Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Matrix Reloaded (2003)

Verenigde Staten / Australië
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

De machines hebben de locatie van Zion, de laatste menselijke stad, gevonden. De enige hoop voor de rebellen is The Keymaker, een man met toegang tot alle deuren naar de machinewereld. Hij wordt echter bewaakt door The Twins, een gedreadlocked duo dat kan verdwijnen en verschijnen als geesten. Agent Smith kan zich inmiddels als een virus in The Matrix vermenigvuldigen, wat de zoektocht voor Neo, Trinity en Morpheus bemoeilijkt.

avatar van Donkerwoud
Niet beter of slechter dan het eerste deel. Het doet goed waarmee de eerste ook wist te scoren: gestileerde, megalomane actie zoals we die toen nog niet op deze schaal kenden. De achtervolging op de snelweg en de klonen van Agent Smith blijven schitterend om te zien.

Iets minder dan het eerste deel maar nog steeds erg vermakelijk!

gauke schreef:
Geweldig computertechniek zo vakkundig in beeld gebracht.

De actie is van de beste kwaliteit: de spectaculaire gevechts- en achtervolgingsscenes zijn eersteklas. Het verhaal is gecompliceerder en pretentieuzer, maar overtuigt, waarbij meer informatie over de Matrix wordt prijsgegeven. De stijl is nog mysterieuzer en de dialogen zijn bijna onbegrijpelijk, echter voorzien van een vleugje humor. Zowel de montage, het beeld, het cameragebruik en het geluid zijn perfect.

avatar van Filmfan74
De actie in deze film is geweldig, vooral de achtervolging op de snelweg waarbij Trinity en Morpheus door The Twins worden achterna gezeten. Het verhaal is minder interessant en som sook wat moeilijk te volgen (dit is geen film om te kijken als je ogen al bijna dicht vallen).
The keymaker vond ik wel een erg leuk personage, met zijn stofjas en enorme berg sleutels aan zijn riem.
Je denkt een groot deel van de film dat het niet kan kloppen dat er nog een deel achter komt omdat dit toch echt op zijn einde begint te lopen, maar als Neo uiteindelijk The Architect spreekt komt er heel onverwacht toch nog een interessante aap uit de mouw.
Jammer dat het wel een erg open einde heeft, dat laat je na het kijken van dit deel wel wat teleurgesteld achter. Er is echter meer dan genoeg reden om ook het volgende en laatste deel te kijken.

wapner
Als vervolg op het geweldige The Matrix een zware tegenvaller, maar als film zelf nog best wel vermakelijk. De sterke originaliteit van de eerste film is ver zoek en het eerste uur van de film is eigenlijk doodsaai. Eenmaal als dat verstreken is wordt de film qua actie wel weer gaaf en ziet het er visueel ook indrukwekkend uit, de scène met de tweeling is wel mijn favoriet. Toch is het een redelijk moeilijke om te zien. Het tempo is sloom en het wordt eigenlijk pas na een uur echt interessant.

avatar van AC1
AC1
De algemene consensus heeft gelijk, de eerste is beter op elk denkbaar vlak. Het lijkt wel of Reloaded door andere mensen is gemaakt. Het toont toch aan dat een goed script essentieel is. Een solide basis dat ervoor zorgt dat alles echter aanvoelt en dat je doet geloven in dingen. Een film is meer dan alleen spectaculaire actiescènes. En actiescènes is namelijk het enige dat het vervolg goed voor elkaar krijgt. De eerste film was sterk op alle punten. Alleen The Matrix verdient het label 'klassieker'.

En toch, ik voel dat er iets niet pluis is. Zelfs als het script een pak beter zou zijn geweest, dan nog klopt er iets niet. De toon is anders ... flauwer, meliger, meer kinderachtig, meer Lucas.

Jammer, hé.

....

avatar van tommykonijn
Vandaag eindelijk The Matrix Reloaded gekeken. Het eerste deel vond ik helemaal geweldig. Prachtig gemaakt, een enorm diepgaand verhaal, interessante personages etc. Waar ik bang voor was waren de vervolgen, als ik zo de reacties hier en daar hoorde. Daarom dat het waarschijnlijk ook zo lang heeft geduurd voor ik deze gezien heb.

Nu dus toch gebeurd en ik ben helemaal niet teleurgesteld. De Wachowski's hebben dan misschien niet alleen meesterwerken hebben gemaakt, ze zijn wel (van wat ik gezien heb) allemaal zeer zeker de moeite waard (er zaten overigens imo ook meesterwerken tussen). Deze film bevat veel herkenbare elementen uit het mooie eerste deel, maar heeft ook heel veel nieuwe dingen. Waar ik in het begin even aan moest wennen waren de personages. Vrij veel nieuwe personages. Gelukkig springen de belangrijkste eruit. De tweeling was een leuke toevoeging en vooral het feit dat Smith kan klonen in dit deel vond ik erg sterk.

In het begin vreesde ik er wel voor dat dit inderdaad niet veel ging worden. De dansscène in combinatie met de vrijscène was nogal 'niet-Matrix', een beetje vreemd dat de film hier lang de tijd voor nam, want ik vond het verder niet zo zeer bij de film passen. Gelukkig herpakt de film zich meteen met een hoop actie en mooie special-effects die je mag verwachten van de Wachowski's. Keanu Reeves doet het prima in de rol van Neo en Carrie-Anne Moss doet het ook goed als Trinity. De overige cast was ook goed in vorm. Het hoogtepunt uit de reeks vind ik toch Agent Smith: een prachtrol van Hugo Weaving.

Zoals hierboven ergens al werd gezegd heeft dit deel een complexer verhaal als de eerste film, dus ik moest wel mijn kop erbij houden. Maar dat is dan ook niet heel moeilijk: je wordt overdonderd met een aantal prachtig visuele beelden. Ik bedoel momenten waarop Neo tegen al die Smith's knokt, de fragmenten die zich op de snelweg afspelen of het spectaculaire einde.. Prachtig in beeld gebracht! Die vechtscènes zouden in bijna elke andere film lomp zijn geweest.. maar niet in The Matrix.

The Matrix Reloaded is een film die niet iedereen zal kunnen bekoren, maar dat kan ik ook zeggen over het eerste deel. Films in dit genre zijn meestal direct een 'hit or miss' bij mij, maar deze reeks is tot nu toe duidelijk een 'hit'. Er zijn enkele kleine nadelen te noemen zoals een aantal overbodige momentjes of dialogen die iets te lang duren, maar wat mij betreft krijg je er veel voor terug. Nooit verwacht dat ik dit vervolg sterk zou vinden. Ik twijfel tussen een 3,5* en 4*. Maar in dit geval ga ik toch voor die laatste. Alles lijkt tot in de details te kloppen, en als je met zó'n verhaal als dit aankomt verdien je mijn respect.

avatar van Showey
jimmydl schreef:
Beste Gijs,

''Het enige antwoord ligt in de individuele interpretatie''. Soms kan dit mooi werken. Maar met zo veel losse eindjes kan alleen een slim individu, de film een full circle geven.''

Dus waarom een anderhalve ster ? The matrix deel 1 was boeiend en zeker 4 sterren waard. Deel 2 en deel 3 is een volgepompte actiefilm met achterlijk veel losse eindjes. Daarnaast nog niet te spreken over de manier waarop NEO Smith verslaat. Hoe open wil je het hebben ?

Om de film diepgang te geven is hij volgestopt met theoriën en geloof, maar beantwoord hij niet de meest essentiële vragen ( niet mijn vragen ) die iedereen had aan het einde van de films. Het lijkt er dus op dat de schrijvers van de film zelf ook geen antwoorden hadden op de vragen en het dus maar ''open'' lieten. Ik vind veel dit te makkelijk. Een individu kan dus een film invullen naar wens met de fantasie die hij heeft.

De game en overige media vullen dit verhaal aan. Transmediaal

avatar van wendyvortex
Iets minder verrassend en mythisch dan het eerste deel, maar als aktiefilm van het best wenselijke niveau met als hoogtepunt de lange achtervolgingsscene.
Misschien volgende week de Matrix Revolutions er maar meteen achteraan gooien.

avatar van Gooly
Een enorme tegenvaller na deel 1. Maar ik besef dat dat heel persoonlijk is. Het 'Matrix concept' was in deel 1 nieuw voor me. Ik vond het prachtig in elkaar zitten en het trok onmiddelijk mijn aandacht. Daardoor bleef ik geboeid. In deel twee gaan we verder waar we gebleven waren, maar mijn aandacht was inmiddels verslapt, er was voor mij niks nieuws meer onder de zon.

Ik heb in 2004 de hele trilogie aangeschaft, nadat ik alleen deel een had gezien. Die had ik ondertussen drie keer gezien, dus ik duwde meteen deze film in de DVD speler.
De tegenvaller was dermate groot dat ik nu, in 2014, me nog steeds niet zover heb kunnen brengen om deel drie in de DVD speler te stoppen.

Maar de tegenvaller zit voor mij dus vooral in het uitblijven van het 'Matrix 1 effect'. Er wordt geweldig geacteerd, een goed verhaal en ik kan me heel goed voorstellen dat veel mensen dit een topfilm vinden.
Een 2 vanwege mijn eigen persoonlijke gevoel bij deze film. Een 4 voor het verhaal en acteerwerk. dat maakt samen 6. Gedeelt door twee maakt dat 3.

avatar van schram101
Aardige opvolger, doch een pak minder dan zijn revolutionaire voorganger.

Het wordt vaker een tweede film in een trilogie verweten, vaak onterecht, maar The Matrix Reloaded voelt wel degelijk aan als een overbruggingsdeel tussen de vernieuwende openingsfilm en grootse afsluiter. Veel van hetzelfde. Toch klinkt dat wat te negatief. De Wachowski's laten ons nameling halverwege de film één van de hoogtepunten van de trilogie zien en tevens één van de betere achtervolgingsscene's uit de filmgeschiedenis zien. Want wat is die scene op de snelweg toch vet!

avatar van Elokuva
Na deel I keek ik deel II, uiteraard

Een goede film met een sterk script. Hier en daar iets ongeloofwaardiger dan deel I maar nog steeds een waardige opvolger die je uiteindelijk wel laat uitzien naar het slot, The Matrix Revelutions.

De hoofdrolspeler Neo heeft zich in dit deel meer ontwikkeld en is zich daardoor ook meer bewust van z'n "roeping"

Een dikke 4*

avatar van Thomas83
Helaas gaat de film verder hoe de eerste eindigt. Vrij matig dus met veel nadruk op actie. Die is wel wat beter maar ook wat te overdadig aanwezig. Vaak wordt er gevochten zonder een echte goede aanleiding. Dit soort scènes zijn ook eigenlijk altijd veel te lang, en het de special-effects zijn zelfs duidelijk wat minder, ondanks het hogere budget. Een deel van al dat geld is gestoken in Zion. Ziet er wel geinig uit, maar moeten we nou echt zoveel van de inwoners leren kennen? We zien ze ook eigenlijk alleen aan het begin van de film.

Perrineau heeft in Oz laten zien een aardige acteur te zijn, maar hier is hij een vervelende komische sidekick met dommige momentjes. Zelfs Fishburne is minder. In tegenstelling tot in de eerste film komt zijn manier van praten hier heel raar over. Hij geeft zelfs speeches. Staat me wat te ver af van het wat enigmatische personage uit de eerste film. Die driehoeksrelatie met Niobe en Lock sprak me ook niet zo aan.

Reeves moet hier een stuk meer echt acteren en zakt onmiddellijk door het ijs. Neo en Trinity zijn vreselijk als liefdeskoppeltje. Ze lijken wel een stelletje pubers die voor het eerst verliefd zijn. Op een gegeven moment zijn de liftdeuren nog niet dicht en laten ze alles vallen om elkaar in een weinig smaakvolle zoenscène af te lebberen. Maar erger nog is even later een seksscène, terwijl we intussen “het volk” in een zwoele en zweterige MTV-achtige videoclip zien dansen op muziek. Alsof je naar een heel andere film loopt te kijken. Onderbrak alleen maar het ritme van de film.

Verder zijn de dialogen heel matig, is de soundtrack weinig subtiel, de humor net wat te aanwezig en ik zie de meerwaarde van Bellucci niet zo. Had op zijn minst een betere actrice genomen. The Merovingian is ook niet best met dat aangezette Franse accent. En wat was dat voor onzin met die orgasmetaart? Zijn bodyguards vind ik ook niet zo leuk. Ze zijn aanleiding voor nog wat lelijke effecten en zie maar weinig logica en duidelijkheid in hun stijl van vechten.

Over logica gesproken, het verhaal drong in de film ook nog amper tot me door. Al kan het deels zijn doordat je een beetje murw wordt gebeukt door het ritme van te lange actie gevolgd door te lange (en soms ook misschien wat pretentieus verpakte) dialogen. Maar uit nieuwsgierigheid heb ik me na de film nog wat ingelezen en dan vind ik het verhaal eigenlijk juist sterk in elkaar steken.

Na een uur wordt de film wel beter overigens, met wat meer focus in de regie en de lange scène op de snelweg als misschien wel het hoogtepunt van de film (ook is het een niet zo vernieuwend allegaartje). Een geslaagde mix van pompende muziek en lekker grootse en overdreven actie. Wel jammer is dat Neo in elke actiescène onverslaanbaar is en uiteindelijk als Superman altijd wel op het nippertje de boel komt redden. Ondanks een in het slotstuk nog even flink uitglijdende Reeves dus toch nog een redelijk einde, waarmee de film eigenlijk een beetje de omgekeerde weg van zijn voorganger bewandelt. 2.5*

avatar van tbouwh
Leuk en degelijk vervolg op het fenomenale eerste deel, maar het kon stukken beter.
Dit tweede deel moest echt even op gang komen; deel 1 was een heerlijke actiethriller met veel psychisch/filosofische elementen. Deel 2 daarentegen begint met een scene die zich pas aan het einde verduidelijkt, het tonen van Zion ( waar vervolgens vrij weinig mee wordt gedaan ) en een MTV-achtige scene, die zo in Step UP gestopt had kunnen worden. Later zien we echter the Matrix zoals we het kenden uit deel 1; vrij vormgegeven actie en een interessant plot. Actie was ook hier weer goed, al miste het wat spanning en geloofwaardigheid; als het eenmaal duidelijk is dat Reeves talloze agents Smith de baas kan is Smith ook niet meer zo geweldig als in deel 1. De snelwegachtervolging is dan weer zeer de moeite waard, met fijne constante achtergrondmuziek.
Mooiste bleef toch de scene met het Orakel, met op gepaste voet de onthullingen van de Architect; de dilemma's over keuze etc., die in deel 1 nog meer naar voren kwamen, maken deze films toch vooral zo interessant, en onderscheidt ze van de doorsnee actie/sf-film.
Minder te spreken ben ik van het acteerwerk, dat was in deel 1 toch beter. Reeves en Moss als koppel, mwa..
Het einde kon ik minder goed plaatsen, Reloaded is duidelijk een prequel naar het afsluitende deel.
Ten opzichte van deel 1 een grote verzwakking, maar op zichzelf staand een vermakelijke film die bij vlagen zeer weet te vermaken en de serie als geheel nieuwe inzichten biedt.

avatar van Gish
Net als het origineel ook het vervolg verlaagd que score.
Het ziet er misschien allemaal gelikt uit, maar de inhoud van het verhaal raakt kant nog wal. Misschien niet te lang bij nadenken, maar dan nog...een gaap is soms nauwelijks te onderdrukken. Zinloze onzingevechten om Zion waarop geen enkele spanning staat.
En deel 3 was in mijn herinnering nog bedroevender. Toch ook die maar even herzien.

avatar van Capablanca
Gaap. Ik zal wel oud worden, maar vraag me oprecht af wie dit interessant vindt. Dit verhaal van gestileerde gevechten, mannen die de hele godganse dag naar een scherm koekeloeren waar nulletjes en eentjes voorbijdwarrelen, anderen die, weer of geen weer, een zonnebril dragen, en last but not least de wijze oude vrouw.. Ik denk dat ik vanavond maar op tijd naar bed ga...

avatar van missl
Ik hoop dat dit een tussenfilm is om beter naar de 'finale' van deel 3 te kunnen werken. Deze film is namelijk inspiratieloos, slecht geacteerd en het verhaal komt minder echt over dan in deel 1. Hierdoor lijkt het allemaal een slecht verhaal. Waar ze in deel 1 nog mee weg kwamen, lijkt hier nergens naar.

Overigens heb ik nog nooit op beeld 2 mensen gezien die zo ontzettend geen chemie hebben. Totaal misplaatste 'liefdesrelatie'

avatar van IH88
Toch een stuk minder dan in mijn herinnering. Het eerste stuk in Zion is saai en overdreven tegelijk. De speech van Morpheus en de rave erna zijn niet erg sterk (zachtjes uitgedrukt). Het gevecht van Neo met de vele agent's Smith is te lang en ziet er nep uit. Waarom vliegt Neo niet gelijk weg?

De achtervolgingen en actiescénes op de snelweg zijn wel sterk en het gesprek met "the Architect" is goed gedaan.

avatar van Roger Thornhill
Tja, daar zitten we dan met deel 2. Na een te lang intro in Zion komt de film met drie zeer sterke set pieces op de proppen (de "Burly Brawl", het restaurant en de snelweg) om dan te eindigen met de Architect en zijn aardige openbaring. Het is allemaal niet slecht en soms zelfs spectaculair, maar tussendoor word ik als kijker doodgegooid met zóveel esoterisch geklep over georakel, profeties en het nut van vertrouwen, en zóveel pseudo-religieuze of metafysische concepten die mij koud laten of zelfs tegen de borst stuiten (wederopstanding, de kracht van de geest, de Ene, voorzienigheid) dat dat mijn plezier in de film toch ernstig hindert of zelfs vergalt. Wat mij betreft krijgt de hele trilogie mijn maximum waardering qua ambitie en uitvoering, maar ik ben er zelf nou eenmaal wel aan gehecht om met beide voeten op de grond te blijven staan, en dan is het wel moeilijk om serieus te luisteren naar wat bijvoorbeeld Morpheus of het Orakel aan "wijsheden" zoal te verkondigen hebben (of Seraph natuurlijk: "You do not truly know someone until you fight them!", toe maar). Gelukkig zijn daar nog Agent Smith en de Merovingian voor de broodnodige portie gezond verstand...

avatar van AC1
AC1
Helemaal akkoord, Roger. Misschien zijn de vervolgfilms eigenlijk niet meer dan 'guilty pleasures'. Ik vind de Wachowski's bijna een soort van eendagsvliegen. Na de voortreffelijke The Matrix had ik echt wel hoge verwachtingen. Jammer dat die nooit zijn ingelost.

avatar van Roger Thornhill
Nou ja, Cloud Atlas is ook wel weer een ambitieuze en aparte film. Maar de splash die ze met The matrix 1 veroorzaakten was uniek en met heel veel uitdijende rimpels, en ik betwijfel inderdaad of de broers –of inmiddels dan broer en zus– ooit nog iets vergelijkbaar imponerends gaan afleveren.

avatar van DVD-T
Reloaded zit totaal niet aan op hetzelfde niveau als de eerste film.

Probleem ligt vooral aan dat Reloaded ingewikkelder is dan nodig was. Er komt heel wat dialoog voorbij en dan vooral in het begin. En dan nog veel praten in het midden en nog wat aan het einde. Veel praten dus. Alleen jammer dat het niet veel zegt. Zonder veel uitleg te geven wat er nu aan de hand is wijkt men veel uit naar elementen die er niet of nauwelijks toe doen en daarom weinig interessant zijn binnen het grotere doel van het verhaal, iniedergeval niet zoals in het eerste deel. Een hoop bla-bla om niets dus.

Maar dan is er nog de actie. En die is toch wel weer geweldig. Het Neo-Smith gevecht is schitterend gedaan, al zien de effecten er vandaag de dag niet echt meer realistisch uit en zie je duidelijk de animatie's. Niet echt helemaal tijdloos dus en minder realistisch dan ze er nog uit zien in The MAtrix. Anderzijds ziet de snelweg chase er nog steeds fantastisch uit. Krijg je nog steeds een adrenaline boost van. En maken veel goed waar de film een beetje faalt in de saaie dialogen en soms wat vreemde pacing van alles.

Toch blijft Reloaded er leuk om te kijken en zorgt het toch nog voor wat plezier.

avatar van IH88
The Matrix Reloaded

Na het schitterende eerste deel moest er wel een tweede en derde deel komen om het verhaal over Neo, The Matrix en Zion tot een goed einde te brengen. Want na het eerste deel waren er natuurlijk wel vragen hoe het nu verder zou gaan. Maar zoals zo vaak zijn de verwachtingen, de anticipatie die je voelt en de verbeelding die je zelf in je hoofd hebt gemaakt groter, beter en lekkerder dan wat de film uiteindelijk in de praktijk is geworden. Be careful what you wish for...

The Matrix Reloaded is zeker geen slechte film en er zitten een aantal geweldige actiescènes in maar als opvolger van de magische eerste film is het toch een tegenvaller. Het eerste stuk in Zion is saai en overdreven tegelijk. De speech van Morpheus en de rave erna zijn niet erg sterk (zachtjes uitgedrukt). De relatie van Neo en Trinity komt ook niet echt van de grond en Reeves en Moss hebben niet de beste chemie. Het gesprek tussen Neo en The Oracle is uitstekend maar het gevecht daarna tussen Neo en de vele agent's Smith is te lang en ziet er nep uit. Waarom vliegt Neo niet gelijk weg? De dialogen zijn soms wel erg wollig en pretentieus alhoewel ik moet zeggen dat de meeste acteurs er uitstekend mee overweg kunnen. De vele achtervolgingen en actiescènes zijn wel sterk. Het gevecht tussen Neo en de mannen van de Merovingian en de achtervolging op de snelweg zijn erg sterk. Van het gesprek met "the Architect" krijg je gegarandeerd hoofdpijn maar na een aantal herzieningen komt dat ook wel goed.

Visueel ziet Reloaded er geweldig uit. De meeste gevechten en de verschillende werelden die het verhaal aandoet, het ziet er allemaal geweldig uit. Als er net zoveel aandacht aan het script was besteed had Reloaded een prachtig middendeel kunnen worden. Nu is de magie van het eerste deel ver weg.

avatar van 606
IH88 schreef:
The Matrix Reloaded.
Je gebruikt spoilers, en in je andere post doe je die wel markeren, doe dat nu ook even. bvd

avatar van Timothyvdmeer
Scene op de snelweg blijft gaaf.

avatar van Roger Thornhill
Na gisteravond Man of steel met z'n climax vol instortende flatgebouwen en weggevaagde woonblokken te hebben gezien, pikte ik vanzelf de eerste minuten van déze film nog mee – alleen maar Trinity's gevecht, haar val en Neo's ontwaken. En los van het verhaal, de ideeën, de analogieën enz. van deze film (waar ik allemaal niet dol op ben) valt het me op hoe tactiel het hier allemaal is, hoe je de auto waarop (naar je denkt) Trinity doodvalt bijna kunt aanraken. Als ik dat nou eens vergelijk met al die massale destructie in de Superman-film... De Matrix-trilogie mag dan wel inmiddels al weer 13 jaar oud zijn, maar voor mezelf heeft hij qua visuals een standaard gezet waar nog steeds niet veel films aan kunnen tippen.

avatar van mrklm
Meer geleuter, meer wazige special effects, meer touwtrekkerij. De actiescènes zijn dusdanig over-the-top dat er van spanning nauwelijks nog sprake is. Helaas zakte de trilogie nog verder weg met het laatste deel.

avatar van mrklm
Er is amper een verhaal, maar de special effects en de gevechten zijn nog meer over-the-top. Neo en Smith bevechten elkaar al vliegend door Zion en meer van dat soort belachelijkheden kom je tegen in dit ronduit slechte laatste deel van wat uiteindelijk een teleurstellende trilogie genoemd moet worden.

Zwolle84
mrklm schreef:
in dit ronduit slechte laatste deel

Dit is het tweede deel. The Matrix Revolutions is de afsluiter.

avatar van Roger Thornhill
Volgens mij heeft mrklm het juiste bericht bij de verkeerde film geplaatst, gezien het feit dat hij net ook al iets bij deel 1 heeft geschreven.