Gods and Monsters (1998)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Biografie

geregisseerd door Bill Condon
met Ian McKellen, Brendan Fraser en Lynn Redgrave

1957. De jonge ex-marinier Clayton Boone (Brendan Fraser) werkt als tuinman bij de gepensioneerde filmregisseur James Whale (Ian McKellen), maker van de beroemde Frankenstein films uit de jaren 30. Hoewel Whale in comfortabele afzondering leeft, gaat zijn gezondheid achteruit en wordt hij verzorgd door de beschermende huishoudster Hannah. Boone raakt gefascineerd door de verhalen van zijn werkgever over het 'oude' Hollywood, maar is zich er terdege van bewust dat de oude man homoseksueel is. Hij wordt dan ook achterdochtig als Whale hem vraagt te poseren voor schetsen in zijn atelier aan het zwembad.

neo (crew)
mooie film die op een uitstekende manier het
leven van regisseur james whale laat zien.prachtige rol van mckellen en brendan fraser in zijn beste rol tot nu toe.ik vond vooral ook de flashbacks van whales leven erg goed.minpuntje is toch wel het af en toe trage tempo.3.5 sterren

Prachtig drama wiens gebrek aan actie en bij tijd en wijlen vaart volledig gecompenseerd wordt door het sublieme acteerwerk van McKellen en Redgrave, naast het verrassende plot en de vaak scherpe en soms humoristische dialogen.

****,5

Ik zag deze film in één van de weinige bioscopen waar hij draaide (ik meen Desmet, hoewel Rialto logischer zou zijn) en vond 'm erg mooi. Maar hij is ook niet echt blijven hangen, de film dus. McKellen is wel smullen hoor, dus zeker wel gaan zien.
Wat blijft hangen is het besef dat er logischerwijs allemaal van dit soort mensen in de achtertuintjes van 's Hollywoods landhuizen zijn; oude filmmakers die hun tijd verwijlen met herinneringen ophalen, zwemmen en mensen naschilderen. De filmmakers van nu staan op de schouder van giganten, zoiets. En sommige van die filmmakers durfden zich net iets meer uit te spreken dan anderen. Mooi onderwerp, mooi introspectisch ook. Heel onglamoreus. Nou ja, blabla. Weet ik veel. Het is vijf jaar geleden.

en nog een aanrader voor vanavond...

avatar van narva77
Bedankt voor de tip, misschien opnemen maar.

Interessante film met vooral een uitstekend acterende Gandalf...ehhh...McKellen.

avatar van herman78
Ik ben zeker een van de weinigen die bij LOTR had: he, da's die meneer uit Gods and Monsters?

avatar van narva77
Mooi, interressant. Goed spel van o.a. Ian McKellen en Brendan Fraser, een prima script en leuke beelden uit horror-klassiekers van James Whale plus terugblikken op zijn extravagante leven. 3,5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Boven verwachting sterk. Mooi drama over eenzaamheid, ouder worden en herinneringen. Iedereen is erg goed op dreef.
Erg knap hoe alles voelbaar en geloofwaardig wordt gemaakt.

Ben het eens met starbright.

Werkelijk prachtige drama.

avatar van BoordAppel
Helemaal eens met de positieve reactie's. Mooi drama met goed acteerwerk van McKellen en laten we Fraser niet vergeten die hier laat zien ook goed te kunnen zijn in serieuze rollen. Wel jammer dat de biebiesie alle films zo debiel mogelijk uitzend zodat er in de eindcredits te lezen is dat iemand is aangesteld voor de anal stunts. 4*

@ boordappel.
Het is me ook opgevallen dat bbc vaak gewoon hele goede films, zoals ook deze, uitzend, veel meer dan de ned.1, 2 en 3, maar dan met als nadeel het tijdsverschil. Soms kan ik gewoon niet later opblijven omdat ik de volgende morgen vroeg op moet staan. Zo mis ik toch een boel topfilms.

avatar van Zavo
Leuke film, wel een beetje een one-man-show van McKellen. En Brendan Fraser vond ik echt dramatisch slecht, vooral als hij boos wordt is hij echt totaal ongeloofwaardig.

Vind Fraser verrassend goed spelen..

prachtig 4#

Ik heb onlangs 'Stoned' gezien, over het leven en de dood van Rolling Stone Brian Jones, en de paralellen met deze film zijn opmerkelijk. Je zou beide films ook 'de tuinman en de dood' kunnen noemen, of zelfs: 'De tuinman, het zwembad en de dood'.

Maar goed, dat is natuurlijk toeval.

Goed acteerwerk, en voor echte filmfreaks is zo'n personage als James Whale natuurlijk heerlijk. Vooral de scènes waarin de 'geest' van de oude Frankensteinfilms tot leven (!) wordt geroepen, zijn gedenkwaardig.

orbit
Absolute schoonheid, deze film!

McKellen's performance in Gods and Monsters borders on brilliance.

by Andrew Howe, EFILMCRITIC.COM

I can't remember the last time I was so emotionally pounded by a film...Ian McKellan is a god.

Karina Montgomery, CINERINA

HELEMAAL MEE EENS met deze kritieken van Rottentomatoes.com. Mckellen is briljant, meesterlijk. kan er niet genoeg van zeggen. Een van de beste acteerprestaties in film. Vooral die scenes waar hij klaarblijkelijk in de camera kijkt en die ogen wegzinken naar een totaal andere wereld. Je vraag je dan af waar Ian is gebleven !!??? Alsof hij uit z'n lichaam is getreden. Hij zit er nog maar tegelijkertijd ook weer niet. Het lijkt ogenschijnlijk alsof hij niks doet, maar tegelijker tijd doet hij zoveel!!!!!! Het lijkt allemaal heel makkelijk na te doen. Dat is het helaas niet . Zijn ogen zijn zo doordringend en intens als hij in de kamera kijkt. Het lijkt wel alsof hij jouw aankijkt. Één van de allergrootste acteurs.

avatar van otherfool
Zavo schreef:

Dat was echt een mislukte scene ja, daar had nog wel eens een take over gedaan mogen worden.

Verder wel een aardig en intiem filmpje, renske zegt het goed:

Nergens spectaculair en we krijgen niet echt inzicht in de filmmaker Whale, maar bij vlagen wel aangrijpend, al ligt het tempo wel erg laag...

2,5*.

mooie prachtige film en fraser is vrij goed, McKellan heeft de rol van zijn leven zo lijkt het.

mooie line ook: "He has never met a princess only queens!"

haha ik lach dubbel....

goeie film!
ik verveelde me toen wat en zapte op tv, tot ik Ian McKellen zag.
De film was al 10 min bezig maar dat kon m'n pret niet bederven.
Eigenlijk wel beetje een zielig verhaal maar denk dat het juist de bedoeling was in de film om de kijkers aan te trekken hoe het afloopt?
Een 3* voor deze film!

avatar van Donkerwoud
Mijn vader raadde hem met klem af als '' die stomme homo-film''. Het viel me heel erg mee, de plotlijnen over homoseksualiteit nemen zeker niet de overhand en staan in diens van fundamentele dingen als machtsverhoudingen, eenzaamheid, vergankelijkheid. Brendan Fraser is sterk voor zijn doen en McKellen is volledig in zijn element. Mooi tijdsbeeld van een bijzondere man.

avatar van Ithildin

Ben ik de enige die dit een vreemde zin vindt?

avatar van JT Chinaski
Verhaal gaat over het leven van regisseur James Whale, o.a. verantwoordelijk voor The Bride of Frankenstein. James Whale is al 15 jaar met pensioen en sukkelt daarnaast met zijn gezondheid, ook is hij nogal eenzaam en gefrustreerd over zijn verleden. Hoewel helemaal alleen is hij niet, want zijn humeurige Scandinavische huishoudster houd hem ook gezelschap. Ian Mckellen die de rol van Whale op zich nam, zet een pracht prestatie neer. Brendan Fraser speelt de rol van de tuinman, waar Whale op een gegeven moment een oogje opheeft. Zij worden een soort van vrienden, hoewel hun onderlinge relatie niet helemaal gladjes verloopt. Dit is ongelooflijk boeiend, maar vooral zeer ongemakkelijk om te zien. Verrassend was Brendan Fraser die hier bewijst prima te kunnen acteren.

avatar van Aapje81
Erg mooie film met een hele mooie sfeer en prima acteerwerk. Beste rol van Fraser.

Ithildin schreef:

Ben ik de enige die dit een vreemde zin vindt?

Nee hoor, ik zat ook al raar te kijken.

"Strong language", zegt men vooraf op de BBC waar ik de film zag, maar ik vond het vooral "strong acting" want om zo'n film met toch wel vooral psychologische inslag tot een boeiend geheel te brengen zijn sterke spelers nodig. Dus ode aan McKellen, Fraser en niet te vergeten Lynn Redgrave. Bill Condon deed het natuurlijk ook. De Openluchtparty "George Cukor", meer nog dan de vele boeiende dialogen, vind ik het hoogtepunt.

avatar van wendyvortex
Bovengemiddeld in het gay/lesbian-genre (voor zover dat tenminste een filmgenre is).
Niet zozeer vanwege het gebruikelijke acceptatie-gebeuren, wel vanwege de figuur van James Whale. Ooit topregisseur in de begintijd van de geluidsfilms (Frankenstein, Bride of Frankenstein) inmiddels gedesillusioneerd gestopt met zijn vak en inmiddels ook oud, ziek en eenzaam.
Mooie rol van Ian McKellen als oude nicht, maar filmisch allemaal wat sobertjes.

Een fascinerend drama, vol gevoel, rond de maatschappelijke aspecten van homoseksualiteit. De regisseur is het gelukt om het maximale uit zijn cast te halen: een glansrol van Ian McKellen die zijn personage een ontroerende intense mix van lichamelijke zwakheid en wilskracht geeft. Brendan Fraser spreekt aan in zijn karakterrol (van een naïef kind tot een doelgerichte volwassene). Lynn Redgrave tenslotte, laat vooral door beweging en gebaren, haar innerlijke verscheurdheid en tegenstrijdigheid zien.

avatar van Donkerwoud
Nogmaals gezien en ik blijf gefascineerd door de subtiele manier waarop de ongemakkelijke houding ten aanzien van homofilie wordt verbeeld. De film zit vol met van die schitterend opgebouwde doch zeer ongemakkelijke momenten, waarbij zowel het karakter van Bredan Fraser als de kijker rillingen krijgen. Ian McKellen is dan ook fantastisch als de creepy oude viespeuk waar je toch ook weer sympahie voor gaat voelen.

avatar van John Milton
Wat een prachtfilm. Echt mooi. Vriendschap, liefde, lust, trauma, eenzaamheid, humor, drama, en Hollywoodgeschiedenis zijn een aantal van de zaken die in deze film met elkaar worden verweven. Ik heb eerst Whale's Frankenstein films gekeken en na Bride gelijk deze er achter aan gezien.

Behalve de enorm interessante achtergronden over Whale's Frankenstein films krijgen we ook een prachtige blik in de geest van een voormalige hollywood grootheid, die met een kwakkelende gezondheid eigenlijk nog maar weinig heeft om naar uit te kijken. Ian McKellen acteert de sterren van de hemel en ook Brendan Fraser doet het voor zijn doen erg goed (al wordt hij wel enigszins weggeacteerd, maar dat zou de meesten overkomen gezien McKellens bijzondere prestatie in deze film).

De bijzondere verhouding tussen Whale als flamboyante oude nicht en Fraser als eenvoudige ex-marinier slash tuinman die weinig ervaring met gays heeft is goed uitgewerkt. Meerdere keren echt ontroerd geweest.

Een film die ik alle filmliefhebbers aan kan raden, vooral als je Frankenstein en Bride of Frankenstein ook hebt gezien, aangezien deze films in Gods and Monsters ook ruim aan bod komen.

Donkerwoud schreef:
Ian McKellen is dan ook fantastisch als de creepy oude viespeuk waar je toch ook weer sympathie voor gaat voelen.

Creepy? ik heb hem niet zozeer als creepy ervaren... Ik had zeker sympathie voor Whale, maar dat was niet 'ondanks' iets hoor. Hij was een tragische figuur....

avatar van Kuck-x
Voor de tweede keer gezien, deze fantastische tragedie over vriendschap, eenzaamheid, aftakeling en liefde, verteld in een mooi perspectief: het leven van James Whale, zoals verteld aan Clayton Boone, die daardoor zijn ziel aardig blootgelegd ziet.
Smullen natuurlijk ook voor de liefhebbers van de Frankensteinfilms van Whale, met een geweldige flashback naar de set en een even prachtige 'reünie'-scène. Daar liepen ineens werkelijk 'Boris Karloff' en helemaal 'Elsa Lanchester'. Uit de kunst!
Dit is een productie met geweldig oog voor detail en stijl, waarin alle hoofdrolspelers zich uitermate sterk in hun rol hebben ingeleefd - zodat tenslotte, zoals Universal vroeger deed, geheel terecht wordt opgemerkt dat 'a good cast is worth repeating'.
Ik zat weer van begin tot eind op het puntje van mijn stoel. Ik zie niet wat aan deze film beter had gekund.