Captain Phillips (2013)

Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Greengrass
met Tom Hanks, Barkhad Abdi en Barkhad Abdirahman

De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Richard Phillips, kapitein van het vrachtschip Maersk Alabama. In 2009 werd dit schip door Somalische piraten gekaapt en Phillips gaf zichzelf op als gijzelaar, om zijn bemanning te redden.

avatar van scumrules
Erg goede film, gisteravond gezien in de bios. De speelduur is precies goed, het verhaal zit goed in elkaar en Hanks zet zijn rol geloofwaardig neer. Het einde is inderdaad wel erg Amerikaans als de Navy in actie komt, maar dat heeft me niet gestoord. Het viel me trouwens wel op dat de muziek op het einde van de film verdacht veel lijkt op die van een andere bekende film. Kan me even niet meer herinneren welke dat precies is.

Al met al, goede film die geen moment verveelt. 3,5*

avatar van AmazingPP
Ik ben hier erg benieuwd naar.

Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is daar weer eens een echt goede blockbuster. Zonder superhelden en ruimteschepen, maar met doodnormale mensen. Het werd tijd.

Captain Phillips is vooral uitstekend vanwege die ijzingwekkende spanning, die bij momenten ondraaglijke vormen aanneemt. Neem het moment van kapen zelf. Dat bootje dat alsmaar sneller nadert, de paniek, het verzet, het wordt levensecht in beeld gebracht en Captain Phillips eist er de aandacht van de kijker nadrukkelijk mee op.

Complimenten dus voor Greengrass, maar toch is het de cast die de show steelt. Die saaie Tom Hanks met zijn veilige keuzes laat na pak hem beet tien jaar nog maar eens zien wat hij kan. De Somalische piraten doen daar nauwelijks voor onder. Het levert zoals gezegd een grote Amerikaanse film op zoals ze nog maar weinig gemaakt worden. Te weinig, want Captain Phillips is één van de beste films van 2013. Misschien zelfs wel de allerbeste.

Voor een uitgebreide recensie zie Filmmad.nl | Recensie: Captain Phillips (21 november)

avatar van tbouwh
Waarschijnlijk binnenkort wel naar de bios. Ben benieuwd. Trailer oogde spannend en spectaculair. Blij Tom Hanks weer in een grote rol te zien

avatar van Banjo
tbouwh schreef:
Blij Tom Hanks weer in een grote rol te zien

Ja inderdaad! geen bijrollen meer voor deze man...

Vond het een hele saaie film................

avatar van evervaet
Vond het een super goede film. Jammer van het slechte camerawerk.

avatar van mjk87
Ditmaal startte JT wel het juiste bandje, zie ook Thor, dus eindelijk de film gezien waar ik best naar uitkeek, temeer Greengrass vooral met United 93 één van de beste films van het vorige decennium afleverde en deze Captain Phillips daar vaak mee vergeleken werd in de media. Maar oei, over een koude kermis gesproken. Dat wil niet zeggen dat het een slechte film is, maar na zulke verwachtingen toch wel een fikse teleurstelling.

Om toch maar met United 93 te beginnen. Wat die film zo goed maakte was ten eerste herkenning van die dag en het gevoel bij die dag, dat perfect werd neergezet door iedereen in de film die ook zich oprecht afvroegen of ze in een slechte film zijn beland. Maar buiten dat was het een film met één heerlijk tempo, een perfecte redelijk lange opbouw en een spanningsboog die werkelijk tot aan de eindtitels duurde. Maar bovenal was die film redelijk uniek door geen echte film te zijn, maar eerder een registratie wat er die dag gebeurde op meerdere fronten, waar ook de documentairestijl perfect bij paste. Dat alles mist Phillips gewoonweg.

Want CP is een echte film, niets meer dan een doodgewone thriller, over een kapitein die in een ongewone situatie verzeild raakt. Dan kan het nog wel waar gebeurd zijn, maar die hele documentairestijl slaat eigenlijk al nergens op. Vooral doordat er het hele eerste uur maar op één plek wordt gefilmd (op een losse scène na) en pas later op meerdere vlakken, maar dan voelt het al niet meer aan als registratie. Verder is de opbouw net iets te kort om rustig de suspense op te drijven en is Hanks niet slecht, maar kiest vooral voor een meer kille berekende rol waardoor zijn personage nooit echt los komt. Ook niet in de reddingsboot, waarin hij lange tijd veel te rustig lijkt om echt angst of emotie op de kijker over te brengen. En ook al is die reddingsbootscène historisch accuraat, het tempo, de toon en de spanning worden zo wel uit de film gehaald. En die scène duurt maar en duurt maar, die is echt veel te lang. Dan is het stuk op het grote schip zelf wel beter; niet het niveau nog van United 93, maar wel erg goed. Het is echt jammer dat die scène daarna zo lang duurt en eigenlijk de film stillegt totdat de laatste akte begint die ook nog eens erg lang duurt en pas tegen het einde echt ontbrandt.

Daarmee is het geen slechte film natuurlijk. De documentairestijl ziet er wel knap uit, ook al is die onnodig, en ondanks de shaky cam, is alles zeer overzichtelijk gefilmd en prettig gemonteerd. De muziek is prima, sommige scènes zijn echt wel goed en de laatste vijf minuten zijn veruit Hanks’ beste minuten en brengen wel degelijk de nodige emotie mee. Alleen o zo jammer van dat trage middenstuk. 3,0*.

avatar van Naomi Watts
Fijne review mjk. Ik begon al bijna in de hype te geloven maar toch fijn een wat kritische noot te lezen hier. Kan ik fijn aan mijn reservaties vasthouden als ik de film dit weekend zie.

avatar van BlueJudaskiss
Ben gisteren totaal afgebluft de bios uitgekomen. Ik was de film gaan kijken omdat 'er toch niets anders was' en mijn verwachtingen waren daarom niet heel erg hoog, maar ik vond dit ontzettend goed, en zeker naar het einde toe had ik een brok in mijn keel. Soms iets te gedramatiseerd en er zaten een paar trage scenes in, maar een goede vriendin naast me heeft de hele film hoorbaar zitten meeleven. Tom Hanks bewijst maar weer waarom hij zo goed is, en de Somaliërs zijn mensen van vlees en bloed - huiveringwekkend mooi gespeeld soms.

avatar van avdj
Een film zoals ze alleen in Amerika gemaakt kunnen worden en dat is ditmaal positief. Eindelijk weer eens een product waarbij de topacteurs en hoge budgetten tot iets moois leiden. Tom Hanks is een acteur waar ik al tijden een haat-liefdeverhouding mee heb: enerzijds bewonder ik hem om zijn briljante rol in Forrest Gump en de stem van Woody, anderzijds is het een acteur die vaak voor veilige rollen gaat. In The Da Vinci Code en Charlie Wilson's War doet hij niet veel fout maar memorabel is het allemaal niet. Ditmaal is hij echter briljant en geweldig gecast als zeeman in hart en nieren. Wat een verademing om zijn talent weer eens in volle glorie te zien.

Maar ook de Somaliërs zijn zeer geloofwaardig en spelen hun rol met verve. Geen donkere Amerikaanse acteurs die een maand op dieet gaan maar rechtstreeks van straat geplukte, broodmagere avonturiers. Daarnaast slaagt Paul Greengrass er wederom in om mij op het puntje van de stoel te houden. Eerder deed hij dit in United 93 om het in The Bourne Ultimatum nog eens dunnetjes over te doen, één van mijn favoriete actiefilms van de laatste tien jaar.

Wat Captain Phillips zo goed maakt behalve voldoende spanning is dat clichés worden vermeden. Natuurlijk mailt de kapitein zijn vrouw en kinderen maar dat komt niet klef over. Op het einde van de film was ik als de dood dat Hanks zijn gezin in de armen vloog maar die fout maakt de regie niet. Ook worden er geen overbodige woorden vuilgemaakt over de piraterij van de Somaliërs. Geen statistieken wat er jaarlijks zoal wordt buitgemaakt maar alleen een vermelding over de celstraf die de overgebleven piraat opliep.

Misschien is de laatste scene nét iets te lang uitgespannen maar door de binding die ik met de karakters kreeg bleef de film mij boeien. Kortom: een uitermate geslaagde verfilming over een bizarre kaping waarin er een menselijk gezicht wordt gegeven aan beide kampen.

avatar van Filmhoek.nl
Captain Phillips is een solide actiethriller met een uitstekende spanningsboog. Misschien had de tweede helft wel wat korter gekund maar als je eenmaal in het verhaal zit kijk je vol spanning uit naar de afloop. Ondanks een aantal minpuntjes kun je zeggen dat Greengrass dit waargebeurde verhaal prima tot leven heeft weten te brengen. De moderne piraat verdient ook zijn plek in de filmwereld. Hij zal nooit een avonturier zijn als de klassieke piraat maar voor hem is ook een totaal ander genre weggelegd.

Recensie: Captain Phillips (Sandro Algra.B) - Filmhoek.nl

wow, deze film heeft indruk op me gemaakt, voor mij de beste van de afgelopen tijd. De hele film spannend, ik heb me geen moment verveeld!

avatar van Starry Night
Geweldige film, van de eerste tot en met de laatste minuut. Bloedstollend spannend, ook omdat het allemaal zo realistisch en onromantisch gefilmd en geacteerd is. Met als allergrootste pluspunt nog wel de belichting van twee kanten: de slechteriken worden niet gekarikaturiseerd maar krijgen ook een achtergrond. Zonder dat dat meteen betekent dat je dus ook begrip voor hen moet hebben. Gewoon 5 punten, want ik kan werkelijk niets bedenken wat in een film als deze beter had gekund.

Opbouw van de film was perfect. Je krijgt het verhaal van beide kanten te zien, kant van de piraten en kant van de kapitein dat later dan in een spannende verhaal beland. Had wel verwacht dat een hele grote stuk van de film op het groote vrachtschip zou afspelen, wat te zien is in de trailers. Maar............

Denk toch wel dat deze film een van de betere films van dit jaar is. Dus een aanrader.

Enkele dingen waar ik me aan stoorde.
-Hoe het gefilmd is, op bepaalde momenten ging het een beetje te veel op en neer heen en weer.
-Er word te laat een eind aan het verhaal gemaakt, waar door het een beetje langdradig word.
Vandaar mij 4,5 ster.

Maar buiten de kleine min punten waar ik mij aan stoorde, is het gewoon een uitstekende film.

Hele goede film. Heel goed neergezet door vooral Tom Hanks.

Hoe verder de film vorderde, hoe beter deze werd.

avatar van MarcusViridis
Wel erg vreemd dat de scherpschutters van de marine tijdens het richten op het reddingsbootje geen enkele keer drie keer 'groen' hadden. Ook vlak voordat er geschoten werd, hadden ze slechts 1 'groen'. Maar op het moment dat de sloep stil ligt, roept de leidinggevende 'execute' en weet men de drie kapers om te leggen. Ongeloofwaardig momentje.

avatar van jipt
Goed geregisseerde intense film met één groot minpunt: Captain Phillips, wat saai personage. Dat is jammer want de gehele film draait om hem. Ook spijtig dat Tom Hanks zijn typecast als brave huisvader niet kan loslaten. wel een dikke 3,5*

avatar van jerome998
Tom Hanks

Geweldig geacteerd, zowel door Tom Hanks als de piraten( amateurs), in de stijl van Zero dark thirty.
Een film die mij van begin tot eind geboeid heeft, 4,5 ster

avatar van Timba69
Zeer sterke film met prima acteerprestaties. Vooral de somalische piraten blonken uit in naturel spel. Verder heerste er de hele film door spanning. Niet door verassende ontwikkelingen of continue actie, maar meer door het spel van de acteurs en het intense camerawerk. Soms schudde de camera wel erg veel, maar in dit geval vond ik het de film beter maken.

willem_45 schreef:
Een film die mij van begin tot eind geboeid heeft, 4,5 ster
Vond de protagonist en de politieke intrige in Zero Dark Thirty toch een pak sterker. Zag dit meer als een high concept actie - thriller. Had zo van Tony Scott kunnen zijn.

avatar van Naomi Watts
jipt schreef:
Had zo van Tony Scott kunnen zijn.

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk .

avatar van Hell's Kitchen
jipt schreef:

Ik zelf vind het ook erg belangrijk dat er goede geloofwaardige en interessante personages in films worden neergezet. Ik heb werkelijk een bloedhekel aan die typische goedkope, slechte, bordkartonnen Michael Bay personages. Maar in dit soort films is het toch een ander verhaal. Het gaat hier puur om de overlevingsdrang en de vraag van hoe je hoort te handelen als je in een dergelijke situatie terecht komt. Dit is iets wat de film naar mijn mening erg goed naar voren brengt. Denk je niet dat het een beetje vreemd en geforceerd zou overkomen als ze ook nog eens zouden proberen om naast dit alles van Tom Hanks een interessant personage probeerde te maken?

Interessante film, vooral het eerste deel. Geeft een goed beeld van hoe complex de verdediging van de scheepvaart tegen die piraterij is. Heel goed gespeeld door Thom Hanks, maar zeker ook door de kapers. Allemaal heel spannend. Het tweede deel is wat minder, ofschoon een enorm spektakelstuk. Nogal veel Amerikaans militair macho; 'defensie' doet natuurlijk niet zomaar mee aan zo'n film.

Waardering 3,5

Hell's Kitchen schreef:

Maar het kon me nu moeilijk boeien wat hem en z'n crew overkwam, lijkt me toch wel belangrijk om een dergelijke film meeslepend te maken. En een scene waarin hij onder heftige druk toch stiekem een brief wil schrijven is natuurlijk compleet onzinnig. Typisch Amerikaans huisvader heroisme waar Hanks toch wel het boegbeeld van is.

avatar van Hell's Kitchen
jipt schreef:

Heb je Cloud Atlas al gezien? In die film zet Tom Hanks totaal andere rollen neer dan je van hem gewend bent. Of de film goed is is een tweede, maar als je eens een hele andere Tom Hanks wilt zien kan ik je die aanraden.

Terug naar Captain Phillips. Ik denk dat het gewoon duidelijk is dat ik door de film helemaal werd meegesleept en jij gewoon iets minder.

avatar van jipt
Hanks heeft zeker een paar aardige rollen (Cloud Atlas, The Lady Killers) maar over het algemeen vind ik hem toch de brave huisvader. Ons meningsverschil is verder duidelijk.

Wel raar dat niemand anders struikelt over de door mij aangehaalde scène, vond het echt fout en over sentimenteel. Neemt toch een hoop geloofwaardigheid weg, geloof niet dat iemand in het echt zoiets stoms zou doen.

avatar van AmazingPP
Wat een tegenvaller is dit! Ik heb hem gisteren gezien in Cinecity in Vlissingen. Wil je naar een film waar je knallende koppijn van krijgt? Dan moet je deze zien! De camera staat namelijk geen seconde stil. Het gaat van het één naar het ander, ik werd er gewoon misselijk van. Daarnaast heeft de regisseur waarschijnlijk tegen zijn acteurs gezegd dat ze zoveel mogelijk moesten schreeuwen, want dat doen ze eigenlijk de hele film lang. Het flinterdunne verhaaltje wordt uitgesponnen tot een film van ruim twee uur, maar daar had makkelijk, maar dan ook makkelijk een half uur uitgeknipt kunnen worden! Hanks zijn acteerprestatie is goed, daar is geen twijfel over mogelijk, maar op een gegeven moment kon het met echt niet meer schelen of hij gered zou worden of niet. Zeer ongeloofwaardig; ik bedoel: een hele crew van een schip is bang voor vier piraatjes? Kom op zeg! En daarna wordt het alleen maar meer en meer uitgesponnen om de film nog wat lengte te geven. Ik vond hem vreselijk! Een fikse tegenvaller van niveau en wat mij betreft: geen kopie ervan in mijn collectie! Zo snel mogelijk vergeten dit wanproduct. 1,5 * voor de acteerprestatie van Hanks. Met ander camerawerk was de film misschien nog een soort te pruimen geweest.

avatar van perreke
Geweldige film
Meer dan twee uur spanning
Tom Hanks super
Een echte aanrader om in de bioscoop te zien
En ik heb er geen knallende koppijn van gekregen
Meer dan 4 sterren waard