Guizi Lai Le (2000)

Alternatieve titels: Devils on the Doorstep | 鬼子來了

China
Drama / Oorlog
139 minuten / 162 minuten (Franse editie)

geregisseerd door Wen Jiang
met Wen Jiang, Hongbo Jiang en Teruyuki Kagawa

In een klein Chinees boerendorpje waaraan de Japanse invasie in de jaren dertig grotendeels voorbijgaat, wordt de routine van boer Ma Dasan ruw verstoord als er middenin de nacht twee Japanse krijgsgevangenen voor zijn deur worden gedropt. Een mysterieuze figuur die zichzelf voorstelt als 'Ik' beveelt Ma een paar dagen op de gevangenen te passen, totdat het Chinese verzet ze weer zal ophalen. De gevangenen, een fanatieke Japanse soldaat en zijn tolk, worden onderworpen aan een chaotisch verhoor door de dommige dorpelingen, die zich door deze taak plotseling erg belangrijk voelen. Wanneer er echter na maanden nog altijd niemand is gekomen om de gevangenen op te halen en de situatie gevaarlijker wordt, worden de dorpelingen nerveus. Na een knullige poging tot executie van de gevangenen, wordt besloten ze terug te geven aan de Japanners, in ruil voor wat zakken graan. De paranoïde commandant van de Japanse troepen vertrouwt het ongebruikelijke aanbod echter niet, en dat heeft desastreuze gevolgen...

avatar van Biosguru
Mooie zwart wit beelden in deze prachtige film, die grappig begint en dan langzaam van toon veranderd. Geen enkel moment problemen gehad met de lengte!

avatar van pjotr
Inderdaad een prima film.
Omdat je er natuurlijk geen klap van verstaat en er heel wat door mekaar heen gerateld wordt is het af en toe allemaal wat moeilijk te volgen. Maar omdat de film een erg origineel verhaal bevat, prachtig gefilmd is en met heel wat durf is gebracht stoorde me dat absoluut niet - ik heb de volle 162 minuten gefacineerd zitten kijken...
Met name de onderlinge (mis)communicatie tussen de krijgsgevangenen en dorpelingen wordt erg mooi in beeld gebracht.
Vooral de sleutel-rol van de tolk leverde wat grappige scenes op - als één van de gevangenen vertaalt hij het Chinees en Japans over en weer tussen zijn metgezel en de gijzelnemers maar brengt wel alles naar eigen voordeel.
Als zijn collega hem vraagt een aantal grove beledigingen in het Chinees te leren leert de tolk hem een aantal vriendelijke teksten (zoals "Gelukkig Nieuwjaar") om te voorkomen dat de dorpsbewoners hun gevangenen lynchen. Daaropvolgend zie je een tierende vastgebonden Japanner de ene na de andere nieuwjaarsgroet uitschreeuwen.
Na verloop van tijd wordt de film heel wat duisterder van toon maar de wisselwerking tussen de komische en de tragische momenten blijft en is ongelofelijk goed gedaan.
Op het eind van de film schakelt Wen Jiang opeens over naar kleur en dat is wel zo goed getimed dat je het idee hebt de gehele film geblindoekt hebt zitten kijken en je plotseling een emmer water over je heen gekieperd krijgt (klinkt misschien een beetje krom maar de mensen die deze film hebben gezien snappen vast wel wat ik bedoel).
Ondanks dat Wen Jiang in Devils on the Doorstep zo'n genuanceerd beeld geeft van zowel de Japanners als de Chinezen tijdens de Tweede Wereldoorlog kreeg hij van de Chinese autoriteiten een werkverbod van zeven jaar (!?) opgelegd.... zucht...

avatar van J.T.O
Pjotr, ik denk dat je recensie enig wat spoilers bevat (een reactie van 4 jaar later lol). Het is inderdaad schandalig dat hij een werkverbod kreeg en dat deze film in China werd verbannen is ook triest, want mensen kunnen hier best wel iets van leren.

Om te beginnen verbaasde ik hoe ze de humor in deze film implanteren zonder ten koste van de personages of de gevoelige kwestie rond deze zaak. De duur van de film was inderdaad erg lang, maar ondanks dat is het niet moeilijk om deze film te doorstaan. Het vooral te danken heeft aan de mooi verfilmde zwart-wit beelden en daar omheen de sfeer gecreëerd door beide partijen. Het geschreeuw en chaotische discussies van de boeren brengt echt de sfeer binnen. Kortom, een zeer sterke sfeerfilm met een aangrijpende plotontwikkeling.

Er zijn echt een paar memorabele scènes

Dat feest op het eind, waar beide partijen konden lachen, juichen en gieren. Het plan leek perfect, totdat de kapitein zijn toespraak deed en de slachting kon beginnen. Niet iedereen wilden op het bevel van de Imperialistische keizer onschuldige boeren slachten, maar de soldaten werden simpelweg overgehaald door zijn medesoldaten of anders worden ze zelf vernederd.

Hoe vervloek je Chinezen boeren? Ja, door zijn voorouders belachelijk te maken. Man dat was echt een van de grappigste en onverwachte scène die ik ooit heb gezien. Een Japanse soldaat die denkt dat hij de boeren vervloekt, maar integendeel allemaal aardige dingen zegt.

Alleen heb ik wel een paar vraagjes/opmerkingen.

Hoe zit het met zijn vrouw? Het laatst dat ik haar zag was op een boot, toeziend hoe het dorp in vlammen opging. Hun kind was toch vermoord? Ik had wel wat meer willen zien van hun reacties.

Het eind vond ik iets minder. Dat het plotseling in kleur werd verfilmd was wel mooi om te zien, maar dat zijn hoofd 9 keer rolt en 3 keer knippert is een beetje ongeloofwaardig en voor mij part konden ze dat wegknippen. Wel droog was dat hij de verhaaltjes van die oude man geloofde, ’t liet maar weer zien hoe naïef die boeren waren.

Wen Jiang, die gast kan toch goed acteren en zeven jaar geen film hebben gemaakt is wel kut, want ik heb zeker wel meer willen zien van hem

5 sterren

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Goede film die vrij licht van toon is maar dan omslaat -bij de intrede van de kapitein- en zich ontpopt tot duister oorlogsdrama. Je voelt de spanning toenemen op het feest, je weet dat het niet goed kan aflopen, maar toch komt het nog onverwacht. Het eind was wel wrang, de executie van Ma Dasan door zn nemesis (dit alles stoicijns aanschouwd door twee kauwgom-kauwende Amerikanen).

Paar dingen bleven wel onduidelijk. Had de kapitein de berichten over de overgave al lang en was de slachtpartij op de dorpelingen zijn wraak? Wie was nou uiteindelijk de "Me"? Een willekeurige Chinese verzetsstrijder of zit er nog iets achter?

avatar van mcdaktari
Nog nooit gehoord van deze film, maar het verhaal klinkt alles behalve saai. Deze ga ik heel snel eens kijken want het verhaal spreekt mij wel aan, en een oorlog film uit China lijkt me wel in orde. Die films uit China die ik zag waren meer dan de moeite waard, dus ik ga er van uit dat deze ook niet teleurstelt. Maar als ik het hoge gemiddelde zie op Moviemeter en op IMDb dan zit dat wel goed.

avatar van joolstein
Zwart/wit film die luchtig en zelfs soms grappig begint maar hoe verder de film vordert steeds grimmiger wordt en in het laatste half uur zelfs zeer aangrijpend. Met name de onderlinge (mis)communicatie tussen de krijgsgevangenen en dorpelingen waren soms erg grappig in beeld gebracht. Doordat de film een lange speelduur heeft gingen die Chinese drukte en zoveelste overleg wel een beetje tegenstaan. Maar gelukkig zag het er allemaal zeer mooi uit waardoor er genoeg te beleven viel en werd die lengte enigszins gecompenseerd. En ook het einde was iets minder goed, doordat er als mosterd na de maaltijd opeens kleur werd gebruikt?

Mindere Jiang.

Vind z'n latere werk echt wel de moeite, maar hier had ik wat minder vertrouwen in. Terecht zo bleek. Hoewel niet 100% de poverty porn waarvoor ik gevreesd had, leunt het er toch wel sterk tegenaan. Weer arme Chineesjes kijken dus.

Visueel is het dubbel. Het gebruik van zwart/wit is fijn maar nu ook weer niet geweldig, verder is het wilde camera werk niet echt geslaagd. Hier en daar valt wel een plaatje te ontwaren, maar veelal mist de stijl gewoon z'n doel.

Maar storender waren de eeuwig kibbelende Chinezen. Dat maakt het tot een redelijk drukke film, zeker gezien de speelduur. Acteerwerk is ook redelijk belabberd en het verhaaltje wordt serieus uitgerokken. Wanneer ze het Japanse kamp weer verlieten had de film van mij gewoon mogen ophouden, maar het blijf maar aanslepen. Dat maakte het einde ook meteen een stuk minder effectief.

Mnee, doe mij maar z'n latere films. Hier en daar is Jiang's talent wel zichtbaar, maar te weinig en gezien het jaar van release had het allemaal best wat strakker gemogen.

avatar van John Milton
Ik voeg me OH.

Weinig aan toe te voegen: Kibbelende Chinezen in een drukke film. Het klinkt niet heel genuanceerd maar dat gevoel overheerst ook echt.