Kimssi Pyoryugi (2009)

Zuid-Korea
Drama / Romantiek

geregisseerd door Hey-jun Lee
met Jae-yeong Jeong, Ryeo-won Jeong en Min-heui Hong

Een man genaamd Kim springt in het diepe donkere water van de Han-rivier. Hij wordt wakker bedolven onder het zand. Hij beseft dat z’n zelfmoordpoging mislukt is en dat hij gewoonweg afgedreven is naar een onbekend eiland in de rivier. In één van de appartementen op de oever zit een meisje dat zich al jaren niet meer buiten waagt. Op een dag ziet ze door haar verrekijker de man op het eiland en ze raakt geïntrigeerd door hem. Dag na dag wekt zijn eenzaam maar schijnbaar tevreden leven haar nieuwsgierigheid en dwingt haar haar kamer na zoveel jaar te verlaten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Leuke film. Het is vooral absurd dat de man op een eiland strandt dat op een boogscheut van de stad ligt. Helemaal anders dan we gewoon zijn met de Amerikaanse films waarbij iemand op een eiland terecht komt. Ook hier weer iemand die tracht te overleven en dat geeft soms leuke scènes. De vrouw is toch een apart geval en het duurt even voor het klikt tussen beiden werelden. Filmisch gezien bedoel ik dan. Beetje apart verhaal dus, visueel niets speciaal en het is net te absurd om sfeer te bouwen en te weinig absurd om creatief te zijn.

De eerste 10 minuten had ik echt zoiets van wat ìs dit voor domme crap. Maar het bleek toch een erg leuk en origineel filmpje. Chapeau.

avatar van TornadoEF5
Geweldige film. Het begin lijkt een beetje uit te draaien op een standaard verhaal, maar dan wordt daar een nieuwe speler toegevoegd, en de chemie is uitstekend. Het survivalaspect is wat naar de achtergrond verschoven, wordt doorheen de film niet echt serieus genomen en is meer het decor voor het mooie tafereel dat zich hier afspeelt, en zeker in het begin is de film een terechte aanklacht voor de consumptiemaatschappij. Maar naar het einde toe domineert het dromerige, vrolijke en sprookjesachtige sfeer, aangesterkt door een geweldige soundtrack. Misschien is Kimssi Pyoryugi in zekere zin wel een mix tussen American Beauty en Le Fabuleux Destin d'Amelie Poulain, met een vleugje Rear Window.

De acteerprestaties waren goed, al pakt de film daar natuurlijk niet echt mee uit, en de cinematografie is ook echt mooi. En die noedels met black bean pasta moet ik zeker eens zelf proberen maken. Dat ziet er veel te lekker uit. Dat de Koreanen volleerde filmmakers zijn, is al langer geweten, en deze film is daar weer het zoveelste bewijs van.

Film over twee wereldvreemde figuren die elkaar op bijzondere wijze leren kennen. Met name het verhaal is behoorlijk origineel gevonden ook al is het tegelijkertijd ook erg onwaarschijnlijk. Maar het kijkt lekker weg en blijft tot aan het einde boeiend. Wat op zich ook knap is bij dit onderwerp. Het meest verbaasd ben ik overigens om nu te ontdekken dat deze film zelfs in de top 250 staat. Zo bijzonder is hij nou toch ook weer niet? Of is het omdat hij uit Zuid-Korea komt? Maar hij staat laag en zal ook wel weer verdwijnen. Wel een leuke film dus die zeker de moeite waard is.