Rush (2013)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Biografie / Sport

geregisseerd door Ron Howard
met Chris Hemsworth, Daniel Brühl en Alexandra Maria Lara

Het waargebeurde verhaal over de rivaliteit tussen de onstuimige Britse Formule 1 coureur James Hunt en Niki Lauda, halverwege de jaren 70, die ontaardt in een spannende race in 1976 tijdens het wereldkampioenschap. Hunt is een knappe, charmante coureur die het opneemt tegen de meer conservatieve en nederige Lauda. Een tragische wending tijdens de Grand Prix van Duitsland zorgt ervoor dat Lauda's seizoen bijna eindigt. Hunt levert ondertussen een strijd met zichzelf. Op en naast de baan.

avatar van Iron Maiden
Rush is zo'n film waarbij het totaal pakket aanwezig is.
Strak camerawerk, opzwepende muziek, een sterk verhaal met goed geschreven dialogen en leuke humor. Ik heb zelf niks met de F1 en kende beide racers ook niet van naam, maar wat was dit een adrenaline stoot van begin tot eind.
Ben normaal geen fan van Hemsworth, maar hij lijkt geboren voor deze rol en weet te overtuigen als playboy die tot het uiterste gaat.
Verder is Brühl gewoon altijd goed en de twee zijn dan ook aan elkaar gewaagd.

De concurrentie, onderliggende spanning en de twee mannen die elkaar niet kunnen uitstaan, maar gaandeweg toch respect en waardering voor elkaar krijgen worden allemaal goed belicht en maakt het meer dan alleen een sportfilm.
Dat er feiten zijn verdraaid kan me eerlijk gezegd niks schelen, de film is gewoonweg ontzettend goed.
Voor nu een 4 met kans op verhoging en wie weet ooit nog een plek in mijn top tien.

avatar van The Brain
Ik zag onlangs op de Duitse tv een documentaire over deze film met de familie Lauda en nog wat meer echte personages uit deze film. En dan blijkt dat deze film akelig goed de werkelijkheid beschrijft. Als je wat met formule 1 racen hebt dan moet je deze film echt zien.

avatar van notsub
Rush glijdt heerlijk over het scherm heen en neemt je mee in een historisch stukje topsport. De rivaliteit tussen de kemphanen wordt prachtig in beeld gebracht evenals de overduidelijk verschillende karakters. De actie zit in de snelle auto's en passende humor ontbreekt niet. Formule 1 is niet mijn ding, maar deze film weet de aandacht gemakkelijk vast te houden. Het ziet er wel regelmatig iets te gladjes uit, toch blijft het mooi om mannen met een dergelijke passie aan het werk te zien.

avatar van Zwolle84
notsub schreef:

Als dit je interesse wekt en je graag eens het échte, rauwe werk wilt zien, kan ik je deze docu van harte aanbevelen: 1 (2013). Bijna niet voor te stellen hoe levensgevaarlijk het er toen aan toeging.

avatar van des1
Aardig... hoewel je je afvraagt of er meer in had gezeten. Meer dan wat we al weten van deze racers. M.a.w. film bleef oppervlakkig. Jammer van Alexandra Maria Lara ook. Altijd een zwak gehad voor deze actrice. Speelt de vrouw van Niki Lauda. Irritant personage zoals Lauda werd geportretteerd. Iets teveel aangezet contrast met de flamboyante James Hunt? Je vraagt je af hoe Lauda zelf kijkt naar de film dan... Nee, dan die film met Anthony Hopkins. Meer tijd, meer gebaar, meer gedoe, meer diepgang in The World's Fastest Indian. Die op de Belg was te zien.

avatar van notsub
Zwolle84 schreef:

Ziet er goed uit, bedankt voor de tip.

avatar van tn2543
Geweldige film. Dit is geen eenzijdige racefilm. De dramatieke kant van het verhaal wordt mooi gebracht.

avatar van Black Math
De laatste tijd veel F1 gevolgd dus ook maar deze film meegepikt. Ik moet zeggen, dat smaakte redelijk goed. Met name de racescènes zien er gaaf uit, zoals de closeups van wat er in de auto gebeurt, het schakelen enzo. Sowieso zijn de beelden tijdens het racen geschoten vanuit verschillende invalshoeken, waardoor je er voor je gevoel veel dichter op zit dan bij beelden van een echte F1 race.

Tegenwoordig schijnt golf gevaarlijker dan F1 te zijn, maar deze film speelt dus in het tijdperk waarin autorijden nog gevaarlijk was, en de seks veilig, zoals Lauda het zelf verwoordde. In ieder geval een leuk interessant tijdsbeeld. Wat gingen die pitstops toen langzaam! Zwaartepunt van de film is natuurlijk het ongeval. Leukste scène was duidelijk de liftersscène.

Twee tegengestelde karakters zorgen natuurlijk ook voor de nodige dynamiek, al schijnt het nogal dik aangezet te zijn. In werkelijkheid zouden de heren vrienden geweest zijn, en Lauda beweert zelf ook minder braaf geweest te zijn dan het personage in de film dat op hem gebaseerd is. In ieder geval heeft men erg z'n best gedaan om de acteurs zoveel mogelijk te laten lijken op de mensen die ze spelen. Met name Brühl lijkt erg op Lauda. Ik moet zeggen dat ik wel sympathie voor Lauda heb, zo'n rationele perfectionist die geen blad voor de mond neemt. Mooie kerel, ook in het echt.

Grootste minpunt is de muziek die soms erg aanwezig en overdramatisch klinkt. Dat gaat steeds meer ergeren naarmate de film verder loopt. Achteraf pas kwam ik erachter dat de componist Zimmer is. Ja dat had ik kunnen weten gezien mijn reactie op de muziek. Als F1 me niet zou boeien, zou ik de film 3* geven, maar omdat het onderwerp me erg ligt, waardoor z'n film toch wat prettiger wegkijkt, toch een halfje extra. 3,5*.

avatar van Harmonika
Fascinerend verhaal over formule 1 coureurs Niki Lauda en James Hunt. Zeer geslaagde scene waarin Lauda een lift krijgt van een dame en op basis van zijn gevoel alles over de auto kan vertellen. Aanrader.

avatar van Alucard133
Deze film is gewoon zeer goed.
Heb zelf bijzonder weinig met F1, maar Rush pakt je echt vanaf het begin.

Goed werk van Ron Howard, en uitstekende cast.

avatar van max cady
Alucard133 schreef:
Deze film is gewoon zeer goed.
Heb zelf bijzonder weinig met F1, maar Rush pakt je echt vanaf het begin.

Goed werk van Ron Howard, en uitstekende cast.

Heb er ook he-le-maal niks mee maar dat maakt bij deze film echt niks uit. Ik dacht eerst ook dat het een soort van docu zou worden maar niks van dat. Twijfel niet, kijk deze film!!

avatar van SmackItUp
Vanaf het moment dat Max Verstappen in de F1 mee draaide kwam mijn nationalistische gevoel weer bovendrijven. Sindsdien volg ik regelmatig een wedstrijdje, en zag ik dat er tevens een film gemaakt was over 2 legendes: Lauda en Hunt. Vroeger veel over hen gehoord van mijn vader. De strijd, de passie en de spanning die erbij kwam kijken was weerzinwekkend. Beide konden elkaars bloed wel drinken, maar tegelijkertijd respecteerde zij elkaar door hun enorme drive en doorzettingsvermogen om de ander te verslaan en met de winst aan de haal te gaan.

De film schetst een zeer realistisch beeld van deze strijd. Onder aanvoering van 2 geweldige acteurs, laat Rush je soms naar adem happen van de spanning. De verschillen tussen hen worden direct duidelijk waardoor een aangename verdeeldheid heerste in mijn hersenpan. Want tja, plezier is minstens net zo belangrijk als winnen. Maar, je doet uiteindelijk mee om te winnen. Ik gunde het beide mannen enorm, en keek daardoor reikhalzend uit naar de finale. Deze was formidabel, en tevens het einde maakte diepe indruk, met de officiële beelden.

Karakters heerlijk realistisch uitgediept, boeiende randzaken, uitstekend acteerwerk, strak spannend verhaal, en een grande finale. Dikke 4,5*.

avatar van 93.9
Film in de hoofdklasse!

avatar van tbouwh
Ik heb niets met Formule 1. Misschien is dat ook wel de reden dat ik deze film nog nooit opgezet had, ondanks de hoge scores hier. Ik kon er niet verder naast zitten…

Rush gaat m’n herinnering in als een film met een nagenoeg perfecte pacing en een excellerende main cast. De speelduur van twee uur vliegt voorbij, mede omdat ik volledig meeleefde met zowel Hemsworth als Brühl. En dat verbaasde me haast, want twee grotere tegenpolen zul je niet snel tegenkomen. De macho, de womanizer en de levensgenieter die zichzelf geconfronteerd ziet met een bedachtzame streber, die bijna antisociaal lijkt, maar daardoor wel grootse ambities kan koesteren. Het personage van Hemsworth sluit naadloos aan bij het imago dat hij als acteur ook heeft, waardoor hij als geen ander in staat is een rol als deze te vertolken. Brühl verraste met zijn intense, krachtige acteerprestatie. Dit is de eerste keer dat ik hem écht zag uitblinken.

Verder verraste Ron Howard enorm. De man had een beetje een suf imago in mijn perceptie, zeker nadat ik afgelopen jaar Inferno en een matige Beatles-docu van hem zag. Hier acht ik hem echter hoofdverantwoordelijk voor de heerlijke pacing. Op technisch vlak ontbreekt het Rush verder aan niets. Het camerawerk is sterk, met prachtige shots tijdens de races zelf, en de cinematografie rust qua vormgeving wat op een documentaire-stijl, die hier goed tot haar recht komt. De muziek van Hans Zimmer is afwisselend episch en sfeervol, sluimerend en alomvattend. De montage tenslotte is spot-on, en draagt ook weer bij aan de prettige pacing.

Een meeslepende film. Pakkend als het gaat om de acteerprestaties en het script, maar ook in de representatie van de autosport. Trefzekerder dan ooit is Rush in het overbrengen van de gevaren die aan de Formule 1 verbonden zijn. Als leek in dat wereldje zal ik, vermoed ik, toch altijd met andere ogen kijken.

avatar van horizons
Sterke film. Bruhl en Hemsworth doent het echt erg goed in hun rollen en Howard regisseert het hele F1 en tijdsgevoel gewoon strak in elkaar.

Dikke aanrader.

Geweldige film, ik heb zelf normaal gesproken niets met racen, maar hier vond ik het toch wel een buitengewone ervaring. Bij alle races zat je op het puntje van je stoel en de hoofdrollen spelen geweldig vooral Hemsworth wiens character af en toe heerlijk arrogant en speels rond de circuit loopt.

avatar van Fisico
Een sportfilm is niet mijn favoriete genre van film al vond ik deze Rush erg geslaagd. Twee grote persoonlijkheden uit de F1 uit de jaren 70, lood recht tegenover elkaar. De één flamboyant, charismatisch en grofgebekt, de ander ambitieus, introverter en beredeneerder, zoals het een koele Fin betaamt.

Hemsworth en Brühl zetten een erg knappe treffende acteerprestatie neer van respectievelijk Hunt en Lauda. De races waren adembenemend met de close-ups, goede sound en slow motions. Ik herinner me de werkelijke beelden, die waren hallucinant. Fijn dat de film diezelfde spanning, sfeer en emotie kan oproepen. Ook de onderlinge rivaliteit tussen Lauda en Hunt kwam goed aan bod. Geen boezemvrienden, wel rivalen waarbij ondanks de grote verschillen in persoonlijkheid het grootste respect heerste. Ze hielden ook elkaar daarom scherp.

Het geeft me extra zin om binnenkort die andere seventies sportfilm te zien die in de cinema draait tussen eveneens 2 grote tegenpolen: Borg/McEnroe.

avatar van Flavio
Ron Howard vind ik een weinig boeiende regisseur, maar hij heeft hier dan toch een verrassend goede film afgeleverd. Er zijn wel weer van die momenten dat ik hoofdschuddend op de bank zit (Bowie's Fame afspelen met beelden van Hunt op het toppunt van zijn roem) maar over de hele linie valt er weinig op Rush aan te merken. Dat is ook voor een belangrijk deel te danken aan de goede casting: zowel Hemsworth als Brühl overtuigen. Ook omzeilt de film behendig de valkuil om te veel races te tonen, en zich te focussen op de verschillende karakters, waardoor de film boeiend blijft voor zowel fanatieke Formule 1 volgers als voor rijbewijsloze Groen Links wethouders, en alles daartussenin.

avatar van Luppie00
Waar komt deze hoge score nou vandaan?

Er zit geen enkel spannend moment in de film, alles is vrij matig. De races zijn onduidelijk en amateuristisch in beeld gebracht. Daar had meer mee gedaan kunnen worden. Zag er bij vlagen echt knullig uit. Daarbij heeft deze film bijna geen raakvlakken met de daadwerkelijk rivaliteit tussen Lauda en Hunt. Maakt het toch wel lastig om naar te kijken.

Enig pluspunt is dat Chris Hemsworth en Daniel Brühl wel erg op Hunt en Lauda lijken en ook aardig hun rol spelen.

Klein detail; Lauda en Hunt komen op de Nurburgring tegelijkertijd de pits is. Alleen Hunt kan deze ongeveer 30 seconden eerder verlaten dan Lauda. Als we een shot van Hunt zien als Lauda nog in de pits staat, zien we dat Hunt dan al bijna aan het eind van de ronde is (wat betekent vijf minuten verder op de baan c.q. ongeveer 15 km) terwijl hij dus in het vorige shot maar ongeveer 30 seconden voorsprong had. En zo zitten er nog meer foutjes in de film.

Nee, ik begrijp weinig van de hoge score; 2*.

avatar van eRCee
Knisper schreef:
Ik begrijp deze hoge score niet zo. Rush is ontzettend conventioneel en een film zonder een hart. Er zit geen enkel mooi moment of scherp randje aan de film. Alles is gladjes, elke scene is een bouwsteen naar de volgende scene, als een standaardsjabloon van hoe je een film maakt.

Zo is het. Rush is een veilige film die de kijker aan de hand neemt. Een crowdpleaser. Uiteraard zijn sportduels spannend, ook als je ze verfilmd, maar dat is niet de verdienste van Ron Howard.

avatar van ILDIB
boeiend van begin tot eind met zeer geloofwaardig spel. gewoon een topper.

Film die visueel sterk in elkaar zit en de titel alle eer aandoet. Vertolkingen zijn ook prima; met een beetje geode wil lijken ze zelfs op de echte coureurs van vroeger. En het verhaal volgt in grote lijnen de historiek, waardoor iemand die nauwelijks op de hoogte was van hun verschillen in karakteristiek volledig "mee" is.
Toch kan de film me niet voldoende raken voor een topscore. De "rivaliteit" op de baan destijds wordt in de film uitvergroot naar rivaliteit buiten het parcours (die er in realiteit nauwelijks was). Een extra focus op de verschillende wedstrijden had beter geweest, terwijl ze nu soms afgehaspeld worden. Daardoor wordt de adrenaline-rush vooral uitgespeeld via de crash en een comeback, terwijl die de hele film zou moeten sluimeren.
Daardoor blijft de aandacht niet altijd even hoog, al heb ik wel bewondering voor hoe goed bepaalde scènes (zoals de crash) nagebootst zijn. Het lijkt alsof het echt is, en dat is uiteraard het grootste compliment dat je kan geven. Daarom - en o.w.v. eerder vernoemde redenen - toch 3,5*