ad
  • 8.082.310 stemmen

The Matrix Reloaded (2003)

Actie / Sciencefiction | 138 minuten

Met onder meer: Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

Releasedatum: 15 mei 2003

Over The Matrix Reloaded

"Free your mind."

De machines hebben de locatie van Zion, de laatste menselijke stad, gevonden. De enige hoop voor de rebellen is The Keymaker, een man met toegang tot alle deuren naar de machinewereld. Hij wordt echter bewaakt door The Twins, een gedreadlocked duo dat kan verdwijnen en verschijnen als geesten. Agent Smith kan zich inmiddels als een virus in The Matrix vermenigvuldigen, wat de zoektocht voor Neo, Trinity en Morpheus bemoeilijkt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Onderhond

Argh.

Ik heb altijd gezegd dat de drie delen inwisselbaar zijn, maar daar moet ik toch misschien een klein beetje op terugkomen. Deel 1 was alles behalve geweldig en naast een kleine push voor innovatie vond ik het altijd een inwisselbaar deel in de trilogie, maar na herkijk van deel 2 merk ik toch één groot verschil.

Waar deel 1 z'n verhaal nog met enige schwung begon, is deel 2 zó ridicuul serieus en zwaarmoedig dat het bijna lijkt alsof je naar een parodie van het eerste deel zit te kijken. Reeves en Fishburne zoeven de overacting voorbij en leveren onwerkelijke karikaturen af. Bijgestaan door vreselijke dialogen en onwaarschijnljike scenes (zoals de rave/liefdesscene). Dit maakt het allemaal nog een stuk treuriger.

Dat de CG ondertussen niet meer zo best oogt was wel te verwachten, dat de actiescenes ook niet al te spannend meer zijn is ook geen verrassing. Verder duurt het vooral erg lang allemaal en blijft het uitgangspunt van deze film redelijk lam. Al zullen ze het daar in Silicon Valley niet mee eens zijn, daar is blijkbaar een hele hype gaande die zegt dat we effectief wél in een computersim leven. Gek volk daar.

Mnee, dit tweede deel was inderdaad een stuk slechter dan deel 1. De Wachowski zitten met hun hoofd daar waar de zon niet schijnt en dat komt deze film absoluut niet ten goede. Gelukkig heb ik het derde deel wél ooit gereviewed, dus die kan ik lekker links laten liggen. Na deze geen enkele incentive om ook die nog een keer opnieuw te bekijken.

Onderhond schreef:

Argh.

Ik heb altijd gezegd dat de drie delen inwisselbaar zijn, maar daar moet ik toch misschien een klein beetje op terugkomen ... Mnee, dit tweede deel was inderdaad een stuk slechter dan deel 1.

Goh, dat je daar nu pas achter komt.

avatar van Maarten0402

Maarten0402

Tja, eerlijk gezegd kan ik het niet oneens met Onderhond zijn. Ik heb me lang vermaakt met de Matrix Trilogy, maar met terugkijkende kracht op wat het werkelijk is vind ik het na de eerste film echt slecht eigenlijk. Wel vermakelijk, maar ook echt slecht. Ik stoor me vooral in Reloaded en Revolutions dat bijv. Neo, Morpheus en Trinity in elke scene hun zonnebril ophebben. In de eerste Matrix film tijdens een gevecht met Neo en Smith zag je Neo's ogen/expressie, dat onder andere maakte die film beter dan de deze nakomende films waar Neo etc. constant een zonnebril op hun kop hebben. Emotieloos dus...

avatar van Supernatural

Supernatural

geweldig vervolg al vind ik hem ietsjes minder dan de 1ste .maar zeker nog steeds goed.heb ze nu een tijd niet meer gezien maar dat ga ik binnenkort maar weer eens doen.maar de triologie blijft gewoon goed.ik vermaak me altijd prima.

avatar van check-raise

check-raise

Wat een verschrikkelijk vervolg op een machtige film.

De zo geprezen snelweg-scène vond ik ook al niet te veel aan. Flauw.

Dat is deze film voor het overgrote deel. Flauw.

Het laatste half uur is het beste.

avatar van Supernatural

Supernatural

Supernatural schreef:

Weer even herzien.blijf bij mijn mening.heb weer genoten.

avatar van Shadowed

Shadowed

Ook leuk.

Het niveau van deel 1 is natuurlijk niet meer behaald, maar nog steeds keek dit tweede deel ontzettend lekker weg. Dezelfde aanpak als deel 1, en dat maakt dus ook weer leuke scenes. Weaving blijft voor mij toch echt het gezicht van de reeks.

Vooral de achtervolging op de snelweg is voor mij een van de hoogtepunten van de film. Vlotte scenes en lekker veel Matrix spektakel. Dat merk je wel omdat de scenes buiten de Matrix gelijk minder interessant waren. Reeves speelt eigenlijk wel vrij emotieloos om eerlijk te zijn.

Leuk vervolgdeel dat in zijn speelduur van 138 minuten nergens echt doet vervelen en enkele leuke karakters en scenes kent. Soms is ziet het er eventjes houterig uit (Scene waar reeves op een stok een cirkeltje tegen Agent Smith klonen loopt). maar in het algemeen blijft de film voor mij wel overeind staan.

scorsese

Uitstekende film waarin de laatste menselijke stad in gevaar is voor de machines die ze op het spoor zijn. Verhaaltechnisch een prima vervolg waarbij het filosofische aspect zeker niet verloren gaat. De frisheid van het eerste deel is wel minder aanwezig. Goeie actie-scenes met de snelweg-scene als absoluut hoogtepunt. Het ziet er allemaal weer prachtig uit en Keanu Reeves is nog cooler.

avatar van Basto

Basto

Waarom zijn de namen van de regisseurs aangepast. Ze waren toen nog allebei man en heetten Larry en Andy.

scorsese

Ik vermoed dat ze dat zelf zo gewild hebben.

avatar van trebremmit

trebremmit

In mijn herinnering was deze beter, vond dit meer op Star Wars lijken dan op het 1ste deel van The Matrix.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

De meest hilarische dialoogzin in The Matrix Reloaded komt van Monica Bellucci als ze praat over Neo en Trinity: ‘You love her. She loves you. It's all over you both’. Hilarisch natuurlijk, want als er wederom iets níet blijkt is het de chemie tussen Reeves en Moss. En toch is hun liefde - net als in de eerste film - één van de belangrijkste elementen in deze film. Maar uit de verf komt het geen seconde. Dat geldt overigens voor heel veel momenten in The Matrix Reloaded. Wie dacht dat het eeuwenlange geouwehoer in The Matrix niet erger kon, zie het vervolg waarin men nóg meer aan het brabbelen is. Elk personage krijgt na een introductie minutenlange monologen over niets. Zo lult Fransman Lambert Wilson minutenlang over een blonde vrouw die een stukje taart eet. Later maakt Bellucci de opmerking dat Wilson z’n mond maar niet kan houden, waarna ze zelf maar oeverloos begint te kletsen over liefde.

Het is niet voor niets dat The Matrix Reloaded vooral nog bekend staat vanwege zijn actiescènes, dat zijn immers de momenten waarop personages eindelijk stil zijn. Maar je moet wel geduld hebben om tot deze actiescènes te komen. We krijgen een hoop politiek geneuzel op Zion, waar The Matrix Reloaded vooral doet denken aan de Star Wars prequels. Da’s nooit een goed teken. Reeves krijgt ondertussen weer van iedereen quasi-filosofische preken. Ditmaal niet alleen van Morpheus, maar van allerlei figuren. Men ratelt maar door over het lot, het doel, de profetie. Dus als na zo’n 50 minuten honderden Hugo Weavings verschijnen om Keanu Reeves in elkaar te slaan is dat een verademing. De effecten zijn enorm gedateerd en geregeld erg lelijk, maar het vermaakt wel heel eventjes. Ook de bekende snelwegscène zit alleraardigst in elkaar en is zonder meer het hoogtepunt van de film. Maar een paar aardige actiescènes kunnen een zeurderige en rommelige film niet redden.

2 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Enige tijd geleden heb ik me de kans niet laten ontnemen om de eerste Matrix film eens op groot scherm in de bioscoop te bekijken. Het is geen reeks waar ik een hele grote fan van ben, maar de eerste film was wel vrij vermakelijk. Sowieso sterk geschreven en de special effects waren zeker destijds baanbrekend. En nu maar eens de vervolgen opnieuw bekeken.

Ik vond dit een vrij zwakke film toen ik deze voor het laatst zag, een jaar of 10, 15 terug. Een stuk zwakker geschreven, minder pakkend en te langdradig. Eindcijfer: 2,5*, een onvoldoende dus. Daar kom ik nu een beetje van terug. Sowieso krijgt dit vervolg een voldoende, maar wel een kleine. De minpunten van toen zijn er nog steeds, maar door het hoge tempo en een paar hele beste actiemomenten (vooral op de snelweg en met de grote aanval) kijkt het nog wel lekker weg. Inhoudelijk blijft het wazig, zijn de dialogen cheesy en het acteerwerk redelijk houterig.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Poeh..... Geen idee waarom ik hier ooit 4 sterren aan kwijt wilde, want een herziening heeft deze film (en de gehele reeks) weinig goeds gedaan. Deel 3 is met afstand de minste, dat wel, en deze is eigenlijk ietsjes minder dan deel 1. Maar de trilogie is me goed tegengevallen. Er blijft hier en daar wel nog een enkele vermakelijke scene over (snelwegscene blijft leuk) maar dat is het dan ook wel. Verder veel gelul en weinig actie en ook stomme dialogen en gebeurtenissen. Toendertijd vond ik het wel leuk en was ik nog enigzins onder de indruk van bepaalde scenes, nu eigenlijk maar saai... Ik denk dat ik de Matrix trilogie totaal ontgroeid ben en het kan me allemaal totaal niet meer boeien.

FunkStarr schreef:

Eindelijk heb je ons bijgebeend, FunkStarr. What took you so long?!

avatar van FunkStarr

FunkStarr

AC1 schreef:

Eindelijk heb je ons bijgebeend, FunkStarr. What took you so long?!

Nooit de moeite genomen om de reeks nog eens te zien. Maar in m'n herinnering was hij dus veel leuker. Smaak kan wat veranderen en met het SF genre heb ik ook steeds minder.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Het vervolg van The Matrix uit 1999 haalt verre van het niveau van het eerste deel. Uiteraard heeft dit deels te maken met de verrassend en uiterst boeiend plot waarmee de gebroeders Wachowski toen uitpakten, maar dit is niet de enige verklaring.

De verhaallijn is wat mosselen noch vis en hangt onvoldoende aan elkaar. Er wordt gejumpt van vechtscène naar vechtscène met tussendoor wat filosofisch gebrabbel dat minder aanslaat dan in het eerste deel. De kung fu vechtscènes zijn veelvuldig aanwezig, maar imponeren na verloop van tijd niet meer. Ze zijn te repetitief. De actiescène op de snelweg duurt erg lang, maar vind ik nog steeds erg vermakelijk.

Huvo Weaving blijft een geweldige rol spelen en doet het opnieuw uitstekend als agent Smith. Reeves blijft Reeves, kortom houterig. De film is afstandelijk en weinig vernieuwend, eerder mindere kopie van het eerste deel. Qua plot ben ik niet steeds helemaal mee en eerlijk gezegd is dit zelfs niet nodig, alleen dat al bevestigt dat er iets niet klopt.

Zeker geen slechte film, het ziet er allemaal best prima uit, maar de lat lag hoog, té hoog wellicht. Het derde deel verlegt gelukkig de focus nog meer naar Zion, best ook zo.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

You!?

Yes, me. Me, me, me...

Me too!

Behoorlijk overbodig vervolg op een prima vernieuwde en vermakelijk product, en daar hadden ze het gewoon bij moeten laten. Wat is dat toch? Dat uitmelken. Dat idee van die drie-eenheden/trilogieën? Zoals gezegd, een redelijk overbodig product ziet het daglicht dat slechts als twee uur durende aanloop fungeert voor deel 3.

Is het dan helemaal bagger? Nee, dat ook weer niet. Het bijna gebruikelijke actienummertje, van de dames Wachowski, komt in ieder geval beter uit de verf dan in deel 1. Toch slaan de dames de plank weer finaal mis met de totaal overbodig sex/rave scene. Waarom...? Gelukkig herstelt de film zich enigszins met een aantal prima actiescènes zoals het gevecht bij de Fransman en de daaruit voortvloeiende achtervolging op de snelweg. Prima opgebouwd die laatste.

Waar dit deel het vooral verder van moet hebben zijn de dik aangezette en vermakelijke personages van Mr. Smith die zich meer uit mag leven dan in het vorige deel, de Albino twin is wel grappig en de Merovingian is ook een heerlijke sarcastische verschijning. Anders was deze film een behoorlijk doodse bedoening geworden want de rest lijkt toch behoorlijk met een verplicht nummertje bezig.

Matrix Reloaded ervaar ik als niet geheel onvermakelijk, maar iets toevoegen doet de film ook niet bepaald. Beter had men het toch bij alleen The Matrix kunnen laten. Enfin, gekeken, redelijk tot matig, zo nu en dan vermaak, maar verder weinig nieuws onder de zon.

Lovelyboy schreef:

Wat is dat toch? Dat uitmelken. Dat idee van die drie-eenheden/trilogieën?

En binnenkort een vierde film!

avatar van Antinous

Antinous

Iets minder dan het eerste deel maar wel mooi verder uitgewerkt. mooiere vechtscenes en special effecten.

ik ben echt Matrix fan. het zit zo goed in elkaar . heerlijke films om te kijken. give me more

avatar van Xastur

Xastur

Antinous schreef:

Indeed

avatar van Atheistus

Atheistus

Eerste was top, de rest gewoon saaaaai.

avatar van MisterJames

MisterJames

Om een of andere reden ben ik nooit aan de vervolgdelen van The Natrix begonnen, terwijl ik het eerste deel inmiddels al 3 keer gezien hebt. Leuk om te zien hoe het wereldje hier meer uitgediept word, toch had ik gehoopt op meer. Neo is nog steeds een stijve hark, en zijn relatie met Trinity is ook hier niet overtuigend, komt vooral door Reeves's emotieloze acteerwerk. Morpheus vond ik in het eerste deel heel gaaf, maar hier is hij zo serieus dat het soms zelfs lachwekkend is. Die tweelingen vond ik maar een paar afgezaagde karakters, gelukkig is Smith nog steeds de hoofd bad guy hier. Het verhaal is nog wel oke, maar neemt zichzelf iets te serieus, en de dialogen zijn bijzonder lomp over het algemeen. Ook jammer dat er een aantal vreemde scenes in zitten, en dan met name dat Neo Trinity weer tot leven brengt door in haar hart te knijpen. Dat de profetie en het orakel nog een controlesysteem blijkt te zijn vond ik dan wel weer een leuke twist. De actie is nog steeds tof, en de snelwegscene is dan ook het beste stukje van de film.

Een paar gave actiescenes en meer uitgediept wereldje, maar de film had zichzelf wat minder serieus mogen nemen, en een aantal vreemde scenes en dialogen weg kunnen laten, 2,0!

avatar van Woland

Woland

Gisteren The Matrix herkeken, en tja, een topfilm was het niet maar vermakelijk was het alsnog wel. Ik heb vroeger nooit The Matrix Revolutions gekeken, en na het herkijken van The Matrix Reloaded weet ik ook weer waarom: dit is een ontzettend matige film. Wat vooral opvalt is de genante kazigheid. Het is een film die zichzelf aan de ene kant heel serieus neemt, met heel veel pretentieus geleuter over profetieën, de messias, en de 'waarheid'. Maar het is ook een film met een belachelijk gebrek aan interne logica, en nog veel storender, een overschot aan tenenkrommende kung-fu-gevechten door mensen in zonnebril en zwart leer versus kopieën van Hugo Weaving. Er is wel meer genants aan de film. Het feest in Zion in het begin. De beginscene met Trinity. Die gast met dat Franse accent. Neo die Trinity weer tot leven wekt door een kogel uit haar hart te pakken. Neo die überhaupt een film lang rondvliegt alsof hij de upgrade van Superman is. De muziek die bij elk gevecht wordt aangezet.

Maar wat me vooral stoort, naast die cheesy stijl van alles en iedereen aan de film, is dat alles wat in de film gebeurt als een tang op een varken slaat. Het concept van The Matrix en de virtuele realiteit is voor de Wachowski's een excuus om elke interne logica overboord te gooien. In elk gevecht kunnen de meest bizarre dingen gebeuren, want ja, dat is Neo of de sentinels of The Architect die nu eenmaal de Matrix kan manipuleren. Alles wat volgens hen voor het verhaal nodig is, gebeurt maar, zonder dat er ook maar enige vorm van geloofwaardigheid hoeft te zijn. En daardoor is ook gelijk alle spanning eruit - je weet dat er toch wel weer een twist gaat komen die niet serieus te nemen is en die het verhaal de richting opstuurt die de Wachowski's willen, gerechtvaardigd door weer vijf minuten betekenisloze technobabble van iemand. Om vervolgens weer over te gaan op één of andere idiote achtervolging of kung fu gevecht, Ik ga Revolutions toch maar wel kijken deze keer, maar veel vertrouwen heb ik er niet in.

avatar van reteiP

reteiP

De actiescènes zijn best ok maar het verhaal gaat echt nergens meer over. Terwijl de 1 ste film een eeuwige favoriet van mij zal blijven.

avatar van Harleen Quinzel

Harleen Quinzel

De originele Matrix beviel me onlangs zo hard dat ik er zowaar een 4,5 aan gegeven heb, mijn hoogste stem op Moviemeter. Dat kwam door het sterke tempo, de goeie actiescénes, de leuke worldbuilding en de creatieve visuele stijl van een stripverhaal die op een film toegepast werd.

Deze Reloaded heeft niks van dat alles. Er wordt geprobeerd om de schaal te verruimen met Zion, wat in het begin nog enigszins het beste doet vermoeden, maar daarna is het wel klaar.

Smith is nu een rogue programma om de één of andere reden, wat louter als een excuus lijkt te fungeren voor enkele lachwekkend gedateerde cgi actiescénes, je hebt een verhaaltje dat draait rond een Merovngian en jaloezie onder programma's en geesten met dreadlocks en het houd totaal geen steek als plot.

De eerste Matrix had een lefgozerig greintje arrogantie om te doen alsof er op filosofisch vlak meer achter het plot staat dan simpele sci fi pulp, maar de toon van Reloaded is niet arrogant, het is simpelweg pretentieus. Wat je in praktijk krijgt is een film die zich voortsleept van pseudofilosofische discussie naar overpretentieuze expositie, af en toe afgewisseld met een actiescéne die er soms wat cool uitziet. Dat het er allemaal dit keer uitziet als een spuuglelijke game in plaats van een sfeervolle animé en dat Neo en Trinity plots een koppel zijn die het voortbestaan van de mensheid bepalen terwijl ze de geloofwaardigheid van twee goudvissen op het tapijt hebben helpt ook al niet.

Sluit tenslotte nog af met een lekker laffe cliffhanger en je snapt meteen waarom ik na mijn enthousiasme over de eerste film plots niet meer zo sta te springen voor Revolutions en The Matrix 4.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Zit de trilogie weer eens te bekijken, had voor dit deel 3** staan. Maar die reduceer ik naar 2,5**.

Heel simpel, het eerste deel steekt echt heel prima in elkaar. Daarin is het verhaal de kapstok voor de film en de script loopt sterk. Hier is de actie de kapstok voor het verhaal. Een volkomen doorgedraaide kapstok wel te verstaan.

Volkomen onzinnige scenes die ik maar niet kan plaatsen nog begrijpen. Men heeft er een Hollywood actieprent van gemaakt, een blockbuster. De ex-broers hebben hun huid verkocht aan Warner en het mooie verhaal ondergeschikt gemaakt. Alles voor de kassa in de bioscopen heeft men voor zoete koek aangenomen.

Wat over is gebleven is voor mij simpelweg als jammer te omschrijven. Voor nu dus 2,5** maar misschien gaan het nog wel eindigen op 2**. Nee dit is alles behalve een waardig vervolg. Op naar deel drie die ik ook heb staan op 3**.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2008 stemmen

In de lijn der verwachting.

Maar het eerste deel is mij een aantal maanden geleden ook al niet bevallen, dus dat is in deze geen positief iets. The Matrix Reloaded is wat meer van hetzelfde, met dan natuurlijk het 'frisse' dat eraf is. Het uitgangspunt evolueert nogal gemakkelijk en snel richting een rebellie, hetgeen dan vooral leidt naar een hoop actiescènes.

De actie uit The Matrix-trilogie is kenmerkend, maar het is absoluut niet mijn ideaalbeeld van actie. Enige bruutheid ontbreekt compleet en de CGI is van Scorpion King-niveau. Actiescènes duren bovendien nogal lang, maar als het alternatief wat zwaarwichtige dialogen tussen houten klazen Keanu Reeves en Laurence Fishburne zijn, dan kies ik toch voor de actie, denk ik. Beste staaltje dialoog komt trouwens van de immer ravissante Monica Bellucci die hunkert naar liefde. Het is dat foute sausje dat nog voor een cultfilm kan zorgen, maar het wordt te pas en te onpas gebracht en het lijkt vooral serieus bedoeld. Spijtig.

Het afsluitende derde deel zal er niettemin snel aan geloven, maar dan vooral om er vanaf te zijn.

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet beter of slechter dan het eerste deel, blijft leuk om naar te kijken, op naar het volgende en laatste deel.