• 8.227.969 stemmen

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Tatsuo Sato

Oorspronkelijke taal: Japans

Over Nekojiru-sô

Nyatto de kat onderneemt een reis om de ziel van zijn zus te redden. Deze is in tweeën gereten toen Nyatto haar van de dood probeerde te redden. Zij reist hem hersendood achterna. Op hun reis beleven zij mysterieuze en magische gebeurtenissen.

imageimageimageimage

avatar van danuz

danuz

Vooral de sfeer vond ik erg mooi. Heerlijk dromerig en wat loom, als op een warme zomerdag. Mooie muziekkeuze en fijne animatie stijl. De plotwendingen en het absurdistische verhaal maken de film uniek binnen het animatiegenre. Vreemd genoeg deed de film me een beetje aan Jodorowsky's The Holy Mountain denken, alleen dan beter 3,5/4*

avatar van hydraulix

hydraulix

Dat hij nog niet toegevoegd is! Dvd staat met stip op één op m'n wishlist. 5*

edit: ja ik zie al waarom het niet toegevoegd is (of verwijderd?), filmpje is korter dan de 45 minuten.

avatar van hydraulix

hydraulix

Heb hem op dvd! Bij de Boudisque voor €19,-. Leuk hoesje waarin olie/water erin verwerkt is, plus de twee kittens die erin 'rondzweven'.

avatar van kinjutsu

kinjutsu

Erg jammer dat dit surrealistisch meesterwerk van de site is gehaald. Veel credits voor camerastandpunten en perspectieven, als ik het me goed herinner wordt er ook gebruik gemaakt van anamorphoses. De kiddy stijl en het taaltje waarin met elkaar gecommuniceerd wordt bevallen me ook erg. Ik geeft 4,5*

avatar van Yuffira_San

Yuffira_San

'k Was erg verbaast bij het zien van deze film. Zelf vond ik hem verschrikkelijk brutaal en zelfs een beetje psychologisch gestoord.

Toen heb ik hem 10min later een tweede keer bekeken en ik vond hem nog steeds brutaal. Alleen kon ik hem nu echt appreciëren.

Door een surrealistische wereld te creëren slaagde de makers erin een heel realistisch idee uit te beelden.

Maar ja, mijn beeld van realisme is niet erg betrouwbaar

Respect voor het korte filmpje en de regisseur ervan. 4*

avatar van Goldenskull

Goldenskull

Ik kijk nooit shortfilms, maar Cat Soup had al langere tijd mijn interesse. Erg jammer dat ie niet op de site mag, ook erg jammer dat ie uberhaupt niet langer duurt.

Elke keer dat je denkt 'nu wordt het minder' komt Nekojiru-sou weer met een geweldig origineel idee zoals de waterolifant en het open geritste varken.

Erg fijne tekenstijl en camerahoeken, heerlijk gestoord, mooi surrealistisch, sfeervol en soms hilarisch grappig. Geweldige short.

4.5* denk ik.

avatar van popsiclesuicide

popsiclesuicide

Een ontzettend goede film naar een mangaka die zichzelf Nekojiru noemde.

Hij was absurd en cru, maar ontzettend verslavend ook om naar te kijken. Ook al was de stijl simpel, de animatie zelf was ontzettend mooi. Het bewoog allemaal goed. Je raakte geen moment verveeld met de rijke beelden.

Ook het feit dat er geen dialoog nodig is om een verhaal te vertellen laat zien hoe sterk het is.

avatar van s0062423

s0062423

Goldenskull schreef:

4.5* denk ik.

Helemaal mee eens. Ook van mij een 4,5*.

avatar van Animosh

Animosh

Leuk! Wat een knotsgek filmpje is dit: de animatiestijl is erg speels en inventief, de cameraperspectieven zijn vaak zeer origineel en onverwacht, de inhoud is compleet bizar en onvoorspelbaar, de muziek is even maf en speels als de rest van Cat Soup en het einde is gewoon sterk. Iets meer afwerking en oog voor sfeer had de animatiestijl goed gedaan, de muziek is leuk maar zeker niet geweldig, niet alle scènes zijn boeiend (de goochelshow vond ik bijvoorbeeld relatief saai) en aan de dierenmishandelingen in de film stoorde ik me behoorlijk, maar over het algemeen is dit gewoon een enorm vermakelijke, verfrissende en creatieve surrealistische kortfilm. 3.5*, met een halfje aftrek voor de mishandelingen. Een dikke 3* dus.

Edit: na even diep ademhalen hou ik het toch gewoon bij 3.5*.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Als knotsgek kan je dit wel omschrijven. Om eerlijk te zijn kan ik het plot niet echt ontwarren zonder de synopsis te lezen. Zeer speelse en enthousiaste animatiefilm zoals wel andere Japanse animatiefilms tuk op zijn, een subgenre op zich. Absurd en verrassend ook met kleurrijke beelden en fantasierijke en flitsende beelden.

Niet 100% mijn ding, maar zeker van genoten. Surrealistisch waarbij de in mootjes gehakte lichaamsdelen in het rond zweven. Tof voor een keertje!