The Matrix (1999)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

De computerhacker Neo (Keanu Reeves) komt er achter dat het leven op aarde niets meer is dan een computersimulatie, opgezet door machines om de mensheid in bedwang te houden. Hij wordt door enkele vrijheidsstrijders uit deze "Matrix" gehaald, en samen met hen begint hij een strijd tegen de machines, om de mensheid haar vrijheid weer terug te geven.

de grunt schreef:
We zitten er klaar voor!

4DX

Dat is gewoon Matrix light! Pak de blue pill!

avatar van Flat Eric
Een actiefilm voor computernerds.

Ondanks dat de film 20 jaar oud is oogt hij nog redelijk fris. Alleen de telefonie zoals de mobiele telefoons formaat baksteen en de stand-alone / payphones verraden dat we met een oudere film te maken hebben. De film is bij vlagen wat traag, vooral in het begin, maar de derde helft is lekker vlot en mooi in beeld gebracht. De moves, actiescènes en kleding zien er gelikt uit, maar in de goede zin des woords.
Niet echt mijn genre, maar op het grote bioscoopdoek goed te doen als klassieker die je ooit moet hebben gezien.

avatar van de grunt
John Milton schreef:
met name naar dat aspect ben ik wel benieuwd, wat vond je daarvan?

Vertel je ouwe, onwetende whiskybroeder maar eens hoe dat nou is :-p

JM

Het is zeker gaaf. De stoelen zitten erg comfortabel. Het is een aparte ervaring, je voelt wind, regen en mist. Bij actiescènes, schudden de stoelen je aardig door elkaar. Tijdens de rustigere momenten, zweef je als het ware mee met de camera. Er zitten vibrerende lagen in de stoelen, je voelt lucht vanuit meerdere kanten op je af komen en er kan zelfs sneeuw worden nagebootst + geureffecten.

Kortom Pathé gold member

avatar van goongumpa
Ben ook naar de 4DX-versie geweest. Al die kermistoeren kunnen helaas niet verbloemen dat de tijd niet zo aardig geweest is voor The Matrix. Het basisidee is goed, de uitwerking vrij braaf. De actiescènes zijn niet echt goed in beeld gebracht en de acteurs ogen houterig (behalve Weaving, die maakt er wel iets leuks van). De effecten beginnen al behoorlijke barsten te vertonen. En die look, die kostuums, die muziek.. Allemaal artefacten uit een andere tijd. Wel leuk om hem nog eens te zien, maar de waardering die ik er vroeger voor had, is toch grotendeels weg.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Eindelijk deze film gezien en op het grote doek geeft het zeker meerwaarde.
Wat mij vooral opviel is hoe goed de special effects er voor die tijd uitzagen en dat er genoeg hedendaagse films zijn die hier veel harder in falen, en dat 20 jaar later.
Dat The Matrix nog steeds staat mag duidelijk zijn, het verhaal is leuk gevonden en het idee is interessant. Keanu Reeves zet zijn rol goed neer, maar het is voor mij persoonlijk vooral Laurence Fishburne die er echt bovenuit kwam. Wat zet hij op een zeer overtuigende manier Morpheus neer zeg!

Er zijn wel bepaalde dingen die ik een beetje jammer vond, dat Cypher een "bad guy" schijnt te zijn bijvoorbeeld(en een cliché volle in dat) en dat Trinity tegen het einde opeens verliefd werd op Neo is ook niet al te verrassend. Stiekem trouwens ook best jammer dat ze niet nog een extra scene deden met "the woman in red"

Voor mij persoonlijk zeker geen meesterwerk, alhoewel ik wel begrijp waarom deze film zo geliefd is. Het genre is ook niet echt mijn genre, dit is zeker iets wat mee kan spelen.
Heb er wel van kunnen genieten en ook fijn dat het gewoon in de bioscoop kon.

Mescaline schreef:
Wat mij vooral opviel is hoe goed de special effects er voor die tijd uitzagen

De effecten waren toen niet echt super. Wel wat (relatief) inventief camerawerk, maar computer-technisch niet heel speciaal.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Onderhond schreef:

Heb mij er in ieder geval totaal niet aan gestoord, iets wat ik bij nieuwere films nog wel eens heb. Het is denk ik de creativiteit die het beter maakt.

avatar van Ajax&Litmanen1
I'm trying to free your mind, Neo. But I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.

De kans om The Matrix een keer in de bioscoop te zien laat ik niet lopen, ondanks dat ik er geen enorme fan van ben. Maar het is wel een film die op diverse vlakken revolutionair is geweest. Vooral de special effects en het baanbrekende verhaal mochten er wezen. Maar om te zeggen dat ik er nu weg van was, mweh.

Maar aangezien ik al jaren de trilogie eens opnieuw wilde bekijken en dit er nooit van kwam, was zo'n kans een mooie stok achter de deur om het nu wel te doen. En schijnbaar is de film nog steeds enorm populair, want de zaal zat vrijdagavond goed vol. Wel geinig dat mijn mening nauwelijks veranderd is. Nog altijd is The Matrix een knap gemaakte film en is het verhaal bijzonder uitgediept, maar tegelijkertijd wist het me emotioneel weinig te boeien. Ik had meer willen weten hoe de mensen zich voelen die beseffen dat hun leven nep is, dat alles wat ze doen niet bestaat. En doordat het allemaal niet bestaat, voelt de dreiging ook minder sterk aan. Gelukkig zijn de personages uit het goede kamp wel interessant. Neo, Morpheus, Trinity...prima. Zeker Laurence Fishburne overtuigt me echt. Keanu Reeves doet dit later in de film ook, vooral richting het einde als hij flink los kan gaan. De aanwezige actie is dan ook meteen een groot pluspunt, want met alle slow motion oogt het fantastisch. Nogal duidelijk dat games als Max Payne in die jaren hier flink inspiratie op hebben gedaan.

Binnenkort ook maar eens beide vervolgen bekijken en dat is dan mooi op tijd, aangezien er een vierde Matrix aan zit komen. Ben ik weer helemaal bij na deze eerste Matrix. Goede, sterke film, maar niet over de hele rit pakkend.

3,5* stonden en blijven staan.

Compleet onbegrijpelijke film, totaal niet te volgen.
Keanau Reeves is 1 van de meest overschatte acteurs (alleen John Wick is goed).
Houterig geacteerd en Moss is niet om aan te gluren.
Volkomen belachelijk dat films als deze weer een re-release krijgen en zelfs de grote zalen in beslag nemen.
Als er nou nog wat aan veranderd, nee zelfde film, onbegrijpelijk dat bioscopen zich hiervoor lenen.
Geld niet alleen voor deze film, voor alle films die re-release krijgen, geld uit de zak klopperij.
1e deel met moeite moeten uitkijken, wat mij betreft de slechtste trilogy in de filmgeschiedenis.

Compleet onbegrijpelijke film, totaal niet te volgen.
Keanau Reeves is 1 van de meest overschatte acteurs (alleen John Wick is goed).
Houterig geacteerd en Moss is niet om aan te gluren.

Toch juist mooi dat men de kans krijgt dit soort klassieker op het grote witte doek te zien. Los van of je m zelf goed vindt, zou je als filmliefhebber dit soort initiatieven juist moeten waarderen.

Vreemd trouwens dat je John Wick 3, vijf sterren geeft. Is immers zowel qua styling, als qua actie totaal van The Matrix afgeleid. En dan ook nog die houterige Reese, 20 jaar houteriger, in de hoofdrol.

De andere twee delen zijn overigens een stuk minder dan dit deel.

John wick lijkt totaal niet qua actie op The Matrix.
Heb Mr. Wick nog nooit zien vliegen.
Waardeloze film, al ruzie om gehad met collega's die het absoluut niet met me eens zijn.

bart007bond schreef:
John wick lijkt totaal niet qua actie op The Matrix.
Heb Mr. Wick nog nooit zien vliegen.

Ze maken gewoon gebruik van dezelfde kabeltjes en slow motion technieken. John Wick is zo mogelijk nog ongeloofwaardiger.

Ik ben groot filmliefhebber, maar zal nooit naar een film in de bioscoop gaan als ik hem thuis heb.

John Wick meer ongeloofwaardig, nooit!
Altijd nog meer geloofwaardig dan

avatar van Uier
Compleet onbegrijpelijke film, totaal niet te volgen.

Dat ligt dan echt aan jou. Misschien kun je het beter houden bij films die alles voorkauwen, waardoor je niet hoeft na te denken, wanneer dat niet je ding is. John Wick past inderdaad prima in dat straatje.

Basto schreef:
He, het gaat om enkele incidentele voorstellingen. Het is dus onzin dat een andere film helemaal niet meer zou draaien. Kans is veel groter dat de Lion King niet 36 keer maar 32 keer draait.

Of de Lion King draait 40 keer ipv 36 keer, The Matrix 3 keer en die 7 voorstellingen van het wat obscuurder filmpje zijn weg.

Trouwens, zoveel beter is The Matrix nu ook weer niet dan die Angry Birds rommel. Beetje lood om oud ijzer als je het mij vraagt.

avatar van John Milton

Onderhond!

avatar van Basto

Goed nieuws! Hopelijk krijgt Apocalypse Now Final cut nu ook snel een release.

avatar van Ajax&Litmanen1

Maar hoeveel kijkers The Matrix nu heeft zeggen ze niet...

Dat ze het beter doen dan Hobbs and Shaw (draait al weeeeeken) en 2 animatiefilms (andere doelgroep) lijkt me niet zo bijzonder.

Maar mooi dat de film scoort. Hopelijk gaat Pathé wat regelmatiger dit soort classics vertonen.

Zo hoop ik zelf al jaren dat ze de Lord of the Rings extended trilogie eens opnieuw gaan vertonen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Maar hoeveel kijkers The Matrix nu heeft zeggen ze niet...

Draaide afgelopen december nog tweemaal (uitverkocht) in Kino. Grote kans dat ze dat wel weer eens hethalen.

Basto schreef:
Wat een onzin kraam je uit zeg.

Door klassiekers, cultfilms en speciale retro programma’s te vertonen neemt de diversiteit in de bioscoop juist enorm toe.

The Matrix als maatstaf van diversiteit

Het is gewoon een grote commerciële blockbuster, maar dan iets ouder. Kan je nu al uitkijken naar Avengers: Endgame in de bios binnen 20 jaar. Lekker divers! Cinefielen kunnen hun pret nu al niet op.

The Matrix als maatstaf van diversiteit

Neem er nog eentje. Ik heb het niet enkel over The Matrix maar alle reruns. En prima aks ze over 20 jaar een Avengers marathon programmeren. Zal absoluut afwijken van de gewone programmering dan.

Maar ja, je ongelijk toegeven is natuurlijk pijnlijk.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)

avatar van skinny_tie
Ajax&Litmanen1 schreef:
Maar hoeveel kijkers The Matrix nu heeft zeggen ze niet...
25.410 (tot en met gisteren).

avatar van Walter S.
In een volle zaal The Matrix terug gekeken, de magie van de eerste keer was er af, ik weet nog dat ik na de eerste keer dat ik hem zag erg enthousiast was. Ging ik een paar weken later nog een keer, was de magie al wat verdwenen. Daarna niet weer gezien, tot vanavond. Neemt niet weg dat het wel een prima film is.

avatar van eRCee
Digitaal geremasterd, en dat is meteen het zwakste punt. Was er niet erg van onder de indruk. Vooral in de technische scenes is het niet scherp en zijn de kleuren lelijk.

Maar verder geweldige bioscoopervaring. Op misschien een paar iets te gladde one-liners na is dit gewoon perfectie. Ken geen andere film die zoveel weet te vertellen in zo weinig tijd. Zelfs het liefdesverhaal is overtuigend. Om nog maar te zwijgen van de drie grote filosofische lijnen: die van de relatie tussen perceptie en werkelijkheid, van zoeken naar waarheid tegenover geluk en van vrije wil versus lotsbestemming. Op het gebied van cinematografie/montage komt dan weer geen enkele moderne blockbuster in de buurt (vooral de achtervolgingsscènes, wauw). Muziek en geluid ook magnifiek. Eigenlijk rijgen de Wachowski's de ene na de andere memorabele scene aan elkaar in deze film die een genre is op zichzelf. Uniek en onvergelijkbaar.

Beste “Onderhond”.
Er moet mij toch even iets van het hart. Ik heb regelmatig naar (minder breed bekende) horrorfilms gekeken en dan las ik achter- of vooraf jouw recensies. Kon mij vaak vinden in je commentaar. Ik zie nu dat jij The Matrix, een spectaculair, revolutionair en tijdloos meesterwerk (geen mening, maar FEIT) “maar liefst” met 1 ster weet te waarderen. Kennelijk slechts doordat je je ergert aan de deskundige mening van de massa. En jij wilt niet meegaan met die massa. Nou, leuk en aardig allemaal. Maar het zorgt er wel voor dat ik vanaf nu NUL recensies van je ga lezen.

Ik ga deze klassieker mooi voor de achtste keer bekijken in de bios. Genieten geblazen.

avatar van remorz
Zo. Dat zal ‘m leren.

avatar van tbouwh
OH kan na al die jaren gerust een monografietje of drie vullen met dit soort reacties.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Lange leren jassen, zonnebrillen, enorme mobiele telefoons en Rob Zombies Dragula in een donkere club; met films als The Matrix - en Blade - vlieg je even terug naar eind jaren 90, waarin dit soort dingen enorm cool waren. Dat is leuk om te zien, maar ik blijf erbij dat ik niet snap hoe zoveel mensen deze film nog steeds als geniaal bestempelen. Want ik zie bij The Matrix niet veel meer dan een aardige, goed verzorgde actie-scifi met een paar iconische scènes en verder een hoop gebrabbel. De film introduceert een wat ingewikkelde wereld, met als gevolg dat we de halve film aan het luisteren zijn naar uitleg over hoe het in elkaar zit. En niet alleen aan het begin, het gehele script zit vol met uitleg-dialogen. En meestal niet rechttoe rechtaan, men blijft het liefst zo vaag mogelijk, zodat Keanu Reeves de hele film alleen maar vragen stelt. Serieus, ik geloof dat tweederde van zijn dialogen een variant op ‘wat is dat?’ is. De rest van de personages zijn overigens niet minder aan het herhalen, zij blijven steevast doorzeuren over of Neo de ware is, ja of nee. Dat gaat gevoelsmatig eindeloos door.

Deze momenten worden afgewisseld met een hoop actie en bijzondere visuals. Een deel daarvan is nog steeds bijzonder geslaagd (als Reeves wakker wordt in die pod), anderen zijn vrij ernstig gedateerd. CGI van het kaliber ‘de climax van Spawn’ krijgen we hier weliswaar niet, maar tijdens bepaalde actiescènes (zoals de achtervolging met Trinity in de openingsscène) zijn de effecten echt foeilelijk. Ik denk zelfs voor die tijd. Andere momenten, zoals de slowmotion en de 360 graden camera-bewegingen, verdienen misschien geen schoonheidsprijs meer, maar je kunt nog wel zien waarom ze iconisch zijn geworden. De creativiteit verdient nog steeds een pluim. Soms krijg je even wat standaard knokwerk of pistoolgeweld en dat gaat opvallend snel vervelen, maar zodra men wat creatief met de actie omgaat is het enorm leuk. Cheesy en soms lelijk, maar wel erg leuk.

Erg karig bij The Matrix zijn echter de personages. De film leunt een groot deel op de zogenaamde chemie tussen Neo en Trinity, terwijl die twee dus 0,0 chemie hebben. Beide staren elkaar de hele film levenloos aan en mompelen wat, maar was dat gestaar en gemompel met passie. Het spel van beide is ook niet echt overtuigend, Reeves bewijst ook hier weer geen acteerwonder te zijn. De enige die eruit springt is Hugo Weaving, omdat hij zó over de top is dat het leuk wordt. Elke zin uit zijn mond klinkt hilarisch. De rest van de personages en acteurs zijn eigenlijk maar zo zo, het is vooral een klus om die inwisselbare lui in het team van Morpheus uit elkaar te houden. Eentje heeft een wit pak. De ander is jong. Veel verder kom ik niet.

3 sterren.

avatar van FunkStarr
Zelfs deze is me na herziening echt heel erg tegengevallen. Het 2e (en vooral 3e) deel waren een ware hel om doorheen te komen maar ook hier kwam ik nu niet zonder slag of stoot meer doorheen. Gaat dus van een hele dikke voldoende naar een hele krappe met hakken over de sloot voldoende. De gehele trilogie doet me helemaal niets meer en ik hoef deze films ook nooit meer te zien. Wel leuk dat het nummer Mindfields van The Prodigy (mijn favoriete Prodigy nummer) nog even voorbij komt.