Once Were Warriors (1994)

Nieuw-Zeeland

geregisseerd door Lee Tamahori
met Temuera Morrison, Rena Owen en Mamaengaroa Kerr-Bell

Once Were Warriors is het verhaal van een kansarme familie aan de smerigste rand van de stad. Het is dat deel van de stad waar het werk van een welzijnswerker de druppel op de gloeiende plaat is, waar werkloosheid heerst, mensen het zicht op verbetering kwijt zijn en hun toevlucht zoeken in drank en drugs. Wie zich in zo'n milieu niet staande weet te houden, is slachtoffer. De harde wetten in deze urban jungle gelden ook voor het gezin van Beth en Jake. Beth is de trotse vrouw met Maori-bloed die zich bij elke poging om haar gezin uit deze situatie los te worstelen nog verder terug ziet geworpen, terwijl Jake zich bij de ellende heeft neergelegd en met zijn drankzucht en agressie alleen nog maar meer schade aanricht.

avatar van ChrisM
Ijzersterke film super uitgewerkt script/verhaal en meer dan gemiddeld acteerwerk.

avatar van DiamondsRealDeal
maluku78 schreef:
Eerste keer dat ik dezefilm zag was toen ik bij mijn oom in nz op vakantie geweest was in 2000 . Ben ook in de wijk waar deze film is opgenomen geweest .

En wat was dat voor wijk? Wijkbewoners zoals in de film?

avatar van Woland
Once Were Warriors is een sociaal drama over de onderklasse zoals we dat wel vaker gezien hebben - de vele Britse kitchen sink drama's bijvoorbeeld, de Amerikaanse hood-films of juist de wat meer white trash-setting van een Winter's Bone. Maar dan in de Nieuw-Zeelandse variant, we zien een beetje wel en vooral heel veel wee rondom de familie van Jake en Beth, een arm stel van Maori-afkomst. Once Were Warriors gaat er vooral met de botte bijl in; subtiliteit of echte karakterontwikkeling zien we niet, maar er wordt vooral een hoop narigheid getoond die helaas niet echt als één geheel overkwam. Vader Jake is een zeldzaam kansloze eikel; agressief, alcoholistisch, slaat z'n vrouw graag helemaal lens, egoïstisch, en helaas ook een beetje als een karikatuur geoveracteerd. Maar daar hebben wel meer karakters hier last van. Eigenlijk zien we vooral alle ellende die dit oplevert: een zoon die weggelopen is en als dakloze leeft, eentje die bij een lokale bende gaat, eentje die langzaamaan ook het verkeerde pad op lijkt te gaan, dochter die verkracht wordt door een dronken oom en zelfmoord pleegt, moeder die dan toch uiteindelijk de wijze beslissing maakt om Jake te verlaten en terug te gaan naar haar familie.

De score op IMDb en MM is toch behoorlijk hoog, en gebaseerd daarop had ik toch wel wat meer verwacht. Natuurlijk een zwaar en waardig onderwerp, en ook weer niet heel slecht uitgewerkt - maar toch met ook wel heel wat mankementen naar mijn mening. Soms matige acteurs in karikaturale rollen, en een compleet gebrek aan subtiliteit of echte plotontwikkeling. Toch zijn er wel wat rake scenes, en een voldoende kan ie wel krijgen. Maar als je toch een Nieuw-Zeelandse film uit de kast wil trekken, dan kan ik eerder Utu of het vroege werk van Peter Jackson aanraden.

heftige film . die jake is echt een monster .
vond vooral het eind nogal voorspelbaar , jake die bully helemaal kapot maakt en dan naar buiten gaat en dan tegen zijn vrouw tekeer gaat

een van de heftigste films die ik ooit gezien hebt vooral wat er gebeurd met gracie grijpt je aan , een film die je gezien moet hebben

avatar van Lovelyboy
Stond al heel lang op het lijstje, per slot van rekening een film uit 1994 alweer, en er uiteindelijk van gekomen en hoewel op veel voorbereid toch wel behoorlijk onder de indruk na afloop.

Er worden geen doekjes omgewonden, kansarm, een baan niet vast kunnen houden en daar erg gemakkelijk over denken, een krot van een huis, kinderen die op het slechte pad raken, drank, héél véél drank, en iedere avond feesten en zuipen dat ik me afvraag; het is allemaal van het zelfde lage werkeloze allooi, waar doen ze dat van? Of kost bier daar geen stuiver?

Een verder beeld wordt opgebouwd rond de vicieuze cirkel die zowel afstoot als aantrekt inhoud. Je wilt anders, je wilt beter, je wilt weg...maar dat valt in de praktijk toch tegen. De eindeloze armoedige cirkel van geweld, drank en slechte figuren eist dan ook op dramatische wijze slachtoffers en de zoon die zich in bende cirkels beweegt en degene die uit huis geplaatst is lijken nog het beste af te zijn. Het beeld van wel anders willen maar niet vrij kunnen breken en je er maar bij neerleggen beklijft mij dan en wat kan een mens toch lijden als hij dat zich zelf oplegt.

Bijzonder zwaar en sociaal drama. Must see, vergelijkbaar bv met Angela's ashes.