Once Were Warriors (1994)

3,73

Nieuw-Zeeland

geregisseerd door Lee Tamahori
met Temuera Morrison, Rena Owen en Mamaengaroa Kerr-Bell

Once Were Warriors is het verhaal van een kansarme familie aan de smerigste rand van de stad. Het is dat deel van de stad waar het werk van een welzijnswerker de druppel op de gloeiende plaat is, waar werkloosheid heerst, mensen het zicht op verbetering kwijt zijn en hun toevlucht zoeken in drank en drugs. Wie zich in zo'n milieu niet staande weet te houden, is slachtoffer. De harde wetten in deze urban jungle gelden ook voor het gezin van Beth en Jake. Beth is de trotse vrouw met Maori-bloed die zich bij elke poging om haar gezin uit deze situatie los te worstelen nog verder terug ziet geworpen, terwijl Jake zich bij de ellende heeft neergelegd en met zijn drankzucht en agressie alleen nog maar meer schade aanricht.

211 BERICHTEN 17 MENINGEN
avatar van Legan
geplaatst: 11 juli 2009, 21:41 uur [permalink]
Once Were Warriors... Qua uitgangspunt meer dan uitstekend, maar qua executie povertjes.

Aan de ene kant heb je het constante gebeuk van drama met de ene na de andere hoogtepunt. Hierdoor willen saaiheid en eentonigheid op een gegeven moment nogal eens de kop opsteken. Een ander groot minpunt is het matige acteerwerk welke vaak niet eens boven het niveau van een matige tv-serie.

Toch bevat het verhaal genoeg interessante elementen, vooral qua personages en in mindere mate qua scènes, welke ervoor zorgen dat je toch blijft kijken. En hoewel het alweer ruim een jaar geleden is dat ik de film heb gezien, staat het merendeel mij nog vers in het geheugen. En dat is meer dan menig ander film kan zeggen.

Nomak
geplaatst: 11 juli 2009, 22:16 uur [permalink]
3* is toch wel een enorm povere uitslag voor een film waarvan je je na een jaar nog het merendeel van de scenes levendig voor de geest kan halen. Vind je niet Legan?

Ik krijg trouwens zin in een herzienig.

avatar van Legan
geplaatst: 11 juli 2009, 22:47 uur [permalink]
Nomak schreef:
Ben ik aan de ene kant wel met je eens, maar het is het acteerwerk, welke mij ook nog levendig voor de geest staat, dat mij ervan weerhoudt om die (krappe) 3,5* te geven. Dus maar even niet het voordeel van de twijfel gegeven.

avatar van ®Tc
geplaatst: 16 juli 2009, 04:30 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voor z'n films over de rand van de maatschappij ben ik altijd te vinden. Het levert altijd goede scènes op al blijven die hier wel schaars.

De setting zit in ieder geval goed maar heb er gewoon geen goed gevoel bij. Bij andere films als Cidade de Deus zat dat heel goed maar hier werd ik niet overdonderd door de gebeurtenissen. Vond daarvoor sommige situaties net iets te onrealistisch overkomen voor dit soort drama (bar, pak slaag in die groep met tatoo's).

De acteerprestaties vind ik moeilijk te beoordelen. Sommigen komen uit de hoek met goed werk (de 2 vrouwen) maar anderen dikte het veel te veel aan (Jake bv.).

avatar van hellboy.ray
geplaatst: 12 oktober 2009, 12:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gisteren besloten deze film maar weer eens te kijken.
Het is geen onaardige film. Sterk verhaal en de personages zijn interessant genoeg.
Muziek in deze film is ook leuk.
What's the time, Mr. Wolf? blijft zo lekker in je hoofd hangen.
Het einde vond ik ook zeer goed, want nadat Jake gelezen heeft wat Bully had gedaan bij zijn dochter was er ook geen andere optie meer dan hem in elkaar te beuken en hem in zin kruis te steken met een gebroken fles.
Ben ook zeer benieuwd naar het vervolg What Becomes of the Broken Hearted en de drie boeken.

geplaatst: 16 november 2009, 19:39 uur [permalink]
was iets meer dan 12 jaar geleden dat ik deze film de 1e keer zag, nu ie ook op blu ray is verschenen, de gelegenheid genomen hem opnieuw te bekijken, donkere film, over een grauwe wereld, maar toch ook weer schitterend, enorm sterk acteerwerk (wrm zie je zo'n acteerwerk niet meer in de hedendaagse films 🙁 ) - van mij krijgt ie 5 op 5, een echte topfilm

avatar van nachtschade
geplaatst: 22 december 2009, 22:28 uur [permalink]
Het verhaal is sterk genoeg maar wordt verschrikkelijk uitgewerkt. De acteerprestaties zijn dan ook nog ten hemel tergend, met name van de vader in het verhaal, die het niveau GTST nog niet eens benaderd. Ik heb me de gehele film afgevraagd of ik nou naar een sociaal drama of naar een komedie aan het kijken was.
Zonde van het thema, wat een beter lot verdiende dan uitwerking door b-acteurs.

neo (crew)
geplaatst: 14 juni 2010, 20:22 uur [permalink]
Off topic berichten verwijderd.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: 4 juli 2010, 07:49 uur [permalink]
Aardige film over het harde leven van een gezin in een Nieuw-Zeelandse buitenwijk. De eerste helft van de film oogt het allemaal soms wat rommelig en kreeg ik het idee dat de film af en toe niet goed wist welke kant ze op moest gaan. De tweede helft is dat gebied wel sterker.

Verder kent de film enekele sterke harde scenes, oogt het behoorlijk rauw, al maakte het op mij uiteindelijk ook weer niet een zeer hoge indruk, omdat ook ik een en ander soms wat onrealistisch vond.

Maar verder dus zeker geen slechte film, die lekker wegkijkt en geen moment verveelde.

avatar van niethie
geplaatst: 18 juli 2010, 23:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lang geleden dat ik me zo ongemakkelijk heb gevoelt tijdens een film, echt keihard! Troostlozer als de levensomstandigheden hier weergeven, en verhard als de personages zijn, zie je ze immers zelden (nog) in films. Echt heel erg rauw en brutaal! Vooral aan die vader krijg je onmiddelijk een hekel, echt geen enkel sympathie voelde ik voor die man, vooral die scene waar hij zijn vrouw in elkaar beukte, wat een monster! Heel sterk vertolkt ook door Morrison. Hoe langer je echter kijkt, hoe langer je kijkt, het sneller het beetje hoop wat er in het begin nog was verdwijnt, vooral dat stuk met die dochter die uiteindelijk zelfmoord pleegt, wat nog de ogen van vaderlief niet opent, is echt in en in triest!
Je kan dus wel stellen dat de film me erg geraakt heeft, alleen ging dit niet helemaal zonder tegenslag. Allereerst ziet het er enorm low-budget uit en dat echt op een hele afstotelijke manier, lijkt wel op video geschoten soms. Daarnaast doet het op sommige stukken ook nog eens onbedoeld komisch aan, dat in de zin van dat het vaak wel erg over de top was met die telkens terugkerende debiele, volgetatoeerde bende spierbundels die elkaar steeds (om niets) de hersens insloegen. Zie niet in wat dat nou toevoegde, kreeg er soms gewoon Mad Max achtige flashbacks bij. Einde vond ik ook al niet echt passen!

3,5 sterren

avatar van KSUS
geplaatst: 17 augustus 2010, 10:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Arlo kan zich goed linleven in de film merk ik al.

Voor de mensen die dit niet begrijpen, dat zullen veelal mensen zijn die niet zoveel mee hebben gemaakt, die snappen dat niet.

Die denken, waarom gaat die vrouw er pas met haar kinderen vandoor als haar dochter verkacht en dood blijkt te zijn.

Opgroeien/leven in zulke omstandigheden maakt je helemaal krank in je bovenkamer, dan kan je dus niet meer normaal nadenken/functioneren.

Zoals bij je man blijven terwijl hij je halfdood slaat, iedereen snapt dat dat niet goed is, maar je gaat ook niet zomaar uit huis met je kinderen zonder geld, weg bij de man met wie je kinderen hebt en waar je toch van houd. Dat zijn moeilijke beslissingen in moeilijke situaties. Elke ezel vat het op dat ze geld ziet als goedmakertje, maar die snappen er al helemaal niets van. Ze denkt alleen aan haar zoon in de opvang, terwijl Jake mooi van haar gezeik af is door geld te geven. (maar later toch stiekem wel een beetje geniet van het uitje, tot hij naar de fles grijpt)

Ik vond de rollen niet altijd evengoed geacteerd, en in het begin dacht ik dat het niks zou worden, maar die woede en angst uitbarstingen zijn realistisch! Als je dat niet ziet, komt dat omdat je dat nooit hebt gezien, en wees daar blij mee.

Helaas komt dit nog overal voor, zelfs bij jezelf in de straat wellicht.

Goeie film, 4*

geplaatst: 26 oktober 2010, 00:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zeer rauwe, harde en naargeestige film die insloeg als een bom en nog wel even op mijn netvlies bleef staan. Alleen daarom al goed geslaagd dus.

Wel zat ik een beetje in tweestrijd over het acteerwerk. Neem nou die Jake. Bij vlagen vond ik hem heel beroerd overkomen; een soms onnatuurlijke manier van tekst opratelen. Ik lees hier wel meer klachten over zijn rol en daar kan ik gedeeltelijk in meegaan. Anderzijds weet hij ook wel weer op realistische wijze een badguy neer te zetten waar je geen greintje sympathie voor zult krijgen. Oke zijn postuur en uiterlijk zitten hem dan wel mee, maar toch vreesde ik af en toe alweer het ergste in bepaalde scenes als hij alleen maar binnenkwam. Zijn hele manier van woede- en geweldsuiting vond ik wel weer goed gedaan.

Hoogtepunt was voor mij de begrafenis van Grace. Eigenlijk vond ik sowieso het gedeelte van de film dat zich op haar focust het beste. Verder was Once Were Warriors voor mij een uitgelezen mogelijkheid om eens wat meer over die Maori te weten te komen (ook na de film nog wat over opgezocht). In het begin ontging de referentie naar deze stam mij nog even en dacht ik vaak: wat een hoop idioten. Zo halverwege begon ik wat meer te beseffen dat het geen 'gewone mensen' zijn (alhoewel het woord maori wel 'gewoon' betekent), maar dat het in deze film om een bepaalde groepering gaat.

Al met al erg goed en indrukwekkend. 4,5 *

geplaatst: 8 augustus 2011, 01:03 uur [permalink]
De eindscene is gewoon geweldig met Uncle Bully

avatar van MissCon
geplaatst: 28 augustus 2011, 12:46 uur [permalink]
Ik lees meerdere reacties over hoe overdreven en onrealistisch deze film zou zijn. Dit wil ik even onder de mat vegen.

Ten tijde van het schieten van deze film, was ik woonachtig in Nieuw Zeeland en veel van de buurten, huizen en omgevingen ken ik dus uit het echte leven daar. Voor 1 scene kon ik een ochtend niet naar mijn werk, omdat de omgeving afgezet was. Zó dichtbij kwam deze film dus voor mij en gelukkig voor mij alleen maar een film, maar de ophef, die ontstond na release van deze film staat me nog nét zo nabij als de film zelf. De Maori bevolking was namelijk erg ontsteld over de slechte afspiegeling van de Maori, dat hier volgens mij zelfs de zgn kamervragen in de NZ politiek werden gesteld. Uiteindelijk moest er toegegeven worden, dat dit niet zover van de keiharde waarheid af lag. Sterker nog: dít was, zoals het was ...
De vele vechtpartijen om niets, de voelbare haat en de dunne lijn van over de schreef gaan ... het is ECHT ! Ik heb die haat op straat ook gevoeld en merkte ook, dat je als vrouw alleen op straat absoluut niet veilig was.

Toen ik de film voor het eerst keek, was er vooral veel herkenning; ik ben bij diverse Maori families binnen geweest, want gastvrij zijn ze zeker. De wijk waar deze film vooral opgenomen is, was ook frequent bezocht door politie; ik kwam er regelmatig door en zag de troosteloosheid. 'Grappig' genoeg is diezelfde wijk aan twee kanten omsloten door zeer rijke wijken. Zeer realistische film !

Als een film mij meesleept in emoties, is een film in mijn ogen goed en deze film heeft van mij ook 5 sterren gekregen.

avatar van booyo
geplaatst: 4 november 2011, 13:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Poe hee, wat een onwijs heftige film over het troosteloze leven van de Maori in Nieuw Zeeland. Niet altijd even goed geacteerd, maar een zeer aangrijpend verhaal met zeer gruwelijke scène's (wees gewaarschuwd 😉). Als Jake Beth inelkaar mept.. Of als hun dochtertje gevonden wordt in de tuin.. Nee, verre van leuk maar erg indrukwekkend.

avatar van lanki101
geplaatst: 27 november 2011, 22:25 uur [permalink]
Wat een prachtige film, wist niet wat ik er van moest verwachten maar hij is echt goed. Zeker aanrader!

avatar van Number23
geplaatst: 17 maart 2012, 16:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zeer ruige en zeer rauwe film over 'the backstreets' van Auckland, Nieuw-Zeeland. Nog nooit een film als dit gezien, aparte aanpak, editing. Was leuk om naar te kijken. Eigenlijk is het heel gezellig wat er in de film gebeurd, biertjes drinken(wat een flessen trouwens 😛), mensen uitnodigen thuis, nog meer bier drinken, tokkelen op gitaar, samen Nieuw-Zeelandse klassiekers meebrullen. Juist daardoor komt het (soms compleet onverwachts) geweld vele malen harder aan. En dat geweld krijgt ook nog eens een gezicht door de compleet losgeslagen Morrison, wat speelt die man goed zeg. Geldt voor het merendeel van de cast trouwens. Ook Cliff Curtis(met snor) overtuigt. Vooral de blik op zijn gezicht nadat Jake zijn dochter op haar donder geeft, omdat ze 'Uncle Bully' geen nachtzoen wil geven. Wetende dat hij haar een nacht eerder heeft verkracht, puur schuldgevoel. Al staat de eindscene in de bar daar wel mee in contrast. Ook heel belangrijk in deze film is de soundtrack, misschien belangrijker dan veel mensen denken. Draagt enorm bij aan de sfeer van de film. Mooie film.

Tot slot HET moment v/d film:

- Jake die de boom in zijn achtertuin probeert om te hakken, Jake die een stoel in de jukebox ramt. Pure emotie, helaas voortvloeiend uit een overdaad aan drank. 🙇

avatar van SnakeDoc
geplaatst: 21 maart 2012, 12:29 uur [permalink]
Film werd langzaam beter. Vond het verhaal aangrijpend en interessant, maar het acteren liet echt te wensen over. Vooral vaders was ontzettend overdreven slecht. Ook miste ik een goede uitwerking van de verhalen rondom de 2 zonen. Op het einde komt iedereen nog al makkelijk weer bij elkaar, en lijkt alles koek en ei. Film had misschien iets langer moeten duren.

* * *

avatar van sinterklaas
geplaatst: 24 maart 2012, 19:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg rauwe harde achterbuurt vertelling, dit keer niet in de USA maar in Nieuw Zeeland, waar de buitenwijken van Auckland er ook erg groezelig en smerig bijliggen en de armoe troef is. Once Were Warriors is eigenlijk grotendeels een familieverhaal over een familie waar het dus alles behalve gezellig is. We hebben de zwaar gestoorde, zuipende, agressieve vader Jake en de eigenwijze, sub assertieve Beth die de klappen maar blijft opvangen en de kinderen steeds maar toe moeten kijken hoe de boel naar de kloten gaat. Daar doelt de film ook in de eerste helft grotendeels op en het is zeker niet om vrolijk van te worden en het word alleen maar van kwaad tot erger. Jake word al dolgedraaider en er is geen land met hem te bezuinen en Beth probeert de ene keer te vluchten met de kinderen en daarna weer de zoveelste kans geven aan haar man. De film slaat pas echt in als een bom wanneer de dochter word verkracht door een kroegmaat van Jake+ die zelfmoord van die dochter wat loopt naar een kippenvelverwekkend climax.

OWW is zeker een ijzersterke en intense film. De hele cast acteert realistisch goed en de wanhoop is vaak te voelen. Rena Owen kon ik trouwens nog van Soul Assassin, en nu zie ik haar dus voor de 2de keer.

Prima debuut van de regisseur van vele Hollywood blockbusters die hij hierna had gemaakt.

avatar van jipt
geplaatst: 2 december 2012, 17:29 uur [permalink]
Rauw en uitzichtloos familiedrama. Erg sterk. 4*

geplaatst: 31 januari 2013, 14:18 uur [permalink]
Matige film. Dat kwam ook een beetje omdat ik de duits ingesproken versie zag. Desondanks is het verhaal erg voorspelbaar en had ik steeds het gevoel dat ik naar een B-film zat te kijken.

geplaatst: 15 april 2013, 18:40 uur [permalink]
Een krachtig, ontroerend en tegelijkertijd pijnlijk sociaal melodrama over een ontwricht Maori gezin en over de worsteling van de vrouw des huizes (die misbruikt wordt), vol met bloedige, rauwe emoties. Een gedenkwaardige film over de smerige kant van de samenleving in een wereld van geweld: cafégevechten, straatgeweld, huwelijkse wreedheden, aanranding en dood. Een verhaal over huiselijk geweld binnen een complexe culturele achtergrond (maori's worden als tweederangs burgers behandeld in Nieuw Zeeland) die je met afschuw vervult en die, ondanks de zwarte humor, niet bepaald gemakkelijk is om naar te kijken. Een sterke cast acteert uiterst geloofwaardig.

avatar van Onslaught
geplaatst: 1 augustus 2013, 14:20 uur [permalink]
Herzien. Blijft gewoon een geweldige film.

avatar van Insignificance
geplaatst: 12 augustus 2013, 19:53 uur [permalink]
Een veelzeggende openingsscène met een beeld van Nieuw-Zeelands natuurschoon, waarna de camera afslaat naar de harde realiteit waarin de Maori's zich bevinden. De boodschap is dan al duidelijk, maar dat weerhoudt Tamahori niet om het er in het verdere verloop nog enkele malen in te peperen. Niet het enige teken van de lompe, onbehouwen manier waarop hij z'n drama, vormgeeft. Zo blijven karakterisering en ontwikkelingen grotendeels beperkt tot basale zaken. Slechts het dochtertje krijgt wat vlees om de botten.

Beide hoofdrollen staan dan ook nog eens niet al te best te acteren, waardoor er van enig cement tussen de stenen nauwelijks nog sprake is. Moet wel zeggen dat Morrison een enorme uitstraling heeft. Een vat buskruit en een briesende stier, zo'n figuur vind je normaal gesproken in hoekige ringen. Met hem blijft de ruwe bolster van de film nog wel overeind, maar de pit is verloren gegaan. Veel meer dan een film die z'n effect sorteert uit onaangenaam fysiek geweld, voornamelijk jegens vrouwen, valt er niet van te maken.

geplaatst: 7 oktober 2013, 02:19 uur [permalink]
Eerste keer dat ik dezefilm zag was toen ik bij mijn oom in nz op vakantie geweest was in 2000 . Ben ook in de wijk waar deze film is opgenomen geweest .

avatar van Brabants
geplaatst: 12 februari 2014, 18:35 uur [permalink]
Meedogenloze prent van een kansarm gezin in een buitenwijk van Auckland. Typerend is de trotsheid op de afkomst van dit gezin, terwijl er in de praktijk niets dan ellende voortvloeit. Alles staat hierin in het teken van de Maori's, en krijgen we van ieders aandeel het verhaal te zien. Deze film die gebaseerd is op een boek van Alan Duff, is hierin zeer geslaagd en duidelijk realistisch van aard.

avatar van de grunt
geplaatst: 6 oktober 2014, 00:27 uur [permalink]
De geweldscenes die hier en daar best interessant en vakkundig ogen, waren het spaarzame lichtpuntje voor mij.

Een a-subtiel scenario vol effectbejag, simplistische dialogen en een schaamteloze karikaturale schets van een volk. Tamahori draait er zijn hand niet voor om.

Wat die man toch steeds weer voor inspiratieloze cliché-troep naar het doek weet te brengen.
Technisch beheerst hij zijn vak. Inhoudelijk niet.

avatar van 93.9
geplaatst: 13 maart 2015, 22:48 uur [permalink]
Best goede film, maar echt heel meeslepend vind ik het niet.
Gaat ook allemaal heel snel. Zoon binnen paar dagen helemaal 'bekeerd' met tatoes op z'n gezicht.
Verder wel een aardig inkijkje.
Einde is echter zo goed dat ik er een half op doe.

geplaatst: 14 mei 2015, 19:04 uur [permalink]
Vrij rauwe film over een Maori gezin, met een zeer heftige ontknoping. Zag de film
voor het eerst via de VPRO. En was toen zwaar onder de indruk. De waardering nu
in de herkijk toch ietsje getemperd. Dat komt vooral doordat het acteerwerk bij mij
soms toch ietsje te gekunsteld aandeed. Maar is de film zeker voor een eerste keer
het kijken waard

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: 16 augustus 2015, 11:39 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prima film. Vooral geslaagd omdat er constant een soort van onderhuidse spanning aanwezig is - er gaat om de 15 min. ongeveer wel een keer iets gruwelijk mis. Is het geen moord, dan wel een knokpartij in de bar, een verkrachting of de eigen vrouw die kapot wordt gebeukt. 'Once Were Warriors' vermaakt prima.

Echter kon de film me nooit écht imponeren. Op een gegeven moment kijk je toch nergens meer van op. Op het ene moment slaat Jake z'n vrouw bijna dood, een paar minuten later zie je ze gezellig samen in de auto zingen. Heerlijk fout. 😄 De film kent meer van dit soort momenten. Maar op één of andere manier werkt het redelijk. Echt heftig vond ik het niet allemaal, maar ik was niet van de bank af te slaan.

geplaatst: 30 januari, 22:26 uur [permalink]
Ijzersterke film super uitgewerkt script/verhaal en meer dan gemiddeld acteerwerk.