Trade (2007)

Duitsland / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Marco Kreuzpaintner
met Kevin Kline, Cesar Ramos en Alicja Bachleda-Curus

Een jonge Poolse vrouw die haar geluk wil zoeken in de Verenigde Staten, wordt in Mexico door mensenhandelaars ontvoerd. Dezelfde bende kidnapt ook een 13-jarig Mexicaans meisje en beiden worden ze naar de Verenigde Staten gevoerd om daar als seksslavin verkocht te worden. De broer van het meisje achtervolgt hen en ontmoet onderweg een Amerikaanse politieagent die zijn verdwenen dochter probeert terug te vinden.

Rauwe en goeie film over een verschrikkelijk onderwerp: onvrijwillige mensenhandel. Bijna ongelooflijk dat zoiets daadwerkelijk gebeurd. De werkwijze wordt duidelijk in beeld gebracht, maar de film leunt toch een beetje teveel op het plot om echt aangrijpend te worden. Het wordt daardoor zeker wel spannend, en de film is ook meeslepend.

avatar van Knisper
Enerzijds is deze film qua verhaal redelijk meeslepend en spannend om te volgen. Anderzijds is de film in vergelijking met genre-genoten erg simplistisch in het tonen van het probleem van mensenhandel. Daar zijn veelal veel betere films over gemaakt, die ook wat subtieler zijn en de pijn ook beter blootleggen.

Trade werkt mee als een thriller. Een verhaal met een spannende afloop, maar mist de punch, die je bij zo'n film toch zou verwachten. Dan is een Transe of een Lilja 4-ever toch wel tienmaal beter.

avatar van @quikfit
Het is niet mijn "soort" film maar deze is boven gemiddeld.....

avatar van Jessen0wnt
Voldoende.

Trade had eigenlijk mijn interesse na Marco's Summer Storm, die ik onderhouden maar toch wel iets fris en nieuws vond hebben, maar helaas. Trade blijft angstvallig stil op dat gebied.

Als we het feit dat Trade alles behalve een hart heeft achter ons laten, blijft er een prima misdaad/thriller achtig avontuurtje over wat spannend is en ook nog eens een klein beetje naar. Nu kunnen we gaan vergelijken met Lilja 4 ever, maar dat laat ik links liggen aangezien dit toch echt iets anders is. De vergelijking vind ik het niet waard in ieder geval.

Alles is goed onderhouden, ik vond de cast zelfs vrij sterk, goede soundtrack en mooie plaatjes van Mexico City. Het is natuurlijk allemaal wel meer gedaan, en in een film als deze had ik liever een wat lossere pols gehad waardoor het allemaal iets meer ruiger en rauwer over komt, toch hebben ze het maar eventjes gedaan en heb ik nergens een beeld gehad waarvan ik dacht. Dit past hier niet. Het heeft dus allemaal wel sfeer, alleen de keuze van de sfeer vind ik een beetje... fout.

Fout in de zin van dat er nu per se weer een spannende thriller gemaakt moet worden over mensenhandel, het kan ook veel realistischer en persoonlijker. Natuurlijk mag het spannend zijn, maar niet met dikke focus. Jammer.

Nee, Trade weet geen indruk te maken, maar is als thriller prima te doen en ook nog eens spannend.

3 sterren

Mooie en indrukwekkende film.

avatar van nadrin
vreselijk hard, maar de realiteit zal wellicht nog schrijnerder zijn
Een leven zonder happy end

avatar van Leo1954
Jessen0wnt schreef:
Voldoende.

3 sterren

Zo denk ik er ook over, kwam nergens realistisch over en het format van een zogenaamde spannende film voerde de boventoon. Dat maakt dat het trieste gegeven me ook niet echt raakte. Daarbij vond ik het ook nog ongeloofwaardig als thriller. Positief vond ik de rol van Kevin Kline, helemaal geen liefhebber van die acteur, maar hier speelde hij een ingetogen rol. Eigenlijk de enige die goed speelde. Wat ik me afvroeg bij de laatste scenes, dat de vrouw die de kinderen verkocht door Kevin Kline werd herkend en dacht even dat zij misschien wel de dochter was waar hij naar zocht, haar ogen waren ook heel intens van kleur, net als zijn verkochte dochter. Maar daar werd verder niet op ingegaan, iemand anders daar een gedachte over?

redelijk
het moment dat meisje van cliff afsprong was aangrijpend

avatar van thejazzscene
Dat stuk met "eigenlijk zijn we allemaal gringos..." vat het zwaar achterhaalde moraalgedoe van Hollywood mooi samen. Verder wel een erg boeiend thema.

avatar van schram101
Mwoah, vind Trade nou niet echt de typische Hollywood film.

avatar van SnakeDoc
Beetje zeik film met een aantal overdreven en ongeloofwaardige scenes.

Neem bijvoorbeeld het huisje van de dochter van de politieagent. Zogenaamd al 10 jaar onbewoond, maar de huisbaas heeft het allemaal laten wezen.

En dan het bieden op die veiling. Had lekker gewacht tot de laatste seconden. Had een hoop dollars gescheeld.

Verder natuurlijk op momenten ook indrukwekkend. Handel in mensen als bij deze komt schijnbaar veel voor. Zaak om daar heel snel wat aan te doen.

avatar van Hollywood007
Mooie en aangrijpende film die mooi in beeld gebracht is. Het enige waar ik me wat aan stoorde was het einde. De film komt heel realistisch over tot op het einde Manuelo ineens het juiste doet en niks zegt van wat hij op de kamer zag. Dit komt niet echt realistisch over. Iemand die aan mensenhandel doet veranderd niet zo ineens.

SnakeDoc schreef:
Beetje zeik film met een aantal overdreven en ongeloofwaardige scenes.

Helemaal mee akkoord

avatar van AmazingPP
Sterk drama wat maar weer eens duidelijk laat zien hoe rot onze wereld is. Het is toch ongelooflijk dat dit kan gebeuren op deze wereld en reken maar dat het gebeurt. Het verhaal is voor de film soms wat ongeloofwaardig gebracht. Er zitten scenes in waarvan je denkt: Ik had dit of dat gedaan. Soms is de film ook wel wat voorspelbaar en soms zakt de film een beetje in. Neemt niet weg dat er geloofwaardig geacteerd wordt en dat de film me toch wist te pakken. Uiteindelijk komt dan het hart verscheurende einde en een moment dat je realiseert dat de wereld echt en alleen maar draait om geld. Prima film. Gezien vanaf Blu Ray. 4 *

ERg indrukwekkende drama film over een reeel en actueel onderwerp: Vrouwenhandel. De film geeft een vrij realistch en indrukwekkend beeld over hoe het er toe kan gaan.
De film pakt je van het begin tot het eind en de hele film zit je geboeid/met spanning te kijken.
Het acteerwerk is ook erg sterk,ook van de jongere meisjes

avatar van popcorn en cola
Indrukwekkend drama. Deed me wel veel denken aan Eden Eden (2012)

De film begint ijzersterk, tot het Amerikaanse gedeelte. Met name daalt het niveau vanafde ontsnapping en de telefooncelscene. Waarom gaat ze bellen? Waarom belt ze dan naar huis? Waarom gaan ze uit elkaar? Waarom gaan ze niet gewoon samen naar binnen of naar de politie die daar stond?

Verder prima!

avatar van K. V.
Deze ook eens geprobeerd en 'k vond het wel een goeie film. 'k vond het een meeslepende en boeiende film, die zeker naar het einde toe nog eens spannend was.
De cast deed het ook prima en kwam overtuigend over. Ook zag de film er goed uit.
Toch wel aangenaam verrast door deze film en zeker het bekijken waard.

avatar van Filmkriebel
Deze vrij grimmige film over mensenhandel zit sterk in elkaar. Twee meisjes worden ontvoerd door een bende vicieuze mensenhandelaars, die daar munt uit slaan door ze "uit te lenen" aan pedofielen en andere perverten. Vooral het eerste deel van de film is sterk opgebouwd. Het mensonterende wordt nergens uit de weg gegaan en dat zorgt voor enkele scènes die voor een dreun in de maag zorgden. Het lot van het Poolse meisje zorgt voor de tragiek die bijna onvermijdelijk is bij zo'n onderwerp. Helaas ook een paar domme scènes met name wanneer het meisje in de badkamer gaat om zichzelf te ontmaagden, om zodoende bloed over het bed te smeren. Als het enkel om dat bloed ging, kon bvb de flik zich een kleine verwonding toedienen toch? Trade is hoe dan ook een leuke film geworden die de juiste sfeer schept bij dit onderwerp en fun is om te bekijken zelfs bij herziening zoals bij mij het geval was. Daarom 4*

avatar van Pazmaster
Het verhaal is goed en er wordt redelijk gespeeld (helaas niet altijd) maar de regie is niet best. Het wordt veel te luchtig gebracht voor een onderwerp als dit. Het leed van de meisjes is nauwelijks voelbaar en de komische noot vind ik er ook niet goed bij passen, eerder ongepast. Ik vond het allemaal niet echt overtuigend, het heeft té veel weg van een tv film op rtl. Geen voldoende.

avatar van Boneka
Lang geleden gezien en vandaag opnieuw. De film imponeert mij raakt mij, maar heeft wel kleine minpuntjes. Zo is het thema goed gekozen en zit er een duidelijk plot in met een paar hoofdpersonen. Het begint wat rommelig met veel snelle beelden. Jammer is dat met name in het begin gekozen is voor een handy-cam en daar ben ik nooit een liefhebber van geweest. Het irriteert mij mateloos. Gelukkig wordt het gaandeweg rustiger en kunnen we meer genieten van de beelden en film. Mexico doet het qua kleur altijd wel lekker. Ook qua muziek niks te klagen. Zoals gezegd is het thema van vrouwenhandel goed gekozen al zullen er best wel films zijn die het beter doen. Deze komt in ieder geval in de buurt. Minder vond ik alle toevalligheden in deze film. het fietsje dat haar broer toevallig voorbij ziet komen en het huis waar de meisjes werden gedumpt werd toevallig door de verzekeringsagent fraude ontdekt. en zo zijn er wel meer toevalligheden. Ook minder sterk vond ik de einddeal dat notabene plaatsvond in het huis waar alle meisjes in zaten. Niet bepaald sterk gekozen. Toch geef ik deze film een ruime voldoende omdat hij zeker prettig wegkijkt en een paar mooie dialogen in tevoorschijn komen. Iedereen is immers toch een Amerikaan? Ook het gekwetste meisje met haar uitspraak dat haar moeder haar vast niet meer wilde hebben raakt je door merg en been. Het "dieptepunt" van de film was het moment dat dat haar Poolse medegegijzelde meisje de rots afspringt. Pfff Het zijn momenten die je bijblijven.

Ondanks de handy-cam en wat kleine plotmankementen is dit verder een prima film!

avatar van arno74
Heftige en spannende film over de handel in vrouwen en meisjes in Amerika. Het deed me denken aan Maria Full of Grace (2004), ook over uitbuiting van illegale emigranten, maar dan als drugskoerriers, en in zekere zin ook Bordertown (2006), over de uitbuiting van vrouwen in Mexico. Het script is niet helemaal vlekkeloos maar het heftige verhaal en het overtuigende acteerwerk weten dat wel goed te maken. 3,5*

avatar van arno74
Leo1954 schreef:

Ik zie dat in 4 jaar nog niemand hierop heeft gereageerd, maar ik had dezelfde indruk. Alleen qua leeftijd weet ik niet of het klopt, de film maakt het niet echt duidelijk.

avatar van SmackItUp
Hmmmm...

Redelijk clichématig en voorspelbaar verhaal als je het mij vraagt. Helaas weinig nieuws onder de horizon, waardoor de aandacht niet altijd werd vastgehouden. Het onderwerp van mensenhandel was mij redelijk bekend omdat ik er pasgeleden een docu van heb gezien.

Vertolkingen waren wel prima, maar met name audiovisueel was het bij tijd en wijle genieten. Alleen dat begin was al prachtig.

Kleine 3*.

avatar van jippie2010
Lastig te beoordelen. Het thema is aangrijpend en er zijn zeker een aantal momenten dat de emotie je bij de strot grijpt. Tegelijk is het plot erg matig, zijn de dialogen zo zo, en de acteerprestaties wisselend. Ik kom niet verder dan *3.0

avatar van Boneka
Gister weer bekeken nu op blu ray. Opvallend had ik nu grootbeeld ivp de bekende zwarte balken. Beeld ziet er goed en warm uit en bij momenten wat grauwer als het nodig is. Bij het verleden wordt gebruik gemaakt van wat ruisbeelden. Geluid en soundtrack zijn prima verzorgd.

Het is een film die mij nog steeds raakt. Een film met een zwaar thema die nog steeds zeer actueel is. Vind het geen bezwaar dat dit in een plot is verwerkt. We kijken immers naar een film en geen docu. Dat wordt hier nogal eens door elkaar gehaald. Vind deze mix goed gemaakt. Trade duurt wel wat lang, misschien iets te lang maar is verder wel goed uitgewerkt. De hele handel is natuurlijk een smerige zaak en jammer dat het nog zoveel voorkomt. Wel jammer in de film vind ik de toevalligheden die net teveel samenkomen om tot een plot te komen. Fietsje dat wordt opgemerkt, het "laden" van de girls, de vrachtwagenchauffeur en ga zo maar door. Trade wordt zo te gemakkelijk in elkaar gezet ook om het spannender te maken.

Toch blijft Trade mij raken en zijn de beelden goed geschoten. Het Poolse meisje dat van de rots springt is natuurlijk een kippenveld moment. Ook de dialogen zijn vaak goed gekozen en de acteurs spelen hun rol dan ook goed. Vooral het kleine Mexicaanse meisje dat haar waardigheid helemaal verliest door het tuig. Het moment dat ze zegt dat haar moeder haar niet meer wil zien, omdat ze zo geworden is door haar ontvoerders raakt natuurlijk.

Trade is een goede spannende film geworden (beslist geen Hollywood sausje), met een thema dat mensen hopelijk weer aan het denken zet. Nu nog de politiek!