The Matrix (1999)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

De computerhacker Neo (Keanu Reeves) komt er achter dat het leven op aarde niets meer is dan een computersimulatie, opgezet door machines om de mensheid in bedwang te houden. Hij wordt door enkele vrijheidsstrijders uit deze "Matrix" gehaald, en samen met hen begint hij een strijd tegen de machines, om de mensheid haar vrijheid weer terug te geven.

avatar van pvl63
Vage film gebouwd rond het idee dat machines mensen als batterijen gebruiken. Als je van veel actie houdt is het misschien wel een aardige film, verwacht niet een goed door dacht verhaal.

avatar van Kronos
pvl63 schreef:
Vage film gebouwd rond het idee dat machines mensen als batterijen gebruiken.

Misschien meer symbolisch opvatten. Het is puur entertainment maar wel zo doordacht dat er filosofisch ook wat te smullen valt.

avatar van macrobody
bart007bond schreef:
Kennelijk is the matrix the holey grail en o wee als je kritiek hebt.
Dan is het mis, heb je geen verstand van film, ben je een raddraaier, een onnozelaar en een schopper.

Nee hoor, dan zit je gewoon IN de matrix en sta je absoluut niet open voor alternatieven. Maar dat geeft niet, we hebben ook simpele volgelingen nodig. Stel je voor dat we allemaal zouden gaan nadenken...

Ik ben maar een simpele ziel

Blijft toch een sterke film!

Hele sterke film

Nog een keer een kans gegeven.
Nog waardelozer dan eerst.
Onbegrijpelijk, slechte cgi, saaie en lelijke acteurs.
Voor mij de absolute nr 1 in mijn slechtste films EVER

En dan te bedenken dat John Wick ook met Keanau is. Daar vind ik hem badass

Leuk concept, het idee dat we gebruikt worden als batterijen voor superrobots is ergens wel belachelijk, maar The Matrix zelf is dan erg leuk bedacht. In mijn ogen niet zo diepgaand als de meeste mensen beweren, maar het is een leuk uitgedachte wereld met een leuk verhaal, prima entertainment. De gevechten hier zijn prachtig gechoreografeerd, en de actiescenes zijn van goeie kwaliteit. De karakters zijn harstikke cool allemaal, met zonnebril (Morpheus heeft er een zonder pootjes!) en lange leren jassen en al, alleen blijf ik Keanu Reeves echt een stijve acteur vinden. En het zogenaamde liefdesverhaal was absoluut niet overtuigend, zoveel interactie hebben Neo en Trinity nieteens gehad. De special effects zien er vandaag de dag nog steeds prima uit, en er zit een lekkere soundtrack achter.

Leuke scifi-klassieker met een uniek concept, prima uitgewerkt, en de actiescenes zijn topvermaak, 4,0!

avatar van Sergio Leone
Slecht.

Heel, heel lang geleden eens gezien toen ik een jaar of 12, 13 was. Nu dan eens een deftige kijkbeurt gegund, maar de film blijft voor mij even zwak. Het door velen als diepgaand beschouwd plot is m.i. een simpele kapstok voor een vrij doorsnee actiefilm. Het filosofische gezwets dat ik geregeld hoor van Matrix-fans ontgaat mij volledig. Niettemin kan ik wel begrijpen dat de film een soort cultstatus zou hebben, maar dan eerder door het eigen gothic/emo-achtige sfeertje dat voornamelijk in de eerste helft redelijk aanwezig is: de groene filter, de bleke hoofdpersonages met lange zwartleren jassen en zonnebril. Het heeft iets ontzettend fout, maar is anderzijds net hetgeen wat de film kijkbaar maakt.

Want voor de cast hoef je het niet te doen. Keanu Reeves, Hugo Weaving, Laurence Fishburne: ik vind ze allemaal ontstellend zwak of miscast, tenzij natuurlijk er met houterige klaas Reeves of de overacting van Weaving voor het cultgehalte gekozen is.
Mij doet het alleszins niets. Hier en daar nog wat decorstukken en designs die enigszins de moeite zijn, maar verder weinig soeps, deze sci-fiklassieker(?).

avatar van Woland
Ik vond het best leuk om dit na lange, lange tijd weer eens gezien te hebben. The Matrix is een film met reputatie, waarvan vele aspecten allang als een soort van cultureel canon beschouwd kunnen worden. Maar uiteindelijk is het ook wel een beperkte film; het idee is leuk, maar is én lang niet zo diep als velen beweren (laat staan origineel of complex), én zit ook niet zo heel consistent in elkaar. De film komt ook regelmatig nogal gedateerd en cheesy over, met de niet hele geweldige special effects, maar vooral door de stijlkeuzes: dat geneuzel met lange zwarte leren jassen en zonnebrillen, de kung fu gevechten, de deus-ex-machina tijd- en ruimtemanipulaties. Maar net zoals ik van vele B-films kan genieten, heb ik me hier alsnog als guilty pleasure prima mee vermaakt, en ik denk dat de vervolgen dit weekend ook nog wel langs gaan komen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Ik kan me voorstellen dat first time viewers The Matrix overroepen vinden want er valt best wel wat op aan te merken. Ik had bij herziening eigenlijk ook wel een mindere waardering verwacht, maar ik ben toch weer aangenaam verrast. Het concept blijft namelijk ijzersterk, de keus tussen de rode en de blauwe pil en het beeld van de onafzienbare rijen menselijke batterijen iconisch en Reeves is voor de verandering prima gecast in de hoofdrol, wat ook gezegd mag worden van Fishburne en met name Weaving- de laatste zal waarschijnlijk eeuwig geassocieerd worden met agent Smith. De special effects ogen nu wat gedateerd maar vond ik nog meer dan acceptabel- al is de overdreven voorliefde van de Wachowski's voor rondvliegend gruis en vallende patroonhulzen evident. De gevechten zijn verder vlot gemonteerd en prima uitgevoerd (zeker voor niet-martial arts specialisten) en hoewel de bullet time momenten nu niet meer dezelfde impact hebben is het niet moeilijk voorstelbaar waarom men er destijds zo enthousiast over was.

De regisseurs hebben er duidelijk voor gekozen de nadruk op actie te leggen, een keuze die niet eens zo verkeerd uitpakt, toch had er m.i. nog wel wat meer gedaan kunnen worden met het concept van de matrix. Dat Neo na de waarheid te hebben geleerd ontkennend reageert en later nog even mompelt dat zijn hele leven tot nu toe een leugen was lijkt me geen recht doen aan de impact die een dergelijke eyeopener zou hebben. Je zou toch op zijn minst verwachten dat hij daarna zijn familie, vrienden, een collega desnoods ervan probeert te overtuigen ook zo'n rood pilletje te nemen, al dan niet onbewust- met alle gevolgen van dien. Het had een iets diepere discussie opgeleverd dan de nu terloopse opmerking van Cypher dat hij achteraf liever de blauwe pil had genomen. Een wat zwaarder punt van kritiek is dat de wereld anno 2199 er erg nep en lelijk uitziet, dat had toch wel veel toffer verbeeld kunnen worden- maar misschien was het geld op en moesten er keuzes gemaakt worden.

Hoewel gevoelsmatig niet eens zo oud, is The Matrix inmiddels wel een klassieker te noemen. De kenmerkende stijl, de big beat-klanken, de toen spectaculaire SFX en het verontrustende verhaal maken van de film een icoon van de jaren 90. Het is grappig de comments van bijna 20 jaar terug op bladzijde 1 even terug te lezen: deze film deed echt wel iets bij veel mensen.

Gisteren deze film voor het eerst sinds jaren weer herzien.

Wij vonden hem nog steeds briljant.

De aanleiding om hem weer te kijken was de film Dark City, die deels op dezelfde sets is opgenomen als The Matrix, maar een jaar ouder is. Waar Dark City echt aanvoelt als een oude film, heb ik dat gevoel bij The Matrix niet.
Natuurlijk staan er meer telefooncellen op straat in 1999, maar de enige technische opmerking - en dat is vooral het 'nadeel' van de huidige hoge resolutie schermen - is wellicht dat je soms wat duidelijk kunt zien dat een scene voor een green screen is opgenomen.
Dat zie je denk ik vooral als je de film al kent, en dus tijd hebt om op details te gaan letten.

Het enige waar ik nog steeds moeite mee heb zijn de Sentinels. Ik vind ze stom, overbodig, en lelijk.
Voor dat, en het zichtbaar zijn van het gebruik van green screens trek ik 0,5 ster af.

4,5* dus.

Overigens:
Dat mensen die de film nu pas voor het eerst zien niets spectaculairs zien kan ik me voorstellen; alles wat vernieuwend was in deze film is vele malen gekopieerd in andere films, en heb je dan allemaal al eens gezien.

avatar van JoeCabot
Badass, nog steeds.

En dan heb ik het eigenlijk niet eens over de pompende actie of de coole effecten. De grootste troef van deze film is wellicht de koppigheid van de Wachowski’s, die een idee hadden en dat compromisloos doorgedrukt hebben.

Het hele plaatje klopt tot in de kleinste details. Achter ieder shot gaat een hoop denkwerk schuil. The Matrix dompelt je onder in een cyberpunk-onderwereld en laat je twee uur lang niet meer los. Ziedaar de essentie van sterke cinema

Helemaal perfect is deze film echter ook niet. Zo moet je er wel wat kitsch en een occasionele foute oneliner bijnemen. Voorts hadden de Wachowski’s wat vaker de schaar mogen bovenhalen in de montagekamer. Vooral bij het slotstuk lijkt het alsof ze last hadden van keuzestress… Net wanneer je denkt dat het erop zit, volgt er een nieuwe slotscène, gevold door nog eentje etc. Het levert wel vuurwerk op, maar op een gegeven moment mag het ook gewoon stoppen.

Anyway, het blijft een geweldige trip. De 4* blijven dus mooi staan.

ongelofelijk, onbegrijpelijk, niet goed

avatar van eltorro
Uier schreef:
Ik snap je argument niet. Waardeloos argument dus.

Zoiets bedoel je?
En zoals ik al zei heeft hij zeker het recht om de film flut te vinden. Ik kan me alleen niet vinden in de motivatie, maar daar hoeft hij zich niet voor te verdedigen.

Ligt eraan wat het doel is van je argument, als je iemand ergens van wilt overtuigen heb je gefaald. Het is natuurlijk ook deels subjectief. Voor de rest wel een leuke vergelijking met de film.

avatar van Ummmagummma
Alles bestaat in een context.

Als je deze film nu voor het eerst bekijkt, anno 2020, lijkt hij wellicht niet zo bijzonder, de special effects zijn de afgelopen 20 jaar gemeengoed geworden, en de gemiddelde Netflix film of serie oogt op onderdelen beter.

Maar in de tijd dat dit uit kwam hadden nog maar weinig mensen een computer, smartphones bestonden nog niet en bij mij voor de deur stond ook een telefooncel. Deze film combineerde voor die tijd het summum aan SFX en CGI, twee decennia later zijn ze bij vlagen nog steeds indrukwekkend.

Daarnaast was de opkomende automatisering en de eerste pogingen richting AI voor velen best bedreigend, Orwelliaanse beelden kregen we met de Matrix, waarbij mensen gehouden worden als dieren of planten, volledig gedomesticeerd en gecontroleerd na de ondergang van de aarde, door dezelfde mensen veroorzaakt, een thema dat actueler is dan ooit.

Het verhaal steekt goed in elkaar, al moet je sommige absurde zaken voor lief nemen, het realiteitsgehalte is laag, zie het kweken van mensen. Maar dat doet niks af aan de dystopische onderliggende filosofische vraagstukken die eerder (Blade Runner) maar ook later in alle betere cultfilms oproepen.

Een perfecte film dan? Nou nee. Keanu is soms echt een houten klaas, Fishburne en Weaving schmieren dat het een lieve lust is maar maken het surreële karakter alleen maar sterker.

Toch zit deze in de Top 10, omdat de film alles heeft wat een goede film nodig heeft, en omdat het één van de trendsetters was.