Titanic (1997)

Drama / Romantiek

geregisseerd door James Cameron
met Leonardo DiCaprio, Kate Winslet en Billy Zane

De 17-jarige rijke Rose DeWitt Bukater wordt door haar familie gedwongen om zich met Cal Hockley te verloven en binnenkort te gaan trouwen. Tijdens de eerste tocht over de Atlantische zee van de Titanic, een gigantisch passagiersschip dat onzinkbaar wordt geacht, besluit ze zelfmoord te plegen. Ze wordt echter gered door Jack Dawson, een derde klasse-passagier. Ondanks hun totaal verschillende afkomst worden ze vrienden en al snel groeit de liefde tussen hen allebei.

Dit is voor mij de allerbeste film op basis van waargebeurde feiten. Nooit eerder is er daarna een film uitgebracht die kan tippen aan deze. De film was lang maar mocht van mij nog veel langer duren. Wat een mooi verhaal ,romantiek en spanning.

avatar van Vidi well
Titanic kwam uit toen ik als puberjochie door de middelbare school slofte. Zelf had ik de film nog niet gezien, maar vrijwel alle iets oudere leerlingen hadden het erover, de soundtrack van Celine Dion stond wekenlang op 1 in de top 40, en de Break Out en de Hitkrant stonden vol met artikelen over deze film en de hoofdrolspelers.
Je kon niet om deze film heen. Wat me echter het meest is bijgebleven, is dat het vooral gezien werd als een meidenfilm vanwege Dicaprio, en dat jongens altijd maar weer zeiden dat de film pas goed werd “na de aanvaring met de ijsberg.”

Toen ik de film enige tijd later dan eindelijk zag, begreep ik deze kritiek dan ook niet.
Deze film staat namelijk als een huis van begin tot eind. De raamvertelling op het onderzoeksschip (in koele blauwe kleuren) en het geromantiseerde verleden (in gouden kleuren) sprak mij enorm aan als tiener, vanwege de hopeloze romantiek die in dit verhaal schuilde. Wellicht hielp het mee dat ik zelf tekenaar was/ben, en mezelf dus enigszins kon identificeren met Jack Dawson. Maar zeg nu zelf, wie wil nu als tiener niet zelf ook in zo’n intense liefdesrelatie verdwalen?

De eerste helft is vooral karakterintroductie en bouwt de personages goed op. Jack Dawson wordt neergezet als een vrije geest die rijkdom haalt uit het leven, in plaats van uit bezit. Rose daarentegen zit gevangen in haar chique adelijke leven en schreeuwt bijna letterlijk om vrijheid.
Twee verschillende zielen die elkaar vinden, en die vrijheid en liefde ontdekken voordat de boel naar de kelder gaat. Dit alles wordt uiteraard bekritiseerd door personages die kil en harteloos lijken, maar die zelf ook met hun begrijpelijke problemen kampen (Rose’s moeder maakt zich zorgen om de financiën van de familie, probeert de schijn op te houden, en ziet Jack als een gevaar. Hockney probeert zijn minderwaardigheidscomplex te compenseren met geld en zakelijk succes, terwijl hij gefrustreerd is omdat hij de liefde van zijn verloofde niet kan krijgen).

Al deze karakteropbouw zorgt ervoor dat we in de tweede helft van de film spectaculaire scenes ondergaan. Niet alleen visueel, maar ook emotioneel omdat we deze karakters zijn gaan kennen en dus goed kunnen begrijpen. Je leeft volop mee bij elk spannend moment, en de claustrofobische sfeer maakt het alleen maar intenser. De visuele actie die we volop te zien krijgen was ongekend voor die tijd, en maakt nog altijd indruk.

Titanic is een meesterlijke film, een romantisch sprookje tegen een achtergrond van een waargebeurde tragedie. Deze film heb ik wellicht al 10 keer gezien, maar ik zou hem vanavond zo weer kijken. Een film met veel warmte, humor, sentiment en actie, die begint als een rustig rondje in een carroussel, maar eindigt als een waanzinnige achtbaanrit, waardoor de drie uur voorbij lijken te vliegen.

avatar van rep_robert
Erg jammer, want deze klassieker heeft allang een briljant vervolg gekregen. Ik heb hem zelfs op dvd.

Titanic II (2010)

Parzival0415
Titanic

Dit is voor mij de allerbeste waargebeurde film aller tijden. Nooit eerder is er een film uitgebracht die zo goed is als deze. Wat een mooi verhaal,romantiek en spanning.

avatar van Vdk_Movie
Dit blijft de perfecte film voor bij een date