Genre: Sciencefiction / Actie
Speelduur: 136 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Australië
Geregisseerd door: Lilly Wachowski en Lana Wachowski
Met onder meer: Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss
IMDb beoordeling:
8,7 (2.232.647)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 17 juni 1999
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Matrix
"Believe the unbelievable."
De computerhacker Neo (Keanu Reeves) komt er achter dat het leven op aarde niets meer is dan een computersimulatie, opgezet door machines om de mensheid in bedwang te houden. Hij wordt door enkele vrijheidsstrijders uit deze "Matrix" gehaald, en samen met hen begint hij een strijd tegen de machines, om de mensheid haar vrijheid weer terug te geven.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,7 / 2232647)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- The Matrix (MusicMeter)
- The Matrix [The Deluxe Edition] (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Neo
Morpheus
Trinity
Agent Smith
Oracle
Cypher
Tank
Apoc
Mouse
Switch
Reviews & comments
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Beste IamBernie. Wat dacht je van Chow yun Fat uit de betere Woo films? Het punt is dat je voor een martial arts spektakel beter een acteur kunt casten die en thuis is in 't genre en daarbij ook nog eens kan acteren. Keanu is een stijve hark en kan niet acteren. Andere mogelijkheden zijn voor mij moeilijk te noemen omdat de jonge generatie goede acteurs niet zo groot in aantal is. Edward Norton is te gek maar lijkt me geen kung fu acteur. En Jet li is geweldig als kung fu acteur, maar kan niet acteren. Misschien hadden ze beter een onbekende nieuweling kunnen nemen........
Jerome-B
-
- 467 berichten
- 589 stemmen
Beste IamBernie. Wat dacht je van Chow yun Fat uit de betere Woo films? Het punt is dat je voor een martial arts spektakel beter een acteur kunt casten die en thuis is in 't genre en daarbij ook nog eens kan acteren. Keanu is een stijve hark en kan niet acteren.
Keanu is prima gecast en acteerd in deze film subliem, al moet ik zeggen dat hij dat niet altijd even goed gedaan heeft. Doe jij die martial arts trouwens beter?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik ben geen acteur en geen karataka net zo min als Keanu dat is.....
Obiwannes
-
- 758 berichten
- 898 stemmen
Er is helemaal niets op de kung fu aan te merken. de acteurs hebben maanden voorbereid op bepaalde "moves" en dat is er aan te zien. (je kan de docu zien op de nieuwe dvd) De bewegingen die ze doen zijn perfect uitgewerkt en geoefend.
Ik denk eerder dat het aan jouw vooroordelen ligt dan aan Reeves.
Ik ben geen Reeves liefhebber, integendeel, ik vind het niet zo goed. Maar de kung fu is erg mooi.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Obi, als je een koe maandenlang traint op het leggen van eieren, wordt die koe dan een kip????? Nee, dan krijg je gewoon een koe die eieren legt!!! En ik eet liever kippeneieren dan koeieneieren hoe hard ie ook heeft getraind om eieren te leggen. En dat is wat betreft de miscasting van Keanu als kung fu held het hele eieren eten!!!
neo
-
- 15436 berichten
- 10054 stemmen
ik vind keanu reeves het in ieder geval wel geprobeerd heeft en er goe dvan afgekomen is,dat zie je ook wel in de film.
IamBernie
-
- 672 berichten
- 1641 stemmen
Zo'n voorbeeld met een koe geven is natuurlijk erg makkelijk, zoiets is genetisch bepaald. Dus een koe die eieren legt zal je idd niet tegenkomen.
Dit heeft echter niets met leren/trainen te maken, want er zijn zat dingen die je een mens kan aanleren zoals, lezen, lopen zwemmen, fietsen, kung fu, ju jitsu, teakwondo, drunken boxing, het enige wat je hoeft te doen is het progamma in je hoofd loaden 
Persoonlijk vind ik Reeves dus gewoon goed gecast, hoewel Chow Yun Fat me ook wel gaaf lijkt 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ach Bernie ik weet dat die vergelijking te ver gaat, maar ik vind nu eenmaal dat Keanu te stijf is voor kung fu scenes, en dat is nu eenmaal mijn mening. Overdrijven om je gelijk te halen is leuk, daarom de koe.
IamBernie
-
- 672 berichten
- 1641 stemmen
Ja ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt, maar op een rare manier vind ik dat juist wel cool. Kijk bijvoorbeeld ook die Agents, die Hugo Weaving, zo stijf als een hark, maar de gevechtscenes zien er oh zo gaaf uit !
Obiwannes
-
- 758 berichten
- 898 stemmen
Jouw vergelijking gaat hier totaal niet op. Een koe en een kip is iets totaal anders ... Chow Yun Fat en Keanu Reeves zijn alletwee mensen. En zolang reeves traint kan hij op hetzelfde niveau van Fat geraken. Als je nu zegt dat een aap daar de kung fu tricks deed,
OK maar het is niet zo.
ik snap wel dat je vergelijking niet letterlijk bedoelt. Maar zoals ik al zei, oefening baart kunst. En de acteurs uit de matrix krijge tijdens hun scenes de hulp van de meest professionelen in kung fu. En de scene zal pas genomen wordenals alles perfects is.
aburefan
-
- 430 berichten
- 952 stemmen
En zolang reeves traint kan hij op hetzelfde niveau van Fat geraken.
uhh daar ben ik het toch niet mee eens, ik bedoel, je ken mij nog zoveel voetbal leren van de beste trainers in de wereld maar zal ik dan ook net zo goed worden als zidane of figo? ik betwijfel het.
en ik vind reeves ook niet echt de goeie keuze voor zo'n rol, misschien als ie wat aan zijn physique doet ofzo maar ik vind em er ook uitzien als een stijve hark.
Obiwannes
-
- 758 berichten
- 898 stemmen
Ja, maar ik bedoel dan met 1 bepaalde trap of slag. Helemaal kung fu zal Reeves niet meer leren of kunnen. Maar hij kan wel een 1 bepaald gevecht zo voorbereiden dat het prachtig uitgevoerd is.
Als jij op 1 bepaalde trap naar doel oefend wordt je daar goed in, maar de rest blijft achterwege. Dit bedoel ik.
Wouter
-
- 18725 berichten
- 3089 stemmen
Een goede acteur zou dan wel niet kunnen leren voetballen op topnivo, hij zou het wel kunnen leren acteren zodat het er als top uitziet in een film. Reeves verbaasde mij, doordat hij voldeet in deze film. En laten we eerlijk zijn, zo'n acteertalent is die fat nu ook weer niet.
predator21
-
- 57 berichten
- 284 stemmen
Ziet er allemaal weer mooi uit.
Ik denk dat hier ook met name meer aktie in zit dan z'n voorganger.
Maar diepgang zullen we ook niet missen zoals we van The Matrix traditie gewent zijn.
Ik denk dat hij wel minstens zo goed wordt als deel 1.
De teaser zag er in iedergeval erg mooi uit!
tom
-
- 308 berichten
- 1054 stemmen
Oracle: I'd ask you to sit down, but, you're not going to anyway. And don't worry about the vase.
Neo: What vase?
[Neo turns to look for a vase, and as he does, he knocks over a vase of flowers, which shatters on the floor.]
Oracle: That vase.
Neo: I'm sorry--
Oracle: I said don't worry about it. I'll get one of my kids to fix it.
Neo: How did you know?
Oracle: Ohh, what's really going to bake your noodle
later on is, would you still have broken it if I hadn't said anything?
Vonk wel grappig dit, in de reclame van Noodles wordt er namelijk ook in de toekomst gekeken, net als in deze scene. En The Oracle zegt: .... your noodle....
Zouden ze de inspiratie uit the Matrix hebben gehaald voor deze reclame?
(btje vergezocht misschien
)
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Veel te hoog gewaardeerd: " Jurassis Park"- waardering: wacht maar 5 jaar af!!(die reeves( haal hem altijd met river phoenix in de war ) kan niet acteren)
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3713 stemmen
Hier zit je denk ik fout.
Over 5 jaar is dit nog steeds een hele bekende film met een heel hoog cijfer.
En Jurassic Park zal over 10 jaar echt niet vergeten zijn.
Want dan leven wij toch ook nog (als alles goed gaat) en ik vergeet echt niet snel.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Macmanus:
Ik ga ervanuit dat mensen leren....Feit blijft dat historisch gezien hetzelfde is gebeurd.... Jurrasic park stond vroeger in de top 5 ( zo'n 7 jaar geleden ) en nu blijft ie hangen... we zien hetzelfde met oudere films uit de jaren 40 en 50
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Vind The Matrix toch wel een beter script hebben dan Jurassic Park. Maar misschien heb je gelijk en daalt deze film wel na het uitkomen van die andere twee.
NERD
-
- 1725 berichten
- 1438 stemmen
Ik denk dat films als Jurassic Park en The Matrix zeker niet snel vergeten zullen worden omdat het op bepaalde gebieden heel baanbrekende films zijn/waren. Vergeet dat niet!
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Klopt maar ze heeft wel gelijk dat Jurassic Park ondertussen niet meer in de top 250 staat.
narva77 (crew films)
-
- 12741 berichten
- 6543 stemmen
Ik weet niet of The Matrix snel vergeten wordt. Hij is wel een beetje tijdsgebonden (weet niet of dat het goede woord is in deze), maar dat zijn films als Brazil, 2001 en Twelve Monkeys ook. Ik denk dat dit toch wel een klassieker wordt.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
ik denk 't absoluut niet,
a) 't acteerwerk is over 't algemeen uiterst beroerd
b) de special effects zijn al aan alle kanten ingehaald (en een film wordt geen klassieker op grond van SFX)
c) het verhaal is echt niet zo bijzonder.
d) je kunt er donder op zeggen dat de vervolgen meer van hetzelfde worden, en dat is nooit goed voor een film.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3713 stemmen
Heeft u Carrie-Anne Moss en Pantoliano en Fishburne zien acteren dat is echt niet slecht.
Alle kanten ingehaald waar heeft u het over, das echt niet zo.
En een film kan echt wel een klassieker worden op grond van SFX kijk maar naar Star Wars deels door de SFX vonden mensen die film zo fantastisch.
Niet bijzonder, wat is er niet bijzonder aan?
Dat zullen we zien.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Heb je Carrie-Anne Moss en Pantoliano en Fishburne zien acteren dat is echt niet slecht.
dat van mosse en pantoliano is echt te verschrikkelijk om aan te zien. daar krijg ik nou echt rillingen van.
Alle kanten ingehaald waar heb je het over, das echt niet zo.
Crouching Tiger, Hidden Dragon
En een film kan echt wel een klassieker worden op grond van SFX kijk maar naar Star Wars deels door de SFX vonden mensen die film zo fantastisch.
star wars staat bekent om z'n verhaallijnen, z'n characters, en de hele wereld die er (deels door fans) om heen is geschapen. niet om z'n SFX
Niet bijzonder, wat is er niet bijzonder aan?
de machines nemen de wereld over door ons allemaal aan een machine te hangen.....gelukkig is er één speciale persoon die ons kan helpen (jippie).
donders...wat een episch vertelsel
onorgineel en saai
Dat zullen we zien.
idd
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3713 stemmen
Vind u de SFX in Crouching Tiger beter dan in Matrix.
Wil ik even zeggen dat ik vind dat dat niet zo is.
Ja als u dat geen goed acteren vind, kan ik alleen zeggen, dat ik vind dat het wel zo is.
En Star Wars is echt niet door het verhaal alleen bekent hoor.
Toen mensen die film zagen dachten ze WOW dat is echt mooi.
Dit is wel waar.
Onorgineel en saai ga toch weg.
De grootste BULL ooit gehoord.
vind ik.
Ik heb het even bijgewerkt u heeft gelijk hobbes het is mijn mening en niet die van iemand anders.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
wat fijn dat jij me komt vertellen dat jouw mening de onomstoten waarheid is. Als dit het constante (lage) niveau is van jouw berichtjes heb ik liever dat je niet meer reageerd op mijn berichten.
ik praat wel verder tegen m'n muur, die heeft een betere kijk op dingen dan jij.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
The Matrix heeft imho wel degelijk baanbrekende special effects, die echt niet te vergelijken zijn met CTHD... Maar vooral het verhaal (waar iedereen natuurlijk zijn eigen mening over mag uiten) en de revolutionaire "bullit-time" scènes zorgen ervoor dat deze film over 40 jaar écht nog niet vergeten is...
Voor de twee vervolgen 'vrees' ik wel een beetje. Zo snel na elkaar, dat kan nooit goed gaan denk ik... En bovendien vind ik het einde van deze film perfect zo. Maar ik hoop dat ik ongelijk krijg. 
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Kijk als er SFX in een film zijn die niet beter zijn dan in een andere film.
Dan is dat een feit.
a) Jij bent geen expert op het gebied van SFX, dus is jouw uitspraak gebasseerd op een mening (de kwaliteit van een onderwerp als SFX is voor een overgroot subjectief)
b) het gaat mij om het feit dat jij mijn mening afdoet als bull. Ik kom hier op deze site om te discussieren over films. Niet om mij door een of ander type te laten vertellen wat ik wel en niet van films mag vinden. Het enige wat jij doet is het ontkennen van mijn mening met een simpel welles/nietes om vervolgens compleet respectloos uit de hoek te komen.
Pre- en sequels

The Matrix Resurrections
2021
309 reacties

The Matrix Revolutions
2003
1.631 reacties

The Matrix Reloaded
2003
1.872 reacties

The Animatrix
2003
206 reacties
Gerelateerd nieuws

Netflix haalt binnenkort 'The Matrix'-reeks uit het aanbod

Parels op Netflix: Dit zijn de 25 best beoordeelde sciencefictionfilms in het aanbod

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

'The Matrix' is straks weer te streamen: 'Nog steeds is deze film een genot om naar te kijken'
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.380 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.116 reacties
Gerelateerde tags
saving the worldkunstmatige intelligentieman vs machinefilosofieprophecyvechtsportenself sacrificedroomstrijdhackerinsurgencesimulated reality virtuele realiteitdystopietruthcyberpunkdream worldvrouwelijke regisseurmessiahaction herognosticismcomplextrans directorallegory of the cave
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








