Innocence (2004)

Alternatieve titels: Ghost in the Shell 2: Innocence | Kôkaku Kidôtai 2: Inosensu | 攻殻機動隊 イノセンス

Japan
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Mamoru Oshii
met de stemmen van Atsuko Tanaka, Akio Ôtsuka en Tamio Ôki

Batou is een levende cyborg wiens lichaam volledig door mensen werd gemaakt. Het enige 'menselijke' aan hem is zijn brein, waarin de herinneringen sluimeren van een vorig leven. De wereld van Batou lijkt echter niet in het geringst op zijn droom: de grens tussen mens en machine is namelijk volledig vervaagd, en de mensen zijn vergeten hoe ze 'menselijk' moeten zijn. Ironisch genoeg is het de cyborg die dit maar al te goed beseft, en hij probeert iets van de menselijke essentie terug te winnen: de onschuld.

avatar van chevy93
Deel 1 beviel zo goed dat ik deel 2 zo'n week later ook direct gekeken heb. Helaas vond ik deel 1 juist mooier dan deel 2. Ondanks dat deel 2 visueel bij vlagen verbluffend is, was het af en toe iets te veel kitsch. Ik snap ook niet waarom de personages op een andere manier getekend zijn dan de omgeving. Daar waar de omgeving modern (anno 2004) getekend is, zijn de personages getekend in de stijl van deel 1 (anno 1995). Misschien heeft het een betekenis? Iets in de trant van 'mensen zijn ouderwets en de (gedigitaliseerde) omgeving is de toekomst', maar misschien overdenk ik het dan wel.

Als geheel sprak het verhaal me wat minder aan en dat kwam vooral door de grote hoeveelheid filosofische dialogen. Soms werkten ze, soms niet. Misschien ligt het ook aan de (in mijn geval Engelse) vertaling. Ondanks alles zijn beide delen erg vermakelijk om te zien. En ook dit deel heeft absoluut haar kwaliteiten. Met in het bijzonder de soundtrack en het plot.

avatar van tbouwh
Geen idee of ik de enige ben, maar ik vond dit nog weer van een geheel andere orde dan deel één. De tragere pacing is een verademing, en ook visueel vond ik Innocence veel indrukwekkender (terwijl één qua production design natuurlijk al niet mis is). Filosofische inslag ligt me tenslotte ook enorm. Eén had dat ook, maar daar kwam het toch minder binnen door de snelheid waarmee e.e.a. de revue passeert. Ik dacht dat een film die zou focussen op Batou ipv the Major me meer zou tegenstaan, maar niets bleek minder waar.

Film met een grote herkijkwaarde. Ik heb het gevoel dat ik veel gemist heb, hier zit zo enorm veel in dat het me nog even duizelt.

4.5* voor nu.

Subliem! Wat een grandioze film zeg! Superspannend, gaat mooi soms de diepte in en is bovenal ontzagwekkend mooi gemaakt; ik heb regelmatig met de mond open en kippenvel ademloos zitten genieten. Wat een topper zeg, wow.

avatar van MDRAIJER
Ik zie dat alleen deel 2 op Netflix staat. Kan ik deze ook kijken zonder deel 1 gezien te hebben?

avatar van Black Math
Moeilijk om te zeggen. Ik zou het niet van harte aanbevelen, maar in principe zou het moeten kunnen. Je mist wel een bepaalde achtergrond waardoor het lastiger kan zijn om bepaalde personages te plaatsen of om met hen affiniteit met hen te krijgen.

avatar van Zwolle84
Wat een vervelende zit. Leek geen einde aan te komen.

Ik had vooraf al m'n bedenkingen toen ik de box met twee BD's kocht. Ik heb helemaal niets met anime's, maar wilde het nog een keer proberen omdat ik de remake zo geweldig vind. Het eerste deel ging nog wel redelijk, vooral vanwege de sterke soundtrack en de herkenbare elementen uit de remake. Maar deze, nee. Het lukt me gewoon niet.

Al vrij vroeg ging ik me storen aan die oeverloze stroom van tegeltjeswijsheden die op je wordt afgevuurd. Voorgedragen met de emotionele impact van iemand die het telefoonboek voorleest. Toen die ergernis er eenmaal was, werd de zit alsmaar vervelender.

Het zal ook gewoon niet m'n 'genre' zijn; ik voel niks bij tekenfilms. Ik kan me niet inleven in de personages en alles lijkt even vlak. Dan gaat het gewoon niet lukken bij een film die het schijnbaar van de emoties moet hebben.

avatar van IH88
Innocence

Visueel ziet Innocence er echt geweldig uit en het oog voor detail is verbluffend. Batou is ook een interessant personage, maar het verhaal op zich is een stuk minder geslaagd. Het begin is nog best goed te volgen, maar het wordt steeds gecompliceerder en vooral warrig. De filosofische dialogen en overpeinzingen helpen daar ook niet bij. Er zal zeker een idee achter zitten, maar dat gefilosofeer begon op een gegeven moment best irritant te worden. Gelukkig is het visueel wel allemaal verbluffend mooi, waardoor je toch geboeid blijft kijken.