Jagten (2012)

Alternatieve titel: The Hunt

Denemarken / Zweden

geregisseerd door Thomas Vinterberg
met Mads Mikkelsen, Alexandra Rapaport en Thomas Bo Larsen

Lucas is net gescheiden. Hij heeft een nieuwe baan bij de plaatselijke kleuterschool, een nieuwe vriendin en kijkt uit naar het bezoek van zijn zoon Marcus tijdens de Kerst. Maar de kerstgedachte is opvallend afwezig. Klara, een 5-jarige leerling, beschuldigt Lucas van misbruik. De kleuterschool is in diepe schok en al gauw worden er vermoedens gewekt jegens Lucas. Wanneer het verhaal zich door het dorp verspreidt begint de kleine gemeenschap al snel uiteen te vallen.

Kon me eigen totaal niet meeleven met de hoofdpersonage. Hij is best sympathiek maar dat heeft meer te maken omdat ik een bloedhekel heb aan mensen die dieren voor hun plezier neerknallen. Stiekem had ik mijn sympathie dus ook vanaf het begin bij het meisje liggen en hoopte dat ze ver met haar leugens zou gaan en iedereen haar zou geloven. Tuurlijk had ie hiervoor niet gekozen en is het totaal niet terecht hoe die neer wordt gezet Maar jah die dieren kiezen er ook niet voor om neergeknald te worden.

En als je die meeleef vermogen niet hebt blijft er eigenlijk maar barweinig over van het geheel.
Nee geef mijn dan toch zijn broertje Festen maar. Wat trouwens sowieso veel boeiender en meeslepender was. Dus wat mij betreft is het ook z'n grote broer.

avatar van Dievegge
De titel heeft een dubbele betekenis: het speelt zich af bij het begin van het jachtseizoen, maar het is ook een figuurlijke heksenjacht. Herfstkleuren en donkere beelden roepen een sombere stemming op, al zijn er ook speelse momenten met het kindje en het hondje.

Het is een gedurfd onderwerp, omdat je geen duidelijke slechterik hebt. De gemeenschap die Lucas veroordeelt, meent voor de bescherming van een kind op te komen. Dat goede ideaal slaat echter om in massahysterie. Pedojagers gaan soms zelf rechter spelen op basis van roddels en twijfelachtige getuigenissen. Het valt op dat ze niet echt naar het kind luisteren, maar het woorden in de mond leggen. Die hysterie zie je ook wanneer de roddelpers weer eens een beroemdheid door het slijk haalt met dergelijke oncontroleerbare beschuldigingen. De beschuldigde kan zich niet verdedigen, want hij kan niet bewijzen dat iets niet gebeurd is. Op het einde schiet iemand een kogel naast Lucas, wellicht bedoeld als waarschuwing dat hij het dorp beter kan verlaten.

De acteurs halen een hoog niveau, met name Mads Mikkelsen zelf, maar ook het kleine meisje komt levensecht over. Thomas Vinterberg gebruikt nog elementen van de oude Dogmastijl, zoals de handcamera en de realistische stijl, maar hij wijkt er ook van af door bijvoorbeeld een streepje achtergrondmuziek in te lassen voor de sfeerschepping.

avatar van Lakte
Echt heel erg sterk en aangrijpend! Ook erg benieuwd naar Festen!

Zeker een goede film alleen wat jammer dat ik het niet verstond. Knap toch dat je vervolgens tegen de mensen die niet Deens spreken wel de emotie over kan brengen.

avatar van ZenZin
deventerate schreef:
Zeker een goede film alleen wat jammer dat ik het niet verstond..

Gekeken zonder ondertiteling?

ZenZin schreef:

Gekeken zonder ondertiteling?

Ja

avatar van VanRippestein
Wow nu ik dit in de toplijst zie schrik ik toch even. Zo boeiend was dit nou ook weer niet. Vooral niet echt realistisch, terwijl de film het juist daarvan moet hebben. Goed acteerwerk wel, maar dat is het dan ook wel weer...