Titanic (1997)

Drama / Romantiek

geregisseerd door James Cameron
met Leonardo DiCaprio, Kate Winslet en Billy Zane

De 17-jarige rijke Rose DeWitt Bukater wordt door haar familie gedwongen om zich met Cal Hockley te verloven en binnenkort te gaan trouwen. Tijdens de eerste tocht over de Atlantische zee van de Titanic, een gigantisch passagiersschip dat onzinkbaar wordt geacht, besluit ze zelfmoord te plegen. Ze wordt echter gered door Jack Dawson, een derde klasse-passagier. Ondanks hun totaal verschillende afkomst worden ze vrienden en al snel groeit de liefde tussen hen allebei.

avatar van nakada
boeliebab schreef:
Wat een suf verhaal over die twee zeg. En dan begint die boot te zinken, redt jack alles en iedereen waar mogelijk (daar beginnen mijn kotsneigingen).
Echt ? Alles en iedereen ? Volgens mij stelt hij alleen de dood van Rose uit, die wordt uiteindelijk gered door iemand anders.

nakada schreef:

Hij beukt nog wel het hek van de derde klasse onderin de boot in met een bank!

avatar van nakada
Dat wel, maar toch niet alleen als ik me dat goed herinner. En vooral omdat ie er zelf door wil.

Weer eens de dvd bij aangezet na aantal jaren te liggem verstoffen.. ik keek naar de verwijderde scene.. die geven veel meer duidelijkheid waarom bepaalde dingen gebeuren. Jammer dat dit weggehaald is. Het is een grote film, het mocht wel wat langer duren van mij. Had meer achtergrond van cal en haar moeder willen zien. Maar het ging natuurlijk over rose jack en titanic. Heerlijke film. Krijg er geen genoeg van. Een echte tranentrekker en die muziel doorboort mijn hart. Heerlijk

avatar van Roger Thornhill
Knap hoor, eerst anderhalf uur vullen met een mix van zware romantiek en sociale satire (kies maar uit: arm versus rijk, egalitaire versus elitair, democratisch versus aristocratisch, zinnelijk versus bloedarm, los versus stijf, spontaan versus formeel, bier versus cognac, een "saffie" versus een sigaar, ruwe-bolster-blanke-pit versus egocentrisch, kortom alle deugden van de Iers-Amerikaanse vrije geest tegenover old money van de Oude Wereld), en dan een piekfijn verbeelde ramp waarbij de jongens kunnen genieten van het spektakel en de meisjes nog eens zien dat ware liefde alles overwint (nou ja, bijna alles dan). De visuele effecten (het varende schip, de ijsberg) hebben de tand des tijds bepaald niet goed doorstaan (of zag het er twintig jaar geleden ook al zo nep uit?), maar de overstroming en de chaos zijn nog onverminderd imposant, en de film als geheel werkt als een geöliede machine die de toeschouwer precies dáár deponeert waar Cameron hem wil hebben. Klasse. (Nummer 2 op de huidige lijst van de meest succesvolle films ooit, en ook in de lijst van meest succesvolle Amerikaanse films aller tijden met de inkomsten "Adjusted for Ticket Price Inflation" staat hij op de vijfde plaats, terwijl Avatar –nummer 1 op de niet-aangepaste lijst– daar "slechts" op de vijftiende plaats staat.)

Roger Thornhill schreef:

Je bent denk ik de enige die de effecten gedateerd vind. Wat is er in hemelsnaam niet goed aan? Heb de film dit jaar nog opnieuw gekeken, blijft waanzinnig mooi en imponerend hoe ze de ramp in beeld brengen. Denk alleen al aan het breken van het schip en wanneer deze omhoog wordt getrokken en weer neerploft.

avatar van Roger Thornhill
Dat klopt, de scènes die jij noemt zien er prima uit, net als het breken van de wanden en de manieren waarop het water door het schip stroomt, maar dat zijn ook grotendeels praktische effecten. Wat ik bedoel is bijvoorbeeld wanneer in het begin het schip door die loodsbootjes wordt begeleid, dat vond ik er echt niet goed uitzien. Idem voor het shot van het varende schip vlak nadat Jack een mooi pak (van de zoon van Kathy Bates) aangemeten heeft gekregen, of wanneer Jack en Rose naar de voorbijkomende ijsberg kijken - ik vind het er allemaal te ééndimensionaal en onecht uitzien.

Verhoogd van 3,5 ster naar 4,5 ster , blijft boeien en super gemaakt en dat van 1997 knap hoor .

Laatst nog eens een keer opnieuw gezien. Het was 18 jaar geleden, dat ik hem voor het laatst heb gezien. De film duurt me te lang en de "love story" in de film doet me eigenlijk ook niet zo heel veel. Het verhaal van de ramp Titanic an sich boeit mij ook niet zo veel, dat maakt het ook lastig om deze film echt positief te benaderen.

avatar van StefanP
Waarom nou!? Er was ruimte genoeg voor twee op die deur!! De film laat mij, als het schip, gebroken achter......

Het drama van de Titanic weergaloos in beeld gebracht met een mooie romance er bovenop.
Een film die zowat de "Gone with the Wind" van de jaren 90 moet voorstellen maar dan veel spectaculairder. Werkelijk indrukwekkend.
Ook heel mooie muziek waarvan een stuk als song de populariteit inging.

StefanP schreef:

Titanic: James Cameron explains why Jack couldn't climb on the raft with Rose | Daily Mail Online - dailymail.co.uk

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik zap er vanavond op tv op Net 5 toevallig langs en ondanks dat ik de film dit jaar nog opnieuw heb gezien (en al tig keer heb gezien de afgelopen 20 jaar) zap ik er nu toch weer regelmatig heen om scènes mee te pakken...

(Ik kijk overigens nooit films op tv en precies nu snap ik weer waarom. Een reclameblok midden in de scène dat Rose van de reddingsboot springt en naar Jack rent. Wat een vreselijke timing, zo weet je 1 van de mooiste stukken wel te verknallen zeg...)

Edit: James Cameron is discussies over einde 'Titanic' nog steeds spuugzat | Filmtotaal filmnieuws

James Cameron is ook nog altijd boos over mensen die balen van het slot in het water

avatar van comely
Titanic staat synoniem voor de vrouw. Kan mooi zijn. Kan uitstraling hebben. Maar het kan een rampzalige effect op je ziel hebben.

Daarom niet te serieus nemen deze zwaar overschatte film. Beetje met een knipoogje kijken.

De invloed van Titanic (precies 20 jaar geleden) | De Lagarde - delagarde.nl

Titanic ging vandaag exact 20 jaar terug draaien in de bios.

avatar van HNCX700
Naar aanleiding van de documentaire na 20 jaar, op NG "The Final Word with James Cameron", met de herziene animatie van het zinken naar de bodem van de Titanic, kijk ik binnenkort de "Titanic in 3D" op Blu Ray (de originele 1997/98 versie heb ik op DVD)

De tijd vliegt voorbij .

avatar van mjk87
Ajax&Litmanen1 Ik zie dat deze in de bios draait komende maand. Hier in Apeldoorn op 14 februari. Wel in 3D, maar toch. Mogelijk op meer plekken?

mjk87 schreef:

Bij welke bios zie je dat? Pathe heeft er geen vermelding van zie ik, of ik kijk verkeerd. Heb de film destijds nooit in de bios bekeken bij de heruitgave in 2012. Zou ik ergens toch nog wel eens willen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik heb een Vue. Voor zover ik kan zien die dag in Kerkrade, Hilversum, Apeldoorn, Alkmaar en Eindhoven.

avatar van Valak
Wauw, dat is geweldig nieuws! Ik heb 'm in 2012 met de 3D-release 3 x keer gezien. Maar om dit meesterwerk nog eens op het grote scherm te zien is natuurlijk niet mis!

avatar van Boneka
Inmiddels al weer 20 jaar oud en als het goed is komt dit jaar een 4K versie. Ben benieuwd! Hoewel ik de 3D versie in het bezit heb heb ik deze nog steeds niet gezien. De normale versie op BD dus die er ook prima uitziet. Denk wel dat de 4K versie net wat strakker uit gaat zien en iets minder verzadigd. Geluid is prima in orde, maar dat mag ook wel met deze soundtrack.

Het verhaal is bekend en spoilers zijn niet nodig in deze review want iedereen weet dat dit schip (dus geen boot) is gezonken in 1912. De laatste "baby" is geloof ik een paar jaar geleden gestorven. Vind 'm nog steeds super mooi gemaakt en het romantiek spat er vanaf. Ben er alleen niet overtuigd van of het moderne stuk begin en eind een meerwaarde is voor deze film. Had voor mij niet gehoeven. Wel mooi vind ik de trap scene. Hoewel op ware feite gebeurt is het romantiekverhaaltje natuurlijk verzonnen. In een overhemd zul je vrijwel gelijk onderkoeld raken in het water. Maar goed voor deze film geoorloofd zullen we maar zeggen. Hij duurt wat (te) lang, maar het blijft toch een lekkere zwijmelfilm wat versterkt wordt door de muziek van Celine Dion. Hoe dan ook hij blijft scoren ook na 20 jaar.

avatar van Zwolle84
Blijft erg mooi en krachtig. Ik krijg soms het idee dat mensen het als guilty pleasure beschouwen, maar dat vind ik niet terecht; kwalitatief staat het als een huis en er zitten volop epische momenten in.

Toch ga ik een puntje lager zitten, voornamelijk vanwege de vervelende flash forwards naar het heden. Als ze de eerste 20 en laatste 5 minuten hadden weggesneden, had je een betere film gehad. Daarnaast maakt James Cameron het soms net iets te pompeus in het zinkgedeelte, al stoort dat minder.

Gelukkig blijft Titanic voor de rest erg indrukwekkend, ook 20 jaar na dato. Mooi stukje filmgeschiedenis.

avatar van TornadoEF5
Zwolle84 schreef:

Akkoord. Had niet gemoeten.

Maar blijft wel een mooie film. Jammer dat velen de hype afstraffen, maar het blijft nog altijd één van de mooiste films die de filmwereld heeft voortgebracht. En ik denk dat als Moviemeter meer ouderen, meer vrouwen en meer mensen had gehad die met minder film vertrouwd zijn, Titanic heel hoog zou scoren.

avatar van mjk87
Deze film is in zoverre speciaal voor mij dat dit de eerste keer was dat ik echt lang mocht opblijven - ik zal een jaar of 11 zijn geweest en dan was 8 uur bedtijd, ook op vrijdag. Zo niet toen ik hiervan de videoband mocht bekijken, ruim 3 uur lang. Die film heb ik vaker bekeken, maar de laatste keer zal denk ik wel 10 jaar terug zijn geweest. Dus toen maar de blu-ray eens aangeschaft.

In mijn gedachten was dit altijd een behoorlijke film, maar ook niet speciaals. En zoveel jaren en vooral zoveel films later is de vraag wat er van overblijft, maar ik raakte echt verbluft want wat een goede film is dit eigenlijk. Wat opvalt soms is dat je al weet welk shot er komt ondanks dat ik hem jaren niet zag, zo iconisch zijn bepaalde beelden. Wat ook helpt is dat de pacing enorm sterk is. Eens de film echt begint ben je al bijna 20 minuten onderweg en na minder dan twee uur komt dan de actie erbij. Zo blijft de film zich ontwikkelen en zo blijft de prent ook boeiend, Het is net alsof je twee films ziet. Een mooi liefdesdrama en daarna een volbloed actiefilm.

En hoewel Cameron dat eerste stuk uitstekend doorkomt, mede door twee ontwapende jonge acteurs maar ook het uitstekende production design, de goed getroffen sfeer en een behoorlijke schets van de verschillende milieus op zo'n schip, merk je dat hij volledig tot zijn recht komt in het tweede bedrijf als de actie de boventoon voert. Of dat nu de botsing zelf is, of een camera die naar achter glijdt en alle deuren aan de gang barsten door het naar binnenkomende water, begeleid door prachtige muziek: daar komen de echte ideeën van Cameron en is dit een actiefilm met visie geworden. Niet een zoveelste domme prent, maar één om intens mee te genieten in elk aspect. En na goed anderhalf uur ken je alle spelers en doet het er echt toe hoe zij proberen van die boot te geraken. Als functionele opbouw ergens van toepassing is, dan is het bij deze film.

Drie uur lang vermaakt en meegeleefd. Verhoogd met een vol punt naar 4,5*.

avatar van Ste*
mjk87 schreef:

Drie uur lang vermaakt en meegeleefd. Verhoogd met een vol punt naar 4,5*.

Leuk om te lezen! Heb het idee dat het een tijdje best not done is geweest om Titanic goed te vinden, maar wellicht dat mensen hem nu eindelijk op waarde gaan schatten nu hij wat ouder wordt (niet per se jij, maar in het algemeen).