Jagten (2012)

Alternatieve titel: The Hunt

Denemarken / Zweden

geregisseerd door Thomas Vinterberg
met Mads Mikkelsen, Alexandra Rapaport en Thomas Bo Larsen

Lucas is net gescheiden. Hij heeft een nieuwe baan bij de plaatselijke kleuterschool, een nieuwe vriendin en kijkt uit naar het bezoek van zijn zoon Marcus tijdens de Kerst. Maar de kerstgedachte is opvallend afwezig. Klara, een 5-jarige leerling, beschuldigt Lucas van misbruik. De kleuterschool is in diepe schok en al gauw worden er vermoedens gewekt jegens Lucas. Wanneer het verhaal zich door het dorp verspreidt begint de kleine gemeenschap al snel uiteen te vallen.

avatar van baspls
Jagten is een bijzonder aangrijpende Scandinavische dramafilm van Thomas Vinterberg. Lucas heeft een baan bij de lokale kleuterschool. Hij is pas gescheiden en begint zijn leven net weer een beetje op te bouwen als door een kleine leugen Lucas ineens verdacht wordt van seksueel misbruik. De gemeenschap begint een ware heksenjacht op Lucas. Het is allemaal des te pijnlijk dat het meisje dat misbruikt zou zijn de dochter van Lucas' beste vriend is.

Nietsvermoedend ging ik de film in. Ik had niet verwacht dat het zoveel met me zou dien. Misschien ben ik gewoon erg gevoelig voor onrecht, maar ik vond de film zelfs bij vlagen zwaar om te zien. Het is ook vrij moeilijk om nou echt een schuldige aan te wijzen in dit verhaal. Klara is het zeker niet, kinderen zeggen nou eenmaal de stomste dingen. De kleuterjuf... Het is logisch dat de alarmbellen gaan rinkelen als iemand zo iets zegt, maar om vervolgens zelf alles in te gaan vullen en allerlei suggestieve vragen te stellen stellen is wel heel erg kwalijk. Waarom niet gewoon een echte psychiater met het meisje en Lucas laten praten? Het is echt wel duidelijk voor zo iemand als een kind getraumatiseerd is en of iemand pedofiel is of niet. De ouders zijn er dan ook nog, die nemen natuurlijk het zekere voor het onzekere. Logisch, want stel dat het wel waar is? Maar om na het politieonderzoek nog steeds niet met Lucas in gesprek te gaan is wel een beetje naïef. En dan zijn er nog de meest agressieve dorpelingen. Stel dat Lucas nou echt misbruik had gepleegd dan zou ik de buitensluiting en de mishandeling nog wel kunnen begrijpen, maar als je zijn hond vermoord.. dan ben je toch net zo slecht als een kinderverkrachter? Of nog slechter, want die hond is niet alleen mishandelt maar ook dood.

Waar de film steken laat vallen is toch wel het einde. Ik miste dialogen bij de hereniging tussen Lucas en Theo. Een zinnetje als "Je hebt het echt niet gedaan hé?" en dan een nee-schuddende Lucas, was al voldoende geweest. Vervolgens is er dan die grote sprong van 1 jaar waarna iedereen weer samen is en op jacht gaat. Zou je dat doen? Samen met mensen die je zoon hebben geslagen, werkelijk dachten dat jij een pedofiel was en wellicht zelfs je hond hebben vermoord? Wellicht dat het tussen Theo nog goed zou komen, maar over die andere heb ik mijn twijfels.

En dan is er nog het echte einde, Lucas die opzettelijk wordt gemist door iemand met een jachtgeweer. Thomas Vinterberg is wreed voor de kijkers van zijn film, het einde blijft open en hij weigert om enige toelichting te geven. Over wie het was doet veel speculatie de ronde, maar volgens velen is dat irrelevant en is het meer symbolisch bedoelt; Lucas mag dan vrijgesproken zijn en Theo mag zijn onschuld erkend hebben, de valse beschuldiging zal hem altijd blijven achtervolgen. De jacht is niet voorbij.

Over het moraal van de film of wat nou precies de achterliggende gedachte is valt veel te discussiëren. Oordelen we te snel en te hart in dit soort gevallen? Zien mensen alleen wat ze willen zien (de kleuterjuf) en worden onschuldigen daar het slachtoffer van. Sommige zien de film als een waarschuwing voor het taboe rond seksualiteit, maar je zou de film ook als het omgekeerde kunnen zien. Klara doet haar domme uitspraak namelijk omdat haar broer een pornovideo aan haar heeft laten zien, als ze die niet gezien zou hebben dan zou de kleuterjuf nooit aan seksueel misbruik hebben gedacht.

De film deed me een beetje denken aan Mystic River van Clint Eastwood die op een vergelijkbare manier een moord behandelt. Daar word uiteindelijk iemand verdacht van de moord op de dochter van zijn oude jeugdvriend. Het verschil is dat in Jagten de hele film door duidelijk is dat Lucas onschuldig is, waar dat in Mystic River lang wordt opengelaten voor de spanning. Toch is ook Jagten erg spannend omdat je zo erg meeleeft met Lucas.

Technisch is Jagten een degelijk staaltje Scandinavisch vakwerk. Het acteerwerk is bijzonder goed, met name Mads Mikkelsen speelde meesterlijk en wist de machteloosheid van zijn personage erg goed over te brengen. Een sterke film over een bijzonder zwaar onderwerp waarbij zoveel onrecht gepaard gaat dat het bij vlagen een moeilijke zit is. Het einde liet me een beetje onbevredigd achter, maar een film die zoveel emotie bezit en zoveel stof tot nadenken brengt verdient een gepaste hoeveelheid waardering.

avatar van Fisico
Een typisch topscandinavische film zoals ik ze verwacht en zoals ik er al enkele van gezien heb. Het verhaal is subliem in zijn eenvoud en wordt gestaag opgebouwd. Mikkelsen doet dit dan ook quasi perfect en is de ideale persoon om deze hoofdrol op zich te nemen.

Frappant (maar niet verbazend) hoe een samenleving zo snel hun mening of visie over iemand kan bijstellen. Schokkend om vast te stellen hoe iemand van gerespecteerd lid ineens een paria wordt. Tekenend om te zien hoe iemands reputatie voor eens en altijd om zeep wordt geholpen door een hardnekkig gerucht ...
Het moet ergens in één van mijn andere meningen van een andere film staan: de man wordt vaak bestempeld als het sterke geslacht, maar o wee als je beschuldigd wordt van kindermisbruik (of verkrachting), dan kan je het wel schudden.

Uiteraard wordt er amateuristisch en erg subjectief omgesprongen met de karige info die Klara geeft. Het betreft hier een kleine lokale gemeenschap, ver weg van de bureaucratische hoofdstad. Hier kent iedereen iedereen en is het sociaal weefsel erg belangrijk én gevoelig. Hier worden de problemen liefst zélf opgelost. Uiteraard heeft dit wel verstrekkende gevolgen voor Lucas ... Zowat iedereen keert zich tegen hem. Gelukkig kan hij nog rekenen op zijn zoon en de peetvader. De scenes in de kerk en de supermarkt waren schrijnend. Dit kwam emotioneel vrij hard binnen. Ook de contacten met zijn beste vriend waren erg knap. Je ziet zo hoe hij worstelt met het dilemma, al van in het begin...

Ook hoe de geruchten escaleerden vond ik een sterk staaltje van 'self fulfilling prophecy': als je het maar sterk genoeg beklemtoont of gelooft, dan zal het wel zo zijn. Zoals we dus zagen dat er ineens meerdere kinderen waren die bepaalde symptomen van mogelijks misbruik hadden, of het voorbeeld van hoe de verzonnen kelder van Lukas in detail werd beschreven of het voorbeeld van Klara die wel de waarheid moest gesproken hebben en dat elke latere ontkenning ervan een schaamtegevoel is ...

Het einde is wat bizar, geeft de filmtitel een dubbele betekenis, maar is vrij abrupt. Eén jaar later en er is precies niets meer gebeurd. Iedereen viert samen feest. Het tijdsgat is zeer groot en het is aan de kijker om de leemte in te vullen. Vinterberg laat de kijker zelf werken voor zijn film. Het is aan ons om dat ene jaar te overbruggen. Het is aan de kijker om de bosscène een plaats te geven. Ooit een label, altijd een label. Typisch des mensen, knap!

Ondanks het feit dat je wéét dat hij onschuldig is, blijft de film erg spannend en is het moeilijk al dit onrecht te aanvaarden. Het is een film met veel emotie en omstandigheden die een (progressief) mens doen nadenken welke macht de (sociale) media of een gemeenschap kan uitoefenen als iemand in het verdomhoekje wordt gedrumd. Ik vraag me nog steeds af hoe IK zou reageren op dergelijke insinuaties van een buurman.

avatar van al-pacino's way
Het is zeker geen slechte film maar het is zo saai gemaakt en te langdradig, dus ik snap die hoge score ook niet.

Langdradige film die de boodschap er overdreven op wil leggen. Een geliefde man die ineens door iedereen gehaat wordt. Gelukkig liggen deze kwesties wat genuanceerder, en is niet meteen de hele wereld je vijand. Die nuance wordt hier niet getroffen waardoor je je wat gaat irriteren. Daarnaast vond ik, mede ook gezien hoe dat meisje werd neergezet, dat ze niet, of heel laat, pas terugkomt op haar beschuldiging niet geloofwaardig. Het was duidelijk dat ze even boos was, niet meer..

avatar van FillumGek
Uitstekende dramafilm over een vrij zwaar onderwerp. Erg prettig voel je je er als kijker ook niet bij, want als ik ergens een hekel aan heb dan zijn het natte sokken, vertraging en onrecht. Lucas - fantastisch geacteerd door Mikkelsen - wordt ten onrechte beschuldigd van kindermisbruik en lijkt werkelijk niets meer te kunnen doen om de neerwaartse spiraal te ontvluchten. Hij had zijn leven net op de rails en was typisch een gevalletje leukste leraar van de school. Des te wranger is de aanklacht waardoor ik enorm met hem te doen had.

Ook Klara werd goed neergezet door de kleine meid Wedderkopp. Het verhaal verloopt heel realistisch en meerdere malen word je gek gemaakt door de aannames die mensen in de film maken. Maar tegelijkertijd kun je je het ook weer prima voorstellen dat de mensen op hun eigen manier denken. Het verhaal gaat wel heel snel een eigen leven leiden, vooral door de juffrouw die alles in een mum van tijd laat ontploffen. Misschien dat ze Klara ook sneller in bescherming nam - en wilde geloven - door haar ietwat autistische trekjes gezien de lijnen op de grond waar ze het in het begin en op het einde over heeft. Ik wilde maar één ding en dat was dat Klara bekende dat het lariekoek was, maar eenmaal zover werd ze juist dan níet geloofd. Frustrerend.

Je ziet Lucas steeds verder afzakken, nogmaals, erg sterk geacteerd. Ook de scenes waarin zijn zoon door het lint gaat omdat hij nog altijd in zijn vader zijn onschuld geloofd zijn goed. Onovertroffen zijn wat mij betreft de supermarktscene (baas!) en de kerkscene waarin hij - ook al kijkt iedereen hem verbaasd aan - gewoon komt binnenwandelen om plaats te nemen. Want waarom zou hij zich verschuilen, hij is immers onschuldig. Dat begon zijn beste vriend ook in te zien, na het indringende oogcontact. Kippenvel.

Jagten is film die zowel goed als slecht kan aflopen. Het einde - de laatste minuut - is best sterk in elk geval. Ik denk dat zo'n valse aanklacht mij ook de rest van mijn leven zou achtervolgen. Zowel mentaal, maar ook via anderen die nog steeds geloven dat je wel iets slechts hebt gedaan. Wat ik echter wel jammer vond is wat er daarvoor gebeurd, de tijdsprong van een jaar. Ik had graag gezien hoe de mensen die Lucas zo vuil behandelde hadden gereageerd nu de waarheid aan het licht kwam. Want alles was blijkbaar weer koek en ei met degenen die zijn hond hebben vermoord en zijn zoon hebben geslagen. Maar dat is een kleinigheidje, verder een dijk van een drama.

avatar van El ralpho
Onzichtbaar kwaad

Onzichtbaar kwaad is gebaseerd op de veroordeling van mensen over anderen, op basis van aannames. Dit is tevens de kern van Jagten. De titel laat zien hoe een miscommunicatie al snel tot voorbarige conclusies leidt en daarmee tot de veroordeling van een persoon. Je buurman kan hierdoor bijvoorbeeld bakstenen bij je naar binnen gooien, of de slager in de buurtsuper wil je geen vlees meer verkopen. Je kan zeggen dat je boven deze veroordeling gaat staan omdat je weet dat de mensen er naast zitten, maar als na het verlies van je baan ook je vriendin bij je weggaat en je sociale kring steeds kleiner word, ga je er alsnog zelf aan onderdoor.

Ik kon dan ook goed met de hoofdrolspeler bij wie die allemaal gebeurde, meeleven. Het was verfrissend om Mikkelsen hier een keer niet in een schurkenrol te zien, en daarnaast ook een keer te zien acteren in zijn moedertaal. Hij zet de rol van verbouwereerde docent die niet weet wat hem overkomt, dan ook goed neer. Hoe hij steeds meer door bijna zijn hele omgeving scheef met de nek wordt aangekeken is pijnlijk om te zien. Al zochten wat mij betreft de momenten in de supermarkt wel net het randje op. Maar toch, ik kan me ook wel goed voorstellen dat men op deze manier reageert als er een vermeend pedofiel door de plaatselijke buurtsupermarkt struint. daarnaast verspreiden dit soort geruchten in kleine gemeenschappen zich des te sneller en is de samenleving toch ook vaak hechter. Als de indruk leeft dat je iets vreselijks hebt gedaan leeft dit niet alleen bij de vermeende slachtoffers, maar ook bij een hele school en daarmee ook al gauw het hele dorp.

Een oud-docent die ik ken zei ooit tegen mij dat je vandaag de dag als docent maar beter gesprekken met leerlingen met de deur open kunt voeren. Na het zien van Jagten snap ik waarom. Want zoals het einde van de film ook duidelijk maakt: eens een stigma, altijd een stigma..en dat stigma draag je voor de rest van je leven bij je.

Ijzersterke Deense vertolking van hoe een "simpel" verhaal dramatische gevolgen kan hebben, alsook hoe de maatschappij de zaken steeds verder opklopt. Het is niet geheel duidelijk wat er nu echt gebeurd is met Klara, maar beklijven doet de film alleszins met sterk overtuigende acteurs die je tot op het puntje van je stoel houden. 3.5*

avatar van Baboesjka
Sterke film! Goed geacteerd, een zeer interessant verhaal met spannende momenten. Een beetje een vaag eind, maar over het algemeen vind ik het wel oké als een film mij met wat vraagtekens achterlaat. 4*

avatar van calogero
Aangrijpende film die een hoop medeleven bij je oproept. Persoonlijk vond ik de film te langdradig. De film was te vol met scenes van dezelfde aard. Het verhaal had van mij nog wel wat diepgang mogen krijgen.

avatar van Antonev
Tegen deze film hik ik al jaren aan. Lijkt me een top drama, maar ik vind het moeilijk om er aan te beginnen.

Antonev schreef:
Gewoon doen. Gezien jouw top 10 zul je daar geen spijt van krijgen.

avatar van IH88
Antonev schreef:

Gewoon kijken inderdaad. Ik denk dat niemand daar spijt van zal hebben. En hij wordt van Netflix afgegooid, dus nu is nog je kans. Tenzij je hem op DVD hebt natuurlijk .

avatar van Fisico
Antonev schreef:

Wat houdt je tegen, Antonev?
Als ik je filmsmaak zie, dan denk ik wel dat dit je zal bevallen. Doen zou ik zeggen!

avatar van Antonev
Bedankt luitjes, ik heb me er gisterenavond toch maar aan gewaagd!

Onze Scandinavische vrienden leveren weer een drama van formaat af. Niet alleen staat er een geweldige cast, het verhaal is ook nog eens behoorlijk indringend en zet je wel aan het denken. Je kunt je bijna niet voorstellen wat voor impact dergelijke zaken op de betrokken partijen hebben en wat voor dilemma's het met zich mee brengt. Ik had werkelijk waar de hele film medelijden met Lucas, maar in de reacties van de familie van het meisje kon ik me ook wel enigszins vinden (hoezeer ik geweldpleging en intimidatie ook afkeur). Het onderstreept destemeer de dilemma's.

Het einde vond ik ietwat onbevredigend (het leven gaat door, net alsof het opeens allemaal koek en ei is?). Dat had ik toch graag iets breder uitgemeten gezien, een beetje confrontatie had van mij wel gemogen. Maar ach, ik kan er uiteindelijk wel mee leven.

avatar van mikey
Antonev schreef:
Koe en Ei? Heb je het einde niet gezien: the hunting accident? De manier om iemand om zeep te helpen: 'jaaa ik dacht dat het een hert was.

mikey schreef:

Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat men een jaar later een gezellig feestje viert en dat de beste vriend van Lucas zich zo uitbundig gedraagt alsof er nooit iets aan de hand is geweest. Dat vond ik echt bizar na alle gebeurtenissen en ik denk niet dat ik na zoiets in die gemeenschap had kunnen blijven.

Het jachtincident, wat kunnen we er over zeggen? Was het een waarschuwing,
was het daadwerkelijk een poging tot een aanslag, was het wellicht toch een ongeluk? Als het een aanslag was, waarom werd hij dan maar één keer onder vuur genomen? Hij blijft op dezelfde positie staan, dus een tweede poging had hem zeker neergehaald.

avatar van IH88

Het jachtincident, wat kunnen we er over zeggen? Was het een waarschuwing,

Ik zag het meer als een waarschuwing. Zo van, denk maar niet dat iedereen het vergeten is. En voor sommige blijf je altijd verdacht.

avatar van mikey
Het jachtincident, wat kunnen we er over zeggen? Was het een waarschuwing,
Dat wordt niet uitgelegd, maar zeker een reden om eens te verhuizen.

editt: was ook niet het sterkste einde.. wellicht bedoeld als schijnheilige gemeenschap dat stiekem levensgevaarlijk is. Ik zag hem ook ver van te voren aankomen. 'Wie gaat er nou met deze creeps jagen???'

Hele sterke maar wel trage drama.
Ze hadden die beter 20min ingekort dat had beter geweest.

Het enige puntje van kritiek is het einde;

nooit van zijn leven zou ik nog iets met die mensen te willen maken hebben, toch niet van al degene die je niet geloofden en zelfs uwe hond vermoorden ttss en dat stoorde mij aan het einde; zomaar effekes gaan doen alsof alles oke is en doen alsof der nauwelijks wat gebeurt was. De enige die je nog krediet kan geven is de vader vh kind, iedere vader zou zijn dochter geloven en in bescherming nemen, dat is een logische reactie maar van al die anderen? Op zo'n moment weet je wie je echte vrienden zijn.

avatar van Friday the 13 th
Kan het zijn dat Klara aan een vorm van autisme lijdt omdat ze nooit over de lijnen wil stappen en hierdoor extra veel fantasie heeft ?

avatar van Alathir
Sterke film die een zwaarmoedig onderwerp aansnijdt. Elk verhaal heeft natuurlijk twee kanten, maar helaas gaan roddels als een vuurtje en zeker als het over seksueel misbruik bij kinderen gaat. Kinderen spreken niet altijd de waarheid, maar wel vaak dus worden ze direct geloofd? Ik begrijp dat ze dit heel ernstig nemen want 9 van de 10 is het inderdaad waar, maar ik vond Klara nu ook niet 100% geloofwaardig. Ze blijft ten slotte heel vaag.

Nu goed ik snap dat Lucas op non-actief werd gezet, logisch als je met kinderen bezig bent, maar het is duidelijk dat Grethe niet weet hoe ze dit moet aanpakken. Ze verklapt ook nog eens dat het Klara was die het had gezegd. Erg professioneel... Nu misschien was dat wel nodig voor een ander belangrijk thema van de film beter tot zijn recht te laten komen. Hoe zou je reageren moest je beste vriend beschuldigd worden van misbruik van je dochter? Hij is ten slotte een man die je al jaren kent, waar je samen al dikwijls genoeg mee hebt gedronken en waartegen je dingen hebt verteld die niet voor je vrouw haar oren bestemd zijn.

Het script is heel sterk voor het grootste deel van de film. Jammer dat het einde niet helemaal weet te overtuigen. Vrienden die je een jaar geleden verrot wouden trappen, zijn nu blij hem te zien. Jaja. Dat het terug goed kwam met Theo kan ik begrijpen. Hij stond in het midden van twee vuren en je zag dat hij het allemaal niet goed wist. Ik zou niet in zijn plaats willen zijn, lijkt me echt verschrikkelijk. De buitenlandse vriendin van Lucas (Mads Mikkelsen) is een jaar later ook gewoon weer van de partij. Hoe is dat weer goedgekomen dan? Ja, het einde is wat afgerateld naar mijn mening. Sterke slotscène dat wel met als boodschap dat niet alle mensen je zomaar vergeven, eenmaal een pedofiel altijd een pedofiel. En het is zo ontzettend moeilijk om je onschuld te bewijzen. Gelukkig weten we nu dat we beter geen kelder hebben in ons huis.

avatar van TornadoEF5
Vandaag herzien, en blijft erg sterk.

Ik vind dit eigenlijk wel verplichte kost voor iedereen, omdat men eens moet leren om niet altijd direct een oordeel te vellen, zeker wanneer men zelf niet over voldoende informatie beschikt. Dat zou de wereld al een veel betere plaats maken. Mensen oordelen veel te snel. Verder een film die erg spannend blijft, ondanks dat je eigenlijk wel weet hoe het zit, wat best knap is. Ik kan er weinig negatiefs over zeggen. De 4,5* blijven staan.

avatar van AC1
AC1
TornadoEF5 schreef:
Vandaag herzien, en blijft erg sterk.

Goed nieuws! Waarschijnlijk komt dat omdat het hele proces van uitstoting interessant blijft.

avatar van TornadoEF5
AC1 schreef:

Waarschijnlijk ook omdat de herziening wel nodig was, omdat een groot deel van de film (incl. afloop) gewoon al weer te ver weg zat, en niet meer helder in mijn geheugen zat. Ik vind het trouwens ook een erg toegankelijk drama, en met een gemiddelde rating van 4,04* behoeft dat zelfs geen verdere uitleg. Het gehele proces van uitstoting die in de film vertoont wordt, blijft helaas erg relevant voor de maatschappij van vandaag de dag (en dan mogen er nog zijn die de film voorspelbaar noemen), maar dit zou zo één van die films zijn die iedereen gezien moet hebben (samen met 12 Angry Men), net juist omdat je er als mens weer een stukje wijzer van wordt, en omdat de maatschappij er ook weer een stuk beter van zal worden.

avatar van Corcicus
Goeie film waarin je te zien krijgt, hoe het leven van een man compleet naar de haaien gaat. Moeilijk thema en geen echt fijne kijkervaring, maar toch interessant. Het was moeilijk om geen medelijden te krijgen met de onfortuinlijke Lucas en het blijft ook na de credits nog onder de huid zitten.

Op zich geen slechte film. Jammer dat er een enorme traagheid in deze hele film zit.
De mensen in deze film doen niet echt moeite om de waarheid uit dat kind te halen.
Het wordt allemaal wat te makkelijk geaccepteerd.
Wij zouden gewoon doorvragen aan dat meisje wat zich allemaal precies heeft afgespeeld.
Zo van ... weet je wel wat je zegt? Dit is toch een grove beschuldiging.

Zou dit een Amerikaanse productie zijn geweest, dan ging het allemaal wat vlotter,
Op sommige momenten is het allemaal wat te braaf en te netjes.
Al met al, een redelijke film, maar niet meer dan dat.