Sophie Scholl - Die Letzten Tage (2005)

Alternatieve titels: Sophie Scholl: The Final Days | Sophie Scholl

Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Marc Rothemund
met Julia Jentsch, Fabian Hinrichs en Alexander Held

Lente, 1943. De Duitsers verliezen de slag bij Stalingrad en in Duitsland zelf gaan voorzichtig anti-Hitler stemmen op. Sophie Scholl en haar broer Hans, studenten, delen pamfletten uit in de universiteit van München als ze worden gearresteerd door de Gestapo. Er volgt een lange reeks van ondervragingen, onder meer door Gestapo-officier Mohr, die steeds meer onder de indruk raakt van Sophie. Er zal echter een wonder nodig zijn om Sophie en haar broer van de doodstraf te redden.

avatar van John Barry
Sophie Scholl - Die Letzten Tage vind ik een goede film.

Deze film speelt zich af in Duitsland ten tijde van de tweede wereld oorlog. Deze film verteld het waar gebeurde verhaal van de studente Sophie. Zij word betrapt op het verspreiden van pamfletten. Ze word gearresteerd en verhoort door Gestapo officier Robert Mohr. Het verhoor komt uitgebreid aan de orde in de film. Het is een heel interessant stuk om te zien. De spanning in die scènes is echt voelbaar. Sophie probeert zich door allerlei bochten te wringen en in tussen zet Mohr haar steeds meer klem. Toch vind ik wel dat Sophie het slim aanpakt in de verhoren. Iemand anders was al sneller door de mand gevallen. En Sophie is ook zeker niet op haar mondje gevallen. Mohr is duidelijk onder de indruk van Sophie en bied haar zelfs een soort uitweg om aan de dood te ontsnappen. Maar Sophie weigert de uitweg.

Als het acteerwerk in een film als dit slecht is kan je het vergeten. Deze film bestaat uit veel dialogen en die staan of vallen bij goed/slecht acteerwerk. Gelukkig is het acteerwerk in deze film buitengewoon goed. Julia Jentsch acteert heel erg goed als Sophie. Ze weet de emoties die haar personages doormaakt goed te vertolken. Gerald Alexander Held acteert ook heel goed als Mohr. De interactie tussen Mohr en Julia is buitengewoon goed. De verhoor scènes komen geloofwaardig over door hun acteerwerk. Ook de rest van het acteerwerk in deze film is erg sterk.

Aan het einde van de film is er een rechtzaak. De rechter in deze zaak is Roland Freisler. Misschien goed om wat over deze man te vertellen. Freisler was een meedogenloze rechter. Hij stond er om bekend luid te schreeuwen naar de verdachten en ze te vernederen. Het ware dan ook absolute show processen die onder zijn bewind werden gehouden. Het vonnis lag al vast. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen vinden dat Freisler karikaturaal werd neergezet in de film. Maar dat word hij absloluut niet. Freisler was helaas echt zo erg. Ook de rechtbank scene komt geloofwaardig over. Weer wijs ik naar het sterke acteerwerk van de cast. Dankzij hun komt deze ijzingwekkende scene geloofwaardig over.

Wat ik wat minder vond was de muziek. Op emotionele momenten was die wel redelijk. Maar tijdens de wat spannendere scènes krijgen we rare niet passende elektro muziek. De scene aan het begin van de film dat Sophie en haar broer de pamfletten verspreiden is een voorbeeld van een scene met die rare muziek.

Maar ondanks de soms wat rare muziek, vond ik dit een sterke en indrukwekende film.

4 sterren voor deze film.

Sprakeloos na het zien van de film, en wat een acteurs, echt van wereldniveau...
En voor diegene die het echt ongeloofwaardig vinden, kijk dan maar eens op Youtube en kijk naar:
Roland Freisler - Präsident des Volksgerichtshofes (Ausschnitt aus "Geheime Reichssache") - YouTube

-Ik heb toch wel wat vraagjes omtrent de film, in het echt schijnt ze gemarteld te zijn en dat kwam niet in de film naar voren (wellicht is dat toch niet gebeurd)?!

-En zijn er ook verklaringen na de oorlog van Robert Mohr zelf?

In ieder geval een film die lang in je hoofd blijft zitten en dat is knap, -heel knap!

avatar van arno74
Van sommige films word je zo stil dat je niets te schrijven hebt. Deze zag ik een paar jaar geleden en 4,5* gegeven zonder een reactie te plaatsen. Nu bij herziening heb ik daar maar 5* van gemaakt, want dat verdient deze wel.

Het verhaal uit de film kwam ik in 2013 op het spoor door een van de vele krantenartikels over W.O. II, maar deze was toch anders omdat het het voor mij onbekende verhaal van Sophie Scholl en De Witte Roos onder de aandacht bracht. Het verhaal van Sophie Scholl en Die Weiße Rose haalt het 'Wir haben es nicht gewusst' behoorlijk onderuit en voorziet het zinnetje "Verbeter de wereld, begin bij je zelf" van inhoud. Indrukwekkend hoe een relatief kleine en eenvoudige daad een enorme spoor kan achterlaten. Diep onder de indruk ging ik op zoek naar deze film.

Later zag ik ook Die Weiße Rose (1982), die film dekt een veel langere periode dan deze, en dankzij die film werden alle vonnissen van de volksrechtbanken van de Nazi's nietig verklaard. Als film is Sophie Scholl wel de betere van de twee.

Voor wie meer wil weten is op het internet in het Duits een vrij compleet dossier te vinden over de Weiße Rose, inclusief de door hen verspreide pamfletten (Flugblätter) en de ondervragingen (Verhörprotokollen).

Behoorlijke tegenvaller. Het verhaal zelf is niet slecht maar de film kwam bij mij af en toe over als een slecht toneelstuk.

avatar van Antonev
Mausems schreef:

-En zijn er ook verklaringen na de oorlog van Robert Mohr zelf?

Ik ben al een tijdje bezig met het bestuderen van het Duitse verzet in WO2. Onlangs heb ik het (waargebeurde) boek 'Die weisse Rose' gelezen. Daarin komt Sophie Scholl uitgebreid aan bod, dus ook wat er in de dagen van haar gevangenschap tot executie gebeurde. Ze is in de 4 dagen dat ze vast heeft gezeten gruwelijk gemarteld. Je moet weten dat de Duitsers, naarmate de oorlog vorderde, steeds hopelozer en bruter werden. Ondervragingen door instanties als de Gestapo, Sipo, SD gingen vrijwel altijd gepaard met heel veel geweld. Zelfs vrouwen werden niet ontzien.

Dus het antwoord op je eerste vraag: Ja, Sophie is gemarteld.

Robert Mohr heeft na de oorlog , begin jaren 50, schriftelijk het een en ander verklaard aan Robert Scholl (vader). Dit wordt in 'Die weisse Rose' ook aangehaald en er staat een afdruk van de documenten in het boek.

"Die weisse Rose" is in 1982 verfilmd door Michael Verhoeven.

avatar van TornadoEF5
Sterke film, mede door de overtuigende acteerprestaties die hier van een hoog niveau zijn. Julia Jentsch begint ook een favorietje te worden maar de rechter, en de ondervrager spelen hier ook zeer sterke rollen. Heel erg overtuigend gebracht, en de film verveelt ook nooit. Ik had er tot kort nog nooit van gehoord. Onterecht zo blijkt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een oorlogsfilm over de verzetstrijdster Sophie Scholl. Benieuwd wat dat zou geven, want van WO II zijn al veel films gemaakt en ik ben niet zo vertrouwd met het verhaal van Sophie Scholl. De film zorgt niet voor een heroïsche aanpak met naïeve tieners die in opstand komen tegen de nazi's. Maar wel een beeld van enkele doordachte studenten die desondanks vol spanning hun ideeën verspreiden. De soundtrack helpt daar heel goed bij. Mooi gefilmd.

Ook al waren er meerdere spelers in het spel, gaat de film vooral over Sophie en dat is niet verwonderlijk. Het is vooral genieten - weliswaar vol spanning - hoe het gesprek verloopt bij de ondervraging. De clash tussen ideeën en dan valt op hoe mondig Sophie is en ze voet bij stuk houdt. Niet omdat ze zich moet verdedigen, maar wel omdat ze gelooft in de dingen die ze heeft gedaan en geschreven. Dat zet zich later ook verder in de rechtzaal en je merkt dat ze van alle verdachten het sterkst in haar schoenen blijft staan.

De film focust zich vooral op personen, met Sophie in het bijzonder natuurlijk. En dat lukt door de opbouw van de spanning en de acteerprestaties. De gebeurtenissen zijn echt gebeurd en in het echt zal alles nog harder geweest zijn. Maar de film wil niet enkel de gruwel van de oorlog vastleggen, maar vooral de stem van mensen die het niet eens zijn met het regime. Hoe wet botst met gezond verstand en geweten. Hoe de nazi's met een kanon schieten op een mug als het neerkomt op een aanval op hun gedachtengoed. Gewoon het feit dat onder Hitler zelfs de verkeerde woorden en gedachten genoeg waren om hard op te treden...

avatar van de grunt
Wat kan die rechter schreeuwen zeg

avatar van aspro
vanavond om 20:15 op "ARTE"