaan er zeker nog een aantal bios bezoeken bijkomen, want het blijft een heerlijke film!!!

Ray1976 schreef:

En uiteraard nog vele malen thuis gezien op video, dvd & blu-ray.

klinkt behoorlijk saai allemaal..

avatar van Ajax&Litmanen1
Lewis-06 schreef:

klinkt behoorlijk saai allemaal..

Want? Volgens mij zegt hij gewoon wat zijn gevoel bij de film is.

Ik hoop ook dat de film nog eens in de bioscoop gaat draaien. Grote spijt dat ik in 2012 niet nog eens geweest ben bij de re-release.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Want? Volgens mij zegt hij gewoon wat zijn gevoel bij de film is.

dezelfde film 9x in de bios bekijken. verder niks geks hoor..

Ik vind het gewoon een prachtige film, voor mij 1 van de allermooiste ooit.
Hij is schitterend verfilmd en zeker op een groot doek adembenemend om te zien (voor mij althans).
Dat sommige mensen het raar vinden dat ik die 9 keer in de bios heb gezien, dat mogen ze vinden, maar dat doe ik echt niet bij elke film hoor.
Alleen deze film doet me gewoon enorm veel & jullie weten allemaal dat een groot doek mooier is dan een kleine tv.

En trouwens: Je hebt ook mensen die bv zo gek van Star Wars zijn, dat ze weet ik hoeveel keer die film dan gaan kijken.

Er zijn andere dingen die veel aparter zijn, dan een film meerdere malen zien.

Ik zie het verschil niet tussen een film meerdere keren zien in de bios of meerdere keren zien op je tv scherm.

Ik blijf elke keer genieten & dat vind ik het allerbelangrijkste.

Mezelf mee laten slepen in de wereld van de Titanic, heerlijk!!!!

avatar van Fisico
Fijn dat je zo'n intens gevoel hebt bij een film. Gebeurt zelden. Blijf ervan genieten!

Fisico schreef:

Dat blijf ik zeker doen!!!

avatar van Ajax&Litmanen1
Lewis-06 schreef:

dezelfde film 9x in de bios bekijken. verder niks geks hoor..

Over 2 perioden in zijn leven. Maak je druk. Ik vind het wel mooi.

avatar van mjk87
9 keer valt ook wel meer, d'r was d'r ook zo'n één die 25 keer (zoiets) naar Spring Breakers ging in 3 maand tijd.

mooie film, valt enkele keren stil door de verteloma, dvd met klein beeld

avatar van Jarod13
Voor mij een film om snel te vergeten,Omdat deze grootste scheepsramp ooit in het niet valt door een flut romantisch avontuurtje waar door de ramp zelf bijna onbetekenend lijkt, Enige hoogtepunt is Kate Winslet die de rol van Rose de Wit Bukater goed speelt.
Buiten het feit dat er zoveel fouten en onwaarheden in zitten dat hij voor mijn gevoel zwaar over gewaardeerd is. De romantici zullen het wel oneens zijn met mij, Ach ja
Ik zal hem niet snel nog een keer kijken

avatar van umbra
Ach, nooit gesnapt dat deze ooit zo'n succes was, alhoewel, weet ondertussen wel hoe het gros vd mensen denkt en iets beleefd. Zoals hieronder reeds gezegd, de eigenlijke ramp valt in het niets door een romantische klucht Arme jongen met rijk en welopgevoed meisje vs rijke arrogantie blabla geeuw geeuw...echt niets vr mij.

avatar van wimaroca
Ik zie dat ik nog niet gestemd heb op deze meesterlijke goed gemaakte film, ik heb 'm in 1997 al gezien in de bios,en daarna nog zeker 10 keer thuis.

Ik had zo iets nog nooit gezien,op zo'n groot doek,je werd helemaal meegezogen in de hele film,het is echt een film die van het begin tot het einde boeit,en hoe Kate Winslet en Leonardo DiCaprio de film kunnen dragen is echt van hoge klasse !!
De humor is goed,maar ook de drama,aktie is van zeer hoog niveau !!

en visueel,als het schip in aanvaring komt ,is ongelooflijk goed gemaakt !!!

voor mij 5 sterren

avatar van Sergio Leone
Indrukwekkend.

Ik las van regisseur James Cameron dat hij het script perfect geschreven vindt. Het kon niet beter, volgens hem. Alle thema's die belangrijk zijn om het drama van Titanic te begrijpen komen aan bod. Ik ben het met hem eens dat het drama juist geportretteerd wordt.

Maar het script is geen hogere wiskunde. Alle subtiliteit wordt achterwege gelaten en men trekt vol de kaart van hapklare blockbuster. Of dat nu over de klassen-ongelijkheid gaat, of over de romance. De dialogen stellen niet al te veel voor, maar dienen zonder al te veel franjes hun doel. De eerste scènes met Kate Winslet zijn best matig, haar tegenspelers in de vorm van zo'n Billy Zane overtuigen evenmin. Ze zijn daar volgens mij simpelweg niet gediend met Cameron's perfecte script.

Máár... hoe meer de film vordert, hoe gemakkelijker het is om er in mee te gaan. Leonardo DiCaprio speelt zijn rol als vrijbuiter uitstekend en dat jeugdige charisma van hem trekt ook Winslet naar een hoger niveau - hun chemie staat wat mij betreft als een huis en hoe cliché het ook mag klinken, hun romance is één van de mooiere die ik op film gezien heb. De Joepie-achtige hype ten tijde van de release doet daar niets van af.

Na een kleine 2 uur kan ook Cameron zich als filmmaker meer tonen. Ik vind het fenomenaal hoe men de ramp in beeld heeft gebracht. Ook goed dat men er z'n tijd voor genomen heeft. Met de uitmuntende production design als stevige basis, komt de ramp (met de breuk als hoogtepunt) volledig tot z'n recht.

Het drama van de ramp komt dan ook aan, net zoals de gebroken romance. Ik ben wel voor zo'n raamvertelling van een oud personage dat terugkijkt op iets dat stuk gelopen is. Dat kan voor mij niet emotioneel genoeg aankomen. Wat natuurlijk niet wil zeggen, dat men het per se zo klef mogelijk moet maken. Titanic doet dat uiteindelijk wel - de sentimentaliteit druipt ervan af. Even voor mezelf gesproken, is dat zo'n zeldzaam geval waarin het om één of andere reden uiteindelijk allemaal werkt. Ja, ik kan de tragiek van Jack en Rose en de pijn van oude Rose wel inzien en ik vind dat mooi.

Nadien de droge keel toch wel een glas water gegund. Het was zeker een jaar of 10, 15 geleden dat ik deze klassieker nog had gezien, maar de verwachting dat het me minder ging doen dan toen, bleek toch ongegrond.