The Woodsman (2004)

geregisseerd door Nicole Kassell
met Kevin Bacon, Kyra Sedgwick en Mos Def

Na 12 jaar in de gevangenis te hebben gezeten, keert Walter (Kevin Bacon) terug naar huis. Hij vindt werk in een houtzagerij maar krijgt al snel af te rekenen met de demonen uit zijn verleden. Want hoewel hij zich onberispelijk gedraagt, wordt hij voortdurend in de gaten gehouden door de secretaresse Mary Kay en politie-inspecteur Lucas. De enige die hem troost biedt en die hem niet veroordeelt omwille van zijn verleden is Vicki (Kyra Sedgwick). Maar één enkele misstap is voldoende om alles te verliezen.

avatar van Donkerwoud
Schetst heel treffend de paradox van een pedofiele man die los wil komen van zijn eigen afwijkende geaardheid, maar die daarin tegengehouden wordt door een maatschappij die er extreem afwijzend op reageert. Nu hij het stempel van pedofiel op zich heeft gekregen, is rehabilitatie bijna niet meer mogelijk. Gelukkig komt er enige bijstand in de vorm van het karakter dat Kyra Sedgwick speelt. Gedurfde rol van Kevin Bacon, maar het pakt bijzonder goed uit. Pedofilie krijgt een menselijk gezicht, maar op een manier dat het respectvol blijft naar slachtoffers van kindermisbruik. Een knappe verdienste en dat in een debuutfilm.

avatar van Fortune
Clichématig filmpje.

De film bewandelt de paden die we in meerdere films hebben gezien. Een gevangene komt vrij, gaat ergens werken, krijgt een vriendin, wordt een beetje gelukkig en dan komt zijn verleden de hoek om kijken. Naast dit standaard verhaaltje is het audiovisueel hetzelfde kwaliteit als een stoffige tv film. Waar ik me nog wel het meeste aan ergerde is dat Kevin Bacon die zijn pedofilie nog niet helemaal achtergelaten heeft tegenover een basisschool gaat wonen. Nou op zich is dat nog niet zo erg maar wanneer hij vanuit zijn raampje een andere pedofiel in zijn vizier krijgt die hij nog meerdere malen ziet dan begint het al meteen te knagen. En het allerergste is dat wanneer Bacon zijn charmes op een 12 jarige vogel spotter uit probeert en haar probeert te verleiden om op haar schoot te gaan zitten maar er achter komt dat de vader van dat meisje nogal ongure dingen met haar doet dat was gewoon de druppel die de emmer doet overlopen. Belachelijk hoeveel dat allemaal terug moet komen. Nog een ergerpunt is dat Bacon niet gewoon de politie belt wanneer hij een pedo spot vanuit zijn raam. Vanaf de eerste werkdag heeft hij meteen het vrouwelijk volk achter zich aan terwijl ze weten dat hij 12 jaar heeft gezeten maar dat is natuurlijk sexy. Het zwarte meisje op kantoor die er natuurlijk achterkomt en Bacon zwart gaat maken. Bacon die aan zijn enige vriend, die schoonbroer of wat het was gaat vragen of hij gevoelens heeft voor zijn eigen baby dochter. Hhahaha, zooo slecht.

avatar van fappie
Sterke film van het begin tot het eind. Vooral Kevin Bacon speelt super. Waarom heeft hij hier geen Oscar(nominatie) voor gekregen? Verhaal vond ik dus erg boeiend. Het blijft ook een beetje mysterieus allemaal. Sterke sfeer ook.

avatar van PROPAYNE
Goede film hoor.
Laat je even de andere kant zien van het rauwe plaatje.
Het onderwerp doet je eigenlijk de film al overslaan, maar dat moet je echt niet doen, want dit is echt een must-see. Dit laat zien dat echt elke ziel zijn verhaal heeft, en het laat je inzien wat het is om te moeten leven met een stoornis waar ook hij overduidelijk niet voor gekozen heeft.
Het zit juist Psychish goed in elkaar, het feit dat hij niet de politie inlicht over de kinderlokker aan de overkant maar hem observeert, omdat de kinderlokker hemzelf moet weerspiegelen. Dus in feite rekend hij op het einde af met hemzelf. Ok, de scences met de agent, en het meisje hadden iets meer uitgebreid gemogen, maa dat had waarschijnlijk met geldgebrek te maken. Maar hoe erg hij met zichzelf worsteld wordt wel heel duidelijk in beeld gebracht, en hoe hard de maatschappij met mensen zoals hij omgaat. Ironisch is wel dat hij veraden wordt door een zwarte vrouw,
niet dat dat onmogelijk is, maar wel ironisch dat een zwarte vrouw een paria begint op het werk, vond ik zelf, en dat bedoel ik niet rasistisch, maar juist vanwege het onstaan en de gehele geschiedenis van het rascisme

Kevin Bacon op zijn best hoor...
Ben er echt even stil van..

Interessante film met een boeiend verhaal. Vindt het erg jammer dat er gekozen is voor een pedofiel. Het verhaal en het inlevingsvermogen waren zeker toegenomen als het bijvoorbeeld een moordenaar of een andere misdadiger was geweest. Voor deze vorm van 'geestesziekte' is elke glimlach naar een klein kind verwerpelijk.

avatar van rep_robert
The Woodsman is inderdaad een boeiende film over een man met een pedofiel verleden en na een gevangenisstraf probeert te functioneren in de samenleving.
Het is raar om een soort van empathie met de Bacon's personage te krijgen, maar om de een of andere reden lukt het wel. Zijn worstelingen met zijn probleem worden koel in beeld gebracht en het lijkt ook dat er niet echt goede hulp voor pedofielen bestaat die weer moeten functioneren in de maatschappij na een gevangenisstraf.
Daarnaast moeten zij ook opboksen tegen een stigma dat over hen heen hangt. Dat komt ook goed naar voren in de film.
Het is alleen jammer dat het einde wat afgeraffeld aanvoelt, ik had het liever anders willen zien.

shrink schreef:

Juist daarom is het zo'n goede film en zo'n goede keuze: een moord is meestal een momentele keuze met dramatische gevolgen, maar pedofilie is een iets tussen de oren en iets dat niet gewoon weg is, als je uit de gevangenis komt, hé. Dus zeer terechte keuze en vraag: hioe moet dat nu verder met die mensen ?

rep_robert schreef:

Einde is inderdaad niet echt 'af' misschien, maar misschien is dat ook beter. Het probleem zal er altijd zijn en je weet nooit of Walter uiteindelijk toch niet zal toegeven aan zijn perverse verlangens. Het zal dus nooit 'af', 'over' zijn. De film is maar één episode in de hele weg die Walter te gaan heeft.

Fortune schreef:

bacon speelde wel echt goed hierin +1.

Hmmm. Toch niet zo goed over je argumenten nagedacht, denk ik. De visuele stijl dat laat ik in het midden. Maar inhoudelijk: wat jij als gebreken opsomt zijn mijns inziens net de sterktes. Is pedofilie iets dat je gewoon kan 'achterlaten' ? Dat hij tegenover een school gaat wonen, heeft toch net te maken met het feit dat er bijna geen enkele huisbaas een huis wil verhuren aan een ex-gevangene, toch ? En dat dat ene huis waar hij dan wel terechtkan nu net teenover een school ligt is inderdaad toevallig, maar toch niet zo ongeloofwaardig toevallig. Dat hij vanuit dat raam die andere bezig ziet, is natuurlijk heel confronterend, want alleen hij ziet het gebeuren, omdat hij het herkent: hij is jaloers, maar ook beschaamd. Hij waarschuwt de politie niet, omdat hij er zichzelf in terugziet en een deel van hem ook wil wat die kerel doet. Dat hij er precies een meisje uitpikt dat thuis misbruikt wordt, is misschien ook niet toevallig: het wijst er misschien op dat pedofielen op een of andere manier een instinct hebben dat hen vertelt welke de kwetsbare kinderen zijn en bij welke kinderen ze het niet moeten proberen: dus geen toeval dat dat kwetsbare meisje al eens slachtoffer geworden is. En dat Walter aan zijn schoonbroer vraagt of die nooit seksuele gevoelens heeft voor zijn dochter is vanuit Walters optiek niet zo vreemd: hij vraagt zich af of anderen het soms niet gewoon verbergen of verdringen; hij vraagt zich af of hij alleen zo is; het is voor hem hetzelfde als een homo die aan een heterovriend vraagt of die zich nooit aangetrokken heeft gevoeld tot een andere man.
Enfin, 'k zal maar ophouden. Straks gaat men hier denken dat ik pedofilie verdedig.

avatar van Filmfan_1997
Rujar schreef:
Die Kevin Bacon speelt in nogal wat films dat met pedofilie te maken heeft.... dit is zijn derde film

in welke films dan nog meer?

avatar van Filmfan_1997
The Woodsman vindt ik een emotionele maar toch vrij korte film,
je zou eigenlijk nog een deel 2 verwachten.
Kevin Bacon speelt zoals gewoonlijk erg goed,
vandaar 3 sterren!

avatar van Nicolage Rico
Fortune schreef:

bacon speelde wel echt goed hierin +1.

Je hebt er maar bar weinig van begrepen.

Filmfan_1997 schreef:

in welke films dan nog meer?

Mystic River en Sleepers.

avatar van K. V.
Deze lag al een tijdje in m'n kast en dus maar eens bekeken. 'k vond het een prima film. Geen evident thema, maar het werd wel goed gebracht. Het laat ook eens de andere kant van de medaille zien.
Qua cast mochten we ook niet klagen, al mag toch vooral Kevin Bacon met de pluimen lopen. Verder zag de film er prima uit en wist het verhaal de volledige speelduur te boeien.
'k vond het drama wel de moeite om te bekijken, 'k heb het me niet beklaagd.

avatar van Daan258
Een goede en droevige drama film over een pedofiele man die na 12 jaar gevangenisstraf vrij komt en ze leven weer probeert op te pakken. (Dit word overigens fantastisch gespeeld door Kevin Bacon.)
Doordat hij worstelt met zijn verleden en nu weer zal deelnemen in de maatschappij gaat hem dit niet zo makkelijk af.

Zoals veel al zeggen: het is inderdaad lastig en vreemd om mee te leven met deze man/personage vanwege dat hij een pedofiel is. Maar toch hoe verder ik de film keek gebeurde dat wel. Vreemd.

Al met al een prima drama film die goed weet te boeien met uitstekend acteerwerk van Kevin Bacon.

Dikke 3,0*

avatar van DragQueen
Hoewel er een boeiend verhaal aanwezig is, word de film voornamelijk naar grotere hoogten getild door het acteerwerk van Kevin Bacon. Die brengt zijn rol met de nodige inleving. Prima Dramafilm. 3 Sterren.

avatar van Capablanca
Sterke rol van Bacon in een verder wat vermoeiende en clichématige film. Hier en daar is het verhaal ook wat ongeloofwaardig en wat de emoties betreft wordt er niet bepaald ingehouden geacteerd. Maar verder wel oké.

avatar van sinterklaas
Vrij rauwe en koude film... Maar dat zijn bijna alle films die gaan over een gedetenieerde die weer terug in de samenleving komt... Helemaal als het een veroordeelde pedoseksueel is.... Of iemand die als pedofiel wordt weggezet. Deze past prima thuis in het rijtje van Little Children en Jagten.

Bacon speelt hier toch wel de rol van zijn leven. Hij wordt voorwaardelijk vrijgelaten maar hij beseft wel dat het normale leven geen zin meer heeft en in zichzelf gekeerd ziet hij maar waar het schip strand. Hij vind werk bij de houtzager, zijn broer die lijkt nog wel contact te willen... en uiteindelijk wordt dit een hele complexe film.

Want het geweten blijft en in hoeverre hij zijn praktijken heeft uitgeoefend blijft voor de kijker een vraag. Iedereen lijkt zich tegen hem te keren... Maar eenmaal hij oog in oog komt met Vicky lijkt er toch zover een klein lichtpuntje te zijn. Tot zover dan...

Ook de rol van Mos Def als politieagent was erg sterk en typisch... Misschien één van de sterkste momenten... Samen met die momenten met dat meisje... Een zwaar benauwend moment dat net met een sisser afloopt... En hoe...

Het is ook deze film gelukt om het amper mogelijk te maken Walter te veroordelen of te verachten. Het lijkt te willen relativeren voor zowel de daders als de slachtoffers... om vervolgens op zo'n manier een nuance te maken. Natuurlijk is er wel iets mis met je geweten als je voor eigen voordeel je lusten uitoefent op iemand die zich niet kan verweren tegen jou... Maar blijkbaar heeft Walter dat inmiddels al goed begrepen... Tot zover...

avatar van Lovelyboy
Apart filmpje waar ik nog niet direct heel erg van overtuigd ben. Toch wordt er een meer dan rustige film gebracht met interessante beelden betreffende de problemen waar ex-bajesklant Walter tegen aan loopt. Zo worstelt hij flink met zichzelf en de vraag wat normaal is, tevens gaat hij gebukt onder de vooroordelen van zijn omgeving die hem niet een moment met rust laat. Voor de omgeving begrijpelijke, maar voor Walter, schrijnende problemen doen zich voor.

Wat te doen in zo'n situatie? De film weet zichzelf in een wankel evenwicht te handhaven die beide partijen laat zien en zowel de veroordeelde een menselijk gezicht geeft, maar tevens het onderbuik gevoel benadert die we waarschijnlijk allen zouden hebben in een dergelijke situatie. Uiteraard zijn er mensen die te ver gaan, het lastig vallen van de agent vind ik bijvoorbeeld echt niet kunnen. Dat hij Walter aan de tand komt voelen oke, maar dit is lastig vallen. Zo ook het gedrag van de veel te nieuwsgierige Mary Kay. Waar we allen met argusogen zo iemand zouden volgen maken we het tevens onmogelijk verandering en verbetering te laten zien. Hij kan wel anders willen maar accepteren we hem nog? Net als mijn bovenbuur zie ik een duidelijke gelijkenis met Ronnie uit Little Children.

Sterk vind ik het stukje zelf-ontdekking dat Walter heeft op het bankje met Robyn. Bijna gaat hij de fout in tot hij uiteindelijk begrijpt wat voor keerzijde er aan de medaille zit en eigenlijk ziet wat het met de andere doet. Daarnaast ziet hij in een soort spiegelwerking het gedrag van Robyn's vader, als zijn eigen, en de foute lading ondanks dat het wellicht niet zo bedoeld is. Precies duidelijk wordt het niet wat er gebeurt is met zuslief, ergens is zijn hunkering aan liefde, intimiteit en seksualiteit daar stil blijven staan. Een soort van Michael Jackson in het kwadraat. Uiteindelijk verandert de 'pederast' in de Woodsman die een kindje redt van de wolf.

Degelijke drama, puike prestatie van Bacon, maar er had iets meer met sfeer gewerkt kunnen worden. De eerste tien minuten vond ik heel sterk qua sfeer en muziek, vooral het laatste viel me op met een bepaalde melodie waar iedere keer een soort valse noot in zat alsof het wilde benadrukken dat dingen niet helemaal kloppen. Binnenkort nog maar eens proberen voor een definitief oordeel.

avatar van Fisico
Sterke film over een alles behalve evident thema. Een thema ook waarbij je het risico neemt als regisseur en zeker als acteur om het als stempel achter je mee te dragen. Maar dat lijkt me hier niet het geval mede door de serene aanpak van Kassell. Zeer mature en knappe prestatie van Bacon die zijn personage inleving en geloofwaardigheid bijbrengt. In Sleepers heeft hij al met een soortgelijk thema als kindermisbruik gewerkt.

Inhoudelijk ook sterk en genuanceerd waarbij alle issues en taboes waarmee een dader worstelt aan bod komen. Walter is geen slechte mens, maar heeft het duidelijk moeilijk zijn gevoelens onder controle te krijgen. Interessante scene aan het bankje: creepy en meelijwekkend tegelijk. Het gesprek met zijn broer die op een serieuze domper uitdraait waarmee hij wou polsen of dat “gevoel” ook niet-pedoseksuelen al hebben ervaren, de intense maar broze relatie met Vicki, de last om zijn geheim te dragen, enz ...

Mooi drama waarbij het moeilijke evenwicht in het oog wordt gehouden. Deed me in dat opzicht wat denken aan Dead man walking met Sean Penn al vond ik deze The woodsman toch neutraler. Mooi einde ook waarbij besloten wordt dat het niet duidelijk welke richting er uitgegaan wordt, ook Walter zelf weet niet of hij ooit nog “hervalt”. Eentje om bij stil te staan!