ad

Oorspronkelijke taal: Deens

Releasedatum: 24 september 2012

Over Jagten

"The lie is spreading."

Lucas is net gescheiden. Hij heeft een nieuwe baan bij de plaatselijke kleuterschool, een nieuwe vriendin en kijkt uit naar het bezoek van zijn zoon Marcus tijdens de Kerst. Maar de kerstgedachte is opvallend afwezig. Klara, een 5-jarige leerling, beschuldigt Lucas van misbruik. De kleuterschool is in diepe schok en al gauw worden er vermoedens gewekt jegens Lucas. Wanneer het verhaal zich door het dorp verspreidt begint de kleine gemeenschap al snel uiteen te vallen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van MarkAjx1

MarkAjx1

Kon me eigen totaal niet meeleven met de hoofdpersonage. Hij is best sympathiek maar dat heeft meer te maken omdat ik een bloedhekel heb aan mensen die dieren voor hun plezier neerknallen. Stiekem had ik mijn sympathie dus ook vanaf het begin bij het meisje liggen en hoopte dat ze ver met haar leugens zou gaan en iedereen haar zou geloven. Tuurlijk had ie hiervoor niet gekozen en is het totaal niet terecht hoe die neer wordt gezet Maar jah die dieren kiezen er ook niet voor om neergeknald te worden.

En als je die meeleef vermogen niet hebt blijft er eigenlijk maar barweinig over van het geheel.

Nee geef mijn dan toch zijn broertje Festen maar. Wat trouwens sowieso veel boeiender en meeslepender was. Dus wat mij betreft is het ook z'n grote broer.

avatar van Dievegge

Dievegge

De titel heeft een dubbele betekenis: het speelt zich af bij het begin van het jachtseizoen, maar het is ook een figuurlijke heksenjacht. Herfstkleuren en donkere beelden roepen een sombere stemming op, al zijn er ook speelse momenten met het kindje en het hondje.

Het is een gedurfd onderwerp, omdat je geen duidelijke slechterik hebt. De gemeenschap die Lucas veroordeelt, meent voor de bescherming van een kind op te komen. Dat goede ideaal slaat echter om in massahysterie. Pedojagers gaan soms zelf rechter spelen op basis van roddels en twijfelachtige getuigenissen. Het valt op dat ze niet echt naar het kind luisteren, maar het woorden in de mond leggen. Die hysterie zie je ook wanneer de roddelpers weer eens een beroemdheid door het slijk haalt met dergelijke oncontroleerbare beschuldigingen. De beschuldigde kan zich niet verdedigen, want hij kan niet bewijzen dat iets niet gebeurd is. Op het einde schiet iemand een kogel naast Lucas, wellicht bedoeld als waarschuwing dat hij het dorp beter kan verlaten.

De acteurs halen een hoog niveau, met name Mads Mikkelsen zelf, maar ook het kleine meisje komt levensecht over. Thomas Vinterberg gebruikt nog elementen van de oude Dogmastijl, zoals de handcamera en de realistische stijl, maar hij wijkt er ook van af door bijvoorbeeld een streepje achtergrondmuziek in te lassen voor de sfeerschepping.

avatar van Lakte

Lakte

Echt heel erg sterk en aangrijpend! Ook erg benieuwd naar Festen!

avatar van deventerate

deventerate

Zeker een goede film alleen wat jammer dat ik het niet verstond. Knap toch dat je vervolgens tegen de mensen die niet Deens spreken wel de emotie over kan brengen.

avatar van ZenZin

ZenZin

deventerate schreef:

Zeker een goede film alleen wat jammer dat ik het niet verstond..

avatar van deventerate

deventerate

ZenZin schreef:

Ja

avatar van VanRippestein

VanRippestein

Wow nu ik dit in de toplijst zie schrik ik toch even. Zo boeiend was dit nou ook weer niet. Vooral niet echt realistisch, terwijl de film het juist daarvan moet hebben. Goed acteerwerk wel, maar dat is het dan ook wel weer...

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Hoe heerlijk toch om je onder te dompelen in de magie van een verhaal. Je bent dus een van die vrienden die in de eerste scene staat te applaudisseren bij de rivier, lichtjes aangeschoten en wiebelend op de tonen van Moondance. Je bent in de supermarkt en je wil ook die klootzakken in de winkel eens een lesje leren, niet buigen maar barsten. Je bent in de kerk, een vredige kerstavond buiten maar in de kerk vol vijandige blikken tot ook jij die ene blik ziet waarin onschuldigheid plots op een kier komt te staan. Hij (Bo Larsen) weet het, hij heeft het gezien ! En ik was er ook bij op het einde, toen de zoon een man werd gekroond. Een ruimte met veel licht, overbelichting. Is dit een droom, een fantasie ? Nee hoor, alles gaat weer goed, we kunnen weer gaan jagen met onze vrienden ... tot het bewuste schot want vergeten wordt er nooit, haat is nooit weg ...Na afloop van de film mijmer je verder, bekijkt in alle stilte nog even de cover van de blu ray, misschien dat je nog eens Moondance neuriet en je herhaalt de titel 'Jagten' in je gedachten. Jagen als hobby van de vriendengroep, jagen op Mikkelsen als loslopend wild. De magie gaat nog een beetje verder terwijl de nacht stilaan zich klaar maakt om een nieuwe dag te begroeten.

avatar van wednesday

wednesday

Deense films, ik heb er altijd een beetje moeite mee. Deense cinema schuwt zware onderwerpen vaak niet en deze film is geen uitzondering. Ijzersterk geacteerd, symboliek duidelijk aanwezig, verhoudingen tussen personages op scherp en cinematografisch sober waar nodig, maar met mooie shots op de stille momenten. Toch kroop deze net als alle andere Deense films die ik gezien heb (op Den Skyldige na, die ik echt spannend vond) niet onder mijn huid. De scènes die echt iets met me deden waren de momenten waarop een dier overleed. Wellicht omdat dat de sympathiekste karakters waren.

De film voelde voor mij ook heel lang, terwijl de speelduur eigenlijk best meevalt.

Een goede voldoende voor het sterke vakmanschap, maar het blijft een kwestie van smaak.

avatar van aeverhoog

aeverhoog

ZenZin schreef:

Gekeken zonder ondertiteling?

Met ondertiteling versta ik het nog steeds niet, trouwens.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

MarkAjx1 schreef:

Als ik jou recensie lees dan lijkt het alsof je het niks vond deze film. Daarom komt je stem van 4 sterren behoorlijk vreemd over.

avatar van MarkAjx1

MarkAjx1

mcdaktari schreef:

Klopt maar ik had mijn stem aangepast na hem een paar keer gezien te hebben (de eerste keer stoorde ik me denk ik teveel aan de hoofdpersonage). En kon daarna mijn bericht niet meer verwijderen omdat ie er al een tijdje stond waarschijnlijk, of het ligt aan mij? maar had het wel geprobeerd.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

MarkAjx1 Oke ik begrijp het

avatar van Tj-83

Tj-83

MarkAjx1 schreef:

Ik ben het hier mee eens, vind dat ook erg vervelend.