Titanic (1997)

3,78

Drama / Romantiek

geregisseerd door James Cameron
met Leonardo DiCaprio, Kate Winslet en Billy Zane

De 17-jarige rijke Rose DeWitt Bukater wordt door haar familie gedwongen om zich met Cal Hockley te verloven en binnenkort te gaan trouwen. Tijdens de eerste tocht over de Atlantische zee van de Titanic, een gigantisch passagiersschip dat onzinkbaar wordt geacht, besluit ze zelfmoord te plegen. Ze wordt echter gered door Jack Dawson, een derde klasse-passagier. Ondanks hun totaal verschillende afkomst worden ze vrienden en al snel groeit de liefde tussen hen allebei.

4825 BERICHTEN 84 MENINGEN
avatar van Teejey
geplaatst: 5 maart 2016, 16:38 uur [permalink]
Als begin tiener meerdere malen (gedeeltelijk) gezien, toen ik begon met het bijhouden van films maar safe gespeeld met een 4,0* rating maar eigenlijk altijd geweten dat ik deze film 1 van de beste ooit zou vinden. Deze zaterdagmiddag er goed voor gaan zitten met een prachtige BluRay versie en gelijk gekregen.

Prachtige film, prachtig verhaal, prachtige soundtrack, geweldige Dicaprio, Winslet en alle anderen.

5* en plek 8 in mijn top-10.

geplaatst: 9 maart 2016, 20:59 uur [permalink]
Lange, en erg geromantiseerde film, MAAR zeer zeker een prachtige film !

Acteer werk, van Winslet en Dicaprio is erg goed ! prachtig verhaal.

tijd terug weer eens gezien, heb toch weer genoten. heb gezien dat er meerde
films over de Titanic zijn, heb ik nog nooit gezien, maar dit is wel de aller
bekendste heb ik gelezen, en (ik denk) ook de mooiste.

geplaatst: 22 maart 2016, 15:24 uur [permalink]
Ach een leuk filmpje, het kan er mee door, alleen mensen die 20 of 30 keer naar deze film in de bioscoop geweest zijn, zou ik tegen zeggen,doe normaal, en waarom kocht je niet de dvd of blu Ray?, want je maakt jezelf super belachelijk, want zo super is de film nu ook weer niet!!

geplaatst: 22 maart 2016, 18:37 uur [permalink]
The main man!! schreef:

De dvd of bluray van de film in 1997 kopen ja?

Heel aannemelijk.

geplaatst: 24 maart 2016, 12:11 uur [permalink]
Bedankt, ik vind dat ook best aannemelijk, en het is een stuk goedkoper ook!!

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 5 april 2016, 19:59 uur [permalink]
Het is ook nog altijd een stille favoriet van me. Hoewel ik ook een fan ben van de meer serieuze versie die zich meer concentreert op de ramp zelf: A Night To Remember. Jammer dat enkele scènes daar letterlijk van zijn gepikt, maar deze film focust zich dan ook op een waargebeurd verhaal. Ik blijf het nog altijd één van Cameron's beste vinden. Avatar vind ik bijvoorbeeld mooi, alleen slaagt het actie-element niet echt maar de fantasiewereld is zo mooi. Ook Aliens is erg mooi gedaan, hoewel het niet Alien kan evenaren van Ridley Scott.

GoldenEye 33 schreef:
Lange, en erg geromantiseerde film, MAAR zeer zeker een prachtige film !

Acteer werk, van Winslet en Dicaprio is erg goed ! prachtig verhaal.

tijd terug weer eens gezien, heb toch weer genoten. heb gezien dat er meerde
films over de Titanic zijn, heb ik nog nooit gezien, maar dit is wel de aller
bekendste heb ik gelezen, en (ik denk) ook de mooiste.

Ik kan uit je reactie afleiden dat je de andere Titanic-films niet gezien hebt. Stop dan ook met insinueren dat het de mooiste film over de Titanic is?

Dick2008
geplaatst: 5 april 2016, 20:24 uur [permalink]
Hij mag toch wel denken?

(Het is eerste deel is een feit en het tweede deel een mening).

(Dit is wel de bekendste, dat klopt, succesvolste maar ook duurste verfilming)

avatar van Iron Maiden
geplaatst: 5 april 2016, 20:33 uur [permalink]
Inderdaad, waar kan je je druk om maken? Denk dat dit inderdaad de meest bekende film is en zie geen andere Titanic film met zo'n hoge rating.

avatar van Bud Spencer
geplaatst: 18 april 2016, 20:29 uur [permalink]
Titanic heb ik al vaak gezien en blijft mijn favoriete film. Gek genoeg hou ik meer van thrillers en horror maar deze uitzondering mag er zijn. Ondanks de lange tijdsduur wordt je van het begin tot het eind in het verhaal gezogen. Prachtig verhaal, mooie beelden en uitstekende acteerprestaties!

geplaatst: 11 juli 2016, 19:02 uur [permalink]
kAN IEMAND MIJ OVERTUIGEN WRM ik DIT FILMPJE een HOGERE BEOORDELING ZOU moeten GEVEN!!!!!!!!!!!!

geplaatst: 11 juli 2016, 19:26 uur [permalink]
bortecine_90_50 schreef:
kAN IEMAND MIJ OVERTUIGEN WRM DIT FILMPJE HOGERE BEOORDELING ZOU GEVEN!!!!!!!!!!!!

geplaatst: 11 juli 2016, 23:03 uur [permalink]

TOELICHTEN AUB

avatar van nakada
geplaatst: 12 juli 2016, 00:30 uur [permalink]
bortecine_90_50 schreef:

TOELICHTEN AUB
Jij verwacht een serieus antwoord op die onzin berichtjes van jouw ?

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 23 augustus 2016, 15:52 uur [permalink]

JIJ BENT MIJN HELD!

avatar van stfuympos
geplaatst: 26 augustus 2016, 19:53 uur [permalink]

😂

geplaatst: 22 september 2016, 13:03 uur [permalink]
Destijds gekeken en de dag erna nog een keer ! Topfilm waar alles in zit !

geplaatst: 9 oktober 2016, 10:39 uur [permalink]
top film , top cast , geweldig gewoon

avatar van n00r
geplaatst: 27 november 2016, 01:56 uur [permalink]
Mijn favo film duo maar na zeker 15x gezien te hebben stop ik er maar eens mee. Zeker een goede film!

avatar van Fonzzz002
geplaatst: 27 december 2016, 19:39 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb redelijk wat goede films herbekeken die deel van hun charme verloren na een 2e kijkpoging. Titanic inmiddels 5 keer gezien en het lijkt beter te worden met iedere keer dat ik het zie. Daarom wil ik er nog een recensie van schrijven.

Een film die me sprakeloos overhoud tegen de tijd dat de aftiteling begint, evenals dat ik moet bijkomen door de intensiteit van het verhaal. Titanic is één van de mooiste films die ik ooit heb gezien. Het laat je ervaren hoe het is om op de Titanic te zijn: hoe de sfeer is, de mensen, de verschillende klassen en het personeel. Ik leerde te houden van het zijn op deze plek en het geven om de personages, wat de historische ramp waar het naar opbouwt des te tragischer maakt. James Cameron heeft alles op alles gezet de Titanic zo accuraat mogelijk neer te zetten. Hij is zelfs zover gegaan om het schip deels na te maken op het echt formaat, of bepaalde kamers in minuscule details na te maken, tot aan de lucifersdoosjes die je op tafels ziet staan toe. Wanneer het schip zinkt kijk je niet op een afstand toe, je maakt iedere stap die werd genomen tijdens het zinken mee van dichtbij. Dit maakt Titanic een heftige en onroerende ervaringsfilm die ik niet kan vergelijken met andere films die ik heb gezien. Er zijn genoeg films die hetzelfde als Titanic proberen, het was ook zeker niet de eerste in zijn genre, maar ik heb geen film gezien waarbij alles zo perfect op zijn plek wist te vallen als deze.

Naast het leven op het schip en het zinken van het schip focust de film zich grotendeels op de personages Rose & Jack. Dit is één van mijn persoonlijke favorieten filmstellen die ik heb gezien, omdat ze zo geloofwaardig zijn. Dit had makkelijk een geforceerde “liefde op het eerste gezicht” cliché kunnen zijn, of twee zwak onderbouwde personages die middels expositie probeerde uit te leggen verliefd te zijn. In plaats daarvan zijn zowel Rose als Jack, voordat ze elkaar ontmoeten, twee sterk onderbouwde personages waarvan ik begreep wie ze waren. Wanneer ze elkaar ontmoeten krijgen ze een band door menselijke interactie die past bij hun karakter. Simpelweg deze twee zien praten of dansen was leuk om naar te kijken. Ik merkte hardop met ze mee te kunnen lachen wanneer ze plezier hadden, of met ze te kunnen meeleven als dingen slecht liepen. Zij begeleiden je door de Titanic ervaring en dit doen ze behoorlijk goed. Kate Winslet en Leonardo DiCaprio zijn niet weg te denken van deze rollen.

De cinematografie is heel mooi: de heldere kleuren, mooie belichting, sierlijke shots van het schip, het weet precies welk kleurgebruik per scene te doen zodat het altijd iets toevoegt aan de toon van de scene. Ook is de muziek sfeervol met een zielige ondertoon. Het past perfect bij het tragische thema van de film, weet de juiste timing te vinden voor dramatisch effect en de eerste paar noten neuriën van de Rose theme is genoeg om bij vele een bel te doen rinkelen. Persoonlijk ben ik niet zo’n liefhebber van My Heart Will Go On omdat ik de muziek effectief vind wanneer er geen tekst bij zit. Op die wijze beleef je het meer aan de hand van het gevoel dat het wekt, dan dat ze letterlijk je vertellen wat te voelen. Het is echter een kort nummer wat je alleen bij de aftiteling hoort, dus ik zie het niet als kritiekpunt die van de totaalervaring ontneemt.
Het enige wat ik wel een belemmering vind, wat ik in mijn vorige recensie ook aankaartte, is dat ik het personage Caledon (de man met wie Rose moet trouwen) niet goed begrijp. Het ene moment beweerd hij verliefd te zijn en om haar veiligheid te geven, het andere moment lijkt hij alles te doen haar leven te verpesten en het niets te interesseren. Tot het einde toe was me niet duidelijk wat hij precies in Rose zag en waarom hij zoveel moeite deed bij haar te blijven. In dat opzicht had ik een scene gewild waarin duidelijk werd waarom hij voor Rose koos. Ik denk dat de film beter af was als ze hem een kleinere rol gaven, maar het verhaal wat om hem heen is verteld is zo weergaloos krachtig dat ik het niet meer als een minpunt wil meerekenen.

Eén van mijn persoonlijke favorieten films die beter word iedere keer dat ik het zie. Een ervaringsfilm die je meeneemt op de Titanic en je vervolgens stapsgewijs het zinken van dichtbij laat meemaken. Sterke personages, mooie muziek en sfeervolle beelden. Er is één personage waar ik niet helemaal achtersta en waarvan ik denk dat de film beter af was als hij er minder in voorkwam, maar het verhaal wat om hem heen is verteld overstijgt bij verre verte dit minpunt.

geplaatst: 24 januari, 17:34 uur [permalink]
super film die ik al vaker gezien heb. maar dit blijft een geweldige film.en hele goeie acteurs die er in spelen.ja binnen kort maar weer eens zien super.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 24 januari, 17:55 uur [permalink]
Supernatural schreef:
binnenkort maar weer eens zien.

Draait binnenkort weer eenmalig in de bios!

geplaatst: 24 januari, 17:59 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Draait binnenkort weer eenmalig in de bios!

ok super mischien dat ik dan even naar de bios ga.

geplaatst: 13 februari, 21:08 uur [permalink]
Afgelopen weekend voor het eerst in jaren weer eens opgezet, op bluray. Die had ik al een dik jaar in bezit, maar was er nog niet aan toegekomen. Wederom weer enorm genoten van de film, die al jaren op plek 2 in mijn top 10 staat, maar waar ik eens over ga denken of dit niet gewoon mijn nummer 1 film moet zijn. Ik voel zoveel bij deze film. Het is zo'n waanzinnig pakkende love story, net als dit de ultieme rampenfilm is. Of het nu een rampenfilm met een love story is of een love story in een rampenfilm maakt me niets uit; beide gedeeltes zijn tot in de perfectie uitgewerkt. Sowieso wordt het verhaal van Rose en Jack natuurlijk op sublieme wijze gebruikt om je als kijker elke plaats van het schip te laten zien. Inclusief met de mooiste filmsoundtrack die er is.

Ik luister nog regelmatig naar de prachtige klanken van James Horner. De muziek is echt een groot deel van de kracht van de film. Neem nu de droomscène op het einde (ik las trouwens dat er alleen maar mensen in die droom voorkomen die overleden zijn bij de ramp, als afsluiting voor Rose die daarna met haar leven door ging en niet de mensen die de ramp wel overleefd hebben zoals haar moeder en haar verloofde Cal), die is al ongelofelijk krachtig, maar de muziek maakt het echt af. Dat einde is met die scene en de beelden van de foto's van de oude Rose sowieso 1 van de meest pakkende eindes die ik in een film heb gezien. Titanic duurt 3 uur, maar had van mij ook 4, 5 of 6 uur mogen duren. Elk moment is gewoon zo mooi. Zoveel details, zoveel perfectie.

Ook maar eens de extra's bekeken, met onder andere 2 hele goede docu's en een stel verwijderde scenes. Dan merk je wel weer hoe belachelijk veeleisend James Cameron was en hoe ze er nooit rekening mee hielden dat dit een waanzinnige kaskraker zou worden.

Uiteraard 5*, die blijven wel staan.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 14 februari, 12:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
TragieStar.* schreef:
Mooie recensie!

Maar ik vroeg me af waarom je de motivatie van Cal niet snapt?
Het is toch duidelijk dat Cal verder wil met Rose, omdat hij verliefd op haar is, maar zij hem eigenlijk niet wilt. Hij wordt jaloers op Jack en hij kan het niet aanzien dat zij met hem ervan door gaat terwijl hij alles voor haar over heeft. Cal heeft geld zat en hoeft zich daarom niet verplicht te binden met Rose om te overleven, maar je kan toch ook voor iemand vechten als je gewoon van diegene houdt?

Beetje late reactie, maar ik zat eens door dit topic te bladeren nadat ik de film vorige week opnieuw had bekeken en kwam deze discussie over Cal tegen. Ik denk er wel anders over, wat mij betreft zijn zijn beweegredenen waarom hij met Rose heeft vrij helder, volgens mij is hij helemaal niet verliefd op Rose, maar ziet hij haar als een statussymbool (denkende dat de familie van Rose nog altijd erg rijk is en Rose is een mooie vrouw) en zijn ze een soort van aan elkaar uitgehuwelijkt. Bij geen enkele scene voel je liefde tussen de twee en als de familie samen ergens is neemt hij eerder Rose's moeder Ruth aan de arm dan Rose zelf. Dat hij bijvoorbeeld een peperdure Heart of the Ocean ketting geeft is ook alleen maar omdat hij rijk is en zoiets een beetje ''hoort'' en omdat daarmee zijn rijkdom ook zichtbaar wordt. Als Rose uiteindelijk voor Jack kiest, dan gaat er bij Cal ook een knop om van ''als ik haar niet krijg, dan niemand''. Puur uit egoïsme, niet uit liefde. Terwijl Jack haar wel een fantastisch leven zonder hem gunt, puur omdat hij van haar is gaan houden in die paar dagen.

avatar van Antonev
geplaatst: afgelopen vrijdag om 00:26 uur [permalink]
Een prachtig drama, dat me écht wist te raken. Het verhaal zelf is niet heel erg bijzonder, maar de sfeer, de drama en de romantiek waren fantastisch. Ook de chemie tussen Dicaprio en Winslet was prachtig en bracht deze film naar een hoger niveau. Dit is niet een film die ik jaarlijks uit de kast trek, eerder eens in de 5 jaar. Zo blijft voor mij de magie behouden.