Jagten (2012)

4,04

Denemarken / Zweden

geregisseerd door Thomas Vinterberg
met Mads Mikkelsen, Alexandra Rapaport en Thomas Bo Larsen

Lucas is net gescheiden. Hij heeft een nieuwe baan bij de plaatselijke kleuterschool, een nieuwe vriendin en kijkt uit naar het bezoek van zijn zoon Marcus tijdens de Kerst. Maar de kerstgedachte is opvallend afwezig. Klara, een 5-jarige leerling, beschuldigt Lucas van misbruik. De kleuterschool is in diepe schok en al gauw worden er vermoedens gewekt jegens Lucas. Wanneer het verhaal zich door het dorp verspreidt begint de kleine gemeenschap al snel uiteen te vallen.

669 BERICHTEN 104 MENINGEN
avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jagten is een bijzonder aangrijpende Scandinavische dramafilm van Thomas Vinterberg. Lucas heeft een baan bij de lokale kleuterschool. Hij is pas gescheiden en begint zijn leven net weer een beetje op te bouwen als door een kleine leugen Lucas ineens verdacht wordt van seksueel misbruik. De gemeenschap begint een ware heksenjacht op Lucas. Het is allemaal des te pijnlijk dat het meisje dat misbruikt zou zijn de dochter van Lucas' beste vriend is.

Nietsvermoedend ging ik de film in. Ik had niet verwacht dat het zoveel met me zou dien. Misschien ben ik gewoon erg gevoelig voor onrecht, maar ik vond de film zelfs bij vlagen zwaar om te zien. Het is ook vrij moeilijk om nou echt een schuldige aan te wijzen in dit verhaal. Klara is het zeker niet, kinderen zeggen nou eenmaal de stomste dingen. De kleuterjuf... Het is logisch dat de alarmbellen gaan rinkelen als iemand zo iets zegt, maar om vervolgens zelf alles in te gaan vullen en allerlei suggestieve vragen te stellen stellen is wel heel erg kwalijk. Waarom niet gewoon een echte psychiater met het meisje en Lucas laten praten? Het is echt wel duidelijk voor zo iemand als een kind getraumatiseerd is en of iemand pedofiel is of niet. De ouders zijn er dan ook nog, die nemen natuurlijk het zekere voor het onzekere. Logisch, want stel dat het wel waar is? Maar om na het politieonderzoek nog steeds niet met Lucas in gesprek te gaan is wel een beetje naïef. En dan zijn er nog de meest agressieve dorpelingen. Stel dat Lucas nou echt misbruik had gepleegd dan zou ik de buitensluiting en de mishandeling nog wel kunnen begrijpen, maar als je zijn hond vermoord.. dan ben je toch net zo slecht als een kinderverkrachter? Of nog slechter, want die hond is niet alleen mishandelt maar ook dood.

Waar de film steken laat vallen is toch wel het einde. Ik miste dialogen bij de hereniging tussen Lucas en Theo. Een zinnetje als "Je hebt het echt niet gedaan hé?" en dan een nee-schuddende Lucas, was al voldoende geweest. Vervolgens is er dan die grote sprong van 1 jaar waarna iedereen weer samen is en op jacht gaat. Zou je dat doen? Samen met mensen die je zoon hebben geslagen, werkelijk dachten dat jij een pedofiel was en wellicht zelfs je hond hebben vermoord? Wellicht dat het tussen Theo nog goed zou komen, maar over die andere heb ik mijn twijfels.

En dan is er nog het echte einde, Lucas die opzettelijk wordt gemist door iemand met een jachtgeweer. Thomas Vinterberg is wreed voor de kijkers van zijn film, het einde blijft open en hij weigert om enige toelichting te geven. Over wie het was doet veel speculatie de ronde, maar volgens velen is dat irrelevant en is het meer symbolisch bedoelt; Lucas mag dan vrijgesproken zijn en Theo mag zijn onschuld erkend hebben, de valse beschuldiging zal hem altijd blijven achtervolgen. De jacht is niet voorbij.

Over het moraal van de film of wat nou precies de achterliggende gedachte is valt veel te discussiëren. Oordelen we te snel en te hart in dit soort gevallen? Zien mensen alleen wat ze willen zien (de kleuterjuf) en worden onschuldigen daar het slachtoffer van. Sommige zien de film als een waarschuwing voor het taboe rond seksualiteit, maar je zou de film ook als het omgekeerde kunnen zien. Klara doet haar domme uitspraak namelijk omdat haar broer een pornovideo aan haar heeft laten zien, als ze die niet gezien zou hebben dan zou de kleuterjuf nooit aan seksueel misbruik hebben gedacht.

De film deed me een beetje denken aan Mystic River van Clint Eastwood die op een vergelijkbare manier een moord behandelt. Daar word uiteindelijk iemand verdacht van de moord op de dochter van zijn oude jeugdvriend. Het verschil is dat in Jagten de hele film door duidelijk is dat Lucas onschuldig is, waar dat in Mystic River lang wordt opengelaten voor de spanning. Toch is ook Jagten erg spannend omdat je zo erg meeleeft met Lucas.

Technisch is Jagten een degelijk staaltje Scandinavisch vakwerk. Het acteerwerk is bijzonder goed, met name Mads Mikkelsen speelde meesterlijk en wist de machteloosheid van zijn personage erg goed over te brengen. Een sterke film over een bijzonder zwaar onderwerp waarbij zoveel onrecht gepaard gaat dat het bij vlagen een moeilijke zit is. Het einde liet me een beetje onbevredigd achter, maar een film die zoveel emotie bezit en zoveel stof tot nadenken brengt verdient een gepaste hoeveelheid waardering.

avatar van Fisico
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een typisch topscandinavische film zoals ik ze verwacht en zoals ik er al enkele van gezien heb. Het verhaal is subliem in zijn eenvoud en wordt gestaag opgebouwd. Mikkelsen doet dit dan ook quasi perfect en is de ideale persoon om deze hoofdrol op zich te nemen.

Frappant (maar niet verbazend) hoe een samenleving zo snel hun mening of visie over iemand kan bijstellen. Schokkend om vast te stellen hoe iemand van gerespecteerd lid ineens een paria wordt. Tekenend om te zien hoe iemands reputatie voor eens en altijd om zeep wordt geholpen door een hardnekkig gerucht ...
Het moet ergens in één van mijn andere meningen van een andere film staan: de man wordt vaak bestempeld als het sterke geslacht, maar o wee als je beschuldigd wordt van kindermisbruik (of verkrachting), dan kan je het wel schudden.

Uiteraard wordt er amateuristisch en erg subjectief omgesprongen met de karige info die Klara geeft. Het betreft hier een kleine lokale gemeenschap, ver weg van de bureaucratische hoofdstad. Hier kent iedereen iedereen en is het sociaal weefsel erg belangrijk én gevoelig. Hier worden de problemen liefst zélf opgelost. Uiteraard heeft dit wel verstrekkende gevolgen voor Lucas ... Zowat iedereen keert zich tegen hem. Gelukkig kan hij nog rekenen op zijn zoon en de peetvader. De scenes in de kerk en de supermarkt waren schrijnend. Dit kwam emotioneel vrij hard binnen. Ook de contacten met zijn beste vriend waren erg knap. Je ziet zo hoe hij worstelt met het dilemma, al van in het begin...

Ook hoe de geruchten escaleerden vond ik een sterk staaltje van 'self fulfilling prophecy': als je het maar sterk genoeg beklemtoont of gelooft, dan zal het wel zo zijn. Zoals we dus zagen dat er ineens meerdere kinderen waren die bepaalde symptomen van mogelijks misbruik hadden, of het voorbeeld van hoe de verzonnen kelder van Lukas in detail werd beschreven of het voorbeeld van Klara die wel de waarheid moest gesproken hebben en dat elke latere ontkenning ervan een schaamtegevoel is ...

Het einde is wat bizar, geeft de filmtitel een dubbele betekenis, maar is vrij abrupt. Eén jaar later en er is precies niets meer gebeurd. Iedereen viert samen feest. Het tijdsgat is zeer groot en het is aan de kijker om de leemte in te vullen. Vinterberg laat de kijker zelf werken voor zijn film. Het is aan ons om dat ene jaar te overbruggen. Het is aan de kijker om de bosscène een plaats te geven. Ooit een label, altijd een label. Typisch des mensen, knap!

Ondanks het feit dat je wéét dat hij onschuldig is, blijft de film erg spannend en is het moeilijk al dit onrecht te aanvaarden. Het is een film met veel emotie en omstandigheden die een (progressief) mens doen nadenken welke macht de (sociale) media of een gemeenschap kan uitoefenen als iemand in het verdomhoekje wordt gedrumd. Ik vraag me nog steeds af hoe IK zou reageren op dergelijke insinuaties van een buurman.

avatar van al-pacino's way
Het is zeker geen slechte film maar het is zo saai gemaakt en te langdradig, dus ik snap die hoge score ook niet.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Langdradige film die de boodschap er overdreven op wil leggen. Een geliefde man die ineens door iedereen gehaat wordt. Gelukkig liggen deze kwesties wat genuanceerder, en is niet meteen de hele wereld je vijand. Die nuance wordt hier niet getroffen waardoor je je wat gaat irriteren. Daarnaast vond ik, mede ook gezien hoe dat meisje werd neergezet, dat ze niet, of heel laat, pas terugkomt op haar beschuldiging niet geloofwaardig. Het was duidelijk dat ze even boos was, niet meer..

avatar van FillumGek
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uitstekende dramafilm over een vrij zwaar onderwerp. Erg prettig voel je je er als kijker ook niet bij, want als ik ergens een hekel aan heb dan zijn het natte sokken, vertraging en onrecht. Lucas - fantastisch geacteerd door Mikkelsen - wordt ten onrechte beschuldigd van kindermisbruik en lijkt werkelijk niets meer te kunnen doen om de neerwaartse spiraal te ontvluchten. Hij had zijn leven net op de rails en was typisch een gevalletje leukste leraar van de school. Des te wranger is de aanklacht waardoor ik enorm met hem te doen had.

Ook Klara werd goed neergezet door de kleine meid Wedderkopp. Het verhaal verloopt heel realistisch en meerdere malen word je gek gemaakt door de aannames die mensen in de film maken. Maar tegelijkertijd kun je je het ook weer prima voorstellen dat de mensen op hun eigen manier denken. Het verhaal gaat wel heel snel een eigen leven leiden, vooral door de juffrouw die alles in een mum van tijd laat ontploffen. Misschien dat ze Klara ook sneller in bescherming nam - en wilde geloven - door haar ietwat autistische trekjes gezien de lijnen op de grond waar ze het in het begin en op het einde over heeft. Ik wilde maar één ding en dat was dat Klara bekende dat het lariekoek was, maar eenmaal zover werd ze juist dan níet geloofd. Frustrerend.

Je ziet Lucas steeds verder afzakken, nogmaals, erg sterk geacteerd. Ook de scenes waarin zijn zoon door het lint gaat omdat hij nog altijd in zijn vader zijn onschuld geloofd zijn goed. Onovertroffen zijn wat mij betreft de supermarktscene (baas!) en de kerkscene waarin hij - ook al kijkt iedereen hem verbaasd aan - gewoon komt binnenwandelen om plaats te nemen. Want waarom zou hij zich verschuilen, hij is immers onschuldig. Dat begon zijn beste vriend ook in te zien, na het indringende oogcontact. Kippenvel.

Jagten is film die zowel goed als slecht kan aflopen. Het einde - de laatste minuut - is best sterk in elk geval. Ik denk dat zo'n valse aanklacht mij ook de rest van mijn leven zou achtervolgen. Zowel mentaal, maar ook via anderen die nog steeds geloven dat je wel iets slechts hebt gedaan. Wat ik echter wel jammer vond is wat er daarvoor gebeurd, de tijdsprong van een jaar. Ik had graag gezien hoe de mensen die Lucas zo vuil behandelde hadden gereageerd nu de waarheid aan het licht kwam. Want alles was blijkbaar weer koek en ei met degenen die zijn hond hebben vermoord en zijn zoon hebben geslagen. Maar dat is een kleinigheidje, verder een dijk van een drama.

avatar van El ralpho
Onzichtbaar kwaad

Onzichtbaar kwaad is gebaseerd op de veroordeling van mensen over anderen, op basis van aannames. Dit is tevens de kern van Jagten. De titel laat zien hoe een miscommunicatie al snel tot voorbarige conclusies leidt en daarmee tot de veroordeling van een persoon. Je buurman kan hierdoor bijvoorbeeld bakstenen bij je naar binnen gooien, of de slager in de buurtsuper wil je geen vlees meer verkopen. Je kan zeggen dat je boven deze veroordeling gaat staan omdat je weet dat de mensen er naast zitten, maar als na het verlies van je baan ook je vriendin bij je weggaat en je sociale kring steeds kleiner word, ga je er alsnog zelf aan onderdoor.

Ik kon dan ook goed met de hoofdrolspeler bij wie die allemaal gebeurde, meeleven. Het was verfrissend om Mikkelsen hier een keer niet in een schurkenrol te zien, en daarnaast ook een keer te zien acteren in zijn moedertaal. Hij zet de rol van verbouwereerde docent die niet weet wat hem overkomt, dan ook goed neer. Hoe hij steeds meer door bijna zijn hele omgeving scheef met de nek wordt aangekeken is pijnlijk om te zien. Al zochten wat mij betreft de momenten in de supermarkt wel net het randje op. Maar toch, ik kan me ook wel goed voorstellen dat men op deze manier reageert als er een vermeend pedofiel door de plaatselijke buurtsupermarkt struint. daarnaast verspreiden dit soort geruchten in kleine gemeenschappen zich des te sneller en is de samenleving toch ook vaak hechter. Als de indruk leeft dat je iets vreselijks hebt gedaan leeft dit niet alleen bij de vermeende slachtoffers, maar ook bij een hele school en daarmee ook al gauw het hele dorp.

Een oud-docent die ik ken zei ooit tegen mij dat je vandaag de dag als docent maar beter gesprekken met leerlingen met de deur open kunt voeren. Na het zien van Jagten snap ik waarom. Want zoals het einde van de film ook duidelijk maakt: eens een stigma, altijd een stigma..en dat stigma draag je voor de rest van je leven bij je.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ijzersterke Deense vertolking van hoe een "simpel" verhaal dramatische gevolgen kan hebben, alsook hoe de maatschappij de zaken steeds verder opklopt. Het is niet geheel duidelijk wat er nu echt gebeurd is met Klara, maar beklijven doet de film alleszins met sterk overtuigende acteurs die je tot op het puntje van je stoel houden. 3.5*

avatar van Baboesjka
Sterke film! Goed geacteerd, een zeer interessant verhaal met spannende momenten. Een beetje een vaag eind, maar over het algemeen vind ik het wel oké als een film mij met wat vraagtekens achterlaat. 4*

avatar van calogero
Aangrijpende film die een hoop medeleven bij je oproept. Persoonlijk vond ik de film te langdradig. De film was te vol met scenes van dezelfde aard. Het verhaal had van mij nog wel wat diepgang mogen krijgen.