Boy A (2007)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door John Crowley
met Andrew Garfield, Peter Mullan en Siobhan Finneran

Jack Burridge is de schuilnaam die Boy A kiest als hij, 24 jaar oud, uit de gevangenis komt. Jack hoopt op een nieuw leven en krijgt een baantje bij een transportbedrijf. Zijn begeleider Terry, een warme vaderfiguur, is trots op hem. Alles verloopt naar wens: Jack maakt vrienden en wint het hart van een rondborstige secretaresse. Tot zijn dekmantel in gevaar komt, juist omdat hij een heldendaad verricht.

Tragisch verhaal in deze film die ondanks dat hij wat saai begint, toch steeds boeiender en boeiender wordt.
Prima vertolkingen ook.
Een prent waarover ja eens kan nadenken nadat je hem hebt bekeken....

avatar van hoffhaan
Rauw Engels realistisch misdaad drama. Het zou zomaar je buurjongen kunnen zijn. Goed, een absolute aanrader. 4.5

avatar van Ste*
Prima film, met een constante spanning over wanneer het mis zal gaan. Andrew Garfield zet de rol van kwetsbare jongeman die aan een nieuw leven moet beginnen erg goed neer.
Ook de flashbacks voegen wel wat toe, en zijn niet uitgebreider of gedetailleerder dan nodig. De kijker kan prima aanvullen hoe alles gegaan moet zijn in zijn leven.

Had zelf wel gehoopt op een wat happier einde. Jammer dat ze hem geen tweede kans willen geven. Of in ieder geval dat hij het zelf zo snel opgeeft De romance met Michelle was overigens ook een mooi element in de film.

avatar van Dying Rose
Mijn eerste Crowley en daar laat ik het momenteel bij. BOY A is een drama dat zijn tijd neemt en de kijker tot emoties zou moeten beroeren. Helaas is dit bij mij niet het geval. De grootste oorzaak hiervoor: de erg trage ontvouwing van het verhaal. Hoewel een dergelijk subtiel filmpje alles behalve nood heeft aan een gejaagde opbouw is het voortdurend aftellen naar de laatste minuten. Met de plot is nochtans niets mis, integendeel. Het potentieel gaat echter teloor in de uitwerking. Garfield is nu ook niet meteen mijn favoriet, maar de bijrollen worden goed ingevuld. Ik begrijp evenwel niet de bedoeling van het nevenverhaal met Terry en zijn zoon dat er met de haren is bijgetrokken. De ontknoping strooit daarbij zout in de wond. Het einde zelf zie je helaas aankomen, maar na anderhalf uur weet deze ziel geen emoties uit te persen.

Globaal genomen een interessant verhaal, maar de uitwerking ligt me niet. Gelukkig teert Crowley, ondanks het thema, niet op sentimentaliteit. In al zijn facetten blijft de film klein en zo hoort het ook.

herbekeken gisteravond na lange tijd.
Blijft nog steeds een uitermate sterk drama.
De vele fotografische stills en beelden van donkere luchten vielen me nu wel veel meer op.

Nog steeds prima hoe de waarheid uit de jeugd steeds verder wordt afgepelt naar het einde toe.
Het subplot met de zoon van Terry irriteerde me nu toch wel een heel stuk meer.
En wat een slechte trailer heeft de film met bombastische muziek, lijkt helemaal niets met de film te maken te hebben die stijl (en de trailer verraadt alles)
Wel een halfje omhoog desondanks voor deze topfilm