Kokuhaku (2010)

Japan
Drama / Thriller

geregisseerd door Tetsuya Nakashima
met Takako Matsu, Masaki Okada en Yoshino Kimura

De dochter van een toegewijd docente wordt op brute wijze vermoord. Ze verdenkt twee van haar eigen leerlingen als de daders en besluit daarop de school te verlaten, maar niet voordat ze de klas in een ijzige toespraak haar plan om wraak te nemen duidelijk heeft gemaakt. Een serie aan nieuwe bekentenissen volgt, waarin nog meer incidenten ten aanzien van de leerlingen op de school aan het licht komen. Dit heeft schokkende gevolgen.

avatar van John Milton
Stilistisch, plottechnisch en chronologisch gezien een erg interessante film, die speelt met cause and effect en unreliable narration, al is het dan door de verschillende karakters en de manier waarop informatie langzaam wordt vrijgegeven.

Een met bovenstaande reviews dat het geen film is om onderuitgezakt te kijken na een vermoeiende dag, hij vereist een bovengemiddeld actieve kijkerparticipatie. Misschien wat doorgeschoten in de slo-mo, maar cinematografisch vond ik het zeer de moeite waard. Wat verhaal en karakters betreft, vrij disturbing. Ik heb hem gekeken zonder er veel vanaf te weten en kan dat anderen ook aanraden.

avatar van HarmJanStegenga
De hoge verwachtingen die ik van deze 'Kohuhaku' had, werden helaas niet ingelost. Veel positiviteit over deze prent. Ik kon tijdens het kijken vanavond maar weinig lichtpuntjes ontdekken helaas. Vond het echt verschrikkelijk. Ik kijk echt zelden een film waar ik van begin tot einde met verbazing zit te kijken wat ik eigenlijk aan het zien ben. In dit geval bedoel ik dat zeer negatief. Ik kon hier helemaal niks mee.

Van de totaal oninteressante en mompelende docente aan het begin, tot het verschrikkelijk uitgesponnen einde. Ik snap niks van zo'n beetje alle keuzes die gemaakt worden in deze film. Personages die moorden, een lerares die op een vergezochte manier doordraait, kinderen/moeders die janken en schreeuwen, karakters die bepaalde acties ondernemen die totaal belachelijk en lachwekkend dom zijn en een regisseur die dezelfde onzinnige keuzes maakt als de karakters in de film. Regisseur Nakashima vind het nodig om scenes tig keer terug te laten zien, om vervolgens weer met een zogenaamde mislukte twist om de hoek te komen. En dan die misplaatste - en ook weer constant terugkerende - muziek en effecten waar de film op denkt te kunnen leunen als mensen het verhaaltje en de uitwerking daarvan niet trekken. Jammer.

Ik had echt iets moois verwacht van deze prent - vooral na alle lovende commentaren, maar het viel even vies tegen helaas. Ik schoot regelmatig in de lach van bepaalde zogenaamde zielige of shockerende scenes. Dat is geen goed teken. Dat zoon/moeder gebeuren.. pfff. Nee het spijt me, maar ik kan hier niks mee.

avatar van Movie Sweal
HarmJanStegenga schreef:

Ik vind dit een bijzondere opmerking voor iemand met meerdere David Lynch films in zijn top-10. Maar ik kan het daarentegen ook wel begrijpen. Zelf vond ik bijvoorbeeld Mulholland Drive verschrikkelijk omdat ik er niets van begreep. Bij Kokuhaku kon ik het allemaal wel waarderen, ook al was het soms wat vaag. Wellicht ook door de Japanse setting. Dit type film is net als kunst, you love it or you hate it.

avatar van HarmJanStegenga
Movie Sweal schreef:
De vergelijking met Lynch ontgaat me een beetje. Mijn opmerking was vooral gericht op de vreselijke keuzes die constant gemaakt worden. Aan deze prent valt qua verhaal weinig niet te snappen.

avatar van leatherhead
Mwah, niet slecht, maar ook niet echt onder de indruk.

Vreemd dat veel dit zo naar of shockerend vinden, want vond het allemaal reuze meevallen. Wel veel scenés die een serieus, macaber toontje hebben (ligt er ook dik op door de soundtrack), maar vaak zo stompzinnig of vergezocht zijn dat ze alle impact missen. Kon het op momenten gewoon echt niet serieus nemen. Dieptepunt was ongetwijfeld het einde. Ze hadden er denk ik beter gewoon een lekker over-the-top filmpje van kunnen maken of zo, ipv van een serieuze film. Werd op deze manier een saaie bedoening.

De reden dat de film nog een nipte voldoende krijgt is door de (audio)visuele benadering. De slo-motion scenés waren mooi, al werden ze wat repetitief na een tijdje. Over het algemeen is de film visueel verder prima verzorgd. Soundtrack was wat wisselvalliger; Soms mooi en sfeervol, soms wat overdadig. 2,5* dan maar.

avatar van misterdhdh
Wat een topper, had er hoge verwachtingen van door al de positieve reacties op deze site en die werden dubbel zo dik ingelost. De film kon me vanaf de eerste minuut boeien, ook de halfuur durende 'preek' in het begin bleef mij overtuigen. Geweldig verhaal en geweldig neergezet. De sfeer is uitstekend in deze film, de film kent volgens mij maar maximum 2 minuten vrolijkheid en plezier, het overgrote deel is triestige/zwarte/ongemakkelijke sfeer maar terwijl ook zo genietend van deze film. Je krijgt zeker begrip voor de lerares. ik kan niets slecht zeggen over deze film: goed verhaal, zeer goed acteerwerk, goede sountrack,... alles zeer goed. Einde vond ik ook goed gevonden. Natuurlijk is deze film niet voor iedereen weggelegd: je wordt niet bepaald vrolijk na het kijken van deze film. Niet veel films roepen emoties bij me op maar deze is er toch in geslaagd. Voor mij de beste Japanse film die ik ooit gezien heb, al heb ik er ook nog niet zo veel gezien, maar ik hou wel van Japanse films. Ik zou deze film wel niet kijken als je er al een zware dag op zitten heb, film bleef tijdje nazinderen bij mij.
4.5/5
kan na herbekijking zeker een 5/5 worden

avatar van comely
De reacties hebben me misleid. Ik las dat het om een spannende sadistische film ging, maar bleek een poëtische onzinwerkje te zijn.

Natuurlijk sta ik open voor eigenzinnige films, maar deze film duurde te lang en het verhaal begon snel te vervelen.

Duurde het maar 15 minuten ofzo. Dan had ik het een meesterwerk kunnen noemen.

avatar van SmackItUp
Stiekem best wel goed. Audiovisueel waanzinnig. Een enorm vaag over de top wraakverhaal, dat het met name vooral moet hebben van de laatste 20-25min, op een sterke preek het eerste halfuur na. De sfeer wordt goed neergezet en de verscheidene verhalen van de personages overlappen en vullen elkaar prima aan. Dikke 3,5*

avatar van DeCol
Leuke filmervaring.

Ik hink al sinds de aftiteling op twee gedachte. De film blinkt enerzijds uit in stijl en is cinematografisch erg goed! Maar anderzijds is het misschien ook een beetje té. Iets minder had ik perfect gevonden. Het eerste half uur met de ijzige toespraak is uitstekend en neemt je gelijk mee. Het plot is absurd, maar sterk! Enige grote minpunt vind ik de muziek. Daar was ik me op den duur echt aan het ergeren. Persoonlijk vind ik het niet passend bij de setting van de film.

avatar van TornadoEF5
Echt wel verrast. Zeer sterk dit. Ik was in het begin wat bang gemaakt door enkele reacties die ik hier had gelezen. En het begin begon inderdaad heel erg raar, maar uiteindelijk bleek het de start te zijn van een geniale opening (en daarachter zaten we al een halfuur verder). Uiteindelijk kon de film met veel twisten en interessante uitgangsposities dit vasthouden tot op het einde. Het is een film die door die sterke monologen door merg en been gaat en je vastgrijpt en nooit meer loslaat. Audiovisueel ook zeer sterk, de muziek en vooral geluidseffecten vond ik zeer goed, visueel zagen we een heleboel vreemde shots en had het ook een vrij aparte maar wel mooie stijl.

Het enige wat me een beetje tegenhoudt van een hogere rating, is dat het voor mij persoonlijk wat te luguber was. Ik keek vooral met veel afschuw naar bepaalde personages, en op dat vlak was het ook vrij abstract en niet bepaald realistisch. Het menselijke brein slaat me soms met verstomming.

John Milton schreef:

Kan je die twee termen eens uitleggen?

avatar van John Milton
De eerste laat zich eigenlijk gewoon letterlijk vertalen TornadoEF5 (geen idee waarom dan Engels), unreliable narration is wel echt een narratief begrip, zie wiki en lijstje voorbeelden

avatar van TornadoEF5
Ja, bij het eerste zocht ik het veel te ver (niet wetende dat je effect ook kan gebruiken voor gevolg -> ik gebruik consequences). Het tweede is wel interessant om over na te denken, en dat viel me ook op (ik beschreef het als plottwisten). Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het ziet er toch stilaan naar uit dat in het niet verkende Azie nog heel veel geheimen klaarliggen voor mij. De film blijft je echt bezighouden, en een 4.0* vond ik al wat laag, dus heb ik het maar verhoogd naar 4.5*

avatar van DVD-T
Fijn dat de film je zo goed is bevallen, TornadoEF5

avatar van TheBunk
Met andermaal een hoge notering in de top 1000 maar eens uit de kast gepakt.

Vrij gekunstelde film die - overigens best vermakelijk is maar echt een rommeltje - om voor mij onbegrijpelijke redenen hier erg goed is ontvangen en een grote reputatie heeft opgebouwd. Personages maken echt belachelijke keuzes en de film neemt zichzelf veel te serieus. Dan had ik liever een licht aktiespektakel gehad. Teveel twists, teveel schreeuwende mensen, teveel slowmotion, teveel herhaling van Radiohead en The XX, teveel van alles eigenlijk.

avatar van Black Math
Wederom herzien. Dit blijft één van de meest overweldigende films die ik ken. Een wraakfilm, maar ik ken weinig films waar zo gruwelijk hard wraak (niet zozeer fysiek, maar psychologisch) genomen wordt. Dat dit enigszins ten koste gaat van de geloofwaardigheid, het aantal psychisch gestoorde kinderen in die klas was bijvoorbeeld iets te hoog, neem ik dan graag voor lief. Film draait uiteindelijk om de ervaring en daar heb ik uiteindelijk liever intensiteit dan geloofwaardigheid.

Audiovisueel is deze film een meesterwerk. Veel slow motion beelden vol detail, de composities (in de zin van wie of wat staat waar, hoe is de lichtval, en hoe wordt het gekadreerd) zijn prachtig. En toch is dit geen style over substance, de hele stijl staat in dienst van de beleving. Dat geldt ook voor de soundtrack, het Radiohead nummer is uitstekend gekozen, maar dat geldt ook voor de andere muziek inclusief de popnummertjes. Het past gewoon perfect bij het moment. Net als mijn tweede kijkbeurt (maar in tegenstelling tot de eerste keer) geen enkel probleem gehad met de muziek bij de openingsmonoloog van de lerares.

De montage maakt alles af en kan als subliem omschreven worden;, er wordt voor mijn gevoel precies op de juiste momenten geknipt of voor een scèneovergang gekozen, waardoor de film het perfecte tempo voor een optimaal effect heeft.

De 5* blijven rotsvast staan. Over de top 10 positie ben ik wat minder zeker. Niet omdat er ook maar iets is dat me niet bevalt, maar omdat ik ook van plan ben de opvolger The World of Kanako te herzien, waarvan me bij staat dat die net iets verder ging wat betreft de beleving. Het wordt een interessant vergelijk.

avatar van comely
Goede film om in slaap te kunnen vallen.

Stilistisch goed, maar inhoudelijk vergezocht en weinig geloofwaardig (hoewel niet oninteressant). Voor een film die vanaf minuut 1 ontzettend narratief is en de maker duidelijk het verhaal belangrijk vindt is dat w.m.b gewoon een stevig minpunt. De beleving komt door die ongeloofwaardigheid (ik bedoel zeker geen realisme) in het gedrang, ik kon maar weinig meegaan met welk personage dan ook. Bij vlagen is het echt een geweldige film, maar overal viel het me toch een klein beetje tegen. 3,5 sterren.

avatar van IH88
Kokuhaku

Schitterende film. Kokuhaku is een wraakverhaal dat steeds extremere vormen aanneemt, en je vanaf het begin in een wurggreep houdt. Om je daarna niet meer los te laten. Het eerste gedeelte is heerlijk verwarrend en absurd, en gelijk ook het beste gedeelte van de film. Daarna komen er veel twists, en door de niet-chronologische vertelwijze en schitterende cinematografie blijft het genieten. De regie is zeer effectief, en het acteerwerk is waanzinnig. Petje af voor de acteurs. Kokuhaku doet niet aan luchtigheid, en door de beklemmende en ijzingwekkende sfeer wil je dat ook niet. Dit soort wraakverhalen behoeven geen happy end.