Torch Song Trilogy (1988)

geregisseerd door Paul Bogart
met Harvey Fierstein, Matthew Broderick en Anne Bancroft

Arnold is een New-Yorkse drag queen die hunkert naar liefde en erkenning door zijn omgeving en zijn homofobe moeder. Dit gaat met het nodige vallen en opstaan.

Harvey Fierstein is een vreemde acteur met een stem die lijkt op geen enkele andere stem op aarde. Hij schreef een eenakter vol dwarsige nichtenhumor, die in New York een groot succes werd. Hij breide er onbekommerd twee delen aan vast, vol zelfhaat - en ook dat werd een succes. En dat rare onevenwichtige verhaal werd een film waarin hij zelf de hoofdrol speelt. Anne Bancroft is erg leuk als zijn moeder.

Geen 'gewone' film. Niet ieders smaak. Maar af en toe hilarisch. Wie nicht is, of daar op studeert, moet zich dit niet laten ontgaan.

avatar van titan
behoort tot de betere "nichtenfilms"

Hallo,

Ik zoek al jaren naar een video van deze film, kan iemand die tegen vergoeding voor mij bezorgen?
Ik had die vroeger, maar met vrienden en uitlenen geraak je veel kwijt.
Thx, Groetjes, Hugo

avatar van AmazingPP
sloddervos schreef:
Hallo,

Ik had die vroeger, maar met vrienden en uitlenen geraak je veel kwijt.
Thx, Groetjes, Hugo

Gewoon te koop bij de iedere CD handel voor 8,99 Euro.

Gnocci
Tot op heden is er géén film die meer indruk op mij heeft gemaakt dan deze film. Ondertussen heb ik Torch Song zeker 15 keer gekeken en ben steeds opnieuw onder de indruk. Harvey Fierstein is helaas nooit echt doorgebroken, maar speelt hier een prachtige rol, een oscar waard.

avatar van maurice74
Bij fame is die nu 5 euro.

avatar van Observator
Een verrassend fris ogende - niet typsich jaren ’70, ’80 - en respectvolle film over Arnold (Harvey Fierstein, ‘bekend’ van Independence Day, Mrs. Doubtfire), een drag-queen op zoek naar liefde en respect en acceptatie in het New York van de jaren ’70.

In principe een standaard (liefdes)drama (ware liefde zoeken, mislukte relaties, familieproblemen, overlijden van geliefde), maar door het schaarse en soms beladen homo-thema toch net anders. Al met al een erg mooi vormgegeven en goed geacteerd drama met humor.

Het vier uur durende Broadway toneelstuk over liefde en respect en over huwelijk, gezin en monogamie en over een romantische liefde tussen homo's, werd destijds ingekort tot een twee uur durende film, zodat de belangrijkste delen zijn blijven bestaan. Concreet gaat het er om dat hetero- en homoseksuele mensen dezelfde belangen, zorgen en problemen hebben. Het verhaal spoort aan tot openheid over je seksualiteit, ook al heeft de film een behoorlijk conservatieve moraal.

Toen ik eraan begon was het vooral een must-see, die ik dan ook maar eens moest zien. Maar na afloop was ik erg blij dat ik hem heb gezien. Prachtig verhaal, mooi gespeeld. Aanrader! (en niet alleen voor 'nichten'!)

Al is het verhaal strikt genomen "van dik hout zaagt men planken"; de onderliggende thematiek (verlangen, eigenheid en verlis) is dat bepaald niet; en wordt op een onnavolgbare wijze neergezet. De hoofdpersoon is er een om nooit meer te vergeten. Zeer bijzondere film.

Ben niet erg onder de indruk is een zeer nichterige film maar dat was al bekend, pas op ± twee derde van de film begon ik te begrijpen waar het om om ging maar dat zal wel wel aan mij liggen!

Wat een film, wat een humor, maar ook een film die onvergetelijk is en telkens weer leuk is om te zien en verveelt nooit. Harvey Fierstein met zijn heel aparte stem is ronduit geweldig en speelt een oscar waardige rol. Ook zijn vreselijke moeder Anne Bancroft trekt alle registers open en je zal maar zo een moeder hebben. Nou, dan berg je je maar. Absoluut één van de beste "homo" film die ooit is gemaakt.