Vals im Bashir (2008)

Alternatieve titel: Waltz with Bashir

Israël / Frankrijk / Duitsland / Verenigde Staten / Finland / Zwitserland / België / Australië
Animatie / Oorlog

geregisseerd door Ari Folman
met de stemmen van Ron Ben-Yishai, Ronny Dayag en Ari Folman

Verhaal over een jonge gerekruteerde soldaat in het Israëlische leger, begin jaren '80 tijdens de dagelijkse strijd in Libanon. Nadat de pas gekozen president Bashir Jumail wordt vermoord volgen enkele dagen van geweld die de jonge soldaten voor altijd zullen veranderen. De moord wordt gevolgd door vergeldingen in West-Beiroet en het uitmoorden van talloze mensen in de vluchtelingenkampen van Sabra en Shatila.

avatar van Mr Thee
Spetie schreef:
Zeker niet slecht, deze animatiedocumentaire. Best origineel ook om eens een verhaal op deze manier te vertellen, maar echt geraakt werd ik er niet door.

Ik vond het zeker een originele manier om een verhaal zo te vertellen. Het lijkt bedoeld om een groter publiek te bereiken of iets dergelijks (...). Ik heb hierop nog geen google/ zoekwerk gedaan, maar sta uiteraard open voor achtergrond info.

Ik ben het met je eens dat het een niet héél aangrijpende film is. Ik vraag me wel af of dat nu te maken heeft met het feit dat het een animatie is. Immers: juist de komische stukjes Ik denk aan de scene met de duitse porno, de snel afgespeelde en vrij simpel weergegeven stukjes van de driveby's/ aanslagen op militaiten maken het luchtig. Het komische effect wordt wel vergroot door de typische animatie-effectjes/ trucjes. Het lachen is bij deze film van vrij korte duur. Het is zeker een aanrader en wellicht de enige in zijn soort.

avatar van Donkerwoud
Ook bij herziening staat hij nog overeind als een ijzersterke (anti-)oorlogsfilm die de subjectieve aard van herinneringen ter discussie stelt. Het enige wat mij bij de tweede keer kijken een beetje tegenstond is dat het karakter Ari niet echt een groei door lijkt te maken, maar opeens al zijn herinneringen terugkrijgt. Hier had nog iets meer een dramatische opbouw ingekund.

avatar van Jawaddedadde
Best indrukwekkend.

Soort van documentaire over het bloedbad van Sabra en Shatila, maar dan verpakt als animatie. Had al wel van de tragedie gehoord, maar de details kende ik niet. Naar aanleiding van deze film me toch even kortstondig verdiept in deze tragedie.

Werkt in ieder geval goed. Vond de tekenstijl er best mooi uitzien, al leek het hier en daar wel wat hoekig. Erg mooi kleurengebruik ook en een sterke soundtrack.

Een gitzwarte pagina uit de recente geschiedenis die op fantasierijke en kleurrijke wijze is herschreven, zonder af te doen van de ware tragedie die dit bloedbad was.

avatar van Capablanca
Een meesterwerk met een meesterlijke soundtrack.

avatar van Bottleneck
Mooie animatie, vooral de contrastrijke beelden en de scène-overgangen zijn geslaagd, alleen de gezichten en emotie-uitingen/bewegingen vallen een beetje uit de toon. Ook de documentaire-elementen zoals de 'interviews' vind ik niet lekker passen in combinatie met het relaas over geheugenverlies en de boeiende verhaalvertelling in Libanon zelf. Geen vloeiend geheel. Alles bij elkaar is het wel een unieke film met goede muziek zoals het nummertje This Is Not a Love Song en met waardevolle afsluitende real life shots. Die trekken je even vanuit de animatie de harde realiteit in.

avatar van John Milton
Erg indrukwekkend. het einde kwam aan als een mokerslag bij mij.

avatar van nadrin
Wrede maar heel leerrijke documentaire

avatar van Capablanca
Ik ken geen andere film waarin schoonheid en gruwel zo hand in hand gaan. Zojuist herkeken, weer diep onder de indruk.

avatar van JJ_D
Ongelofelijk. Ontluisterend. Hallucinant. Enerzijds natuurlijk de inhoud, de tragiek van jongens die onvoorbereid een oorlog worden ingegooid die ze niet om persoonlijke idealen voeren, de machteloosheid waarmee ze een genocide laten begaan en individueel met enorme schuldgevoelens achterblijven, de doodsangst, maar ook de onbetrouwbaarheid van de herinnering, de enkele fantasierijke uitstapjes, de verluchtende anekdotiek - o wat is deze film in evenwicht! - etcetera etcetera, anderzijds de dynamiek van de film, de muzikaliteit (zowel visueel als auditief), de originaliteit, de inventiviteit, het wrange en krachtige idioom...

Ik kan nog even doorgaan, maar stilte is de enige manier om werkelijk hulde te brengen aan een superieur kunstproduct als dit. Ja, hier is een mens ondersteboven van.

Kijken. Punt. Ervaren! Uitroepteken!

(En nu naar Wikipedia, want de filmmakers leggen de hele historische dimensie van de massamoord eigenlijk niet duidelijk uit. Een bewuste en verdedigbare artistieke keuze - in de eerste plaats is 'Waltz with Bashir' bijgevolg een menselijke film, geen politiek geladen kritiek. Hoewel ook die dimensie er vanzelfsprekend inzit.)

bertito
Waarom ik Waltz with Bashir niet heb gezien toen hij uitkwam weet ik niet maar wat ben ik blij dat ik hem nu toch heb bekeken, ik liep bij toeval tegen de dvd aan in de bibliotheek bij documentaires over oorlogen. Dankbaar ben ik dat in ontvankelijk ben voor deze film.

Ik ben zwaar onder de indruk van de animatie! De pijn en de eenzaamheid die af te lezen is van de gezichten van de jonge soldaten raakten mij diep. Elk shot is een schilderij, zo wonderschoon en zo raak. Menig keer heb ik het beeld stilgezet om te genieten -de schoonheid van de tragiek- en te ondergaan, en te verwerken. De openingssequentie met de woedende honden op zichzelf is al een groots kunstwerk. Ook het wezenlijke verhaal over de moedigheid om verdrongen herinneringen alsnog onder ogen te willen zien is zeer indrukwekkend. Een must see voor mensen die werkelijk willen weten wat oorlog eigenlijk betekent voor degenen die hem moeten uitvoeren. De makers van de film hebben welverdiend veel erkenning gekregen. Wereldwijd is de moeilijke thematiek, die voor menigeen te zwaar is, toch opgepikt, vanwege de geweldige visualisatie.

Politiek bericht verwijderd.

avatar van John Milton
Ah, ik dacht al, mijn 'maak melding' liep vast. Dank.

avatar van -LvB-
Misschien wel 1 van de beste soundtracks ooit.

-LvB- schreef:
Misschien wel 1 van de beste soundtracks ooit.

Vreemd, daar staat me niets van bij, terwijl ik er normaal behoorlijk op let. Bij herziening toch eens doen... Jij hebt The Congress nog niet gezien he?

avatar van -LvB-
John Milton schreef:

Nee, ik zie dat die OST ook van Max Richter is. Ga m checken
Moet zeggen dat ik de beste man ook alleen van zn werk aan deze film ken

-LvB- schreef:

Nee, ik zie dat die OST ook van Max Richter is. Ga m checken
Moet zeggen dat ik de beste man ook alleen van zn werk aan deze film ken

Ik vermoed wel van meer, als ik zie wat hij allemaal gedaan heeft voor film en televisie op zijn Engelse wiki. Althans, ook waar zijn muziek allemaal in is gebruikt. Was me alleen nooit opgevallen.

avatar van jipt
Een sterk verhaal en alhoewel het mooi is geanimeerd komt het wel erg vlak en afstandelijk over. Was met een andere aanpak en betere regie een stuk indruwekkender geweest. 3*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Een documentaire in animatievorm gegoten. Het lijkt raar, maar het werkt wel. Vooral in dit geval omdat de oorlog in Libanon eerlijk gezegd een ver-van-men-bed show is in vergelijking met andere zwarte bladzijden in de menselijke geschiedenis. De animatie werkt in elk geval en sleept je mee in een dromerig maar soms toch harde wereld. Zeer mooi gedaan, dit lijkt wel een geanimeerd stripverhaal met momenten met een sterke tekenaar. De muziek kwam evengoed uit en qua geluid zat dit zeker niet slecht. Af en toe iets te weinig emoties, maar dat zijn details. Ik heb hier in elk geval van genoten. Mooie film!

Een getuigenis van een gruwelijke oorlog (wat elke oorlog toch wel is) aan de hand van mensen die hun verhaal doen zonder hun gezicht in beeld te moeten tonen. Het zorgt voor meer geloofwaardigheid, omdat ze zo denkelijk nog meer hun hart kunnen luchten. Hun verhalen zijn meer dan feiten, maar ook weergave van de sfeer die er heerste. Daarom is de animatie zo perfect bij dit verhaal. Passende muziek erbij en de toon is gezet. Het werkt niet geheel de film, maar doet dit best wel goed. En dankzij de aparte geanimeerde stijl komt deze oorlog toch nog even in beeld...

Een bedachtzame en persoonlijke animatiefilm gebaseerd op eigen ervaringen van de regisseur. Een film over trauma's en schuldgevoelens, die veroorzaakt werden door de oorlog in Libanon van 1982. In het verhaal werden een surrealistische wereld van dromen gemixt met autobiografisch materiaal; op een of andere wijze kwamen deze echter voor mij niet samen.

Waanzinnig goede en tevens heel belangrijke film! Daarnaast prima animatie, 4,5.

avatar van Pepino
Zelf zit ik in de branche van animatiefilm en heb ik het dus zelden moeilijk om animatiefilms te beoordelen. Echter, bij Waltz With Bashir weet ik het niet goed.. Ben ik gewoon te naïef om het indrukwekkende van deze film te vatten?

Visueel was het zeker knap, hoewel mij sommige animaties wat houterig overkwamen. Maar je kan uiteraard zeggen dat dit deel uitmaakte van de gehele stijl.

Zolang ik het nog niet helemaal vat, geef ik het voorlopig nog geen score. Wordt vervolgd, waarschijnlijk