• 8.347.452 stemmen

Geregisseerd door: Bill Condon

Met onder meer: Ian McKellen, Brendan Fraser en Lynn Redgrave

Releasedatum: 11 maart 1999

Plot Gods and Monsters

1957. De jonge ex-marinier Clayton Boone (Brendan Fraser) werkt als tuinman bij de gepensioneerde filmregisseur James Whale (Ian McKellen), maker van de beroemde Frankenstein films uit de jaren 30. Hoewel Whale in comfortabele afzondering leeft, gaat zijn gezondheid achteruit en wordt hij verzorgd door de beschermende huishoudster Hannah. Boone raakt gefascineerd door de verhalen van zijn werkgever over het 'oude' Hollywood, maar is zich er terdege van bewust dat de oude man homoseksueel is. Hij wordt dan ook achterdochtig als Whale hem vraagt te poseren voor schetsen in zijn atelier aan het zwembad.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van John Milton

John Milton

Wat een prachtfilm. Echt mooi. Vriendschap, liefde, lust, trauma, eenzaamheid, humor, drama, en Hollywoodgeschiedenis zijn een aantal van de zaken die in deze film met elkaar worden verweven. Ik heb eerst Whale's Frankenstein films gekeken en na Bride gelijk deze er achter aan gezien.

Behalve de enorm interessante achtergronden over Whale's Frankenstein films krijgen we ook een prachtige blik in de geest van een voormalige hollywood grootheid, die met een kwakkelende gezondheid eigenlijk nog maar weinig heeft om naar uit te kijken. Ian McKellen acteert de sterren van de hemel en ook Brendan Fraser doet het voor zijn doen erg goed (al wordt hij wel enigszins weggeacteerd, maar dat zou de meesten overkomen gezien McKellens bijzondere prestatie in deze film).

De bijzondere verhouding tussen Whale als flamboyante oude nicht en Fraser als eenvoudige ex-marinier slash tuinman die weinig ervaring met gays heeft is goed uitgewerkt. Meerdere keren echt ontroerd geweest.

Een film die ik alle filmliefhebbers aan kan raden, vooral als je Frankenstein en Bride of Frankenstein ook hebt gezien, aangezien deze films in Gods and Monsters ook ruim aan bod komen.

Donkerwoud schreef:

Ian McKellen is dan ook fantastisch als de creepy oude viespeuk waar je toch ook weer sympathie voor gaat voelen.

Creepy? ik heb hem niet zozeer als creepy ervaren... Ik had zeker sympathie voor Whale, maar dat was niet 'ondanks' iets hoor. Hij was een tragische figuur....

avatar van Kuck-x

Kuck-x

Voor de tweede keer gezien, deze fantastische tragedie over vriendschap, eenzaamheid, aftakeling en liefde, verteld in een mooi perspectief: het leven van James Whale, zoals verteld aan Clayton Boone, die daardoor zijn ziel aardig blootgelegd ziet.

Smullen natuurlijk ook voor de liefhebbers van de Frankensteinfilms van Whale, met een geweldige flashback naar de set en een even prachtige 'reünie'-scène. Daar liepen ineens werkelijk 'Boris Karloff' en helemaal 'Elsa Lanchester'. Uit de kunst!

Dit is een productie met geweldig oog voor detail en stijl, waarin alle hoofdrolspelers zich uitermate sterk in hun rol hebben ingeleefd - zodat tenslotte, zoals Universal vroeger deed, geheel terecht wordt opgemerkt dat 'a good cast is worth repeating'.

Ik zat weer van begin tot eind op het puntje van mijn stoel. Ik zie niet wat aan deze film beter had gekund.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

John Milton schreef:

Behalve de enorm interessante achtergronden over Whale's Frankenstein films krijgen we ook een prachtige blik in de geest van een voormalige hollywood grootheid, die met een kwakkelende gezondheid eigenlijk nog maar weinig heeft om naar uit te kijken. Ian McKellen acteert de sterren van de hemel en ook Brendan Fraser doet het voor zijn doen erg goed.

Ik heb deze mooie dramatische biografie vanmiddag gezien en heb er zeker van genoten van het intens acteerwerk van zowel McKellen als Fraser. John Milton heeft het allemaal mooi omschreven in zijn recensie. Had deze film net al vele andere films al jaren in mijn collectie en tot aan vanmiddag nog nooit gezien. Zeker een aanrader voor cinefielen, maar dan wel voor diegenen die met de filmgeschiedenis van vroeger bekend zijn en wel van oude films kijken houden. Een 3.5

avatar van clubsport

clubsport

Wel toevallig vond ik dat ik bride of frankenstein nog geen 2 weken terug heb gekeken en wat deze film betreft was het leuk om eens zogenaamd een piekje achter de coulissen te kunnen kijken .

Wat deze film zelf betreft , het acteerwerk is heel goed van beiden maar het verhaal zelf , daar heb ik niet zo heel veel mee , en dat overgedramatiseer met het onderwerp eenzaamheid , ik kan me daar niet echt in

inleven , soms lijkt het allemaal zo opgeblazen te worden dat het een beetje doodslaat .