Captain Phillips (2013)

Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Greengrass
met Tom Hanks, Barkhad Abdi en Barkhad Abdirahman

De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Richard Phillips, kapitein van het vrachtschip Maersk Alabama. In 2009 werd dit schip door Somalische piraten gekaapt en Phillips gaf zichzelf op als gijzelaar, om zijn bemanning te redden.

avatar van des1
Aardige film. Spannend ook... De piraten leken levensecht, en eng. Was natuurlijk een mooi moment toen mariniers in een rubberboot pal achter de lifeboat voeren. Philips had overboord kunnen springen en de gijzelnemers hadden uitgeschakeld kunnen worden. Toch knap hoe die piraten aan boord kunnen klauteren van zo'n enorm schip. Kunnen er nu eindelijk eens gewapende bewakers aan boord mee? Voorkomt een hoop ellende. Zit Netelenbos al jaren om te zeuren. Tom Hanks was weer eens op dreef.

avatar van Aazhyd
Heel aardige film met een goede rol van Hanks. Het tweede deel werd wel wat langdradig.

avatar van ILDIB
Niet te veel jankzooi in deze film en dat helpt. Ongelooflijk dat zo'n stel amateurs zolang voor zoveel problemen hebben gezorgd in die regio. .
Mooi geschoten blijft spannend al wordt het laatste half uur wel erg lang uitgemolken. .

avatar van debbietino
Leuke film en vermakelijk. Blijkt dat in het echt de kapitein eigenlijk een klootzak is en dat de echte held de tweede kapitein was. Maar ja, mag de pret niet drukken. Film probeert, en dat lukt best aardig naar mijn idee, om ook de andere kant van het verhaal te laten zien. Spanning ook op een constant niveau en verveelt niet.

avatar van notsub
Ik was vooral onder de indruk van de piraten, die leken echt op een stel jongemannen met een erg wild plan. Tom Hanks scoorde pas met zijn acteren als de film bijna voorbij is. Het verhaal is redelijk rechtlijnig, houdt de vaart er goed in en weet zeker een spanningsboog vast te houden. Captain Phillips is dus nergens saai, maar is dan uiteindelijk nog best een brave film.

avatar van Decec
Een goede drama/thriller/biopic verhaal...
Uitstekend verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Tom Hanks speelt goed...
Goed beeld (geen HD aanwezig)...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Schokkende camerabeweging...

avatar van misterdhdh
Zeer goede film. Het verhaal is interessant en zeker omdat het grootste deel waargebeurd is. Hanks doet het schitterend maar ook de rest acteert zeer overtuigend. Het grootste pluspunt is misschien zelfs wel de kapers, die zagen er echt enorm goed en realistisch uit. Mannen die je liever niet tegenkomt. Voor de rest verloopt de film allemaal redelijk eenvoudig maar het tempo en niveau blijven goed, al valt het een klein beetje in, in het middenstuk maar dat duurt gelukkig niet lang. De scene met het glas waardoor die ene zijn voet verwond vond ik ook enorm goed. Natuurlijk moet er meer bewaking komen op schepen langs die wateren, want de kapers komen al bij al wel redelijk makkelijk aan boord. , die sproeiers die het bootje probeerde tegen te houden was echt wel indrukwekkend, ik wist niet dat ze dit zo deden en dat dit bestond. Einde was ook goed, de manier waarop de kapers uitgeschakeld werden was ook wel boeiend, ze moesten alledrie tegelijk kunnen worden uitgeschakeld, anders bleven ze wachten. Het absolute einde in het ziekenhuis was nog redelijk hard om te zien. Ik dacht even dat er nog een emotioneel overbodig stuk ging achterkomen, dat de kapitein zou herenigen met zijn vrouw, maar gelukkig eindigt deze film niet met een zoveelste hereniging van het hoofdpersonage met zijn gezin. Al bij al zeker een goede film en verveelde mij geen minuut. Heb er wel van genoten en zeker een aanrader.
4/5
****

avatar van hijman1946
misterdhdh schreef:
4/5
****
Troewens mn eertste 5

avatar van RuudC
Een zesje voor de moeite. Ik zie niet waarom dit kans zou moeten maken op een oscar. Ja, het is 'waargebeurd' en actueel (ookal horen we al een paar jaar niks meer over piraterij), maar Captain Phillips biedt werkelijk niets nieuws. Het voelt voor mij als een nogal droge vertelling met Tom Hanks als een factor om veel kijkers binnen te hengelen. De opbouw is volgens het boekje, maar het verhaal is eigenlijk erg inwisselbaar. Het doet me niet veel meer wanneer het om inbrekers in een huis zou gaan. Er wordt zelfs nog even op het sentiment gespeeld: 'eten voor Afrika aan boord' en 'we zijn vissers'. Toch hebben de makers beter hun best gedaan om drie lelijke Somaliërs te vinden, zodat hun uiterlijk de slechtheid van de karakters nog wat duidelijker aanstipt. Ach, het is verder goed geacteerd en ondanks dat het te lang duurt, heeft de film wel kop en staart. Ik vind het wel allemaal maar zozo.

avatar van horizons
RuudC toen was het wel actueel. Laatste jaren is er meer zeemacht (oa Nederlands fregat) geweest ter controle en is het inderdaad minder geworden.

Beste momenten zijn toch wel de achtervolging door de kleine bootjes en daarna het kat- en muisspel aan boord. Het laatste stuk is helaas iets te lang gerekt.

avatar van de grunt
3,84 voor een doorzichtig promofilmpje van de US Navy

avatar van John Milton
Vanwege prutskoningen als John Milton die hem schromelijk overwaarderen, beste Grunt

avatar van de grunt
Leve de zelfspot

Ondanks dat deze film een hoge waardering krijgt, heb ik hem toch al na een half uur weer uit gezet. Dat is iets wat ik eigenlijk zelden of nooit doe, maar bij deze film kreeg ik toch sterk het idee dat ik er erg spijt van zou krijgen als ik er nog twee uur langer naar zou moeten kijken. Misschien ga ik het ooit nog eens een andere keer proberen. Maar nu ga ik naar de volgende film kijken.

avatar van Fisico
Het verhaal is interessant en leerrijk. Het einde vond ik het beste van de hele film. Ook daar komen de acteerprestaties van een Tom Hanks eindelijk uit de verf. De scene met de posttraumatische stresstoornis was indrukwekkend. De koele kordate medische hulp evenzeer. Zo is het nu eenmaal.
Ben eveneens tevreden dat er geen melodramitische hereniging inzat met de familie.
Dat zou een enorme domper geweest zijn.
Toch straf dat een amateuristische bende van 4 man zo de boel op stelten kan zetten op zo'n boot. Aan de andere kant heb je natuurlijk een mastodont van een boot met amper 20 man. Geen Casey Ryback (Under Siege) te bespeuren hier

Hoefde deze film door Hanks gedragen te worden? Wellicht niet, maar dan zou deze film uiteraard minder onder de aandacht gekomen zijn. Ook bij mij geef ik toe. Veel valt er niet te acteren natuurlijk. En veel (zinnige) dialogen zijn er evenzeer. Dat is de realiteit met dit soort films, meer hoef en kan je er niet van verwachten. Nogmaals, die eindscene tilt hem naar een 3,5*. Gewoon een ok-film, niets meer, niets minder.

Goeie film 2 dagen 2x gekeken ha ha aanrader

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Paul Greengrass wil steeds realisme in z'n films brengen. Soms werkt dat wel zoals bij United 93 en Bloody Sunday. De Bourne-reeks heeft z'n momenten en duidelijk invloed gehad op de reeks waar het de mosterd vandaan haalde: James Bond. Bij Captain Philips werkt dat realisme minder. Het ziet er wel mooi uit. Het begint ook spannend met de achtervolging. Maar daarna zakt de film in als een pudding. Als kijker heb je een vermoeden hoe het gaat aflopen en dat wordt gaandeweg gewoon bevestigd.

Realistisch in een film is niet per se slecht. Het zorgt voor wat hardere serieuzere beelden. Maar in dit geval ga ik toch voor de wat meer Hollywoodversie stijl Under Siege. Tom Hanks in de titelrol begint goed, trekt nadien te veel de aandacht in een saai en soms rommelig verloop om op het einde nog even zijn talent te tonen. Maar hij heeft al veel beter gespeeld. Eigenaardig dat dit zo'n hoge waardering kent.

Ik vond het een schitterende, beklemmende film die zeer levensecht overkomt. Wat ik wel vaak tegenkom in de kritieken is dat vooral de kapers zo levensecht waren. Kennelijk veel ervaringsdeskundigen tussen de kijkers.....

Het einde waarin Captain Phillips in de ziekenboeg wordt behandeld is inderdaad indrukwekkend. Alle spanning komt los bij de captain. En de behandeld arts is professioneel. Komt op mij zeer levensecht over. Voor mij het mooiste moment van de film. Tot ontroering bij mij aan toe.

Jan Scooter schreef:
Goeie film 2 dagen 2x gekeken ha ha aanrader

in 2 dagen achter mekaar? Er zat geen jaar tussen bijvoorbeeld?

Ik zou dat niet kunnen. Film is voor mij óók verrassing. Hoe het verhaal zich ontwikkelt.
Gelukkig vervagen herinneringen. En dan kan het na een tijdje wel weer. Maar dag op dag. Nee bedankt.

Ik ken geen film met Tom Hanks die kager scoort dan een 3. Wat een fantastische acteur is dit.

Een film waarin Tom Hanks een hoofdrol speelt, staat bijna altijd (om niet te zeggen altijd) garant voor een kwalitatief hoogstaande film.
Als Captain Philips neemt hij niet enkel zijn verantwoordelijkheid, hij maakt de film tot wat hij geworden is: een boeiend kijkstuk met tot op het einde een onzekere afloop.
Misschien duurt hij net iets te lang, maar dat heeft dan het voordeel dat je hierdoor beter begrijpt en je kunt voorstellen hoe het voor de betrokkenen moet geweest zijn.
Meermaals krijg je te horen dat alles goed komt. Dit is zo bedoeld voor de bemanning, maar je ook afvragen of het wel goed komt met deze wereld ...

avatar van Joris Balneger
Tom is een Top acteur. Hij maakt deze ook weer spannend om naar te kijken.!

Beetje getwijfeld, maar geef deze toch 4*. Suspens van de bovenste plank met een topvertolking van Tom Hanks (oscarwaardig!). Het verhaal zuigt je helemaal mee en laat je geen enkel moment rusten; het feit dat het waargebeurd is doet je nog meer huiveren. Waarom dan toch de twijfel? Wel, het doet soms een beetje te Amerikaans aan, en de laatste helft had wat mij betreft een beetje ingekort mogen worden (ze drijven wel erg lang rond in de reddingsboot zonder dat er iets noemenswaardig gebeurt). Maar soit; hoe dan ook een filmpje dat me uitermate wist te boeien, en daarom 4*.

avatar van Lakte
Had de film al een hele tijd op blu-ray liggen maar kwam er maar niet steeds van om hem te kijken.
Gisteravond eindelijk gezien en wat een goede film! Hanks acteert hier weer super in!

De Somalische piraten hebben echt wat engs over zich, daar hebben ze goede acteurs voor uitgekozen!

Vooral het laatste stuk is erg indrukwekkend!

avatar van Timothyvdmeer
Mooie film en wat is Hanks toch een topacteur.