Titanic (1997)

3,78

Drama / Romantiek

geregisseerd door James Cameron
met Leonardo DiCaprio, Kate Winslet en Billy Zane

De 17-jarige rijke Rose DeWitt Bukater wordt door haar familie gedwongen om zich met Cal Hockley te verloven en binnenkort te gaan trouwen. Tijdens de eerste tocht over de Atlantische zee van de Titanic, een gigantisch passagiersschip dat onzinkbaar wordt geacht, besluit ze zelfmoord te plegen. Ze wordt echter gered door Jack Dawson, een derde klasse-passagier. Ondanks hun totaal verschillende afkomst worden ze vrienden en al snel groeit de liefde tussen hen allebei.

4842 BERICHTEN 89 MENINGEN
avatar van nakada
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
boeliebab schreef:
Wat een suf verhaal over die twee zeg. En dan begint die boot te zinken, redt jack alles en iedereen waar mogelijk (daar beginnen mijn kotsneigingen).
Echt ? Alles en iedereen ? Volgens mij stelt hij alleen de dood van Rose uit, die wordt uiteindelijk gered door iemand anders.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
nakada schreef:

Hij beukt nog wel het hek van de derde klasse onderin de boot in met een bank!

avatar van nakada
Dat wel, maar toch niet alleen als ik me dat goed herinner. En vooral omdat ie er zelf door wil.

Weer eens de dvd bij aangezet na aantal jaren te liggem verstoffen.. ik keek naar de verwijderde scene.. die geven veel meer duidelijkheid waarom bepaalde dingen gebeuren. Jammer dat dit weggehaald is. Het is een grote film, het mocht wel wat langer duren van mij. Had meer achtergrond van cal en haar moeder willen zien. Maar het ging natuurlijk over rose jack en titanic. Heerlijke film. Krijg er geen genoeg van. Een echte tranentrekker en die muziel doorboort mijn hart. Heerlijk

avatar van Roger Thornhill
Knap hoor, eerst anderhalf uur vullen met een mix van zware romantiek en sociale satire (kies maar uit: arm versus rijk, egalitaire versus elitair, democratisch versus aristocratisch, zinnelijk versus bloedarm, los versus stijf, spontaan versus formeel, bier versus cognac, een "saffie" versus een sigaar, ruwe-bolster-blanke-pit versus egocentrisch, kortom alle deugden van de Iers-Amerikaanse vrije geest tegenover old money van de Oude Wereld), en dan een piekfijn verbeelde ramp waarbij de jongens kunnen genieten van het spektakel en de meisjes nog eens zien dat ware liefde alles overwint (nou ja, bijna alles dan). De visuele effecten (het varende schip, de ijsberg) hebben de tand des tijds bepaald niet goed doorstaan (of zag het er twintig jaar geleden ook al zo nep uit?), maar de overstroming en de chaos zijn nog onverminderd imposant, en de film als geheel werkt als een geöliede machine die de toeschouwer precies dáár deponeert waar Cameron hem wil hebben. Klasse. (Nummer 2 op de huidige lijst van de meest succesvolle films ooit, en ook in de lijst van meest succesvolle Amerikaanse films aller tijden met de inkomsten "Adjusted for Ticket Price Inflation" staat hij op de vijfde plaats, terwijl Avatar –nummer 1 op de niet-aangepaste lijst– daar "slechts" op de vijftiende plaats staat.)

avatar van Ajax&Litmanen1
Roger Thornhill schreef:

Je bent denk ik de enige die de effecten gedateerd vind. Wat is er in hemelsnaam niet goed aan? Heb de film dit jaar nog opnieuw gekeken, blijft waanzinnig mooi en imponerend hoe ze de ramp in beeld brengen. Denk alleen al aan het breken van het schip en wanneer deze omhoog wordt getrokken en weer neerploft.

avatar van Roger Thornhill
Dat klopt, de scènes die jij noemt zien er prima uit, net als het breken van de wanden en de manieren waarop het water door het schip stroomt, maar dat zijn ook grotendeels praktische effecten. Wat ik bedoel is bijvoorbeeld wanneer in het begin het schip door die loodsbootjes wordt begeleid, dat vond ik er echt niet goed uitzien. Idem voor het shot van het varende schip vlak nadat Jack een mooi pak (van de zoon van Kathy Bates) aangemeten heeft gekregen, of wanneer Jack en Rose naar de voorbijkomende ijsberg kijken - ik vind het er allemaal te ééndimensionaal en onecht uitzien.

Verhoogd van 3,5 ster naar 4,5 ster , blijft boeien en super gemaakt en dat van 1997 knap hoor .

Laatst nog eens een keer opnieuw gezien. Het was 18 jaar geleden, dat ik hem voor het laatst heb gezien. De film duurt me te lang en de "love story" in de film doet me eigenlijk ook niet zo heel veel. Het verhaal van de ramp Titanic an sich boeit mij ook niet zo veel, dat maakt het ook lastig om deze film echt positief te benaderen.

avatar van StefanP
Waarom nou!? Er was ruimte genoeg voor twee op die deur!! De film laat mij, als het schip, gebroken achter......

Het drama van de Titanic weergaloos in beeld gebracht met een mooie romance er bovenop.
Een film die zowat de "Gone with the Wind" van de jaren 90 moet voorstellen maar dan veel spectaculairder. Werkelijk indrukwekkend.
Ook heel mooie muziek waarvan een stuk als song de populariteit inging.

StefanP schreef:

Titanic: James Cameron explains why Jack couldn't climb on the raft with Rose | Daily Mail Online - dailymail.co.uk