The Animatrix (2003)

Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Peter Chung, Andy Jones, Yoshiaki Kawajiri, Takeshi Koike, Mahiro Maeda, Kôji Morimoto en Shinichirô Watanabe
met de stemmen van Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss en Julia Fletcher

Een verzameling van negen korte animatiefilms die een achtergrond beschrijven bij de Matrix-trilogie. Er wordt een beschrijving gegeven van de oorspronkelijke oorlog tussen mens en machines, die tot de creatie van de Matrix leidde.

avatar van ultimate_roeltje
Heerlijk dvdtje voor mij, als echte anime-en Matrix fan. Iedereen die minstens 1 van de 2 is zal zich niet tekort doen met deze 'film'.

De animaties zijn erg tof gemaakt: fris, expirimenteel, afwisselend (sommige met veel frame-by-frame beelden, wat ik erg tof vind) en vooral erg orgineel.
Voor de Matrix fan is het ook weer smullen geblazen. Heb weer urenlang zitten filosoferen over het Matrix concept dat in de vele filmpjes verder wordt uitgediept en van veel verschillende kanten wordt bekeken.

4.0

avatar van Apollinisch
Kid’s Story en Detective Story zijn de voltreffers van deze omnibus. Opvallend genoeg zijn beide filmpjes afkomstig van de hand van regisseur Shinichiro Watanabe, iemand om in de gaten te houden met andere woorden. Zijn beperkte filmografie op IMDb raadplegend moet ik echter concluderen dat hij niet animewereld’s productiefste figuur is. Bovendien, het werk dat hij gemaakt heeft ziet er niet bijster interessant uit. Afgezien van Genius Party natuurlijk, maar dat project was me al langer bekend.

Hoe dan ook, vooral het eerstgenoemde filmpje is geweldig. Het karakterdesign is niet mijn stijl, maar de rest ziet er geweldig uit. Vooral de actie is wervelend en het verhaal is van toegevoegde waarde op de Matrix-trilogie. Want hoe je het ook wend of keert, uiteindelijk is dát waar het allemaal om draait.

Final Flight of the Osiris is in dat opzicht een perfect begin van deze compilatiefilm. Het ziet er behoorlijk realistisch uit, en het bevat de sfeer die de Matrix-films zo kenmerkt . In sterren uitgedrukt zou dit een zeer stabiele 2,5 zijn.

Hierna volgt 2nd Renaissance. Deze fragmenten behandelen de voorgeschiedenis van de befaamde droomwereld. Dat interesseerde me vrij weinig, maar gelukkig kent deel één een unieke tekenstijl. Niet meteen verschrikkelijk mooi, maar wel leuk om te zien (2.5*). Deel twee is meer rechttoe rechtaan en daarom ook gewoon saaier (1.5*).

De overige filmpjes variëren van weinig boeiend maar mooi gefilmd (Program – 2*) en semi-erotisch (World Record – 1.5*) tot weerzinwekkende kitsch (Matriculated – 0.5*).

Beyond, het geroemde stukje van Memorizu’s Koji Morimoto, deed me overigens helemaal niks. Lijkt wat teveel op het werk van Ghibli ofzo. In ieder geval zag ik het speciale er niet van in (1.5*).

Detective Story ten slotte vond ik zo goed omwille van dat heerlijke film noir-sfeertje, waarbij de credits niet alleen uitgaan naar de unieke tekenstijl, maar ook naar de aangename soundtrack: een combinatie van DnB en Jazz denk ik. Het verhaaltje anderzijds is zelfs voor een speelduur als deze aan de wel erg povere kant (3*).

De som der delen zou hier nauwelijks twee sterren opgeleverd hebben, maar ik maak er een dikke 2.5* van. Dit type film kan ik goed hebben, vooral als het overkoepelende thema goed naar voren komt. Deze film is daarin goed geslaagd. Beter dan een Paris, Je T'Aime om maar iets te noemen.

avatar van wibro
Het nadeel van een film die bestaat uit 7 animatiefilmpjes van verschillende regisseurs is dat zo'n film nooit hoog scoort. Het zou wel toevallig zijn als je alle filmpjes even goed zou vinden. Van de 7 waren er eigenlijk maar 3 die voor mij ver boven het gemiddelde uitstaken. Dat waren "Program", "Beyond" en "A Detective Story".
"Beyond" deed mij nogal veel denken aan de animatiefilms uit de Ghibli Studios en "A Detective Story" deed mij enigszins denken aan de animatiefilm "Renaissance". De rest van de animatiefilms vond ik allemaal niet zo interessant. "Kid's Story" en "World Record" vond ik zonder meer de minste.

avatar van Fza
Fza
Mooie korte films, niet allemaal van dezelfde kwaliteit. Kid's Story, Beyond en Detective Story sprongen voor mij er echt uit. Alhoewel ik de 2nd Renaissance ook leuk vond, geeft toch de voorgeschiedenis van de Matrix aardig in een notendop weer.

Was iemand anders opgevallen dat de jongen in Kid's Story "Karl Popper" heet? Vast geen toeval.

avatar van Joeri_000
Kid's story, was daar niet nog meer van gemaakt??
Ik kan het nergens vinden.. Kan iemand dat vertellen ??

avatar van Koert
The Animatrix kent een aantal pareltjes, bijvoorbeeld het filmpje met de skateboarder, de detective, of de hardloper. Deze stukjes vond ik erg verfrissend en origineel.

De delen die meer met The Matrix zelf van doen hebben vond ik daarentegen een stuk minder interessant. Die film kennen we allemaal al en dan vind ik het leuker om iets te zien wat er maar losjes op gebaseerd is. Het eerste segment van The Animatrix vond ik dan ook veel te sterk voortborduren op het origineel. Dat stuk is na zeven jaar eigenlijk ook al hopeloos verouderd. Het nadeel van computeranimatie!

Al met al wel een leuke verzameling korte animatiefilms. Hier en daar worden er echt leuke dingen gedaan, maar door de minder boeiende delen bleef ik toch niet helemaal met een voldaan gevoel achter. Misschien heb ik niet zo veel meer met The Matrix.

avatar van Black Math
Redelijk collectie filmpjes. Beyond stak er flink bovenuit, the Second Renaissance was ook best aardig. Matriculated was irritant als er gesproken werd, de rest van het filmpje was eigenlijk wel een leuke visuele trip. The Final Flight of the Osiris vond ik veruit de minste.

Het probleem van dit soort collecties is dat dat er altijd maar weinig bij zit dat echt leuk is. Morimoto lijkt echter altijd iets moois te creëren. Eerder verbaasde hij me al met Dimension Bomb en Magnetic Rose. Met recht mijn favoriete kortfilm regisseur.

avatar van Goldenskull
Verrassend. Doet gemiddeld niet onder voor Genius Party (Beyond).

Final Flight of the Osiris is erg fijn, vooral de allereerste scène in combinatie met de muziek. Visueel erg mooi. Dikke 4* vooral door de opening, de rest van dit segment is wat meer standaard Matrix werk (maar zeker niet slecht).

The Second Renaissance Part I is op eigenlijk elk vlak (visueel, verhaal, muziek etc) wat minder en kon mij van alle fragmenten het minst boeien: 2*.

The Second Renaissance Part II is vervolgens weer een trede omhoog, een grote trede. Muziek is een stuk beter, een voice-over die voor de verandering (ik heb er meestal een hekel aan, terwijl het overigens dezelfde stem als bij Part I is) werkt en visueel sterk. 4*

Kid's Story's tekenstijl is wat meer blur/waziger, meer buiten de lijntjes. Een stijl die me meestal wel bevalt, zo ook hier. Achtervolging is nice, muziek goed, verhaal is redelijk boeiend. 4*

Program is redelijk, blinkt in niks echt uit, maar verveelt niet (nauwelijks). 3*

World Record heeft wat aardige (slowmo)momentjes, telkens wanneer een of meerdere Smiths te zien zijn, ziet het er goed uit, kleine 3.5*

Beyond heeft erg sterk camerawerk en standpunten, aardige belichting (zon), Haunted Mansion kent een paar erg leuke trucs, de rustige muziek is fijn, sfeertje lekker en het deed me een beetje denken aan Oshii. 4.5* - beste segment.

In A Detective Story zorgen de zwart/wit/grijs-tinten voor een aardig sfeertje. Tot het moment dat de Smiths verschijnen in de trein, vond ik het heel aardig. Daarna werd het een stuk minder, met erg matige muziek en een beetje zeurende dialogen. Jammer. 2.5*

Matriculated is de laatste en hier vond ik het abstracte, kleurrijke deel erg sterk. Characterdesign is wat minder, de gevechtjes aan het begin en eind zijn ook niet zo boeiend. Ruime 3*

Best vet gemaakt, maar verhaal kon me niet echt boeien.

avatar van Franklin1975
7 korte films? Ik tel er toch echt 9, MoMe!

Gisteren de bluray thuis ontvangen, en na het zien (en horen) van het eerste filmpje, was ik laaiend enthousiast. Schitterende animaties, schitterend pompend geluid en een scene die zo in de reguliere films terecht zouden kunnen.

En dan krijg je een visuele klap als The Second Renaissance begint. Een totaal andere animatiestijl. Alsof je naar een tekenfilm uit de jaren 80 zit te kijken :S Ook het verhaal is niet al te boeiend.

Nu ik eenmaal gewend ben geraakt, kan ik met genoegen naar Kid's Story kijken. Een mooi, dramatisch teenager verhaal, met een al dan niet goed einde.

World Record heeft weer een betere animatie naar mijn smaak, maar wat dit verhaaltje met The Matrix heeft te maken...?

Beyond is weer een erg leuk filmpje qua verhaal. Lieflijk, speels.

De laatste 2 filmpjes moet ik nog maar eens kijken, want ik viel toen bijna in slaap van vermoeidheid.

Overall enigszins minder dan ik verwacht had van The Animatrix, maar voor die 7 euro voel ik mij nieteens bekocht. Er staan nog genoeg extra's op de bluray. En het beeld en geluid zijn van uitstekende kwaliteit.

Ik heb deze al een tijdje maar nog nooit gezien. Ben gisteren begonnen met het herzien van The Matrix trilogy aangezien het alweer lang geleden is, dus misschien dat ik deze erachteraan doe!

avatar van DragQueen
Als matrix-fan, is deze Animatrix een toegevoegde waarde. En werpt bovendien een blik op veel onderbelichte zaken wat betreft de matrix. Je krijgt wat meer background over alles. Verder zijn de verzameling filmpjes niet allemaal even sterk, maar wel met kunstzinnigheid gemaakt. 3 Sterren.

avatar van eddyeddy
Prachtig begin, het zwaardgevecht die getuigde van een subtiliteit die met veel vakmanschap en oog voor detail is neergezet.
Daarna zwakte het enigszins af, waarbij we wel en extra tipje van de sluier mee kregen over het hoe en waarom, noem het, het ontstaan van de Matrix, kortom een leuke aanvulling op de Matrix reeks.

avatar van K. V.
Deze film eens bekeken en hij is de moeite om te bekijken. Grafisch een erg sterke film. Vooral die zwart-wit episode vond 'k erg goed (niet alleen grafisch, maar ook qua verhaal en sfeer). Alleen wat jammer dat het allemaal afzonderlijke verhalen waren en het niet echt een geheel vormde.
Maar als je de kans hebt, zeker eens bekijken.

avatar van wibro
Deze verzameling van 9 animatiefilms die ik weer eens heb bekeken kent voor mij twee absolute uitschieters; "Beyond" van Koyi Morimoto en "A Detective Story" van Shinichero Watanabe. Nauwelijks toeval eigenlijk omdat beide regisseurs ook meegewerkt hebben aan de door mij zeer gewaardeerde Genius Party animatiefilmpjes.
De overige 7 animaties filmpjes vond ik matig tot goed.

Waardering; onveranderd 3,5*

avatar van Masterbrain
Prachtig gemaakt , bijna een hoogtepunt als......tsja je moet maar van Animatie houden he.

Mocht er ooit een Dragonball [Z] live action film uitkomen dan graag in de stijl van Animatrix.

avatar van Number23
'Only the most exceptional humans become aware of the matrix'

Ik heb er nog geen cijfer aan gegeven, het wordt maar het gemiddelde van alle filmpjes.

Final Flight of the Osiris.
Het ziet er zeer mooi uit, net als een game. Verhaaltje is niks speciaals 2.0*

The Second Renaissance: Part I.
Zeer indrukwekkend getekend en het verhaal maakt ook indruk. 3.5*

The Second Renaissance: Part II.
Ongeveer dezelfde tekenstijl, maar het verhaal is meer rechttoe rechtaan. 3.0*

Kid's Story.
De tekenstijl vind ik vreselijk en daar leidt alles onder. 1.5*

Program.
Lekker Aziatisch getekend en het gevecht is prima in beeld gebracht. 2.5*

World Record.
Een van de betere verhalen en de tekenstijl is bevreemdend, maar ook interessant. 3.0*

Beyond.
Redelijk verhaal. 2.5*

A Detective Story.
Lekker film noir sfeertje. 3.0*

Matriculated.
Te zweverig naar mijn smaak. 2.0*

Dan kom ik uit op een 2.6*

Wat een geweldig idee om deze film uit te brengen. Verschillende kwartjes zijn gaan vallen na het zien van de film (niet zoveel dat ik er rijk mee geworden ben). De matrix trilogie is na het zien van deze film nog duidelijker. Ben benieuwd naar het volgende deel van The Matrix die als het goed is niet heel lang meer op zich laat wachten.

Raoul123 schreef:

Heb je daar een bron van?

Christian, een tijdje geleden (denk 2 maanden ofzo) stond The Matrix 4 in IMDB zichtbaar als nog-uit-te-komen-film, volgens mij in 2016.

Gek genoeg zie ik hem nu niet meer in de zoekresultaten staan.

Raoul123 schreef:

Gek genoeg zie ik hem nu niet meer in de zoekresultaten staan.

Ik denk dat de Matrix 4 een gerucht is en nog niet bevestigd.

avatar van DVD-T
Leuke animatie film(pjes) die meer meegeven aan de wereld van de Matrix.

Bedacht om de wereld uit te breiden in verschillende type media. Niet alle verhalen zijn even goed. Final Flight, The Second Rennaisance en Detective Story vond ik de beste in het vertellen van een verhaal en fantastisch gebruik van animatie. De andere korte films zijn ook goed, maar konden mij minder brengen dan genoemde drie verhalen.World Record is toch duidelijk wel de minste van allemaal. Toch nog een heel stuk beter in vertellen van een verhaal in een kortere tijd dan de Wachowski's hebben gepresteerd in de laatste twee films.