Europa Europa (1990)

Duitsland / Frankrijk / Polen
Drama / Oorlog

geregisseerd door Agnieszka Holland
met Marco Hofschneider, René Hofschneider en Julie Delpy

Een Duits-Joodse jongen probeert tussen 1938 en 1945 te overleven door zijn achtergrond te verbergen en zich feilloos aan te passen aan zijn omstandigheden - aanvankelijk in een communistisch weeshuis, vervolgens als lid van de Hitlerjugend. De jongen, die voor de oorlog er nog van droomde een ster als Clark Gable te worden, is gedwongen te acteren in een cruciale levensfase waarin adolescenten sowieso worstelen met hun identiteit. Hij zal zich daar jaren in zijn rol als volmaakte, kleine nazi schikken, hoewel hij nooit zijn diepgewortelde Joodse achtergrond opgeeft.

avatar van clubsport
wat een rare film , te luchtig en het acteerwerk hield ook niet over nee hier kon ik maar weinig mee

Uitstekende film waarbij je natuurlijk wel voldoende empatisch vermogen moet hebben om je te verplaatsen in het hoofdpersonnage, die, laten we realistisch zijn, toch voortdurend in extreem levensbedreigende situaties terechtkomt.

In het genre van films over de jodenvervolging tijdens WO II, toch wel een heel bijzondere.
Het avontuur van een joodse jonge Duitser die een gok waagt om aan de Nazi-waanzin te ontkomen en eigenlijk geluk heeft, ondanks vele ontberingen en doodsangsten, vooral deze om op fysisch gebied herkend te worden (het zal hem trouwens in de ontwikkeling van zijn jeugdjaren heel wat frustraties opleveren) en het besef dat hij aan het ergste is ontsnapt zal pas later, bij het zien van de getto's tot hem doordringen.
Film onderlijnt toch wel het fanatisme waarmee een Duitse jeugd werd opgeleid ter verheerlijking van Duitsland en zijn führer en hoe de jodenhaat onvoorwaardelijk en als vanzelfsprekend moest zijn, maar ook dat enkelen er toch even anders over dachten.
Sterke film waarbij ik toch af en toe last had met het acteerwerk van het hoofdpersonage, alsof hij niet goed de situatie waarin hij zich bevond kon inschatten.

avatar van de grunt
Geweldig nieuws!

Een film die vanaf het eerste moment boeit. Dit komt ook omdat de film op zeer diverse locaties afspeelt. De film is echter geen topper. Dat komt omdat diverse scenes behoorlijk ongeloofwaardig zijn (de mazzel die hij heeft).