The Matrix (1999)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

De computerhacker Neo (Keanu Reeves) komt er achter dat het leven op aarde niets meer is dan een computersimulatie, opgezet door machines om de mensheid in bedwang te houden. Hij wordt door enkele vrijheidsstrijders uit deze "Matrix" gehaald, en samen met hen begint hij een strijd tegen de machines, om de mensheid haar vrijheid weer terug te geven.

avatar van AC1
AC1
Basto schreef:
Vandaag herzien, bijna 20 jaar oud, maar met gemak de beste actiefilm van de afgelopen 20 jaar. Zowel inhoudelijk, visueel als qua actie was dit baanbrekend. Daar kan geen Marvel of nieuwe Star Wars tegen op.

Zelfs geen oude Star Wars!

Net als Terminator heeft the Matrix iets mythologisch (in de trant van machines nemen de controle over), zie bijvoorbeeld hier:

Before You Scroll Down, WATCH THIS! One of The Most Eye Opening Videos - YouTube

This Will Leave You Speechless! - One of The Most Eye Opening Videos - YouTube

Deze film heb ik altijd links laten liggen, omdat ik dacht dat het een over-the-top onzinnige actiefilm was. Tot ik hem gisteren bekeek... Wow, wat een knap verhaal zit er in deze film! Echt één van de beste plots die ik ooit in een film zag, wat mij betreft vergelijkbaar met een aantal Nolan-toppers.

De enige scène die me qua actie enigszins stoorde was degene waar ze het gebouw binnendringen om Morpheus te bevrijden. Het aantal kogels dat ze daar 'ontwijken' is wat mij betreft wat over-the-top en had niet gehoeven. Vooral omdat hij pas later in de film in zichzelf gaat geloven en beseft dat hij 'the one' is en daardoor bijzonder krachtig is in The Matrix. Vanaf dat moment ben je als kijker ook mee, en kan je wel aannemen wat hij allemaal voor elkaar krijgt.

Deze scène kan ik echter door de vingers zien binnen het geweldige geheel.

Absolute topper op alle vlakken!

avatar van Bennie1112
Na al veel lovende reacties gezien en gehoord te hebben ben ik The Matrix gaan kijken. Grote kans dat dit mijn ervaring met de film in negatieve zin heeft beïnvloed. Ik werd gewoon niet als het ware het verhaal ingezogen. Dit terwijl de ideeën in de film reuze-interessant zijn. Het idee van een schijnwereld om ons heen vindt ik heel tof, maar toen ik de film keek kreeg ik geen 'wow' gevoel bij dit concept.

The Matrix vindt ik dus puur analytisch gezien een goede film, maar wist mij niet te raken of te vermaken.