Titanic (1997)

Drama / Romantiek

geregisseerd door James Cameron
met Leonardo DiCaprio, Kate Winslet en Billy Zane

De 17-jarige rijke Rose DeWitt Bukater wordt door haar familie gedwongen om zich met Cal Hockley te verloven en binnenkort te gaan trouwen. Tijdens de eerste tocht over de Atlantische zee van de Titanic, een gigantisch passagiersschip dat onzinkbaar wordt geacht, besluit ze zelfmoord te plegen. Ze wordt echter gered door Jack Dawson, een derde klasse-passagier. Ondanks hun totaal verschillende afkomst worden ze vrienden en al snel groeit de liefde tussen hen allebei.

avatar van Ajax&Litmanen1
flurk schreef:
uit nieuwsgierigheid toch maar eens gekeken maar had ik beter niet gedaan,typische vrouwen film,niets voor mannen .

Jurassic Park belde, ze willen graag hun dinosaurus terug...

avatar van alexspyforever
Was gisterenavond op TV, een aantal familieleden waren aan het kijken. Ik heb wel eens wat scènes opgevangen. Zo werd ik herinnerd waarom ik deze film eigenlijk nooit meer in zijn geheel heb willen herzien: duurt veel te lang, over geromantiseerd, oninteressante hoofdpersonages en liefdesverhaaltje.

avatar van Hendrick99
Het eerste gedeelte, voorafgaande aan de ramp, vind ik weliswaar interessant, maar ook een tikje onnodig romantisch en zoet. De waardering voor de film schiet omhoog na de aanvaring met de ijsberg. Hier is regisseur James Cameron toch duidelijk wel op z'n best.
Ik rond af op 4.5

avatar van Ajax&Litmanen1
Hendrick99 schreef:
Ik rond af op 4.5

Zonder het eerste deel waarin je een band met de hoofdrolspelers krijgt had de ramp veel minder impact op jou als kijker gehad. Snap nooit waarom mensen met dat deel moeite hebben. Naast het feit dat dat deel ook heel sterk is uitgewerkt, maar dat is dan nog een persoonlijke mening.

avatar van Fisico
Gisteren eindelijk sinds lang nog eens naar Titanic kunnen kijken. Titanic en in mindere mate ook Gladiator beschouwde ik steeds een beetje als een guilty pleasure, maar na zovele jaren kan ik niet anders dan besluiten dat Titanic alleen maar beter is geworden. Het is absoluut geen “schande” om Titanic goed te vinden, integendeel zelfs, ik verdedig hem als het er op aankomt. De film duurt ruim drie uur, maar verveelt werkelijk geen seconde. De tijd vliegt met Titanic. Titanic overstijgt ruimschoots het bakvissenniveau dat toch even gold toen hij uitkwam.

De grote kracht ook van Titanic is de grote herkenbaarheid. Ik las het hier op MM ook al, maar het is sterk hoe vele scènes en dialogen gewoon in het geheugen gegrift staan als parate kennis. Titanic is uiteraard erg zoet en focust zich in zijn geheel op het koppel Jack en Rose. Beetje clichéverhaal genre Romeo en Julia waarbij de tegenstellingen in het rond vliegen tussen de verschillende klassen. En uiteraard mag de arrogante ridder op het zwárte paard niet ontbreken, mooi rol overigens van Billy Zane. Maar het klopt allemaal: cinematografisch top! Cameron creëerde een blockbuster die zowel aanslaat bij het grote publiek als bij de filmliefhebber net vanwege de uitstekende regie, montage en oog voor details. De film over een zinkende boot slaagt erin om de zinkende boot als toemaatje te gebuiken. Oja, dat moet ook nog komen ... Mede hulde dus voor DiCaprio en Winslet voor hun magie en chemie die letterlijk van het scherm spat. Maar ook de rest van de cast doet het geweldig (met op de eerste rij Kathy Bates) net als de vele figuranten.

De ramp zelf oogt nog steeds spectaculair - de ijsberg zelf iets minder. Je bent als kijker nauw betrokken met de ramp omdat de scènes en montage erg knap in elkaar zitten. Je komt ogen tekort om je weg te vinden in de chaos. De dreiging van het water wordt eveneens sterk in beeld gebracht met de versplinterende deuren, ronddrijvend meubilair, weggespoelde mensen en verbrijzelde ramen. Alleen Rose en Jack bleken bestand tegen de waterdruk en het koude water, een minpuntje weliswaar. De meest pakkende scène voor mij blijft het in-lepeltje-lepeltje-liggende oude koppel waarbij naast hen het stromende water vloeit. Met die vioolmuziek erbij vrij sentimenteel, maar het pakt me steeds. Ook de geluiden van het water of krakende schip dragen bij tot een totaalervaring. Celine Dion is minder mijn ding, maar zal zeker ook haar steentje (of de commercie errond) hebben bijgedragen tot het grote kassucces dat Titanic was op het einde van het tweede millenium.

avatar van Valak
Fisico schreef:

Dat zijn Ida en Isidor Strauss. Twee van de bekendste passagiers in de nalatenschap van Titanic en haar tragedie.

Ida Strauss is ook écht in 1912, op die fatale nacht, bij haar man aan boord gebleven.
Want toen haar man haar aanspoorde om in een reddingssloep te stappen, koos zij er voor om dat niet te doen en samen met haar man ten onder te gaan.

Een scène hiervan heeft Cameron oorspronkelijk ook gefilmd, maar die is helaas niet in de uiteindelijke cut van de film terecht gekomen.

Hoe zij samen precies aan hun einde gekomen zijn weet niemand. De laatste getuigen die hun gezien hebben, vertelden dat ze samen nog op de dek van het schip waren.
De scène die in de film gebleven is, zou daar best eens bij in de buurt kunnen komen.

avatar van alexspyforever
Ajax&Litmanen1 schreef:

Zoals je zegt het is heel persoonlijk. Als de figuren van Di Caprio en Winslet je niet boeien is het gedeelte voor de ramp een(erg) lange zit. Ook tijdens de ramp blijft men focussen op die 2 met nogal erg veel drama zoals die verloofde die dan met zijn revolver loopt te schieten, hallo de boot is aan het zinken, fuck die diamanten en ren/zwem voor je leven.
Niet dat ik je filmsmaak zo goed ken maar Titanic zou ik nu niet meteen gedacht hebben dat die bij je favorieten zou horen, romantische ziel dan toch

avatar van Fisico
Valak schreef:

The old version van Rose en Jack dus. Ik neem aan dat ze niet de enigen waren die niet gescheiden wensten te worden. Ook toen het schip in tweeën brak waren er nog erg veel vrouwen te bespeuren op het dek. Al liep het organisatorisch ook niet echt van een leien dakje ...
Dank voor de interessante toelichting!

avatar van Iron Maiden
Twitter - mobile.twitter.com

Leuke opkomst van een UFC vechter afgelopen weekend.