Battle in Seattle (2007)

Verenigde Staten / Canada / Duitsland
Actie / Drama

geregisseerd door Stuart Townsend
met Charlize Theron, Woody Harrelson en Martin Henderson

Een hele schare activisten arriveren in Seattle om te protesteren tijdens een conferentie van de Wereld Handelsorganisatie. Wanneer de demonstranten daadwerkelijk de doorgang van de conferentie weet te verhinderen, breken er allerlei rellen los en is de chaos binnen de kortste keren niet meer te overzien.

Le Professionnel schreef:
Helemaal mee eens onze linkse beroepsniksnutten zullen dit een goede film vinden maar het verhaal wordt wel heel erg éénzijdig vertelt jammer want de film begon helemaal niet slecht.

Afgezien van de romantische verhaallijn geeft de film een vrij nauwkeurige weergave van de feiten, zoals zich die in Seattle hebben voorgedaan. Daar doen respectloos commentaar of rechtse scheldpartijen niks aan af.

avatar van Le Professionnel
BBarbie schreef:

Scheldpartijen ???

Goeie film over de protesten tijden WTO-overleg in 1999 in Seatle. Van veel kanten belicht: politie, protesteerders en politiek. Ook door het gebruik van flink wat archiefbeelden krijg je een goed beeld van deze volledig uit de hand gelopen situatie. De mix van documentaire-achtige stijl en fictieve personages en situaties werkt niet altijd even goed. Hierdoor zakt het tegen het einde ook wat in.

avatar van Zeriel
Ik vond dit maar een draak van een film. Nogal fragmentarisch, teveel personages, te veel verknipt in de editing. Ik kon hier gewoon niet meer naar kijken op den duur.

De protesten in Seattle verdienen een betere film. Ik zie dan liever een goede documentaire dan dit gedrocht die en een documentaire wil zijn en een speelfilm en een pamflet, dat is teveel van het goede.

avatar van SPT
SPT
Ik vond het een prima film, maar voor de activisten kan ik weinig sympathie opbrengen. Ik vind het onzin dat ze zich verschuilen achter hun goede bedoelingen en zogenaamde voornemen zich te beperken tot vreedzaam demonstreren. Demonstraties van antiglobalisten, anarchisten, en andere groeperingen bij dit soort WTO bijeenkomsten lopen vrijwel altijd uit de hand. Mensen die hier naar toe gaan zoeken de actie welbewust op, en hoewel veel mensen misschien niet persoonlijk meedoen aan gewelddadige acties verschaffen ze wel de massa en anonimiteit die nodig is voor de harde kern om de boel grondig uit de hand te laten lopen. De onschuldige slachtoffers die we in de film te zien krijgen vallen ook vooral door de locatiekeuze van de activisten voor een plaats midden in het centrum van de stad, waar veel mensen aanwezig zijn die niets met de protestacties te maken hebben. Die dan doordat alles geblokkeerd is niet meer weg kunnen komen.

Met democratische rechten heeft het ook weinig te maken. De activisten hebben geen enkel democratisch mandaat, ze vertegenwoordigen alleen zichzelf. In plaats van op een pleintje in de buurt van de WTO top hun mening te gaan uiten (wel een recht), was het streven in Seattle om te verhinderen dat de top door kon gaan door de doorgang te blokkeren. Een top van nota bene wereldleiders die daar in veel gevallen met een democrtatisch mandaat naar toe komen. Als de activisten de wereld willen redden zullen ze de kiezers moeten overhalen hun plannen te steunen zodat er wél een democratisch mandaat komt voor het uitvoeren van hun plannen.

Wel zeer ergerlijk bij dit soort gelegenheden vind ik altijd de manier waarop de politie ingrijpt. Die gebruiken geweld (traangas, rubberkogels, slaan met de knuppels) tegen de hele menigte, terwijl lang niet iedereen zich daarbinnen schuldig heeft gemaakt aan strafbare feiten. Dat vind ik in geen enkel geval geoorloofd. Ze moeten gewoon de mensen aan de rand van de menigte de gelegenheid geven rustig weg te lopen, en mensen die dat niet doen (en dus de instructie van de politie de straat te verlaten niet opvolgen) oppakken met eventueel toepassing van geweld. Ik vind zo'n politiekordon over de hele breedte van de straat die iedereen neer staan te meppen terwijl ze tegelijkertijd door megafoons de mensen oproepen rustig de straat te verlaten altijd nogal bizar...

Heel wat tumultactie met daar doorheen een paar privétoestanden die het geheel wat redden van vervlakking in een film die inderdaad een probleem van de wereldwijde bevolking behandelt, maar die ondanks de nobele opzet, eigenlijk niet echt overtuigt.
Ray Liotta en ook Charlize Theron presteren niettemin sterk.

avatar van witboek
Om zo'n onderwerp in een film te gooien dan vind ik dat je toch wat kritischer of schokkender kunt zijn je punt te maken.

Het begon allemaal heel goed, vooral de intro inzake die GATT enzo, maar dan begon het verhaal en dat vond ik wat minder. Teveel entertain zoals ik gewoon ben van Amerikaanse films. Het einde vond ik helemaal onnozel gedaan. Inzake die film!

Bij zo een film wil ik op het einde een gevoel krijgen en dat had ik niet.

avatar van wendyvortex
Het schijnt echt niet mogelijk te zijn om in de VS een film te maken zonder er allerlei romantische en sentimentele zijlijntjes in te gooien...nou ja, de rellen in 1999 rond de bijeenkomst van de Wereldhandelsorganisatie in Seattle, op zich een prima onderwerp voor een film.
Wat betreft het linkse karakter van de film, ja is duidelijk, zij het dan wel bij de pacifistische kant, de anarchisten komen er bepaald niet goed van af of zijn agent provacateur.
Dat er sprake is geweest van politiegeweld en niet al te handige beslissingen van bovenaf is ook duidelijk, alsmede dat de WTO tot op heden niets heeft gedaan voor de minder rijken op Aarde.
Film weet maar matigjes te overtuigen en alleen bij de aftiteling krijgen we iets van revolutionair elan, misschien nog aardig voor jongeren om een beetje een idee te krijgen hoe zo'n wat uit de hand lopende demonstratie verloopt en wat je kan verwachten van de politie.

avatar van dvdcrusher
Schitterend drama met een uitgelezen cast. Verbluffend hoe de film moeiteloos de aandacht weet vast te houden over een vrij banaal gegeven, nl een betoging tegen een bijeenkomst van de WTO in Seattle in 1999. Het waargebeurde verhaal wordt prachtig belicht vanuit verschillende standpunten. Er wordt uitstekend geacteerd. Voor mij was dit een zeer leuke ontdekking.

avatar van Noodless
Een beetje dubbel gevoel bij deze film. Het verhaal is gebaseerd op de betoging in Seattle 1999 met daarbij natuurlijk wat sentimentele kantjes van fictieve personages en waarbij zowel de politie als de betogers eigenlijk geen sympathie kunnen op brengen door hun manier van handelen. De wijze hoe de betoging en de gevolgen ervan belicht worden is zeker interessant te noemen. 6/10

avatar van zoutzak
Geslaagde film in een eigen stijl over een zeer belangrijk onderwerp.

En nu allemaal No Logo van Naomi Klein lezen