Captain Phillips (2013)

Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Greengrass
met Tom Hanks, Barkhad Abdi en Barkhad Abdirahman

De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Richard Phillips, kapitein van het vrachtschip Maersk Alabama. In 2009 werd dit schip door Somalische piraten gekaapt en Phillips gaf zichzelf op als gijzelaar, om zijn bemanning te redden.

avatar van GTAKevin023
Goeie film. Zeker Tom Hanks speelde zijn rol erg goed! Tom Hanks is gewoon een top acteur!

Zeer goede film op het laatst werd het een beetje langdradig maar een top film, zou hem graag nog een keer kijken !!

geweldige film,maar waarom mogen ze niet terug schieten de bemanning....

Het enige minpuntje was de lengte van de film. Voor de rest een zeer sterke film, met een zeer sterke Tom Hanks. Op het einde laat Tom Hanks zien waarom hij in mijn ogen één van de beste acteurs is.

De film is absoluut niet slecht alleen had het na 2 uur kunnen stoppen ,want daarna was het gewoon genoeg.

avatar van Don Homer
Prachtige film! Hij begon als een bedwelmde krakkemikkige slak met een stokje maar toen die eenmaal op gang kwam (geef 'm een minuut of 30) bleef het spannend. De onstuimige relatie tussen de kapers en de gekaapte kapitein was heel interessant. Het laatste uur was het beste van de film. Een zeer spannende apotheose met een emotioneel einde, zeer realistisch in beeld gebracht. 4,5*

Speelt Tom Hanks overigens weleens een boef?

avatar van DonPeliculón
Don Homer schreef:
Speelt Tom Hanks overigens weleens een boef?

Jazeker! Road to Perdition (2002) is een aanrader als je Hanks eens in een andere rol wil zien.

IJzersterke triller. Tom Hanks blijft een held voor dit soort rollen. Slotscène was indrukwekkend. Ben ook fan van Greengrass. Absolute aanrader.

super spannende film, met Tom Hanks zit je gewoon altijd goed als hij in een film speelt. Zat er echt helemaal in, heb me geen moment verveeld. Die somaliers waren ook zo echt, moeten natuurlijk acteurs zijn maar is bijna niet te geloven. Kan me nog herinneren dat het vaak in het nieuws was dat er schepen werden gekaapt maar ff snel gegoogled en in 2018 is het nog gebeurd. Het is hun werk, gewoon een baan, goederen van A naar B te brengen over zee. Ze moeten echt worden beschermd in de vorm van veilige routes en/of beveiliging aan boord, vind ik. Nou ja....moet nog ff bijkomen

avatar van JoeCabot
Positief verrast. Ik had me eigenlijk voorbereid op een klef drama met het “genie” Tom Hanks als reddende engel, hengelend naar Oscar. Zo’n film is Captain Phillips gelukkig niet.

Nu ja, Hollywood kennende zal men het verhaal wel wat aangedikt hebben. En de echte Phillips zal het ongetwijfeld keihard in z’n broek gedaan hebben, in tegenstelling tot de koele kikker in deze film. Maar storend? Niet echt. Captain Phillips is een intense, chaotische thriller die je ruim twee uur lang aan het scherm gekluisterd houdt.

Achter de camera stond een man die een patent lijkt te hebben op het verfilmen van waargebeurde clusterfucks en daar ook telkens aangrijpende cinema uit puurt. (Stiekem ben ik ook wel benieuwd hoe deze film eruit zou zien indien pakweg Michael Bay dit concept onder handen nam, met een “gepimpt” scenario en The Rock in de hoofdrol… Dat lijkt me ook wel vet.)

Anyway, Captain Phillips is een ijzersterke thriller. 4*

Super intrigerende film waarbij je elke minuut van de film met de captain meeleeft.

avatar van Kondoro0614
“You're not just a fisherman! You're not just a fisherman!”

Aangenaam verrast door dit waargebeurde verhaal omtrent Captain ‘Richard Phillips’. Ik heb erg genoten, de film stond nog op Netflix en is eigenlijk een beetje onbedoeld aangezet, en zoals ik al zei is het een positieve zit geweest. Destijds toen deze film uit kwam had ik er al best veel over gehoord, dus ik was aardig enthousiast toen ik deze voorbij zag komen.

De film begint in ieder geval vrij goed, en is na een kleine dertig minuten al direct spannend. Er is niet veel ruimte voor iets anders, een kleine introductie met ‘Richard Phillips’ en zijn vrouw van te voren en we gaan eigenlijk vrijwel direct de zee op. Na de dertig minuten komen de piraten in beeld en zitten we eigenlijk al volop in spanning. Het lastigste is om dit dan ook een ruime twee uur spannend te houden, en dat weet ‘Paul Greengrass’ fantastisch te doen. Toch, op het einde werd het iets te langdradig (in het reddingsbootje) waardoor de concentratie wellicht wat weg zakte, het was een herhalend beeld en het onderhandelen duurde wel lang. Toch maakte de film een goede indruk, en was het verhaal interessant te volgen.

‘Tom Hanks’ leverde een prachtige prestatie af als ‘Richard Phillips’. Een waanzinnig en bijzondere rol die ‘Hanks’ met de vele spanning en bange blikken wist te leveren en ik zat er echt in, heerlijk. Ook ‘Barkhad Abdi’ als ‘Muse’ deed het erg vet die ook onder de bijnaam ‘Skinny’ ging. En de film kende verder ook nog wel een leuke cast, de drie Somalische vrienden van ‘Muse’ deden het ook goed en de bemanning opzich ook wel maar dat is voor mij te veel om nu stuk voor stuk langs te gaan.

Het verhaal vond ik ook best tof. Het verhaal gaat over de Amerikaanse kapitein ‘Richard Phillips’ die met een grote containerschip langs Somalië vaarde. Hij word opgedrongen door piraten en wist de eerste ‘aanval’ af te slaan maar, de tweede keer lukte hem dat niet en werd de boot gekaapt. ‘Phillips’ zette alles op alles om de piraten bij zijn mannen weg te halen al lukte dat niet even goed, en werd hij mee genomen als gegijzelde en werd gered door de Amerikaanse marine.

Dus ja, ik heb aardig genoten van deze film. Hij was vloeiend, spannend en de actie was erg hoog. De tijdsduur is niet extreem lang waardoor de film best makkelijk was om uit te zitten. Hoewel het einde misschien net iets te lang duurde in het reddingsbootje, was de simulatie van het hele gebeuren prachtig in beeld gebracht en ik heb me erg vermaakt. En respect voor meneer ‘Phillips’.

avatar van Bram0108
Wel verrast door deze film. De spanning is erg goed gemaakt, dat komt ook voor een groot deel door het goede acteren van de gijzelaars. Maar vooral Tom Hanks speelt fantastisch. De speelduur was voor mij totaal geen probleem.

avatar van pampelonne
spannend en best realistisch.
het is bijna niet te geloven dat 4 mannen een groot vrachtschip met 20 man aan bemanning, weten te overmeesteren.
het lijkt mij in ieder geval heel beangstigend.
tom hanks speelt heel goed, knap om zo'n rol neer te zetten van een kapitein die niet in paniek raakt.
op het einde komt toch wel veel amerikaanse heroïek te voorschijn, het uitschakelen van de piraten in een keer, waarbij de kapitein niet geraakt wordt, hoe dan?

avatar van Aurum
pampelonne schreef:

Dat is toch echt hoe het is gegaan
LINK (en zie ook andere artikelen over de kaping)

avatar van Sergio Leone
Matige bedoening.

Het is een verdienstelijke poging geweest van Paul Greengrass, om op zijn manier de gijzeling van kapitein Philips te verfilmen. Met zijn losse camera zit hij kort op de bezwete huid van Tom Hanks, ook hier weer een brave, alledaagse vader en echtgenoot. Hij poogt daarmee om een claustrofobische, spannende sfeer te brengen. Ik word er echter vooral zenuwachtig door, op de slechte manier. Heel soms kan die aanpak mij wel bekoren, maar dat zijn eerder uitzonderingen.

Daarenboven is de hele gebeurtenis eigenlijk gewoon niet interessant genoeg. Enkel wanneer de Seals ten tonele komen, heeft de film mij nog even kunnen boeien. Maar verder is het toch een nogal oppervlakkige en te lange vertelling, al vermoed ik dat de echte Richard Philips niet ontevreden zal zijn met de manier waarop hij hier geportretteerd wordt.