Europa Europa (1990)

Duitsland / Frankrijk / Polen
Drama / Oorlog

geregisseerd door Agnieszka Holland
met Marco Hofschneider, René Hofschneider en Julie Delpy

Een Duits-Joodse jongen probeert tussen 1938 en 1945 te overleven door zijn achtergrond te verbergen en zich feilloos aan te passen aan zijn omstandigheden - aanvankelijk in een communistisch weeshuis, vervolgens als lid van de Hitlerjugend. De jongen, die voor de oorlog er nog van droomde een ster als Clark Gable te worden, is gedwongen te acteren in een cruciale levensfase waarin adolescenten sowieso worstelen met hun identiteit. Hij zal zich daar jaren in zijn rol als volmaakte, kleine nazi schikken, hoewel hij nooit zijn diepgewortelde Joodse achtergrond opgeeft.

neo (crew)
De muziek van Preisner is absoluut subliem, alsmede die 'Preisner's Music' verzamel cd. Maar als je de muziek van Europa Europa goed vindt kan je beter de Europa 'Europa/ Olivier, Olivier' uitgaven zoeken, waarop een ruime 20 minuten muziek van deze film staat.

avatar van kvanwilder
geniaal verhaal, verteld op een geniale manier. 4,5*

avatar van Sideshow Bob
Op zich een heel mooi en interessant vehaal. De film begint ook sterk en komt lekker vlot op gang.
Kritiek is dat het af en toe iets beter / realistischer mag. Er mag net weer wat meer spanning in de scènes.
De manier waarop hij dat die Duitse vrouw in die trein een veeg geeft is best wel raar, aan het front met die Russen en die Duitsers is een beetje nep te noemen: het moment dat hij ze afluistert dat ze beschoten worden en dat ook tegelijkertijd gebeurt en het moment dat zowel de Russen als Duitsers tevoorschijn komen. Het is alsof de acteurs ineens allemaal pauze hebben. Beetje schoolmuscial-achtig. Die hele situatie aan het front is een beetje nep.
Je krijgt niet altijd een echt oorlogsgevoel wat ik bij deze film vind horen. Toch is deze film best goed. Heb lang getwijfeld tussen een 3,5 of 4. Op zo'n moment verlang je toch naar een ranking tot 10 punten/stemmen, waarbij halve punten ook zijn toegestaan: een 7,5 (oftewel 3,75 sterren).

Voor mij de beste oorlogsfilm aller tijden, bovendien ook nog eens gebaseerd op ware feiten ! De spanning die de film creeërt - een joodse jongen, opgevangen door (onwetende) nazi's- is onovertroffen!

IJzersterke film! Wat een knap bedacht scenario, dacht ik eerst, totdat ik las dat deze film op ware gebeurtenissen is gebaseerd. Ongelooflijk, nauwelijks voor te stellen. Dat maakt deze film zeer persoonlijk over een joodse, onschuldige jongeman met een enorme overlevingsdrang

avatar van the new guy
Geweldig verhaal. Alleen vielen de acteerprestaties hier en daar een beetje tegen.

Ik hoop dat er nog een total richtiger remake van gemaakt wordt. Het verhaal is er, nu de film nog.

avatar van JDSsmetje
Toch een beetje verbaast van de erg hoge score, vooral omdat de film technisch een beetje ondermaats is. Hoe dan ook, het prachtig scenario is er wel. Het is sowieso een goed idee om zo'n waargebeurd verhaal te verfilmen. Een concept met o zo veel potentieel, maar deze wordt niet altijd zo goed benut. Er had zoveel meer in gezeten, maar te vergeefs. Doch, ondanks het straf verhaal blijft het wel boeien. De regisseur kiest er ook voor om een vlotte vertoning af te leveren en bij momenten zelf luchtig te zijn. Dit alles maakt het boeiend en ook vermakelijk.

Dan nog is dit niet zo'n goede keuze vind ik. Door de film luchtig te maken komt de harde thematiek van De Tweede Wereldoorlog niet zo goed naar boven. Bovendien zou iets meer diepgang ook wel gunstig zijn, het zou mij wat meer kunnen choqueren en wat meer met mij kunnen doen. Tevens is het feit dat deze film niet zo realistisch is daar (= het choqueren) ook een struikelblok in.

Nog een kritiekpunt is het acteerwerk. Deze film is Marco Hofschneider eerste puntje in zijn filmografie, en ik hoop dat hij hierna verbetert is. Het resultaat dat hij hier aflegt vind ik echt niet goed. Vaak doet hij aan over-acting (plas-scène, tandarts-bezoek), en ook verder vind ik hem wat te weinig inleven in zijn rol.

Slechtste scène uit heel deze film was ongetwijfeld de hoe herken je een Jood les. De hele preek dat de leerkracht daar vertelt slaat gewoon nergens op, en ook de manier waarop hij het naar voren brengt is totaal ongeloofwaardig met enorm veel over-acting. Die scène hadden ze er van mij part gewoon mogen uitknippen, want ze geeft geen enkele toegevoegde waarde (in tegendeel), en het is niets wat het verhaal vooruit helpt.

O ja, en dan dat subplot met die romance, nu, daar had ik niks aan en er wordt te veel ingespeeld op dat subplot naar mijn mening. Twijfel tussen 2* en 2,5*.

Uitstekende drama/oorlogsfilm met een mooi einde. Echt realistisch vond ik de film wel niet maar ik vond het wel mooi dat hij eerst tussen de russen vertoefde en door toeval daarna bij de duitsers terecht kwam. Het was knap hoe hij steeds onder zijn joodse afkomst (o.a. besnijdenis) uitkwam. Mooi gespeeld door Marco Hofschneider en de bijrol van Julie Delpy was ook best mooi.

Theunissen schreef:
Echt realistisch vond ik de film wel niet

Het is anders waargebeurd! Dat maakt het nou juist zo bijzonder.

avatar van JDSsmetje
Ja, maar de vormgeving is niet zo heel realistisch vind ik.

Wat bedoel je daar precies mee?

avatar van JDSsmetje
Ik vind de film te luchtig om de harde tweede wereldoorlog realistisch naar voor te brengen. Bovendien zijn er nog zo van die scènes zoals de "hoe herken je een Jood les".

avatar van Drs. DAJA
Te luchtig? De film begint notabene met een enorm aangrijpende scene waarin het huis van het hoofdpersonage wordt aangevallen waarbij de dochter des huize omkomt. De perfecte balans waarin de nazi's worden benadert (eerst als tonguitstekende jongetjes en enkele minuten later als levensgevaarlijke beesten) zorgt voor een bizar realiteitsbesef om vervolgens een zwaar heftige ontknoping te hebben waarbij het constant kopstoten van de vader als een filmisch waanzinnige vondst mag worden gezien. Perfect confronterende combinatie van ijzersterke elementen en dat zet dan in het begin de zeer grimmige grondtoon... hoe kun je dit dan luchtig noemen?

kappeuter schreef:

Het is anders waargebeurd! Dat maakt het nou juist zo bijzonder.

Dat wist ik niet of ik was het vergeten. Het is ook een hele tijd geleden dat ik deze film voor het laatst gezien (ik meen zelfs op een Duitse zender) heb en jammer genoeg zendt men hem op de Nederlandse zenders nooit uit.

avatar van JDSsmetje
@ Drs. DAJA: Jouw argumenten gaan louter over de inhoud/verhaal van deze film, maar daar heb ik het niet over. Ik heb het over de uitwerking/vorm wat naar mijn smaak te licht/vlot was. Laat ons zeggen dat de vorm niet overeenstemt met de inhoud en ik het daardoor ook niet aangrijpend vond.

avatar van Leo1954
Prachtig aangrijpende en beklemmende film.

avatar van Bijdevaate11
Net gezien! wat een goede film, er zitten veel elementen in die maar weer eens aantonen hoe ziek dat regime van hitler was. Het einde was wel een beetje plotseling, maar het was ook lang genoeg. Desondanks heel erg boeiend!

Films over de waanzin van oorlog, over de indoctrinatie van een hele natie, over het discrimineren van bevolkingsgroepen (allemaal nog steeds erg actueel !!!) leveren vrijwel altijd een aangrijpend verhaal op.

Probleem bij deze film is dat de hoofdrolspeler er niet veel van bakt. Hoewel het verhaal echt gebeurd is, slaagt Marco Hofschneider er niet in dat verhaal overtuigend te brengen. De film begint heel sterk, maar zwakt vanaf het moment dat Salek/Jupp toetreedt tot het Duitse leger af en wordt zelfs een beetje sloom.

Mijn eigenlijke waardering is 3*, maar omdat (een nog zeer jonge) Julie Delpy meedoet (zij het in een bescheiden bijrol) een halfje meer.

Zeer goed drama. De oorlogsbeelden waren wel slecht maar voor de rest zit de film wel goed. Kijkt goed weg en er wordt goed geacteerd. Zeker de beelden bij de Hitlerjugend zijn interessant. Dan vooral die leraar die met volle trots uitlegt hoe je een jood kunt herkennen
Echt Geniaal

avatar van Jan met de pet
Geweldig oorlogsdrama, een waargebeurd verhaal over een Joodse jongen die alles deed om maar te overleven: 4,0

Geweldige film. Indrukwekkend:de film laat goed zien hoe mensen geindoctrineerd werden maar ook hoe erg het antisemitisme leefde onder delen van de bevolking en hoe zij geloofden in de Duitse overwinning.

Nog steeds niet op DVD verkrijgbaar (hier)?

avatar van aSMoDeuS
Mise en scène: V
Acteerwerk: V
Vermaak: V
Geloofwaardigheid: X

Vooral het fragment waarin gemeten wordt of Solomon al dan niet Arisch is, is erg flauw en helaas typerend voor de manier waarop er met nazi-wetenschap om wordt gegaan. Ik vraag me af of die meting toen der tijd wel goed is gedaan, als ik zo deze foto zie, hahaha: Photo Archives - resources.ushmm.org
Je kan aan iemands uiterlijke kenmerken wel degelijk (gedeeltelijk) afkomst bepalen. Daarnaast hoor je nooit mensen lachen als het gaat om het leggen van de link tussen roken en longkanker (wat lange tijd als oorlogspropaganda werd afgedaan) en over het grondwerk dat gedaan is voor ruimtereizen.
Nu wil ik niet zeggen dat de rassentheorieën van de nazi's klopten, maar wel dat het achteraf wijzen naar en belachelijk maken van die theorieën een wel erg simplistische manier is om de nazi's in een kwaad daglicht te stellen. In de jaren '80 stond in de psychologische literatuur in Nederland ook nog dat homosexualiteit een ziekte is.
Flauw.

avatar van SnakeDoc
Inderdaad niet één van de meest geloofwaardige 2e wereldoorlog films.

Dick2008
Het is anders gebaseerd op een waargebeurd verhaal: Europa Europa - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van SnakeDoc
Jupp was mij overal net wat TE geliefd. Dat maakte het allemaal niet heel realistisch. Maar als het allemaal zo gelopen is, ... dan heeft meneer heel, heel, heel, heel veel geluk gehad.

Goeie film film waarin een Joodse jongen door samenloop van omstandigheden terecht komt bij de Hitler-jeugd. Een bijzonder waargebeurd verhaal waarin het hoofdpersonage zijn identiteit moet verbergen en het hierdoor ook langzaam kwijt raakt. Geloofwaardig in beeld gebracht, vooral ook door de uitstekende aankleding van de film.

avatar van Phantasm
Redelijk in elkaar gezette film, leuk voor een keertje.

avatar van royals
Mooie aangrijpende film die heel goed een innerlijke struggle laat zien van een jongen die geforceerd wordt om zich aan te sluiten bij de nazi's om zijn leven te redden. Het laat ook goed zien waar de mens toe in staat is uit angst om zijn leven te sparen. Daarom is deze film iets aparter dan de usual oorlogsfilm. De ontmoeting aan het einde is ook er emotioneel.

avatar van arno74
Toch wel een indrukwekkende film. Moest er wel even inkomen, maar het sleepte me snel daarna wel mee. De vertelwijze aan het begin deed me aan Die Blechtrommel (1979) denken, al zijn dit twee zeer verschillende films. Deze film geeft een goed beeld hoe er naar joden gekeken werd binnen de 'arische' kringen. Alles wordt wel net te dik aangezet, er zitten nogal wat toevalligheden in het verhaal, en het acteerwerk van de hoofdpersoon kon ook wel beter. Maar ik vond het zeer interessant en boeiend, werd nergens langdradig of saai.

Ik lees dat men moeite heeft met de 'schoolles over Joden', ook ik vind het wel wat dik aangezet, maar na het zien van de propagandafilm Der Ewige Jude (1940), waarin Nazi's o.a. keurig uitleggen hoe je in hun visie een Jood van een arier onderscheidt, kijk ik daar echt niet van op. Die scène kan best behoorlijk dicht bij de realiteit zitten.

Ook al is het niet volmaakt, een aanrader is het absoluut, helemaal als je zoals ik met dit waargebeurde verhaal niet bekend bent. Een solide 3,5*