The Matrix Reloaded (2003)

Verenigde Staten / Australië
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

De machines hebben de locatie van Zion, de laatste menselijke stad, gevonden. De enige hoop voor de rebellen is The Keymaker, een man met toegang tot alle deuren naar de machinewereld. Hij wordt echter bewaakt door The Twins, een gedreadlocked duo dat kan verdwijnen en verschijnen als geesten. Agent Smith kan zich inmiddels als een virus in The Matrix vermenigvuldigen, wat de zoektocht voor Neo, Trinity en Morpheus bemoeilijkt.

Argh.

Ik heb altijd gezegd dat de drie delen inwisselbaar zijn, maar daar moet ik toch misschien een klein beetje op terugkomen. Deel 1 was alles behalve geweldig en naast een kleine push voor innovatie vond ik het altijd een inwisselbaar deel in de trilogie, maar na herkijk van deel 2 merk ik toch één groot verschil.

Waar deel 1 z'n verhaal nog met enige schwung begon, is deel 2 zó ridicuul serieus en zwaarmoedig dat het bijna lijkt alsof je naar een parodie van het eerste deel zit te kijken. Reeves en Fishburne zoeven de overacting voorbij en leveren onwerkelijke karikaturen af. Bijgestaan door vreselijke dialogen en onwaarschijnljike scenes (zoals de rave/liefdesscene). Dit maakt het allemaal nog een stuk treuriger.

Dat de CG ondertussen niet meer zo best oogt was wel te verwachten, dat de actiescenes ook niet al te spannend meer zijn is ook geen verrassing. Verder duurt het vooral erg lang allemaal en blijft het uitgangspunt van deze film redelijk lam. Al zullen ze het daar in Silicon Valley niet mee eens zijn, daar is blijkbaar een hele hype gaande die zegt dat we effectief wél in een computersim leven. Gek volk daar.

Mnee, dit tweede deel was inderdaad een stuk slechter dan deel 1. De Wachowski zitten met hun hoofd daar waar de zon niet schijnt en dat komt deze film absoluut niet ten goede. Gelukkig heb ik het derde deel wél ooit gereviewed, dus die kan ik lekker links laten liggen. Na deze geen enkele incentive om ook die nog een keer opnieuw te bekijken.

avatar van AC1
AC1
Onderhond schreef:
Argh.

Ik heb altijd gezegd dat de drie delen inwisselbaar zijn, maar daar moet ik toch misschien een klein beetje op terugkomen ... Mnee, dit tweede deel was inderdaad een stuk slechter dan deel 1.

Goh, dat je daar nu pas achter komt.

avatar van Maarten0402
Tja, eerlijk gezegd kan ik het niet oneens met Onderhond zijn. Ik heb me lang vermaakt met de Matrix Trilogy, maar met terugkijkende kracht op wat het werkelijk is vind ik het na de eerste film echt slecht eigenlijk. Wel vermakelijk, maar ook echt slecht. Ik stoor me vooral in Reloaded en Revolutions dat bijv. Neo, Morpheus en Trinity in elke scene hun zonnebril ophebben. In de eerste Matrix film tijdens een gevecht met Neo en Smith zag je Neo's ogen/expressie, dat onder andere maakte die film beter dan de deze nakomende films waar Neo etc. constant een zonnebril op hun kop hebben. Emotieloos dus...

geweldig vervolg al vind ik hem ietsjes minder dan de 1ste .maar zeker nog steeds goed.heb ze nu een tijd niet meer gezien maar dat ga ik binnenkort maar weer eens doen.maar de triologie blijft gewoon goed.ik vermaak me altijd prima.

avatar van check-raise
Wat een verschrikkelijk vervolg op een machtige film.
De zo geprezen snelweg-scène vond ik ook al niet te veel aan. Flauw.
Dat is deze film voor het overgrote deel. Flauw.

Het laatste half uur is het beste.

Supernatural schreef:

Weer even herzien.blijf bij mijn mening.heb weer genoten.

avatar van Shadowed
Ook leuk.

Het niveau van deel 1 is natuurlijk niet meer behaald, maar nog steeds keek dit tweede deel ontzettend lekker weg. Dezelfde aanpak als deel 1, en dat maakt dus ook weer leuke scenes. Weaving blijft voor mij toch echt het gezicht van de reeks.

Vooral de achtervolging op de snelweg is voor mij een van de hoogtepunten van de film. Vlotte scenes en lekker veel Matrix spektakel. Dat merk je wel omdat de scenes buiten de Matrix gelijk minder interessant waren. Reeves speelt eigenlijk wel vrij emotieloos om eerlijk te zijn.

Leuk vervolgdeel dat in zijn speelduur van 138 minuten nergens echt doet vervelen en enkele leuke karakters en scenes kent. Soms is ziet het er eventjes houterig uit (Scene waar reeves op een stok een cirkeltje tegen Agent Smith klonen loopt). maar in het algemeen blijft de film voor mij wel overeind staan.