Warrior (2011)

Drama / Sport

geregisseerd door Gavin O'Connor
met Tom Hardy, Joel Edgerton en Nick Nolte

De verbitterde ex-marinier Tommy keert na veertien jaar terug naar de plek waar hij is opgegroeid. De band met zijn vader is slecht, maar toch besluit hij diens hulp te vragen om hem te trainen voor het grootste mixed martial arts toernooi ter wereld. Zijn broer Brendan, die na zijn bokscarrière leraar is geworden, doet vanwege het enorme geldbedrag dat te winnen is ook mee en stapt in de ring om zijn gezin te redden van een financiële ondergang. De twee broers hebben elkaar al jaren niet meer gesproken.

avatar van Beffrey28
Dit is de beste vechtfilm allertijden!

avatar van Ella
Leuke film goede acties. Geweldige muziek. einde voorspelbaar maar dat maakt in dit soort films niet veel uit.

avatar van royals
Toch wel één van de betere films in dit genre. Laat goed de struggle van een man en zijn familiebanden zien. Velen malen beter dan bijv. Rocky.

avatar van Kurtz
Vond het een erg clichérijke vertoning.

Nog clichérijker zijn misschien wel de vele commentaren bij deze film: "voorspelbaar, maar komt ermee weg". Tja, dan komt Warrior met een monstergemiddelde van 3.89* wel heel goed weg.

Allereerst wel alle lof voor Joel Edgerton, erg sterke rol van hem. Ook Hardy overtuigt (wat een uitstraling!). Zij dragen duidelijk de film, maar kunnen 'm niet redden naar mijn mening.

Het eerste uur is al niet bijster boeiend. Voor de ietwat ervaren filmkijker is al snel duidelijk hoe de vork in de steel zit. Dat zorgt ervoor dat het betere tweede uur ook niet helemaal lekker uit de verf komt. De gevechten worden wel erg goed opgebouwd, met name ook weer door de uitstraling van beide acteurs.

Na een reeks intense gevechten komt dan de onvermijdelijke (anti)climax. Zo'n verbroedering kan natuurlijk heel mooi zijn, maar ik geloofde er gewoon geen snars van dat 1. die leraar het toernooi wint (gezien de macht van Hardy in eerdere gevechten) en 2. Hardy en Edgerton zich met elkaar verzoenen.

Hoewel goed geacteerd, is Warrior eigenlijk niet meer dan een 140 minuten durend cliché.

avatar van Alathir
Ja, de film is voorspelbaar en ik vind persoonlijk ook dat de film er mee wegkomt. Het is echt een prachtige film met een rollercoaster aan emoties en drama en toch ook overheerlijke actie. Dat je er geen snars van geloofde is jammer Kurtz, al begrijp ik je standpunt ook wel. Desondanks stoorde me dat in geen geval en daar ligt waarschijnlijk het verschil tussen een (heel) hoge waardering en een mindere waardering zoals jij aan de film geeft.

Ondanks de voorspelbaarheid overheerste voor mij de spanning in de halve finale in het gevecht tussen Brendan (Edgerton) en Koba (de onverslaanbare Rus). Wat dat betreft is de finale eigenlijk eerder een anticlimax inderdaad, hoewel de verzoening op zich wel mooi is. Mooie muziek en erg sterk acteerprestaties van beide heren maar toch vooral Edgerton. Een erg vermakelijke film die je doet meeleven en je soms tot op het puntje van je stoel zetten.

avatar van JTV-kijker
Meer dan degelijke film met veel spanning, goede acteerprestaties, fijne muziek en goede sfeerzetting, maar het verhaal en de karakters zijn naar mijn gevoel net te weinig om te spreken van een echte topper.

(verwijderd)
Dat een film me weet over te halen om bij de 4e kijkbeurt er een 5 in plaats van 4.5 te maken is erg bijzonder, al heb ik geen idee waarom het nog geen 5 was eigenlijk.

Zo ontroerend en motiverend tegelijk, opnieuw, dat superlatieven tekort komen.

Tom Hardy (!), Joel Edgerton, Nick Nolte, soundtrack, gruwelijk tempo... factoren die mijn empathie tot de grens brengen. Dit is waarom ik zo van films houd.

avatar van JanLo
Kurtz schreef:
Vond het een erg clichérijke vertoning.

De woorden cliché, (on)geloofwaardig , climax en voorspelbaar komen in de meeste commentaren voor! In die zin is jouw commentaar dus ook geen uitzondering!

avatar van Kurtz
JanLo schreef:

En zo is jouw 4* score ook erg cliché, aangezien de meeste mensen deze film 4* geven. Mijn punt is dat veel mensen de film inderdaad clichérijk en voorspelbaar vinden, maar dat bijna niemand dit de film aanrekent. Dit vind ik apart, ondanks dat deze film duidelijke kwaliteiten bezit. Ik reken Warrior de voorspelbaarheid wel aan. Al geef ik toe: een voorspelbare film voorspelbaarheid aanreken is wellicht wat voorspelbaar.

avatar van JanLo
Kurtz schreef:

Ach ja, maar ik merk dat voorspelbaarheid hier meestal als negatief ervaren wordt! Ik heb daar niet zoveel last van. Zo ga ik bijna elk jaar naar Frankrijk op vakantie, wat ik voorspelbaar vind, maar erg leuk!

avatar van Lovelyboy
Prachtig bescheiden drama en vechtfilm. Goed verhaal, wellicht voorspelbaar, (nou en?) geweldige prestaties van Nolte en Hardy, Edgerton niet zo kapot van, en geweldige vechtscenes.

Mooi de pijnlijke wisselwerking tussen Nolte en Hardy. Hoe pa zijn best maar doet om aan zijn zoon te laten zien dat hij verandert is, maar in ruil daarvoor alleen maar uitgekafferd wordt. Heel mooi zelfs hoe Nolte instort, naar de drank grijpt en Hardy zich dan toch zwijgend over pa ontfermt.

Eveneens mooi eindscore. About today - The national...oh om te janken.