North Country (2005)

geregisseerd door Niki Caro
met Charlize Theron, Frances McDormand en Woody Harrelson

Alleenstaande moeder Josey Aimes (Charlize Theron) is het zat om speelbal te zijn van seksuele intimidatie in de mijn waar ze werkt en ze besluit deze intimidatie te melden en haar gelijk voor het gerecht te halen. Wat ze echter nog niet weet is dat haar besluit om deze mannen te vervolgen op veel weerstand in haar omgeving zal stuiten...

avatar van arno74
confucius schreef:
Een duistere film met een overdreven sentimentele ondertoon. (...). Alle mannen worden hier als "perverse sadisten" uitgebeeld, (en dat zijn er nogal wat). iets te veel om waar te zijn. (...)

Daar sluit ik me helemaal bij aan. De mannelijke personages zijn overdreven macho-karikaturen die de kwaliteit van de film onderuit halen. Het wordt allemaal te dik aangezet. Als men subtieler te werk was gegaan had dit best een goede film kunnen worden. Nu blijft er een film over van laten we zeggen "TV-film"-kwaliteit. Zonde.

avatar van Tasha27
Krachtig (rechtbank)drama, gebaseerd op waargebeurd verhaal uit de jaren '80. Alleenstaande moeder gaat werken in plaatselijke mijn om haar gezin te kunnen onderhouden. Op zeer realistische wijze wordt weergegeven hoe hard deze mannenwereld is en wat de mijnwerkers eraan doen om de vrouwen te vernederen en te intimideren. Dit gebeurt met name door middel van sexuele intimidatie. De daders praten hun gedrag goed omdat ze vinden dat vrouwen niet geschikt zijn voor dit werk en ze de banen van de mannen uit de streek afpakken. Bovendien toont het verhaal de vooroordelen en bekrompen opvattingen die de omgeving heeft over gescheiden en mishandelde vrouwen die op jonge leeftijd een kind hebben gekregen zonder te weten wat hier de werkelijke achtergrond van is. De film is opgenomen in de grauwe omgeving waar de mijnwerkers leven en werken. Dit maakt de sfeer van het leiden van een hard leven voelbaar. Goede acteerprestaties en no-nonsense camerawerk. Mijn waardering: 3,5 sterren.

Gewoon een prima drama welke soms ook wat aangrijpend (vanwege het onrecht) is. Het verhaal zit goed in elkaar en weet ook te boeien. Ook met de uitvoering zit het goed en dat komt vooral vanwege de indrukwekkende sterrencast die het prima doen. En dan heb ik het natuurlijk vooral over Charlize Theron, Woody Harrelson, Frances McDormand en zeker ook Richard Jenkins.

Een overzichtelijk, ouderwets overkomend en boeiend drama over aanranding, gebaseerd op een ware rechtszaak, die consequenties zou hebben voor werkende vrouwen in de Verenigde Staten. Bij een dergelijke productie staat eigenlijk de afloop van te voren vast, maar gelukkig heeft de regisseuse nog voor enkele verrassingen gezorgd. Niki Caro focuste vooral op de karakters van de personages, die door een sterke cast gespeeld werden.

Tarkus schreef:
Charlize Theron won een Oscar voor haar rol in 'Monster', maar voor deze film mag ze er van mij ook een in ontvangst nemen. Ze laat zich hier wederom van haar sterkste kant zien en zet een glansprestatie neer.
Ook de andere hoofdrollen zijn stuk voor stuk uitstekend, zowel Frances McDormand, Sissy Spacek, Woody Harrelson, Sean Bean en Richard Jenkins, en de vele anderen spelen de ziel uit hun lijf.
Het is bijna ongelooflijk dat dit waar gebeurde verhaal zich afspeelt eind jaren 80, je zou toch denken dat zulke situaties dan niet meer kunnen, maar niets is minder waar.
Dat in zulke tijden een vrouw nog als 'minderwaardig' wordt beschouwd is nauwelijks te geloven en toch is dit verhaal eens te meer een bewijs daarvan.
Een zeer goede film deze die iedereen zou gezien moeten hebben met een grandioze, het kan niet genoeg worden gezegd, Charlize Theron.

Deze prachtige film opnieuw bekeken, en nog steeds bijzonder onder de indruk.
Charlize Theron is hier zo goed, dat je de film keer op keer opnieuw zou willen bekijken.
En het verhaal, waar gebeurd, is nog steeds zo verbijsterend.. je houdt het niet voor mogelijk...
Een topfilm is dit, die helaas niet de aandacht heeft gekregen die hij zou verdienen.

avatar van Tiany
Harde en oneerlijke wereld voor vrouwen. Bij het kijken van deze film mogen we weer blij zijn in ons Belgenlandje te leven.
Prachtige film, met een uitstekende Charlize Theron.

avatar van AC1
AC1
arno74 schreef:

Het eerste bericht dat ik las en meteen heel raak! Een TV film (dankzij de dikke handschoenen chirurgie) maar dan eentje met grote namen. Tegen het einde van de film vallen de punten er zo af.

avatar van Filmkriebel
Heel goede film dit. Sociaal drama over seksuele intimidatie in een mijnbedrijf. Ik kende deze film niet en deze zal me zeker bijblijven als één van Therons sterkste acteerprestaties. Vrij zwaar maar wel ijzersterk drama gecentreerd rond het goed uitgewerkte personage Josey Aimes. Deze vrouw had werkelijk weinig geluk in het leven : een onwettige zoon die haar haat, een vader die haar misprijst, geen werk. Je zou jezelf voor minder een kogel door het hoofd jagen. Dan ontmoet ze een oude vriendin, Dodge, die haar aan een job helpt in de mijn waar ook haar vader werkt. Maar dat is dan het begin van een vernederende reeks seksuele intimidaties die de vrouwen elke dag moeten ondergaan. De scène waarin enkele mannen een mobiele WC met Monaghan erin omverkippen was echt walgelijk. Aimes laat zich echter niet op haar kop kakken en schakelt een advocaat in om haar werkgever voor het gerecht te brengen. . Amerika is altijd erg macho geweest en mannen lijken alleen maar vrouwen te zien als seks-objecten. De film draait niet enkel om het opkomen van rechten, er komt nog meer drama. Dodge wordt geveld door een ongeneeslijke zenuwziekte en Aimes draagt een zwaar geheim uit het verleden met zich mee. Het eerste vond ik een wat geforceerde toevoeging die niet echt nodig was, maar het tweede past daarentegen heel goed in het geheel. De film kent een echte topcast met namen als Woody Harrelson, Frances McDormand, Sean Bean, Richard Jenkins, Sissy Spacek en Jeremy Renner. Een topscène kwam er dan wanneer Aimes' vader voor zijn dochter opkomt tijdens een vakbondsbijeenkomst waar ze verbaal aangevallen wordt...

avatar van Pazmaster
Prima film. Een mooi verhaal en er wordt uitstekend gespeeld. Theron is trouwens ook geen straf om naar te kijken. Het verhaal zit goed in elkaar, zelfs de onvermijdelijke afloop was goed te pruimen.

Prima film.

De verkeerde beeld van mannen opmerkingen vind ik totaal niet passen. Het is ook heel duidelijk op bepaalde momenten in de film dan er meerdere mannen zijn die zich er niet ok bij voelen, alleen, en dat is juist het realistische aspect van deze film, niemand staat op. Dat is precies zoals het is in de werkelijkheid, 99% van de mensen vind het verschrikkelijk moeilijk om tegen de kudde in te gaan, om alleen te staan. Dat is eigenlijk waar deze film over gaat en heel mooi raakt.

Het einde is zwaar over de top, vandaar geen 3.5 of 4 sterren, maar er zitten zeker een paar hele mooie scenes in die gelukkig niet zo over de top zijn als de eind scene.

Film over extreme seksuele intimidatie maar toch ook over hoe een samenleving gemakkelijk iemand bij wie het even mis ging toch laat vallen en met zonden overlaadt.
Op ware gebeurtenissen gebaseerd maar lijkt mij toch bijwijlen sterk op het sentiment in te spelen wat zich uiteindelijk ook uit in een toch beklijvende slotscène in de rechtbank.
De opbouw met tijdsprongetjes is wel goed gelukt en Charlize Theron is heel verdienstelijk.