Titanic (1997)

Drama / Romantiek

geregisseerd door James Cameron
met Leonardo DiCaprio, Kate Winslet en Billy Zane

De 17-jarige rijke Rose DeWitt Bukater wordt door haar familie gedwongen om zich met Cal Hockley te verloven en binnenkort te gaan trouwen. Tijdens de eerste tocht over de Atlantische zee van de Titanic, een gigantisch passagiersschip dat onzinkbaar wordt geacht, besluit ze zelfmoord te plegen. Ze wordt echter gered door Jack Dawson, een derde klasse-passagier. Ondanks hun totaal verschillende afkomst worden ze vrienden en al snel groeit de liefde tussen hen allebei.

avatar van Ajax&Litmanen1
flurk schreef:
uit nieuwsgierigheid toch maar eens gekeken maar had ik beter niet gedaan,typische vrouwen film,niets voor mannen .

Jurassic Park belde, ze willen graag hun dinosaurus terug...

avatar van alexspyforever
Was gisterenavond op TV, een aantal familieleden waren aan het kijken. Ik heb wel eens wat scènes opgevangen. Zo werd ik herinnerd waarom ik deze film eigenlijk nooit meer in zijn geheel heb willen herzien: duurt veel te lang, over geromantiseerd, oninteressante hoofdpersonages en liefdesverhaaltje.

avatar van Hendrick99
Het eerste gedeelte, voorafgaande aan de ramp, vind ik weliswaar interessant, maar ook een tikje onnodig romantisch en zoet. De waardering voor de film schiet omhoog na de aanvaring met de ijsberg. Hier is regisseur James Cameron toch duidelijk wel op z'n best.
Ik rond af op 4.5

avatar van Ajax&Litmanen1
Hendrick99 schreef:
Ik rond af op 4.5

Zonder het eerste deel waarin je een band met de hoofdrolspelers krijgt had de ramp veel minder impact op jou als kijker gehad. Snap nooit waarom mensen met dat deel moeite hebben. Naast het feit dat dat deel ook heel sterk is uitgewerkt, maar dat is dan nog een persoonlijke mening.

avatar van Fisico
Gisteren eindelijk sinds lang nog eens naar Titanic kunnen kijken. Titanic en in mindere mate ook Gladiator beschouwde ik steeds een beetje als een guilty pleasure, maar na zovele jaren kan ik niet anders dan besluiten dat Titanic alleen maar beter is geworden. Het is absoluut geen “schande” om Titanic goed te vinden, integendeel zelfs, ik verdedig hem als het er op aankomt. De film duurt ruim drie uur, maar verveelt werkelijk geen seconde. De tijd vliegt met Titanic. Titanic overstijgt ruimschoots het bakvissenniveau dat toch even gold toen hij uitkwam.

De grote kracht ook van Titanic is de grote herkenbaarheid. Ik las het hier op MM ook al, maar het is sterk hoe vele scènes en dialogen gewoon in het geheugen gegrift staan als parate kennis. Titanic is uiteraard erg zoet en focust zich in zijn geheel op het koppel Jack en Rose. Beetje clichéverhaal genre Romeo en Julia waarbij de tegenstellingen in het rond vliegen tussen de verschillende klassen. En uiteraard mag de arrogante ridder op het zwárte paard niet ontbreken, mooi rol overigens van Billy Zane. Maar het klopt allemaal: cinematografisch top! Cameron creëerde een blockbuster die zowel aanslaat bij het grote publiek als bij de filmliefhebber net vanwege de uitstekende regie, montage en oog voor details. De film over een zinkende boot slaagt erin om de zinkende boot als toemaatje te gebuiken. Oja, dat moet ook nog komen ... Mede hulde dus voor DiCaprio en Winslet voor hun magie en chemie die letterlijk van het scherm spat. Maar ook de rest van de cast doet het geweldig (met op de eerste rij Kathy Bates) net als de vele figuranten.

De ramp zelf oogt nog steeds spectaculair - de ijsberg zelf iets minder. Je bent als kijker nauw betrokken met de ramp omdat de scènes en montage erg knap in elkaar zitten. Je komt ogen tekort om je weg te vinden in de chaos. De dreiging van het water wordt eveneens sterk in beeld gebracht met de versplinterende deuren, ronddrijvend meubilair, weggespoelde mensen en verbrijzelde ramen. Alleen Rose en Jack bleken bestand tegen de waterdruk en het koude water, een minpuntje weliswaar. De meest pakkende scène voor mij blijft het in-lepeltje-lepeltje-liggende oude koppel waarbij naast hen het stromende water vloeit. Met die vioolmuziek erbij vrij sentimenteel, maar het pakt me steeds. Ook de geluiden van het water of krakende schip dragen bij tot een totaalervaring. Celine Dion is minder mijn ding, maar zal zeker ook haar steentje (of de commercie errond) hebben bijgedragen tot het grote kassucces dat Titanic was op het einde van het tweede millenium.

avatar van Valak
Fisico schreef:

Dat zijn Ida en Isidor Strauss. Twee van de bekendste passagiers in de nalatenschap van Titanic en haar tragedie.

Ida Strauss is ook écht in 1912, op die fatale nacht, bij haar man aan boord gebleven.
Want toen haar man haar aanspoorde om in een reddingssloep te stappen, koos zij er voor om dat niet te doen en samen met haar man ten onder te gaan.

Een scène hiervan heeft Cameron oorspronkelijk ook gefilmd, maar die is helaas niet in de uiteindelijke cut van de film terecht gekomen.

Hoe zij samen precies aan hun einde gekomen zijn weet niemand. De laatste getuigen die hun gezien hebben, vertelden dat ze samen nog op de dek van het schip waren.
De scène die in de film gebleven is, zou daar best eens bij in de buurt kunnen komen.

avatar van alexspyforever
Ajax&Litmanen1 schreef:

Zoals je zegt het is heel persoonlijk. Als de figuren van Di Caprio en Winslet je niet boeien is het gedeelte voor de ramp een(erg) lange zit. Ook tijdens de ramp blijft men focussen op die 2 met nogal erg veel drama zoals die verloofde die dan met zijn revolver loopt te schieten, hallo de boot is aan het zinken, fuck die diamanten en ren/zwem voor je leven.
Niet dat ik je filmsmaak zo goed ken maar Titanic zou ik nu niet meteen gedacht hebben dat die bij je favorieten zou horen, romantische ziel dan toch

avatar van Fisico
Valak schreef:

The old version van Rose en Jack dus. Ik neem aan dat ze niet de enigen waren die niet gescheiden wensten te worden. Ook toen het schip in tweeën brak waren er nog erg veel vrouwen te bespeuren op het dek. Al liep het organisatorisch ook niet echt van een leien dakje ...
Dank voor de interessante toelichting!

avatar van Iron Maiden
Twitter - mobile.twitter.com

Leuke opkomst van een UFC vechter afgelopen weekend.

avatar van bjerik76
al zo vaak gezien, en het eerste gedeelte is misschien mierzoet ...

Het 2e gedeelte is en blijft gewoon enorm goed.
De emoties, paniek op het langzaam zinkende schip blijft zorgen voor een brok in je keel.
Ook omdat voor deze scenes langzaam/uitgebreid de tijd voor is genomen.
en niet in 10 minuten, boem, krak, blub.

Blijft een geweldige film die ik vast nog wel een paar keer ga zien. Wel een beetje lang, maar blijft boeiend en ik vind ook de eerste helft niet saai. Jammer dat veel reacties enkel positief zijn over de actie in de tweede helft.

Zeker al 20 keer gezien , of zelfs nog meer .
Vandaag alweer , tja blijft goed ...gewoon een meesterwerk .

avatar van TornadoEF5
Ste* schreef:

Leuk om te lezen! Heb het idee dat het een tijdje best not done is geweest om Titanic goed te vinden, maar wellicht dat mensen hem nu eindelijk op waarde gaan schatten nu hij wat ouder wordt (niet per se jij, maar in het algemeen).

Wordt altijd een beetje - ja, belachelijk - over gedaan. Ik vind het ook best vervelend dat films als Titanic, The Notebook en de Twilight reeks niet naar waarde wordt geschat. Alsof je verplicht bent om die films niet goed te vinden, om een beetje mannelijkheid in je te hebben, terwijl het gewoon goede films zijn. Ik vind Titanic niet zo veel anders dan een film uit de Star Wars trilogie, maar het is natuurlijk hipper om de nieuwe Star Wars als man mooi te vinden, in plaats van Titanic.

Titanic doet het ook niet zo super goed omdat het internet gedomineerd wordt door mannen, en dan nog vaak (jonge) mannen met een groot aandeel trolls en sf-nerds bij.

Een vaak gehoord argument is dat de romantiek van de films nooit erg lijkt op de romantiek uit de echte films, en inderdaad als je echt realistische "romantische" films (vaak met relatieproblemen dan, knipperlichtrelaties enzovoort) moet je effectief op een ander gaan, maar die gaan dan weer te saai bevonden worden door de grote massa. En het is niet dat de gevechten in Star Wars enzovoort zo realistisch zijn. Echt realistische films zijn er maar zelden. Zelfs biografieën zijn niet altijd heel waarheidsgetrouw, en zijn altijd een herinterpretatie van hoe de feiten zijn verlopen. Het is ook absoluut onmogelijk om de feiten van wat er exact is gebeurd volledig na te spelen, dat is gewoon onmogelijk. Het is niet mogelijk om in iedereen's hersenpan te kijken om ieder's perspectief op de situatie te bekijken, en dit ook nog eens allemaal te gaan belichten in een film, want uiteindelijk bekijk je de film via jouw eigen perspectief, en is er vaak ook maar één hoofdpersonage (het personage waar mee je moet inleven), maar zelfs de exacte feiten vallen vaak moeilijk na te spelen. Emoties, motieven en de psychologische achtergrond van elk personage in een waarheidgetrouw verhaal is gewoon aartsmoeilijk. Zelfs docu's zullen nooit een compleet beeld kunnen geven. Soms moet je gewoon een verhaal vanuit meerdere perspectieven bekijken en lezen om een completer beeld te krijgen, en bepaalde perspectiefhoeken zijn ook gewoon te controversieel om te tonen (bvb. het perspectief van de dader, of het perspectief van de dader / massamoordenaar, wat ging er in zijn kop om), en uiteindelijk ben je door de druk van buitenaf dan verplicht om de dader als nog erger voor te stellen dan hij echt is, omdat dat ook gevraagd wordt.

Het is niet de taak van film om de wereld zo goed mogelijk weer te geven of na te spelen zoals hij ze echt is, en de meeste mensen bekijken juist ook film om eens uit deze wereld te ontsnappen en te kunnen denken aan: "wat als".

avatar van Shadowed
Blijft top.

Cameron in een van mijn beste producties. Titanic had me vanaf het begin al hooked. De film duurt vreselijk lang, waarbij het eerste deel niet altijd blijft boeien, maar het is vooral het tweede deel dat me erg pakte. Niet emotioneel, maar mijn aandacht zat er wel goed bij.

De cast was best goed, alleen Winslet speelde wat moeizaam in het begin. DiCaprio speelde ook goed, hij zal later nog beter worden, maar iedereen vond hem geweldig toen. Ik heb hem gewoon een goed acteur gevonden.

Laatste deel ziet er spetterend uit. Het is spannend, redelijk realistisch en niet onnodig bombastisch vormgegeven. De film blijft boeien en bewijst dat het gewoon 2 genres kan bespelen en de film slaat ook goed om. Blijft voor mij een toppertje en een van mijn favoriete films.