Titanic (1997)

Drama / Romantiek

geregisseerd door James Cameron
met Leonardo DiCaprio, Kate Winslet en Billy Zane

De 17-jarige rijke Rose DeWitt Bukater wordt door haar familie gedwongen om zich met Cal Hockley te verloven en binnenkort te gaan trouwen. Tijdens de eerste tocht over de Atlantische zee van de Titanic, een gigantisch passagiersschip dat onzinkbaar wordt geacht, besluit ze zelfmoord te plegen. Ze wordt echter gered door Jack Dawson, een derde klasse-passagier. Ondanks hun totaal verschillende afkomst worden ze vrienden en al snel groeit de liefde tussen hen allebei.

Dit is voor mij de allerbeste film op basis van waargebeurde feiten. Nooit eerder is er daarna een film uitgebracht die kan tippen aan deze. De film was lang maar mocht van mij nog veel langer duren. Wat een mooi verhaal ,romantiek en spanning.

avatar van Vidi well
Titanic kwam uit toen ik als puberjochie door de middelbare school slofte. Zelf had ik de film nog niet gezien, maar vrijwel alle iets oudere leerlingen hadden het erover, de soundtrack van Celine Dion stond wekenlang op 1 in de top 40, en de Break Out en de Hitkrant stonden vol met artikelen over deze film en de hoofdrolspelers.
Je kon niet om deze film heen. Wat me echter het meest is bijgebleven, is dat het vooral gezien werd als een meidenfilm vanwege Dicaprio, en dat jongens altijd maar weer zeiden dat de film pas goed werd “na de aanvaring met de ijsberg.”

Toen ik de film enige tijd later dan eindelijk zag, begreep ik deze kritiek dan ook niet.
Deze film staat namelijk als een huis van begin tot eind. De raamvertelling op het onderzoeksschip (in koele blauwe kleuren) en het geromantiseerde verleden (in gouden kleuren) sprak mij enorm aan als tiener, vanwege de hopeloze romantiek die in dit verhaal schuilde. Wellicht hielp het mee dat ik zelf tekenaar was/ben, en mezelf dus enigszins kon identificeren met Jack Dawson. Maar zeg nu zelf, wie wil nu als tiener niet zelf ook in zo’n intense liefdesrelatie verdwalen?

De eerste helft is vooral karakterintroductie en bouwt de personages goed op. Jack Dawson wordt neergezet als een vrije geest die rijkdom haalt uit het leven, in plaats van uit bezit. Rose daarentegen zit gevangen in haar chique adelijke leven en schreeuwt bijna letterlijk om vrijheid.
Twee verschillende zielen die elkaar vinden, en die vrijheid en liefde ontdekken voordat de boel naar de kelder gaat. Dit alles wordt uiteraard bekritiseerd door personages die kil en harteloos lijken, maar die zelf ook met hun begrijpelijke problemen kampen (Rose’s moeder maakt zich zorgen om de financiën van de familie, probeert de schijn op te houden, en ziet Jack als een gevaar. Hockney probeert zijn minderwaardigheidscomplex te compenseren met geld en zakelijk succes, terwijl hij gefrustreerd is omdat hij de liefde van zijn verloofde niet kan krijgen).

Al deze karakteropbouw zorgt ervoor dat we in de tweede helft van de film spectaculaire scenes ondergaan. Niet alleen visueel, maar ook emotioneel omdat we deze karakters zijn gaan kennen en dus goed kunnen begrijpen. Je leeft volop mee bij elk spannend moment, en de claustrofobische sfeer maakt het alleen maar intenser. De visuele actie die we volop te zien krijgen was ongekend voor die tijd, en maakt nog altijd indruk.

Titanic is een meesterlijke film, een romantisch sprookje tegen een achtergrond van een waargebeurde tragedie. Deze film heb ik wellicht al 10 keer gezien, maar ik zou hem vanavond zo weer kijken. Een film met veel warmte, humor, sentiment en actie, die begint als een rustig rondje in een carroussel, maar eindigt als een waanzinnige achtbaanrit, waardoor de drie uur voorbij lijken te vliegen.

avatar van rep_robert
Erg jammer, want deze klassieker heeft allang een briljant vervolg gekregen. Ik heb hem zelfs op dvd.

Titanic II (2010)

Parzival0415
Titanic

Dit is voor mij de allerbeste waargebeurde film aller tijden. Nooit eerder is er een film uitgebracht die zo goed is als deze. Wat een mooi verhaal,romantiek en spanning.

avatar van Vdk_Movie
Dit blijft de perfecte film voor bij een date

avatar van AnyaH
Romantische dramafilm tegen de achtergrond van een waargebeurd verhaal. De ondergang van de Titanic is geschiedenis, de lovestory tussen Rose en Jack kan gebeurd zijn.... Vooralsnog een film waar gigantisch veel effecten gebruikt zijn om een groots drama meesterlijk te verfilmen. Twee zielen met compleet verschillende achtergronden vinden elkaar in de liefde. Het is mooi en realistisch gespeeld. Ons hele gezin is dol op deze film!

Allemachtig! Het is niet te geloven hoeveel fouten er gemaakt zijn met de maiden trip van de Titanic. Veel te noordelijke route, uiterlijk vertoon prefereren boven veiligheid, rijkdom en arrogantie prefereren boven menselijkheid, van een ijsberg wegdraaien i.p.v. rechtdoor (als ze er recht op gebotst hadden, had alleen de boeg averij gehad, was zij niet gezonken en hadden de opvarenden nog geleefd.....). Maar alles met elkaar een prachtige film!

Hopelijk komt ie over 2 jaar weer in de bios, want dan ga ik hem zeker weer een paar keer zien. Ik heb hem in 1998 (toen ie oorspronkelijk uit kwam) 5 keer in de bios gezien & in 2012 tijdens de re-release (Omdat het toen 100 jaar geleden was dat de ramp zich voltrok) 4 keer gezien.

En uiteraard nog vele malen thuis gezien op video, dvd & blu-ray.

Dus als de kans zich voordoet, gaan er zeker nog een aantal bios bezoeken bijkomen, want het blijft een heerlijke film!!!

Lewis-06
Ray1976 schreef:

En uiteraard nog vele malen thuis gezien op video, dvd & blu-ray.

klinkt behoorlijk saai allemaal..

Lewis-06 schreef:

klinkt behoorlijk saai allemaal..

Want? Volgens mij zegt hij gewoon wat zijn gevoel bij de film is.

Ik hoop ook dat de film nog eens in de bioscoop gaat draaien. Grote spijt dat ik in 2012 niet nog eens geweest ben bij de re-release.

Lewis-06
Ajax&Litmanen1 schreef:

Want? Volgens mij zegt hij gewoon wat zijn gevoel bij de film is.

dezelfde film 9x in de bios bekijken. verder niks geks hoor..

Ik vind het gewoon een prachtige film, voor mij 1 van de allermooiste ooit.
Hij is schitterend verfilmd en zeker op een groot doek adembenemend om te zien (voor mij althans).
Dat sommige mensen het raar vinden dat ik die 9 keer in de bios heb gezien, dat mogen ze vinden, maar dat doe ik echt niet bij elke film hoor.
Alleen deze film doet me gewoon enorm veel & jullie weten allemaal dat een groot doek mooier is dan een kleine tv.

En trouwens: Je hebt ook mensen die bv zo gek van Star Wars zijn, dat ze weet ik hoeveel keer die film dan gaan kijken.

Er zijn andere dingen die veel aparter zijn, dan een film meerdere malen zien.

Ik zie het verschil niet tussen een film meerdere keren zien in de bios of meerdere keren zien op je tv scherm.

Ik blijf elke keer genieten & dat vind ik het allerbelangrijkste.

Mezelf mee laten slepen in de wereld van de Titanic, heerlijk!!!!

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Fijn dat je zo'n intens gevoel hebt bij een film. Gebeurt zelden. Blijf ervan genieten!

Fisico schreef:

Dat blijf ik zeker doen!!!

Lewis-06 schreef:

dezelfde film 9x in de bios bekijken. verder niks geks hoor..

Over 2 perioden in zijn leven. Maak je druk. Ik vind het wel mooi.

avatar van mjk87
9 keer valt ook wel meer, d'r was d'r ook zo'n één die 25 keer (zoiets) naar Spring Breakers ging in 3 maand tijd.

mooie film, valt enkele keren stil door de verteloma, dvd met klein beeld

avatar van Jarod13
Voor mij een film om snel te vergeten,Omdat deze grootste scheepsramp ooit in het niet valt door een flut romantisch avontuurtje waar door de ramp zelf bijna onbetekenend lijkt, Enige hoogtepunt is Kate Winslet die de rol van Rose de Wit Bukater goed speelt.
Buiten het feit dat er zoveel fouten en onwaarheden in zitten dat hij voor mijn gevoel zwaar over gewaardeerd is. De romantici zullen het wel oneens zijn met mij, Ach ja
Ik zal hem niet snel nog een keer kijken

avatar van umbra
Ach, nooit gesnapt dat deze ooit zo'n succes was, alhoewel, weet ondertussen wel hoe het gros vd mensen denkt en iets beleefd. Zoals hieronder reeds gezegd, de eigenlijke ramp valt in het niets door een romantische klucht Arme jongen met rijk en welopgevoed meisje vs rijke arrogantie blabla geeuw geeuw...echt niets vr mij.

avatar van wimaroca
Ik zie dat ik nog niet gestemd heb op deze meesterlijke goed gemaakte film, ik heb 'm in 1997 al gezien in de bios,en daarna nog zeker 10 keer thuis.

Ik had zo iets nog nooit gezien,op zo'n groot doek,je werd helemaal meegezogen in de hele film,het is echt een film die van het begin tot het einde boeit,en hoe Kate Winslet en Leonardo DiCaprio de film kunnen dragen is echt van hoge klasse !!
De humor is goed,maar ook de drama,aktie is van zeer hoog niveau !!

en visueel,als het schip in aanvaring komt ,is ongelooflijk goed gemaakt !!!

voor mij 5 sterren

avatar van Sergio Leone
Indrukwekkend.

Ik las van regisseur James Cameron dat hij het script perfect geschreven vindt. Het kon niet beter, volgens hem. Alle thema's die belangrijk zijn om het drama van Titanic te begrijpen komen aan bod. Ik ben het met hem eens dat het drama juist geportretteerd wordt.

Maar het script is geen hogere wiskunde. Alle subtiliteit wordt achterwege gelaten en men trekt vol de kaart van hapklare blockbuster. Of dat nu over de klassen-ongelijkheid gaat, of over de romance. De dialogen stellen niet al te veel voor, maar dienen zonder al te veel franjes hun doel. De eerste scènes met Kate Winslet zijn best matig, haar tegenspelers in de vorm van zo'n Billy Zane overtuigen evenmin. Ze zijn daar volgens mij simpelweg niet gediend met Cameron's perfecte script.

Máár... hoe meer de film vordert, hoe gemakkelijker het is om er in mee te gaan. Leonardo DiCaprio speelt zijn rol als vrijbuiter uitstekend en dat jeugdige charisma van hem trekt ook Winslet naar een hoger niveau - hun chemie staat wat mij betreft als een huis en hoe cliché het ook mag klinken, hun romance is één van de mooiere die ik op film gezien heb. De Joepie-achtige hype ten tijde van de release doet daar niets van af.

Na een kleine 2 uur kan ook Cameron zich als filmmaker meer tonen. Ik vind het fenomenaal hoe men de ramp in beeld heeft gebracht. Ook goed dat men er z'n tijd voor genomen heeft. Met de uitmuntende production design als stevige basis, komt de ramp (met de breuk als hoogtepunt) volledig tot z'n recht.

Het drama van de ramp komt dan ook aan, net zoals de gebroken romance. Ik ben wel voor zo'n raamvertelling van een oud personage dat terugkijkt op iets dat stuk gelopen is. Dat kan voor mij niet emotioneel genoeg aankomen. Wat natuurlijk niet wil zeggen, dat men het per se zo klef mogelijk moet maken. Titanic doet dat uiteindelijk wel - de sentimentaliteit druipt ervan af. Even voor mezelf gesproken, is dat zo'n zeldzaam geval waarin het om één of andere reden uiteindelijk allemaal werkt. Ja, ik kan de tragiek van Jack en Rose en de pijn van oude Rose wel inzien en ik vind dat mooi.

Nadien de droge keel toch wel een glas water gegund. Het was zeker een jaar of 10, 15 geleden dat ik deze klassieker nog had gezien, maar de verwachting dat het me minder ging doen dan toen, bleek toch ongegrond.

Een geweldig visueel spektakel dat voor mij echter wordt verpest door een onnodig klef verhaaltje. Op basis hiervan gaat mijn voorkeur nog altijd uit naar "A night to remember" uit 1958. Deze film is gebaseerd op het boek van Walter Lord en bevat verhalen van overlevenden van de ramp.

avatar van Siauliai
umbra schreef:

Kan jij het beter dan?

Ik vond het een mooie film, maar het is niet mijn favoriete film die ik heb gezien. Ik vind dat Titanic een langdradige film was. De acteurs hebben hun rollen goed gespeeld en het zag er geloofwaardig uit. Ik vond het einde wel een beetje triest, omdat Jack het niet heeft overleefd in het ijskoud water. Ik had ook een paar fouten gemerkt tijdens het kijken naar de film. vb. Rose haar schoonheidsvlek verandert tijdens de film regelmatig van positie of dat de kledij soms niet klopt en verandert. Het is een film dat ik niet snel voor een tweede keer zal herbekijken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Na een aantal jaar de blu-ray maar weer eens uit de kast gepakt en me weer ondergedompeld in dit fantastische verhaal. Het blijft zó pakkend, de setting, de romance en de ramp. Na een paar minuten zat ik alweer helemaal in de film en was ik weer gehecht aan de personages. Kate Winslet en Leonardo DiCaprio werden onsterfelijk na deze film. Titanic kent sowieso de mooiste romantische scène ooit, als Rose onder die prachtige muziek van James Horner uit de reddingsboot springt en naar Jack rent. Zowel als romantische film en als rampenfilm de beste die er is, voor mij althans. Ongelofelijk ook hoe James Cameron deze ramp in beeld heeft gebracht. Ik schrik ook na mijn tigste kijkbeurt nog als die man op het einde bij het zinken op de schroef valt haha. Ik vraag me af of er een filmmaker nog zal zijn die een scheepsramp nog overtuigender in beeld kan brengen. Vermoedelijk blijft Titanic totdat ik me ooit eens uitschrijf of tot ik word geband mijn Moviemeter nr 1

avatar van apolicum
Ajax&Litmanen1 schreef:

Terminator 2 heeft bij jou ook lang op nr 1 gestaan, dus zeg nooit nooit
Trouwens, persoonlijk hoop ik dat mijn nr 1 allertijden nog wel in mijn leven (liefst meerdere keren zelfs) verbroken zal worden. De gedachte dat ik mijn persoonlijke "beste film allertijden" in mijn leven reeds gezien heb en ik dus nooit geen betere film meer zal aanschouwen, vind ik een deprimerende gedachte.

apolicum schreef:

Terminator 2 heeft bij jou ook lang op nr 1 gestaan, dus zeg nooit nooit

Haha klopt, T2 stond jaren op 1 en Titanic op 2. Maar ik voel toch net iets meer bij de boot dan bij de robot

Verder heb je wel een punt, al is het ook wel fijn dat je altijd terug kan vallen op je favoriete film aller tijden. Mijn meest recente top 10 film is er eentje uit 2006 zie ik, dus ik heb al een jaar of 14 (tevens mijn jaar van inschrijving hier bedenk ik me) geen recente titel meer toegevoegd aan mijn toplijstje. Schijnbaar wissel ik slecht of kom ik in de moderne tijd gewoon weinig nog tegen dat top 10 waardig is.

avatar van Chainsaw
Oh, Titanic. Destijds was het een groot fenomeen; de bioscopen zaten vol, iedereen sprak erover en op muziekzender The Box werd het nummer My Heart Will Go On zo’n beetje non-stop aangevraagd en gedraaid. Het is ook een van de eerste bioscoopervaringen die ik me goed kan herinneren. Ergens is het wel bijzonder dat James Cameron een ware gebeurtenis gebruikt voor een vrijwel compleet fictief liefdesverhaal. Iets dat meneer Michael Bay enkele jaren later ook wilde proberen met Pearl Harbor. Maar goed, dan deed Cameron het toch een stuk beter.

Titanic bestaat eigenlijk uit drie delen. Het eerste is een soort kaderverhaal met Bill Paxton die op zoek gaat naar de Titanic en in contact komt met een oude vrouw, die vervolgens gaat vertellen. Deze oude dame gaat zitten en begint: ‘Het is 84 jaar geleden…’ Bill Paxton valt haar meteen in de rede en zegt dat dat niets uitmaakt, alle stukjes die ze nog weet zijn welkom. Een beetje gepikeerd vraagt de vrouw of hij het verhaal nu wil horen of niet. Paxton is stil en de vrouw gaat verder: ‘Het is 84 jaar geleden, maar ik ruik de verf nog steeds’. Dat kleine onderonsje doet me denken aan Cameron zelf; hij wil vooral een mooi, geromantiseerd verhaal vertellen en lijkt bijna tegen zijn publiek te zeggen dat ze even hun mond moeten houden over details en luisteren naar zijn romantische verhaal.

Alhoewel, Cameron is wél geïnteresseerd in details. Er is veel werk gestoken om veel details hoe het in die tijd was en hoe de Titanic eruit zag zo realistisch mogelijk te maken. In dit realistische decor zien we onze fictieve figuren; Rose, die met een rijke klootzak moet trouwen en de oh zo sympathieke straatarme Jack. Cameron is nooit een hele goede scenarist geweest en ook hier schetst hij nogal grote lijnen, dialogen en personages zijn vaak vrij suf en subtiliteit is ver te zoeken. De meeste rijke lui zijn egoïstische kloothommels, maar in de derde klasse wordt gedanst, geknuffeld en gezellig gedronken. Wat een leuk volk is het toch! Alsof Rose ineens in Smurfenland terecht is gekomen nadat ze de hele tijd omringt was door een hoop Gargamels. De enige uitzondering op die regel is Victor Garber als Thomas Andrews - en misschien Kathy Bates; die zijn rijk én sympathiek. Aan de andere kant heb je dus een Jonathan Hyde als Bruce Ismay, die niet veel meer is dan een live-action versie van Dastardly uit Dastardly en Muttley. Om over Billy Zane nog maar te zwijgen.

Dus ja, Titanic is zeker niet het meest genuanceerde liefdesverhaal en de personages zijn veelal ongelofelijke karikaturen, maar Cameron zorgt dat het uiteindelijk nog wel werkt. Wat we krijgen is een vrij standaard ‘fish out of water’ verhaal (wat gezien de context van de film een geestig gegeven is), dus we zien hoe Jack zich moet aanpassen om bij de eerste klas te horen (God, waar is al dat bestek toch voor? En wat eten die rijke mensen rare dingen) en we zien hoe Rose haar ogen uitkijkt in die o zo gezellige derde klas met al die sympathieke, dansende figuren. DiCaprio en Winslet zijn een prima setje met prima chemie en spelen hun rollen prima, dus we gunnen ze wel iets. Maar dat zal er ook mede mee te maken hebben omdat wij als kijker allemaal weten wát er gaat gebeuren. Ben benieuwd of er ooit iemand zonder enig historisch besef is geweest die deze film is gaan kijken en compleet verrast werd door de tweede helft van de film.

Betreft die tweede helft, daarin laat Cameron wel echt vakwerk van de bovenste plank zien. Hierin zien we de perfectionist aan het werk. Of alles honderd procent zo is gegaan valt natuurlijk te betwijfelen, maar als iemand er alles aan heeft gedaan om de ramp zo waarheidsgetrouw in beeld te brengen, dan is het Cameron. Met fantastische en overweldigende sets en vrij weinig CGI zet hij een ramp op het scherm die zelfs vandaag de dag nog ongeëvenaard is qua impact. Zijn tweede helft is nog steeds spannend, overweldigend, aangrijpend en spectaculair. Ik was oprecht verbaasd hoe weinig de film heeft moeten inboeten, het werkt nog steeds ongelofelijk goed. Zelfs als Jack of Rose je gestolen kunnen worden, hoe Cameron de ramp in beeld brengt is nog steeds voortreffelijke cinema.

4 sterren.