Mysterious Skin (2004)

3,65

Verenigde Staten / Nederland

geregisseerd door Gregg Araki
met Joseph Gordon-Levitt, Brady Corbet en Michelle Trachtenberg

Op achtjarige leeftijd wordt Brian Lackey wakker met een bloedneus in de kruipruimte van zijn ouderlijk huis. Hij heeft geen idee hoe hij daar terecht is gekomen. Maar wat het ook geweest is, het is verantwoordelijk voor zijn verdere levensloop. Sinds het incident is Brian bang in het donker, plast hij in bed en wordt hij geteisterd door heftige nachtmerries. Brian is nu achttien en raakt ervan overtuigd dat hij destijds ontvoerd moet zijn geweest door ruimtewezens. Neil McCormick is de ultieme knappe buitenstaander. De jongen die iedereen graag mag, maar waar niemand echt dichtbij komt. Als achttienjarige jongen verlangt hij naar een tijd die al tien jaar voorbij is. Hij verlangt naar de band die hij als achtjarige jongetje had met zijn honkbalcoach. Hij denkt op zoek te zijn naar liefde. Brians zoektocht naar antwoorden, brengt hem bij Neil. Samen achterhalen ze de gebeurtenissen die zo'n impact hebben gehad op hun leven.

224 BERICHTEN 38 MENINGEN
avatar van barcam
Controversiële "ongemakkelijke" sterke film over kindermisbruik. Beklemmend door zijn nare sfeer en soms op het randje balancerende scènes.

avatar van Insignificance
Een thema waar enige subtiliteit vereist is. Zou je zeggen. Araki bewijst dat een tegenoverstelde aanpak ook effect kan sorteren, al is het aanvankelijk wennen aan z'n fors aangezette toon. Twee jongens waarbij een jeugdtrauma zich op totaal andere wijze manifesteert, alhoewel het beide een vorm van verdringen is. De een aseksueel en verlegen, de ander uitgesproken en betaalbaar. Beide zijn het eigenlijk al typetjes, maar ze worden ook nog eens omringd door, in meer of mindere mate, karikaturen.

Araki gooit verder ook alle mogelijke fijngevoeligheid overboord en neemt amper een blad voor de mond en lens. Vooral bij Neil en zijn klantenkring hanteert hij lompe halen. Wanneer Drago zich meldt, ontspint zich zelfs een huiveringwekkende scène. Het is een timbre waar je volledig op kunt afknappen, soms lijkt het zichzelf maar nauwelijks serieus te nemen. Toch ontstaat, naarmate het vordert, een film die een zenuw blootlegt, bestookt en aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Waarvoor hulde.

avatar van frogger86
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tja, Mysterious Skin, waar te beginnen?

Ik verwachtte veel van deze film, na enkele recensies te hebben gelezen zette ik de film dan ook op en verwachtte ik een juweeltje. Nu dat ik er een nachtje over geslapen heb is het voor mij persoonlijk dit toch niet helemaal geworden.

En waarom eigenlijk?
Nou, voor mijn gevoel "rekte" het verhaal zich iets te lang. Het verhaal van 2 jongens die beide misbruikt zijn in hun jeugd is een goed concept voor een sterke film, echter vond ik de balans niet helemaal zoals ik hem graag gezien zou hebben. Daar waar het personage van Joseph Gordon Levitt uitgebreid aan bod kwam, vond ik het personage van Brady Corbet enigzins achterblijven. 2 Tieners die getekend zijn voor hun leven werd erg goed uitgelicht bij Joseph. Daar waar het personage van Brady redelijk " mysterious" bleef, wat op zichzelf ook een bepaalde charme heeft, alleen pakte het mij niet.
Op dit gebied had er voor mij meer ingezeten, de focus beter verdelen.

Naast dit,vond ik de film soms vrij verontrustend. Vooral de scenes waar het personage van Joseph zich overgaf aan de talloze gewillige mannen,liet bij mij een misselijk, ongemakkelijk gevoel achter. Het einde van de film sloeg voer mij de plank enigzins mis. De hele film werd de kijker duidelijk gemaakt hoe erg de personages met hun misbruik worstelden en op het eind werd dit voor mijn gevoel te kort uitgelicht met een korte flashback en Brady huilend in de schoot van Joseph.

Qua acteerwerk niet echt veel op aan te merken, de personages werden goed neergezet, geloofwaardig en gebroken.
Van het losbandige leven van Joseph, tot het burgelijke van Brady, niets op aan te merken.
Qua regie ook goed in orde, goed camerawerk, alleen zoals eerder vernoemd, de vaart van de film is mijns inziens te langzaam.

Al met al een sterke film met een goede cast, enige minpunt voor mij is dan ook de rek van het verhaal.

avatar van MRDammann
Hele heftige film die nog lang na dreunt. Goed geacteerd, goed verhaal, akelige scenes. Ongemakkelijke momenten waren er veel in deze film en dat zorgt ervoor dat ik deze film niet gauw meer zal opzetten. Prachtige film, 5 sterren, maar voorlopig een eenmalige ervaring.

avatar van umbra
Geen makkelijke film, maar echt wel goede film, met een zeer complex onderwerp, zeer goed acteerwerk en bijna subliem uitgevoerd. Kindermisbruik is altijd schokkend en heavy...hoe het in deze film naar voren wordt gebracht, houd het je echt aan je scherm gekluisterd. Een meer dan degelijk drama, die de nagel op de kop slaat. 3.5/5*

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Toch wel een sterke film. Had iets heel anders verwacht, moest er ook echt effe inkomen.

De film lijkt heel lang luchtig, maar dat blijkt een utopie. Het is een eerlijke film over pedofilie, die verrassend goed in elkaar zit qua karakterontwikkeling. Zo blijkt de reactie van Brian als het meisje hem betast logisch i.p.v. nogal overdreven. Zijn de herinneringen vertroebeld (vond Neil de coach al bij de eerste ontmoeting leuk toen ie 8 was, of heeft hij zich dat later wijsgemaakt). Mooi om te volgen hoe beide jongens met het misbruik omgaan (al dacht ik aanvankelijk dat Brian door zijn vader zou zijn misbruikt). .

Het acteren van Gordon Levitt (begint een favoriet te worden) is voortrefelijk en de film heeft een prettige look. Over het verloop van het verhaal ben ik nog niet helemaal uit. Vond het aanvankelijk niet bijzonder boeiend. Ook de keuze om er zo veel thrillerachtige elementen in te gooien door de film plot driven te maken en met een ontknoping op de proppen te komen is twijfelachtig. Het luchtige en de focus op plot (met een detective achtig verhaal) zorgde er dus voor dat ik niet zo goed wist of ik naar een goede film zat te kijken of naar een wel aardige.

Uiteindelijk groeit de film nu al in mijn gedachten. Gisteren dacht ik aan 3 sterren, zit nu een half hoger, maar iets zegt me dat ie 4 sterren verdient.

avatar van AlexvanRiel
Hele knappe film, waar ik toch wel een paar keer heb moeten wegkijken van het scherm. Ik wist vooraf niet echt waar ik naar ging kijken, alleen dat Enola een 9.0 voor deze film over had. Aan het begin had de film wat weg van de sfeer van Donnie Darko, maar al vlug liep dit over naar Kids. De laatste 30 minuten heb ik rechtovereind op mijn bank gezeten, gegrepen door de zorgvuldige opbouw en intensiteit van de film. Zoals hier al vaker gezegd, geen film die je vlug voor een tweede keer opzet, maar wel een film die verrast en raakt. En meer kan ik niet van een film verlangen.

avatar van AlexvanRiel
Ik moest tijdens de film trouwens meerdere malen denken aan Mr. Peterson van Perfume Genius. Wonderschoon nummer met wrange tekst, al is de achtergrond wat minder luguber dan Mysterious Skin.

Perfume Genius - Mr Petersen - YouTube

avatar van Majestics
Ik had van tevoren al gelezen wat de hoofdkern van deze film was en ik ben het gaan kijken omdat ik toen ik 7 of 8 was bijna werd meegenomen door een pedofiel. Het is een zeer aangrijpende film met verontrustende scenes en daarom niet voor iedereen. Het is een film met goede acteerprestaties, een dromerig en dramatisch sfeertje en een mooie soundtrack.

avatar van ziggy06
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goede film. Niks daarover, maar ik ontdekte iets...misschien wel met opzet gedaan, ik weet het niet, maar in de 50ste minuut van de film zie je op de auto een sticker van een rode vuist wat op de hoes van het St. Anger album staat van Metallica. Dat album komt uit 2003 terwijl de film zich op dat moment afspeelt in 1991.....
Wellicht is dit al eerder gemeld op dit forum, who knows..ik ga niet elk bericht doorspitten..en anders voor de freaks een leuk feitje....

avatar van leatherhead
Knappe film inderdaad. Meest opvallende is nog hoe Araki er met verve in slaagt een precair onderwerp relatief luchtig te verfilmen. Nergens pathetisch of overdreven melancholisch. Mede te danken aan een aantal lichtelijk surreële uitstapjes, die vergezeld gaan met dromerige soundscapes. Zo'n openingsscene is bijvoorbeeld erg mooi. Daartegenover passeren er echter ook enkele pijnlijke, nare scenes die revue, die dan weer volkomen haaks staan op de dromerige momenten.

Wel een film die - ondanks de sterke opening - wat tijd nodig heeft om op gang te komen, maar gelukkig werpt het wachten zijn vruchten af. Verder een ijzersterke performance van Levitt, al hoeft de rest van de cast niet veel voor hem onder te doen.

Aldus een film met een sterk, aangrijpend verhaal, dat dankzij de eigenzinnige hand van Araki nog wat extra's meekrijgt. Kleine 4* zijn dan ook verdiend.

avatar van arno74
Aan de hand van plotomschrijving, poster, titel en trailer had ik iets totaal anders verwacht. De titel en de poster deed me vermoeden dat dit vooral een film met fraaie visuele effecten of zo zou zijn. En het verhaaltje neigde naar scifi, helemaal wanneer er zelfs een UFO in beeld verschijnt. Maar nee, dit is een keiharde (psychologische) drama. Het ware onderwerp kwam aan als een verrassing, en de film slaagt erin om te tonen hoeveel schade iemand door zulke gebeurtenissen kan oplopen. Een interessante drama over hetero en homosexuele tieners die in een wereld van o.a. prostitutie zijn beland. 3,5*

avatar van SmackItUp
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Schokkende, doch redelijk dramafilmpje. Ik kan veel hebben maar heb toch enkele keren weg moeten kijken door het onpasselijke gevoel dat ik soms kreeg wanneer er weer een pedofiel zich aan Neil vergreep. Helaas weet je al snel waar de film ongeveer op uit gaat draaien. Doordat dit al snel duidelijk is valt er voor mij persoonlijk verder niet zoveel meer te genieten. De verontrustende scènes kan ik moeilijk bestempelen als aangenaam, al redden de acteurs, die allen geloofwaardige rollen neerzetten, de film een beetje. Een onvoldoende verdient deze film echter niet, dus ga ik zitten op een 5,5.

Deze film gaat over weirdo's, homo's en ufo's. Over eenzaamheid, jeugdtrauma's en veel kinderleed. Er zullen veel mensen zijn die dit een aangrijpende film vinden, en dat blijkt ook uit de reacties, maar ik heb er helemaal niks mee. Ik zeg niet dat het een slechte film is, al vind ik de structuur nogal rommelig, maar deze Amerikaanse aanpak werkt niet bij mij.