Conviction (2010)

3,46

geregisseerd door Tony Goldwyn
met Hilary Swank, Sam Rockwell en Minnie Driver

Betty Anne Waters is een werkende moeder die haar leven op z'n kop zet door aan een rechtenstudie te beginnen. Dit om haar broer te vertegenwoordigen, die valselijk beschuldigd wordt van moord, maar door het systeem geen mogelijkheden meer heeft in beroep te gaan.

127 BERICHTEN 27 MENINGEN
avatar van blurp194
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Interessant.

Deze film heeft twee zaken die het tot een interessante film maken. Ten eerste het absurde verhaal, niet alleen de onterechte veroordeling maar ook het ongelofelijke doorzettingsvermogen van de zus van het slachtoffer van deze door en door zieke politiepraktijken. Het tweede is het goede spel van Hilary Swank en Minnie Driver.

Verder is de film niet precies langdradig, saai of vlak, maar geeft toch ook wel het gevoel van de langdurigheid van de strijd.

Vreselijk navrant hoe het daarna in het echt afliep met de echte Kenny Waters. Je verzint het niet. Maar in het echt gebeurt het wel.

Dergelijke gevallen van veroordeling van onschuldigen zijn altijd een dankbaar onderwerp voor een filmwerk. Doorgaans spreken ze de kijker voldoende aan en lokken ze onvermijdelijk emoties los. Het feit dat ze berusten op ware feiten is een bijkomend troef.
"Conviction" is een goede film, al verliep het verhaal aanvankelijk niet zo vlot. Enkele flashbacks kwamen precies niet op het juiste moment aan en eigenlijk kon de schets broer-zus vooralsnog niet echt overtuigen.
In het tweede gedeelte wordt dit wel goed gemaakt en komt alles "echter" over en wordt er ook beter geacteerd, inzonderheid door Hilary Swank, als gegoten in de rol van onverzettelijk en overtuigd personage. Swank draagt de film en steekt dan ook met kop en schouders boven de anderen uit.
Is het moeilijk om een strijd over jaren in perfecte proportie over te brengen, het is het verbijsterende van het gebeuren dat alles overstemt.

yorgos.dalman
Mooi ingetogen drama, hier en daar ook een beetje tam, maar alé, kom, gewoon goed genoeg.

Was hier voornamelijk erg nieuwsgierig naar omdat regisseur Tony Goldwyn (eigenlijk zelf acteur geloof ik) debuteerde met het schitterende A walk on the moon. Deze man kan duidelijk op de juiste manier met acteurs omgaan en ze tot mooie prestaties aanzetten.

avatar van numb nuts
wat zou ik graag zo een zus willen hebben
echt een mooi echt verhaal verfilmd

avatar van 93.9
Ik mistte een RTL logootje rechtboven....

Films die op waargebeurde verhalen zijn gebaseerd zijn nooit slecht....maar ook niet erg goed.Als je de hoes goed leest weet je de afloop al. Dit soort films zullen nooit cinematografische hoogstandjes worden, zo ook deze niet. Een tamme vertelling van een "horror gebeurtenis, wat een ieder, ook in Nederland zo maar kan gebeuren!!! Ik vond de film vlak, nergens opwindend of spannend.Ik vond Sam Rockwell ook behoorlijk onsympathiek, en zou er niet van wakker liggen als ie niet vrij zou komen....lol 2, 5 *

avatar van Justinw
Redelijk.

Sam Rockwell doet wat die het beste doet, acteren. Wat een acteur blijft dat. Een van de best werkende vandaag de dag. Swank kon ik helaas niks mee in deze film, ze speelt het teveel een typetje dat continu uptight is met een accent wat ook niet goed viel bij mij. Minnie Driver viel me echter positief op. Plot kabbelt wat voort en is niks verrassend. Regie is niks mis mee maar tilt de film ook niet naar een hoger level. Wat over blijft is een film die verre van slecht is maar die je ook snel zal vergeten.