Prisoners (2013)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal en Paul Dano

Keller Dover (Hugh Jackman) wordt geconfronteerd met de ergste nachtmerrie van een ouder. Zijn zes jaar oude dochter Anna en haar vriendinnetje Joy worden vermist. Het enige aanknopingspunt is een vervallen camper die eerder in hun straat stond geparkeerd. Rechercheur Loki (Jake Gyllenhaal) leidt het onderzoek en arresteert de bestuurder Alex Jones (Paul Dano). Wegens gebrek aan bewijs moet hij de verdachte echter weer laten gaan. Wetende dat het leven van zijn dochter op het spel staat besluit Dover het heft in eigen hand te nemen.

Film over 4 jaar eerste 3 allertijden

Nicholas schreef:
Acteerwerk is prima en het zit redelijk in elkaar, maar kan iemand mij vertellen waarom deze film zo de hemel in wordt geprezen?

Omdat hij steengoed is...

avatar van darlynhailey
spannende Misdaad triller sterk acteerwerk

Spannende film! Zou hij hem uiteindelijk toch hebben gevonden??? Ik denk het wel wel maar ik had het wel graag willen zien Film mocht nog wel langer duren.

avatar van Lovelyboy
Wauw! Wat een knaller van een film. Met absolute zekerheid een vaste stek in mijn persoonlijke top 10. Ik moet zeggen dat ik niet weet waar ik moet beginnen met mijn recensie over wat er zo goed is aan deze film. Eigenlijk zou ik scene voor scene er bij kunnen pakken, maar laat ik dat maar niet doen...

De film begint uiteraard bij de vermissing van de meisjes waarop de licht neurotische en ontvlambare Gyllenhaal, die duidelijk al te veel meegemaakt heeft, op de zaak gezet wordt. Het gaat vader Hugh Jackman allemaal niet snel genoeg en zoals hij zegt in het begin van de film: 'Pray for the best, but prepare for the worst', begint hij ook zijn onderzoek en met een nog bottere bijl dan de agent. Het samenspel van de twee vind ik geweldig, de een nog wat expressiever dan de andere, maar ik weet niet voor welke van de twee ik het meest bang zou moeten zijn want Gyllenhaal lijkt ook iedere moment volledig door te kunnen draaien, geweldig geacteerd overigens van de laatste genoemde.

Een bijzonder interessant mysterie ontvouwt zich in die zin, waar wel steeds aanwijzingen gevonden worden maar niets dat de zaak oplost, sterker, de zaak wordt steeds groter en enger, maar ondertussen lijkt het toch allemaal met elkaar te maken te hebben. De pastoor met zijn dode 'huisgenoot', de engerd met al zijn slangen, het spel van Dano waarvan je denkt speelt hij nu of niet, de enge bemoederende tante, het jongetje dat 20 jaar eerder verdween, de camper...het is een geniaal bedacht geheel dat meer dan prima bij elkaar komt met een paar zeer spannende momenten.

Wat mij met name heel erg opvalt, de sfeer die Villeneuve overal aan weet te geven, de rustige en gemoedelijke suburb in het begin, de druk en onzekerheid van de vermissing en het onderzoek, de twijfels en spanning, niet alleen weet hij dit in verschillende lagen prima te brengen, tevens slaagt hij er in om aan de meeste scenes nog een scherp randje toe te voegen. De arrestatie van Dano waar je meteen al een soort van labiel oncontroleerbaar momentje hebt van Gyllenhaal maar tevens ook die verschrikte blik met beslagen bril van Dano hebt, het verhoor waar de beide mannen in de hoek staan, zit ook meteen zo'n onprettig gevoel aan dat je denkt wat gebeurt hier? De ongemakkelijke discussies tussen Gyllenhaal en Jackman, het moment dat de zak van Dano's hoofd raakt en je dat kapotgeslagen gezicht ziet. Villeneuve schrikt er niet voor terug het bruut en reëel te brengen, zoals het zou kunnen gaan, zo ook niet om twijfel bij je te stichten. Allemaal zouden we in het geval van Jackman die engerd te grazen willen nemen, alleen tot hoe ver? Of Dano die op straat het hondje staat te kelen, is die gast echt wel zo dom als hij zich voordoet of is het een vreselijke sadistische en uitgenaste gozer?

Spanned en beklijvend vind ik tevens de scene waar Gyllenhaal Dastmalchian weet te vinden en uiteindelijk binnen dringt en arresteert. Werkelijk waar heerlijk hoe hij hem eerst met zijn bek tegen de muur aan slaat alvorens te boeien. De freakshow waar Gyllenhaal zich vervolgens dan in bevind van geslachte varkens, gereedschapskisten vol met bebloede kinderkleren en slangen en die eindeloze raadsels en doolhoven op de muur getekend...pfff...een voorportaal van de hel? Voor karakter Bob Taylor die gekker dan een deur is uiteraard wel. Brilfuckingiant!!! Van de laatste scene tot en met het verhoor dat natuurlijk vreselijk uit de klauwen loopt, het moment dat ik zelf ook 'godverdomme nee nee' zit te roepen! En achteraf is het niet eens de dader.

Let wel na bovenstaande is de film 1:40:00 onderweg, verveelt nog geen minuut, nog bijna een uur te gaan en het raadsel wordt groter en groter....Prisoners? Zeker, allemaal, stuk voor stuk, van de situatie en van hun trauma's en rugzakjes.

Behalve een suspense volle rit draait de film natuurlijk vooral ook op morele dilemma's. Vooroordelen, wie heeft het gedaan, wie weet iets, de politie doet niets, en in dit geval een karakter die het 'recht' in eigen handen nemen niet alleen heel serieus neemt maar er ook verdomd ver mee gaat. How far would you go? De dader wordt het slachtoffer, het slachtoffer wordt de dader...en dit zoals eerder gezegd in opgezweepte spanningen en sferen. Is er dan geen minpuntje? Ja, zeker wel. Gyllenhaal vind het meisje om haar vervolgens, niet wetende wat voor drugcocktail ze in haar heeft en zelf bloedend aan een schotwond aan het hoofd, met grote spoed naar het ziekenhuis te brengen. Iets wat andermaal met veel emotie en vaart gebracht wordt, maar iets wat slecht onderbouwd wordt. Hij vind haar, schotenwisseling...en dan plots zitten ze in de auto met heel veel bloed op het gezicht en erg grote haast. Nu lijkt het net alsof Villeneuve op het laatste moment nog besloot een dergelijke scene er in te plakken, terwijl ik denk je valt daar nu wel heel plots in terwijl de rest van het tempo heel traag en doordacht opgebouwd is, had dat nu hier ook bij gedaan dan had de auto scene alsnog wel gekund. Hoe het nu gedaan is contrasteert het met de rest van de film en lijkt het wel alsof het niet past. Dit laatste bepaald toch net dat de film wat mij betreft geen 5 maar een 4,5 krijgt.

Desalniettemin, wat een film, wat een karakters, wat een acteurs die stuk voor stuk geweldige prestaties neerzetten, met name Gyllenhaal met zijn neurotische tikjes spreekt mij erg aan, en Dano is ook voortreffelijk. Poeh....wat een film mensen, wat een film.

avatar van =EL!ZE=
Wow....wat 'n ontzettend goede film!!

avatar van tommykonijn
Deze grauwe, sombere thriller wordt overladen met lovende kritieken. Ik kan me daar wel en niet in vinden. Over het algemeen is dit een heel vermakelijke film. Jake Gyllenhaal is goed op dreef in de rol van ogenschijnlijk perfecte rechercheur die op de proef gesteld wordt en Hugh Jackman is overtuigend als de tot wanhoop gedreven vader die besluit het heft in eigen handen te nemen. Zeer fijn acteerwerk dus en ook mooi dat de film erin slaagt je met beiden te laten meeleven. De film weet de aandacht, ondanks het lange speelduur, goed vast te houden en heeft een aantal verrassende wendingen in petto. En toch... bekroop mij nergens het gevoel dat dit een uitzonderlijke film was. Ik ervoer zelf weinig spanning en het oplossen van het mysterie wordt iets te zeer aan het toeval overgelaten om echt indrukwekkend te zijn. Het einde, waar je als kijker het lot van Keller zelf lijkt te mogen bepalen, vond ik een prima zet, maar dat is wel een smaakkwestie. Iemand waar ik de film mee keek vond het een afknapper. Qua sfeer vond ik de film echter zonder meer de moeite waard en de scène waar Loki met een hevige schotwond naar het ziekenhuis rijdt ziet er schitterend uit.

avatar van CrystalMeth
Een top film!