The Matrix (1999)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

De computerhacker Neo (Keanu Reeves) komt er achter dat het leven op aarde niets meer is dan een computersimulatie, opgezet door machines om de mensheid in bedwang te houden. Hij wordt door enkele vrijheidsstrijders uit deze "Matrix" gehaald, en samen met hen begint hij een strijd tegen de machines, om de mensheid haar vrijheid weer terug te geven.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Lange leren jassen, zonnebrillen, enorme mobiele telefoons en Rob Zombies Dragula in een donkere club; met films als The Matrix - en Blade - vlieg je even terug naar eind jaren 90, waarin dit soort dingen enorm cool waren. Dat is leuk om te zien, maar ik blijf erbij dat ik niet snap hoe zoveel mensen deze film nog steeds als geniaal bestempelen. Want ik zie bij The Matrix niet veel meer dan een aardige, goed verzorgde actie-scifi met een paar iconische scènes en verder een hoop gebrabbel. De film introduceert een wat ingewikkelde wereld, met als gevolg dat we de halve film aan het luisteren zijn naar uitleg over hoe het in elkaar zit. En niet alleen aan het begin, het gehele script zit vol met uitleg-dialogen. En meestal niet rechttoe rechtaan, men blijft het liefst zo vaag mogelijk, zodat Keanu Reeves de hele film alleen maar vragen stelt. Serieus, ik geloof dat tweederde van zijn dialogen een variant op ‘wat is dat?’ is. De rest van de personages zijn overigens niet minder aan het herhalen, zij blijven steevast doorzeuren over of Neo de ware is, ja of nee. Dat gaat gevoelsmatig eindeloos door.

Deze momenten worden afgewisseld met een hoop actie en bijzondere visuals. Een deel daarvan is nog steeds bijzonder geslaagd (als Reeves wakker wordt in die pod), anderen zijn vrij ernstig gedateerd. CGI van het kaliber ‘de climax van Spawn’ krijgen we hier weliswaar niet, maar tijdens bepaalde actiescènes (zoals de achtervolging met Trinity in de openingsscène) zijn de effecten echt foeilelijk. Ik denk zelfs voor die tijd. Andere momenten, zoals de slowmotion en de 360 graden camera-bewegingen, verdienen misschien geen schoonheidsprijs meer, maar je kunt nog wel zien waarom ze iconisch zijn geworden. De creativiteit verdient nog steeds een pluim. Soms krijg je even wat standaard knokwerk of pistoolgeweld en dat gaat opvallend snel vervelen, maar zodra men wat creatief met de actie omgaat is het enorm leuk. Cheesy en soms lelijk, maar wel erg leuk.

Erg karig bij The Matrix zijn echter de personages. De film leunt een groot deel op de zogenaamde chemie tussen Neo en Trinity, terwijl die twee dus 0,0 chemie hebben. Beide staren elkaar de hele film levenloos aan en mompelen wat, maar was dat gestaar en gemompel met passie. Het spel van beide is ook niet echt overtuigend, Reeves bewijst ook hier weer geen acteerwonder te zijn. De enige die eruit springt is Hugo Weaving, omdat hij zó over de top is dat het leuk wordt. Elke zin uit zijn mond klinkt hilarisch. De rest van de personages en acteurs zijn eigenlijk maar zo zo, het is vooral een klus om die inwisselbare lui in het team van Morpheus uit elkaar te houden. Eentje heeft een wit pak. De ander is jong. Veel verder kom ik niet.

3 sterren.

avatar van FunkStarr
Zelfs deze is me na herziening echt heel erg tegengevallen. Het 2e (en vooral 3e) deel waren een ware hel om doorheen te komen maar ook hier kwam ik nu niet zonder slag of stoot meer doorheen. Gaat dus van een hele dikke voldoende naar een hele krappe met hakken over de sloot voldoende. De gehele trilogie doet me helemaal niets meer en ik hoef deze films ook nooit meer te zien. Wel leuk dat het nummer Mindfields van The Prodigy (mijn favoriete Prodigy nummer) nog even voorbij komt.

avatar van Donkerwoud
Ik vond dit wel een aardig artikel over de simulatie-theorie uit o.a. 'The Matrix' (1999). The Simulation Hypothesis: are we living in a video game? - Vox

avatar van Bad Kitty
Klassieker.
Je moet wel even verder denken dan standaard verhaaltje.
Anders wordt het een lastig verhaal.

Heeft destijds veel indruk op me gemaakt.
Nu iets minder merk ik. Maar toch geïntrigeerd afgekeken. Was ook verliefd op Reeves dus jah....

avatar van Lovelyboy
Dodge this!

Een alweer uit '99 stammend grensverleggend meesterwerk van de Wachowski broers, tegenwoordig transgender onder de namen Lilly en Lana, die destijds hoge ogen gooiden qua actie, stijl, sfeer en een ronduit aparte verhaal. Maar geldt dat 20 jaar later nog steeds? Al geruime tijd keek ik er tegen op deze film, eigenlijk de trilogie, te herzien. Bang dat vooral de indrukwekkende actie van deel 1 tegen zou vallen...maar...

De begin scene waar Trinity in het nauw gedreven wordt voelt wat geforceerd. De Warshowski's willen meteen hun visitekaartje afgeven en waar de scene met de achtervolging op de daken 20 jaar geleden indrukwekkend was zit ik het nu met een dubbel gevoel uit. De montage is soms matig, de camera er soms te dicht op en de bewegingen te houterig. Even vrees ik het ergste...

Maar dan toch; een best wel boeiend verhaal komt op gang met een uitstekende duister sfeer. De scènes aanboord van de hoovercraft zijn niet echt het summum maar sommige andere scènes zoals die met de snedige opmerkingen van het Orakel doen wel goed. Zo ook de ronduit iconische schietscene in de hal, iconisch, stijlvol en behoorlijk spectaculair, nog steeds. Een aantal malen wordt op mooie wijze de spanning opgebouwd en op uitmuntende wijze dingen gefilmd. Alle scènes rond de redding van Morpheus en de helicopter zijn briljant en prachtig in beeld gebracht. Dan zijn er de talloze gevechten zoals het gevecht tussen Morpheus en Neo en het 'bullittime' moment op het dak. Interessant in de 'making of' te zien hoe lang men in training en afgebeuld is voor al deze gevechten.

Reeves is degelijk, vooral Fishburne valt op als de koele soms wat zelf ingenomen leider, Weaving lekker als Mr. Smith, het orakel vind ik ook geweldig, de stijl en de muziek past op geweldige wijze in elkaar en dan is er nog de licht filosofische inslag over voor je zelf denken, wat realiteit is, dat drempels alleen in je geest bestaan en een stukje lotsbestemming. Al met al komt de film dan toch nog goed en overtuigend uit de verf als stijl en sfeervol geheel. De vermaak factor is nog altijd hoog mits ik het toch niet meer inschaal op het niveau van vroeger. Een acceptabele vier sterren is mijn beoordeling.

gisteren ook gezien en de tand des tijds is niet goed voor de film.
Maar hij vermaakt wel de volle speelduur en er is weinig tijd voor adempauzes.
Ook ik zag geen chemie tussen Neo en Trinity en de film is erg pretentieus in zijn diepere gedachtes.

Leuk om Moss en Joe Pantoliano wederom samen te zien spelen al kwam Memento hierna pas

bart007bond schreef:
Compleet onbegrijpelijke film, totaal niet te volgen.
Keanau Reeves is 1 van de meest overschatte acteurs (alleen John Wick is goed).
Houterig geacteerd en Moss is niet om aan te gluren.
Volkomen belachelijk dat films als deze weer een re-release krijgen en zelfs de grote zalen in beslag nemen.
Als er nou nog wat aan veranderd, nee zelfde film, onbegrijpelijk dat bioscopen zich hiervoor lenen.
Geld niet alleen voor deze film, voor alle films die re-release krijgen, geld uit de zak klopperij.
1e deel met moeite moeten uitkijken, wat mij betreft de slechtste trilogy in de filmgeschiedenis.

Waarschijnlijk heb je dan gebrek aan fantasie. ik vind dit 1 van de beste films ooit gemaakt. gisteren weer eens opnieuw gekeken op het puntje van mijn stoel. ik werd helemaal door de film meegezogen dat ik mezelf ook in de matrix waande. ging er helemaal in op .geen enkel besef van tijd meer en schrok telkens wakker van de reclame tussendoor. vannacht heb ik zo lekker gedroomd .voor mij 5 sterren

Meningen kunnen verschillen gelukkig.

bart007bond schreef:
Meningen kunnen verschillen gelukkig.

Ik moet toch even reageren.....ik vind een 0,5 stem voor deze film bizar. Het lijkt meer op een soort statement; kijk mij eens.... Het kan je smaak niet zijn, maar de film zit in vele opzichten goed in elkaar en was in zijn tijd origineel en vernieuwend. Waar is je hele grote onvoldoende op gebaseerd? Is het omdat je de film over gewaardeerd vindt? Dan is dit geen "objectieve" beoordeling.
Overigens vindt ik 5.0 sterren vaak ook overdreven.

Ik vind zelf 4* voor deze film echt vreemd en overdreven.

avatar van John Milton
Gelukkig hoor ik daar niet bij, dat gekke 4* volk

Zwaagje schreef:
vindt ik.

Uier schreef:

Oeps.......een "t" die mijn hele betoog onderuit haald.........

Onderhond schreef:
Ik vind zelf 4* voor deze film echt vreemd en overdreven.

Jammer hoor. Het gaat mij om argumenten op basis waarvan je een film waardeert; dat is alles. Een moraalridder die valt over een "t" teveel of nu over mijn 4,0 stem voegt niets toe aan een discussie of mening over een film. Ik had me moeten inhouden denk ik. Voor mij is deze zinloze discussie gesloten. Dan kan het weer over de film gaan; ben je aan het kijken?

Zwaagje schreef:
Het gaat mij om argumenten

Daar lijkt het toch niet op.

bart007bond geeft er niet veel, maar de weinige kritieken die hij geeft negeer je gewoon en binnen de korste keren wordt er geopperd dat een lage stem niet veel meer dan een statement zou zijn.

Ik heb de film (ongeveer) rond de tijd van release gezien trouwens. De CG was toen ook al relatief matig, het concept en verhaal een samenraapsel van andere (/betere) films en sommige scenes zijn gewoon schaamteloze kopies. Ieder zijn pleziertje natuurlijk, maar wie wil kan genoeg aanmerken op deze film.

Als ik een 0.5 geef is dat omdat ik de film helemaal niets vind.
Ik snap niets van deze film, vind het houterig geacteerd en de dame niet knap.
Ik geef nooit, een film een slechte beoordeling om te schoppen tegen mensen die het wel een goede film vinden.
Ik heb gewoon vaak een andere smaak dan andere mensen.
Wat ik top vind, vinden veel mensen flop.

bart007bond schreef:
Als ik een 0.5 geef is dat omdat ik de film helemaal niets vind.
Ik snap niets van deze film, vind het houterig geacteerd en de dame niet knap..

Nogal oppervlakkige en onnozele redenen om een film af te branden. Ieder zijn eigen mening en smaak, maar dit soort argumenten zeggen natuurlijk niets over de kwaliteit van een film.

prima, rot deze onnozele nietsnut wel van dit forum.
Ik heb geen verstand van film.
Deze kloothommel zegt vaarwel

Ik word hier altijd aangevallen op het feit dat ik een film niet goed vind.
Dan deugt mijn mening niet, dan heb ik geen verstand .
Voor de laatste keer : ik haat de matrix, snap er niks van.
Maar kennelijk mag ik dan nog geen 0.5 geven, want dan is het schoppen.
Dit is mijn mening maar kennelijk ben ik maar een ongeloofelijk domme filmkijker die niet jullie intellect heeft.
Jullie zijn slim, ik ben in jullie ogen een sukkel.

Kennelijk is the matrix the holey grail en o wee als je kritiek hebt.
Dan is het mis, heb je geen verstand van film, ben je een raddraaier, een onnozelaar en een schopper.

avatar van Uier
0,5* geven als je een film ruk vindt mag zeker. Maar het blijft onnozel als je dit waardeert omdat je de film niet snapt. Daar verandert je slachtofferrol helemaal niks aan.

bart007bond schreef:
Ik word hier altijd aangevallen op het feit dat ik een film niet goed vind.
Dan deugt mijn mening niet, dan heb ik geen verstand .
Voor de laatste keer : ik haat de matrix, snap er niks van.
Maar kennelijk mag ik dan nog geen 0.5 geven, want dan is het schoppen.
Jullie zijn slim, ik ben in jullie ogen een sukkel.

Maak je niet zo druk Bart. Natuurlijk mag iedereen zijn mening geven; dat bedoel ik helemaal niet. Een 0,5, maar ook een 5,0 is wel heel extreem; dat wilde ik aangeven. Alsof er geen enkele film slechter (of beter) zou zijn. En het is niet mijn bedoeling iemand persoonlijk aan te vallen ofzo. Even goede vrienden; blijf maar gewoon je mening geven; als ie maar tussen de 2.0 en 4.0 zit.
En dat laatste is een grapje en een beetje zelfspot!!

bart007bond schreef:
Kennelijk is the matrix the holey grail en o wee als je kritiek hebt.

Zou je leven niet veel leuker zijn als je gewoon een eigen mening vormt en geen fuck geeft wat anderen daarvan vinden? Maak je druk joh. Op een forum heb je nu eenmaal discussie en afwijkende meningen, moet je mee leren leven. Anders had Onderhond al 15 jaar in een psychiatrische inrichting gezeten

Uier schreef:

Flauwekul. Als iemand een film niet snapt, dan kan dat ook aan de film liggen. Of aan hoe je een film hebt beleefd. Als Bart de film veel te lastig vond, dan heeft hij een legitieme reden om 'm flut te vinden.

avatar van Uier
Ik snap je argument niet. Waardeloos argument dus.

Zoiets bedoel je?
En zoals ik al zei heeft hij zeker het recht om de film flut te vinden. Ik kan me alleen niet vinden in de motivatie, maar daar hoeft hij zich niet voor te verdedigen.

avatar van Zwaagje
Zo.....en nu stoppen allemaal hè? Ik heb spijt als haar op mijn hoofd; had niet moeten reageren. Laten we weer over de film hebben. Gisteren herzien en dit deel spreekt mij nog steeds het meest aan. Toendertijd vernieuwende opname techniek met die vertraagde scenes; verveeld me ook nu niet. De.twee delen hierna waren toendertijd een teleurstelling. Het verhaal ken je inmiddels en dus minder verassing. Blijft over de actie en die ging me vervelen.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Anders had Onderhond al 15 jaar in een psychiatrische inrichting gezeten

Ook daar hebben ze wifi, dus je weet het niet ...

Onderhond schreef:

Ook daar hebben ze wifi, dus je weet het niet ...

Het typt wel lastig, in zo'n witte jas zonder mouwen.

Thanx ajax

avatar van Brave-Neo
bart007bond schreef:

Voor de laatste keer : ik haat ........, snap er niks van.

De nummer 1 oorzaak van veel ellende en geweld in de wereld... beste medicijn is je te verdiepen wat je haat....

En zo moeilijk te snappen is The Matrix nu ook weer niet.... accepteren als een mogelijkheid voor velen blijkbaar lastiger ook al heeft o.a. ook Stephen Hawkins meerdere malen gewaarschuwd voor de gevaren van ( robots ) met kunstmatige intellegentie

avatar van pvl63
Vage film gebouwd rond het idee dat machines mensen als batterijen gebruiken. Als je van veel actie houdt is het misschien wel een aardige film, verwacht niet een goed door dacht verhaal.

avatar van Kronos
pvl63 schreef:
Vage film gebouwd rond het idee dat machines mensen als batterijen gebruiken.

Misschien meer symbolisch opvatten. Het is puur entertainment maar wel zo doordacht dat er filosofisch ook wat te smullen valt.